Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-04-2012, 23:46   #21
ILS2
ScanFlyer Gold

Default Re: Forskjell mellom SAS Business mellom Europa 1/Europa 2

Små touch utgjør hele forskjellen.

FRA-OSL som eneste passasjer i Business i fjor. Ikke bare åpnet hun Champagne-flasken, men hun hadde t.o.m. knytt en hvit serviett på flasken, akkurat som på fin restaurant. Topp service hele turen, og hun var ikke interessert i å leke "galley-gjemsel". Storkoste meg ombord!

OSL-ZRH-OSL som jeg beskriv i en Trip Report for litt siden. I utgangspunktet god service, men manglende gardinbruk ødela mye av inntrykket p.g.a. toalettrekere.

Har noen nye turer i intraeuropeisk C med SAS i tiden fremover. Skal selvsagt medbringe toalettrekingstelleapparatet
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2012, 00:00   #22
Eriksan
ScanFlyer Gold

Eriksan's Avatar

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
OSL-ZRH-OSL som jeg beskriv i en Trip Report for litt siden. I utgangspunktet god service, men manglende gardinbruk ødela mye av inntrykket p.g.a. toalettrekere.

Har noen nye turer i intraeuropeisk C med SAS i tiden fremover. Skal selvsagt medbringe toalettrekingstelleapparatet
Dette er faktisk noe av det som trekker litt ned med SK C, ofte er det ikke gardin pga C-kabinen er for liten eller så er det ikke en fysisk gardin på flyet overhodet.

Nå sist OSL-DUB på fredag, to rader C og to rader Y uten noen gardin foran Y eller M. Det var stor pågang fra M på det fremre toalettet helt fra setebelte lyset ble slukket. På returen CPH-DUB var det en rad C og to rader Y, her derimot var gardinen plassert mellom Y og M og den ble trukket helt for oppe i luften.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2012, 08:33   #23
JoeW
ScanFlyer Rusty

Naa skal jeg ikke dra traaden off topic, men mener det var ams-osl, maaske ams-cph, hvor en av flyvertinnene faktisk kom bakfra og ba en ''toalettreker'' om aa benytte bakre toalett. Saa noen tar til og med tak i dette!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2012, 08:37   #24
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Dette viser jo veldig hvor crewavhengig det er. Hadde OSL-ZRH i C i vinter og gardinen ble brukt riktig og man slapp dotrekkere. Og samme mener jeg det var på returen hvor jeg hadde Y+

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=101892

Reiser til LHR i C til helgen, så blir spennende å se hvordan det funker da
Old 24-04-2012, 10:35   #25
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Dette viser jo veldig hvor crewavhengig det er. Hadde OSL-ZRH i C i vinter og gardinen ble brukt riktig og man slapp dotrekkere. Og samme mener jeg det var på returen hvor jeg hadde Y+

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=101892

Reiser til LHR i C til helgen, så blir spennende å se hvordan det funker da
Det er meget crewafhængigt. Desværre synes jeg generelt ikke at SAS er særligt gode til at bruge gardinet. På langt hovedparten af mine C-flyvninger har det ikke været i brug - hverken på Europa og flere gange har det heller ikke været brugt på IC mellem M og Y. Synd at det ofte "glipper" - da det udelukkende er sjusk... Udover dette, så synes jeg nu SAS har et godt C-produkt.
Old 24-04-2012, 10:41   #26
SAS CC
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by 737-405 View Post
Hjertelig takk for hyggelig svar, SAS CC

Jeg opplevde selv forrige sommer på SK 2796 NCE-CPH at man ikke hadde Reserved For Comfort-banner på midtsetet, selv om jeg var den eneste i Business den aktuelle formiddagen. Det høres kanskje spesielt ut, men disse små "touchene" er det som er med på utgjøre hele opplevelsen for min del.

