Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-11-2011, 19:00   #1
BårdK
ScanFlyer Silver

Default "Must see" på vei fra San Francisco til San Diego i bil

Bor for tiden i San Diego og får besøk fra Norge i julen. Vi fly opp til San Francisco for å møte dem og skal tilbringe to dager i San Francisco. Så til spørsmålet, vi har tenkt å bruke to til tre dager til San Diego, så hva bør vi se på veien (LA og Palm Springs tar vi senere i ferien, så hold det utenom)? Hvor kan vi like godt ta motorveien (101) og hvor bør vi kjøre helt ute ved kysten (1)?
Old 10-11-2011, 19:14   #2
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Default Re: "Must see" på vei fra San Francisco til San Diego i bil

Hearst Castle , bare for å starte.... Kommer sikkert mange andre...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2011, 21:27   #3
BårdK
ScanFlyer Silver

Tusen takk, det så artig ut og er notert.
Old 14-11-2011, 08:32   #4
Goeran
Newcomer

Big Sur, 10-15 mil söder om SF om man gillar dramatisk natur. Bl.a. kan man stanna på en eller två platser och rasta och se Redwood/Seqoia, mäktiga träd, världens största ochg äldsta levande organismer. Seven-mile drive som startar strax norr om Carmel (nära Monterey). Flera platser längre söderut där man kan se sjölejon och/eller sjöelefanter på stränder. Akvariet i Monterey, de har haj, vithaj faktiskt när vi va där, och andra spännande varelser som finns i närheten ute i havet.

Själv har jag åkt Highway 1 två gånger och tycker att det är en mäktig upplevelse. En eller två övernattningar räcker. Tycker att det är onödigt att köra motorvägen 101 när det är så vackert på kuststräckan och det går tillräckligt fort att köra där. Den största attraktionen, must-see, tycker jag är helhetsupplevelsen, det mäktiga havet, själva körningen. Om man har läst John Steinbeck, exempelvis Vredens druvor, kan det va lite roligt att övernatta i Salinas som var platsen där Steinbeck bodde och det finns ett museum där. När man kommer närmare LA är vägen mindre dramatisk och man kan öka tempot något men Santa Barbara och piren där kan va ett trevligt ställe att luncha på.
Goeran is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2011, 16:22   #5
BårdK
ScanFlyer Silver

Takker og bukker, Goeran. Jeg har bare erfaringer fra strekningen LA-San Diego og der kan det gå veldig tregt, med masse trafikklys osv. Tolker deg dithen at San-Francisco-LA er bedre. I så tilfelle tar vi Highway 1 helt til LA.
Old 15-11-2011, 09:27   #6
Goeran
Newcomer

Trevligt att kunna hjälpa till! LA-San Diego går inte att jämföra med sträckan norr ut, den håller världsklass Hoppas ni får en trevlig tur!
Goeran is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2011, 09:30   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

I trip reporten min fra i sommer er jeg blant annet innom Highway 1 fra SF til LA. Så du får hente noen innspill derifra

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=90595
Old 15-11-2011, 19:02   #8
BårdK
ScanFlyer Silver

Flott, Someone og Goeran, da tar vi Highway 1 fra SF til LA og det siste strekket før San Diego/La Jolla. Vegas, ørkenen og kanskje fjellene tar vi etter et par dagers hvile hjemme hos oss i San Diego/La Jolla.
Old 16-11-2011, 13:40   #9
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Vel. tok San Diego- LA t/r og la innen laaang sløyfe til Palm Springs med et absolutt topp flymuseum.. Var så herlig der at en ble tre netter istedet for planlagt en natt....

Glem ikke herlige Temecula.. Vakkert selv om eksperter sier at vinen er "plonk"..

http://www.temeculawines.org/

Last edited by SQ 777; 16-11-2011 at 13:43.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2011, 15:54   #10
BårdK
ScanFlyer Silver

Til lørdag reiser vi faktisk til Palm Springs for 4 netter ifb. med Thanksgiving og skoleferie for barna. Flymuseet sparer jeg til juleferien når broderen er på besøk, det er egentlig han som er flyinteressert, selv om han ikke er aktiv her inne (han har flydd litt seilfly og har masse simulatorer hjemme, kjenner flytyper og flyplasser osv.). Jeg er stort sett opptatt av få greie priser på biz-billetter og ellers få behagelige reiser.

Edit: Sjekket nettopp ut Temecula, der var det mye for barna å finne på også. Dessuten ligger det midre enn en time fra La Jolla, så det skal også sjekkes ut live før vi får besøk. På temperaturkartet ser det ut som det ørkenklima der også, selv om det ikke ligger så langt øst. Takk for tipset, SQ 777!

