Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-03-2012, 01:59   #61
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Default Re: Norwegian tar ikke kundene på alvor

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det begynner vel etterhvert å bli en del erfaring på at SAS heller ikke er så veldig glad i å bruke andre selskaper.
At SAS lar kunder vente i dagesvis (mer enn en overnatting) har jeg aldri hoert om. Det skulle jeg gjerne sett noe dokumentasjon paa.

Sist gang jeg saa en slik situasjon, var en stor gruppe som ikke rakk en flight til NYC grunnet connection paa ARN i oktober og SAS booket dem om via CPH og FRA med LH. Alle pax kom seg til NYC samme dag, ingen maatte vente til dagen etter
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2012, 05:30   #62
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10070128

Quote:
Norwegian gir likevel erstatning for ruteendringer
Old 09-03-2012, 07:05   #63
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
At SAS lar kunder vente i dagesvis (mer enn en overnatting) har jeg aldri hoert om. Det skulle jeg gjerne sett noe dokumentasjon paa.
Jeg har sittet fast i 72 timer i PDX på en SAS-billett de nektet å rydde opp i...

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2012, 07:14   #64
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Jeg har sittet fast i 72 timer i PDX på en SAS-billett de nektet å rydde opp i...

-A
Nå flyr vel ikke SK fra PDX, men det "teller" vel ikke? Du hadde jo SK dokument
krølle is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2012, 07:25   #65
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Det var 100% SAS sin feil - måtte gå langt opp i systemet for å hjelpe den Utflyttede i sin tid - eTkt som ikke var korrekt.
Old 09-03-2012, 08:07   #66
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Som nevnt, helt og holdent en SAS-feil, med en SAS-billett. Kundeservice prøvde til og med på julaften og si at det fikk vente til de var tilbake i romjulen med å fikse videre, for folk skulle jo ha fri.

Men, dette var jo en digresjon for å svare Tommy.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2012, 09:01   #67
Cloudius
ScanFlyer Silver

Jeg synes det blir lite relevant å diskutere enkelthendelser. Uansett hva det gjelder finnes alltid unntak.

Spørsmålet er mer hva normen er? Jeg vil hevde at det i hovedsak er større sjanse for en god løsning i et nettverksselskap om det oppstår problemer. Frekvensene er høyere og selskapet/selskapene har en mulighet til booke om til andre selskap, selv om man ikke alltid gjør det. Jeg mener at nettverksselskapene generelt strekker seg lengre for å løse problemer for kundene enn det LCC gjør.

Jeg er imidlertid relativt inhabil ettersom jeg flyr i et nettverksselskap.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2012, 09:05   #68
scarebus
ScanFlyer Blue

Det virker noe unaturlig, om enn kanskje ikke overraskende, at SAS eller andre selskaper dras inn i en form for skittkastingkonkurranse all den tid det er DY som ønskes kalt inn til Storting/Dept. for å forklare deres passasjerers mangel på rettigheter og frustrasjon de siste dagene.

Forsvarsmekanismer er en menneskelig egenskap som i følge Freud eksisterer for å regulere psykisk angst ved en persons konflikt med omverdenen slik at ego kan holdes intakt. Med andre ord, de er der for å unngå at man taper ansikt. En av de såkalt primitive forvarsmekanismene (primitiv betyr at de ikke virker særlig vel over tid) i menneskepsyket heter projeksjon. Projeksjon betyr at man overfører forhold, tanker, idealer fra seg selv over til andre. "Det er ikke vi som har problemer, konkurrenten er mye værre."

En annen av de primitive forsvarsmekanismene heter "acting out". Denne innebærer at man bruker ekstreme kommunikasjonsformer for å dekke over egne mindreverdighetskomplekser eller bekymringer. For eksempel å skrike høylytt i stedet for å ytre et mindre misbehag. Mere modne eksempler på denne kan være en O´Leary som blir tatt bilde av med en DY-maskin mellom beina når han blir spurt om DY på Rygge eller Torp. (husker ikke.) Eller en Skånvik som svarer slik angående WF sin markedsføringskampanje: "Det er jo typisk SAS-konsernet hvor jo Widerøe inngår å dumpe prisene til nivåer de ikke har råd til før de løper til staten når kassa er tom."