Synes det var flott å få oppklart i hvor grensene går for de forskjellige servicekonseptene ombord!!
En undskyldning kan man altid finde, men rent faktisk var der forrige sommer en stor mangel på Reserved For Comfort, fordi SAS skiftede leverandør. Derfor valgte man at sætte vanlige hvide head rest covers på midtersædet
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2012, 10:46   #27
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Kjekt å vite, da var det en logikk i det
Besetningen var for øvrig meget bra, av den typen der man ikke trengte å spørre om påfyll av drikke, norske aviser osv osv.
Det eneste var at gardinen ikke ble trukket for, noe som førte til en god del "toalettrekkere". Er det over grensen å påpeke til crew at gardinen faktisk skal trekkes for, eller hva tenker dere andre?
Når man (eller arbeidsgiver) betaler såpass mye for en billett, burde det nesten være lov å gi beskjed.
Old 24-04-2012, 11:00   #28
SAS CC
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by E.N. View Post
Takk for oppdateringen SAS CC. Jeg flyr SAS en del på business, mest innen Europa, noe intrascand og long haul kanskje 1-2 rundturer i året. Jeg er generelt sett meget fornøyd med varmmaten som blir servert, og produktet som blir levert er i mine øyne noe av det bedre innen Europa i C.

Igår kveld på DUB-CPH leverte flyvertinnen med ansvar for C og Y en fin vri. Vanligvis blir vin- og champagneflasker overlevert uåpnet til passasjeren sammen med vinglasset, men hun helte litt oppi glasset før det ble servert. Nesten som å være på restaurant
Personligt kan jeg bedst lide at gå fremme på C og Y på Europaflyvninger - netop fordi jeg føler, at jeg kan levere noget mere af både vores service og mig selv i denne produktklasse. Vi har selvfølgelig vores guidelines for service og arbejdsmiljø omkring håndteringen af de forskellige oplæg. Fx anbefales det, at vores passagerer selv åbner champagne-, vin og andre flasker og dåser og selv mixer drinksene. Så oplever man det som kunde, er det altså ikke forkert gjort af flyværtinden Da vi på nok de fleste ruter i Europa ikke har så store belæg i Business, både mixer jeg drinks og hælder vin og champagne op til vores gæster ombord i C. Og man kan stort set altid se, om det er en travl forretningsrejsende, der bare vil arbejde lidt på sin labtop og have et glas vand eller om det er et ægtepar, der skal på forlænget weekend i Paris og som nyder at hygge sig med et glas bobler og en snack og som man vil tilbyde hele molevitten med magasiner, hot towels, varm mad, vin, kaffe, dessert og avec. Og jo, efter at have prøvet Business Class hos flere af vores konkurrenter intra Europa, synes jeg, at hvis kabinepersonalet i SAS ellers bruger alle de midler, der er til rådighed, så tilbyder vi faktisk et hæderligt C-produkt. Men jo, det er afhængig af crew og dennes "hyggelighed", der gør den største forskel
Old 24-04-2012, 11:12   #29
SAS CC
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by GinTonic View Post
Kunne du forklart i korte trekk hva som kjennetegner mini- og mediumopplegg? På forhånd takk
Mini er beregnet til de helt korte ruter i en 3-klasses konfig som fx TXL og HAM, altså flyvninger omkring en time eller mindre. Her vil i C og Y være et mindre koldt måltid, fx smørrebrød, drikkevarer og kun én gang kaffe eller te. Man kan ofte heller ikke nå mere. I Y serveres en lille snack box med måske en sandwich eller lignende, drikke og kaffe/te.

Medium bruges på ruter til bl.a. MAN, DUB, ZRH og HEL (da vi selv fløj den). Flyvninger på omkring 1½-1.45. Her tilbydes hot towels og serverers et større koldt måltid med varmt brød, drikkevarer og kaffe og te. I Y serveres en boks med enten smørrebrød eller salat, noget kød og en dessert, drikke, kaffe/te. Om morgenen serveres i Y frokost med varmt brød, kaffe og te.
Old 24-04-2012, 11:42   #30
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Jeg sier meg helt enig med deg, SAS CC.

SAS leverer definitivt et av de beste (om ikke det beste i mine øyne) produktet på intra-europeisk Business dersom alt fungerer som det skal
Takk også for ytterlige utfylling om de andre serviceoppleggene!

Posting Rules