Last edited by BårdK; 16-11-2011 at 16:03.
BårdK is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2011, 23:25   #11
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

Quote:
Originally Posted by Goeran View Post
Big Sur, 10-15 mil söder om SF om man gillar dramatisk natur. Bl.a. kan man stanna på en eller två platser och rasta och se Redwood/Seqoia, mäktiga träd, världens största ochg äldsta levande organismer. Seven-mile drive som startar strax norr om Carmel (nära Monterey). Flera platser längre söderut där man kan se sjölejon och/eller sjöelefanter på stränder. Akvariet i Monterey, de har haj, vithaj faktiskt när vi va där, och andra spännande varelser som finns i närheten ute i havet.

Själv har jag åkt Highway 1 två gånger och tycker att det är en mäktig upplevelse. En eller två övernattningar räcker. Tycker att det är onödigt att köra motorvägen 101 när det är så vackert på kuststräckan och det går tillräckligt fort att köra där. Den största attraktionen, must-see, tycker jag är helhetsupplevelsen, det mäktiga havet, själva körningen. Om man har läst John Steinbeck, exempelvis Vredens druvor, kan det va lite roligt att övernatta i Salinas som var platsen där Steinbeck bodde och det finns ett museum där. När man kommer närmare LA är vägen mindre dramatisk och man kan öka tempot något men Santa Barbara och piren där kan va ett trevligt ställe att luncha på.
hvithaien ble sluppet løs for ikke lenge siden, men ble funnet død kort tid etter :-(((( Men av hotell i Monterey vil jeg på det varmeste anbefale Intercontinental Monterey the Clement. Ellers synes jeg Cambria var rett så trivelig.

Hvis du skulle få tid ville jeg tatt meg en tur inn i landet og besøkt Death Valley. Kjør state route 155 og CA-190. Fra Death Valley kjør mot Pahrump i Nevada, kanskje den styggeste byen jeg har vært i men fy for noen views det er på de rutene, om man liker ørken og dramatiske fjellandskaper. På CA-190 midt i en ørken kom det plutselig to jagerfly ut fra ingensteds som passerte ekstremt lavt over oss. Det var helt RÅTT!!!!!!!

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2011, 00:05   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Jeg synes Solvang var en artig plass, saerlig for en som bor her borte.

http://www.solvangusa.com/

Ellers er 1 ganske saa spektakulaert sammenlignet med mye av USAs natur, men kanskje ikke helt paa hoeyde med norsk natur.

Koset meg noe voldsomt paa Intercontinental Monterey forrige helg. Anbefaler aa bruke litt ekstra og bestille rom med full utsikt og peis. Bodde selv i en Luxury Suite med separat soverom. Sov med verandadoera aapen, hotellet ligger rett paa vannet. Herlig. Ligger vegg i vegg med Monterrey Aquarium, ett av verdens beste.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2011, 01:31   #13
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver

Jarlabanke Vking's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Jeg synes Solvang var en artig plass, saerlig for en som bor her borte.

http://www.solvangusa.com/

Ellers er 1 ganske saa spektakulaert sammenlignet med mye av USAs natur, men kanskje ikke helt paa hoeyde med norsk natur.

Koset meg noe voldsomt paa Intercontinental Monterey forrige helg. Anbefaler aa bruke litt ekstra og bestille rom med full utsikt og peis. Bodde selv i en Luxury Suite med separat soverom. Sov med verandadoera aapen, hotellet ligger rett paa vannet. Herlig. Ligger vegg i vegg med Monterrey Aquarium, ett av verdens beste.
Jøss. Da var vi der samtidig da! ;-&

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2011, 02:50   #14
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jarlabanke Vking View Post
Jøss. Da var vi der samtidig da! ;-&
wow! small world

Frokosten paa hotellrestauranten C var ogsaa konge. Fantastisk utsikt

likte meg saapass bra der at det blir tur tilbake 2-4 desember
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2011, 09:20   #15
VirreVapp
ScanFlyer Silver

har kjør LA-SF noen ganger langs kysten, som nevnt her er Hearst castle et must, Solvang, gøy nok, Morro Bay og Otter bar er flott, mange fine plasser å stoppe på oppover. Vi opplevde lite trafikk og fin flyt. var også innom en strutsefarm og fikk tatt på og møtt strutsen..
Old 17-11-2011, 10:45   #16
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Som så mange andre synes jeg også at highway 1 skal bruges.....
Hvis muligheden er til stede s¨kør indenom Paso Robles, San Luis Obispo, Pismo Beach...evt på vejen til Morro Bay . Egnen omkring Paso Robles er et godt vin distrikt
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2011, 16:12   #17
BårdK
ScanFlyer Silver

Her renner det med gode tips! Jeg takker og noterer.

Posting Rules