![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Er dette virkelig et EU krav eller bare noe norske myndigheter liker å tro? Eventuelt tyske gir blaffen i?
Kan i hvertfall fastslå at man ikke trenger å vise hverken ID eller boardingpass for å komme gjennom security i München. Derimot var det full ID-sjekk da jeg skulle kjøpe en deo i tax free ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Har selv opplevd lignende i Spania på vei til Norge med FR, ingen kontrollerte noe ID, kun selv-utskrevet boardingkort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Nå gikk dette på BP-sjekk i security. (ID-kontroll innen Schengen er det ikke krav om, men en annen diskusjon)
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 12-06-2012 at 21:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Syns det virker rimelig jeg, at kun de som skal reise passerer sikkerhetskontrollen. Ingen grunn til å belaste det allerede rigide systemet med folk som ikke engang skal fly. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]() Quote:
Var i AMS i forrige uke, der var det full sjekk på returen. Samme på CPH også, og på Tegel.
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Kan ikke huske at jeg noen sinne har måtte BP eller oppgi annen info utover ved kjøp av "Utenfor EU-tax free", og det er ganske lite kundevennlig å kreve postnummer ved kjøp! Quote:
Dessuten mener jeg at alle skal kunne passere så lenge de som kommer inn i sikker sone er kontrollert. Hvorfor i all verdens navn og rike skulle jeg ikke få lov å følge noen inn til gate? Dette har ingenting med sikkerhet å gjøre, og det er ikke mandatet til sikkerhetskontrollen å begrense antall personer i sikker sone. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Ja, var i MUC. Og har også tidligere blitt bedt om ID når jeg kjøpte cola i kiosken der, men ikke hvis den kjøper på et spisested
![]() Trengte kun å oppgi bostedsby og ikke postnummer nå Ellers var jo MUC tidlig ute med å ikke kreve ID ved boarding, selv med bagasje. Lenge før det ble "lov" i Norge Quote:
Dessuten er det langt bedre om resursene som går med her istedet kunne blitt brukt andre steder. Denne sjekken er jo et rent sysselsettingstilltak og fordyrende mellomledd Dessuten er det jo nok av steder de ikke kan sjekke når du reiser papirløst, som for eksempel på KRS, hvor jeg bare sier hvor jeg skal og at jeg ikke har boardingpass |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Hvis en person skulle ha vonde hensikter å være avhengi av å få et eller annet over på sikker sone er det aldeles ikke noe problem! Så å ha en kontroll som skal utelukke alle muligheter når resten av flyplassområde er "fritt fram" blir litt i overkant etter min mening! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fasiten ble vel gitt her:
Quote:
Quote:
Quote:
A) Implementeringsperioden er ikke utløpt, og statene har fortsatt tid til å gjennomføre endringene. Noen stater er alltid raskere enn andre i å rette seg etter nye EU regler. B) Implementeringsperioden er over, men noen stater har ikke levd opp til sine forpliktelser og har ikke innført nye regler/prosedyrer innen tidsfristen. Dette hender ganske så ofte ;-) Greide ikke å finne ut av når implementeringsfristen er for disse reglene i skogen av forordninger og delegerte forordninger her på morgenkvisten, må prioritere morgendagens eksamen istedet og den er desverre ikke i EU-rett ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Så iflølge reglene kan altså flere personer komme seg gjennom med kopier av samme boardingkort?
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Litt OT, men er det nok å vise Eurobonuskort i sikkerhetskontrollen på OSL, eller må man opp med mobilen? Eg har aldri vore sikker på dette, så derfor har eg alltid rusla bort til ein innsjekkingsautomat for å printe ut eit boardingkort? :P
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jo, du kan sveipe EB-kortet i kontrollen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
I CPH ihvertfall var(er) det slik at dersom man har printet ut boardingkortet hos SAS (eller til og med bare fått det opp på internett klart til print) kan det for det første ikke printes ut bp på maskinen, men det er heller ikke mulig å bruke betalingskort eller eurobonuskort i sikkerhetskontrollen.
Ville anta at det også er implementert på OSL? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg skulle følge kjæresten min avgårde på Værnes en gang i høst, for å holde han litt med selskap ved gaten før flyet gikk. Han viste frem sitt utskrevne boardingkort, og jeg tok frem telefonen min og viste frem en pdf-kvittering jeg hadde fått på e-post for den samme reisen i samme navn. I dette tilfellet kom vi altså gjennom med to forskjellige reisedokumenter for en og samme passasjer. Det kan altså se ut til at det ikke er så viktig hvilket navn som står på dokumentet som fremvises, eller om det samme navnet brukes av flere personer ![]() Der dette ikke er mulig blir man spurt hvor man skal, og så er det greit. Erfarte dette på Torp for ikke så lenge siden da kortleseren tydeligvis var ute av drift. "Hvor skal du?" "Jeg skal med Widerøe til Trondheim." "Det er greit. God tur!" Last edited by OleSR; 13-06-2012 at 21:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Men ikke forsøk det eks. på LHR, og en del andre plasser, der har de kontroll på hvor du er, og du slipper inn kun en gang.
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
At vise BD kort er vel en form for sikkerhed...At kun dem der skal rejse kommer ind i området
Det har jeg ingen problemer med....men som nogen skriver at vise BD pass for at købe lidt mod og drikke...det er at overdrive.... Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Det er kun (dels) tilfelle i USA. I Europa sjekkes ikke legitimasjon, og mange steder har de heller ikke kontroll på om man går gjennom flere ganger. At sikkerheten blir bedre av dette tviler jeg på. Generelt sett ville man i en del andre bransjer ikke innført slike "teatralske" tiltak fordi man mister fokus på det som er viktig.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Trøbbel i tårnet på OSL? | kekker | Småprat | 7 | 02-06-2013 05:21 |
Lyst på å jobbe i/med Flightradar24? | LN-MOW | Register- og ATC-Forum | 0 | 11-08-2012 14:40 |
Politiet må vise politiattest | LN-KOG | Flyforum | 7 | 20-03-2007 09:35 |