There, carry on
scarebus is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2012, 09:09   #69
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Jeg synes det blir lite relevant å diskutere enkelthendelser. Uansett hva det gjelder finnes alltid unntak.

Spørsmålet er mer hva normen er? Jeg vil hevde at det i hovedsak er større sjanse for en god løsning i et nettverksselskap om det oppstår problemer. Frekvensene er høyere og selskapet/selskapene har en mulighet til booke om til andre selskap, selv om man ikke alltid gjør det. Jeg mener at nettverksselskapene generelt strekker seg lengre for å løse problemer for kundene enn det LCC gjør.

Jeg er imidlertid relativt inhabil ettersom jeg flyr i et nettverksselskap.
Jeg tror normen er i ferd med å endres....Lufthansa f.eks. har innført ganske dramatiske endringer og store begrensninger på hvor langt de hjelper - i følge Lufthansa Customer Service, uten status vil du kun bli tilbudt alternativer der samme bookingklasse ! er tilgjengelig, du vil kun bli tilbudt nærmeste Lufthansa Destinasjon - utover dette må du selv betale mellomlegget, selv når det Lufthansa som er skyld i endringen ! Dette rulles ut i disse dager. Vil anta at andre nettverkselskaper vil følge etter.
Old 09-03-2012, 09:14   #70
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by scarebus View Post
Det virker noe unaturlig, om enn kanskje ikke overraskende, at SAS eller andre selskaper dras inn i en form for skittkastingkonkurranse all den tid det er DY som ønskes kalt inn til Storting/Dept. for å forklare deres passasjerers mangel på rettigheter og frustrasjon de siste dagene.

Det er ikke så unaturlig at man snakker om konkurrenten for det er jo dette DY måles opp mot.

DY er ikke kalt inn til verken Stortinget eller departementet - det eneste som har vært omtalt er at en som har kastet seg over tabolidoppslagene til VG (representanten Hofstad Helleland) har "tatt til orde for det". Har ikek sett noen formell innkallelse. De retter seg nå etter Forbrukerrådet og gir erstatning til de som har tapt penger. Passasjerene får dermed det de ønsker. Men det var kanskje ikke det som var det viktigste her.

Til dine psykologiske analyser så kan man jo se at noen de mest aktive i tråden vanligvis er selverklærte "flyr bare SAS-mennesker"

Last edited by AirbusTrond; 09-03-2012 at 09:17.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2012, 09:23   #71
Cloudius
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg tror normen er i ferd med å endres....Lufthansa f.eks. har innført ganske dramatiske endringer og store begrensninger på hvor langt de hjelper - i følge Lufthansa Customer Service, uten status vil du kun bli tilbudt alternativer der samme bookingklasse ! er tilgjengelig, du vil kun bli tilbudt nærmeste Lufthansa Destinasjon - utover dette må du selv betale mellomlegget, selv når det Lufthansa som er skyld i endringen ! Dette rulles ut i disse dager. Vil anta at andre nettverkselskaper vil følge etter.
Da er vi inne på et mer interessant spor Jeg argumenterte jo i utgangspunkt med hvordan det har vært frem til nå og har ikke noe problem med et kritisk syn på hvordan utviklingen fremover blir. Det du peker på er jo ganske bedrøvelig.

Dersom nettverksselskapene selv visker ut forkjellene, og fordelene de har, i.f.t. LCC så gjør de det ikke akkurat lettere for seg selv i konkurransen.
Old 09-03-2012, 09:25   #72
scarebus
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Det er ikke så unaturlig at man snakker om konkurrenten for det er jo dette DY måles opp mot.

DY er ikke kalt inn til verken Stortinget eller departementet - det eneste som har vært omtalt er at en som har kastet seg over tabolidoppslagene til VG (representanten Hofstad Helleland) har "tatt til orde for det". Har ikek sett noen formell innkallelse. De retter seg nå etter Forbrukerrådet og gir erstatning til de som har tapt penger. Passasjerene får dermed det de ønsker. Men det var kanskje ikke det som var det viktigste her.

Til dine psykologiske analyser så kan man jo se at noen de mest aktive i tråden vanligvis er selverklærte "flyr bare SAS-mennesker"
Som jeg skrev; "ønskes kalt inn". Og nei det viktigste er for min del ikke at de retter seg etter Forbrukerrådet, men hvorfor de ikke gjorde det før tabloidoppslagene til VG..
scarebus is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2012, 09:36   #73
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Vil du opplyse om hvem dette er, slik at vi er sikre på å få plassert vedkommende i riktig bås og dermed kan tolke innleggene ut fra dette?
Nei, jeg bare tolker, og jeg kan jo selvsagt ta feil.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2012, 10:22   #74
FestiVal
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Kan dette være fordi de har sett at de fleste LCC er kommer unna med dette?
Lovverket er jo der så ved evt. rettslige grep sliter de, med kanskje noen mener det er verdt forsøket
Det gir jo unektelig økonomiske besparelser i ganske store summer gjennom et år.
Bare en tanke?
FestiVal is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2012, 10:31   #75
L-1011
ScanFlyer Molded

Låt oss försöka hålla den här tråden till att handla om just DY.
Hur SAS, Lufthansa etc hjälper sina kunder kan vi väl öppna en ny tråd om istället?
Risken finns ju att moderatorn stänger denna tråd om den spårar ur till SAS VS DY
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2012, 10:42   #76
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by scarebus View Post
Jeg tror kanskje du legger litt for mye inn i det faktum at SK og andre er trukket inn. Når det hevdes med full styrke at nettverksselskaper booker om til andre, og man sitter her og vet at så ikke er tilfellet alle ganger så synes jeg kanskje det er relevant informasjon å komme med. At nettverksselskapene jevnt over er bedre til å ivareta kundene ved irr er nok sikkert riktig, selv om dc-8-63 forteller om en utvikling hos LH som ikke akkurat ser ut på det viset, men akkurat det er en diskusjon som har pågått mange ganger.

Last edited by TOS; 09-03-2012 at 10:47.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2012, 11:00   #77
Cloudius
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Låt oss försöka hålla den här tråden till att handla om just DY.
Hur SAS, Lufthansa etc hjälper sina kunder kan vi väl öppna en ny tråd om istället?
Risken finns ju att moderatorn stänger denna tråd om den spårar ur till SAS VS DY
Jeg er til dels enig med deg, men samtidig er det også i denne tråden viktig å trekke inn visse sammenlikninger for å kunne se hva som er et spesifikt DY-problem og hva som et problem, eller trend, innen bransjen generelt?

Det gjelder bare at det ikke sporer helt av.
Old 09-03-2012, 14:59   #78
DasKeiko
Newcomer

Quote:
Originally Posted by PAFB View Post
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10070045

Ta en titt på mobilen dama holder opp. Vil du ha fakta, får du holde deg til fakta selv
Det står ingenting om når hun har mottatt denne SMS'en med kansellering fra DY.
Og Avinor sine systemer er laget slik at om en kansellering gjøres tidligere enn 6 døgn før avgang så registreres ikke avgangen som kansellert.

Så antallet kanselleringer som vises i statistikken til Avinor er noe missvisende sånn sett.
DasKeiko is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2012, 15:28   #79
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Quote:
Originally Posted by DasKeiko View Post
...Avinor sine systemer er laget slik at om en kansellering gjøres tidligere enn 6 døgn før avgang så registreres ikke avgangen som kansellert.

Så antallet kanselleringer som vises i statistikken til Avinor er noe missvisende sånn sett.
Interessant du nevner dette, da ingen har påpekt dette før.

Vi har tre forskjellige typer løgn; løgn, forbannet løgn og så statistikk

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2012, 15:35   #80
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Nå har jo også DY kansellert avganger fra andre destinasjoner, men de regnes kanskje ikke med i regnestykket???
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules