Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-03-2012, 21:28   #41
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Default Re: Norwegian tar ikke kundene på alvor

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Til tross for dette blir DY urettferdig behandlet her, og det blir utrolig hyklerisk å le av DY nå når SAS har hatt sin andel av problemer gjennom årene.
Det er det som får meg til å trekke på smilebåndet jo. Skadefryd har man sett i lange baner fra de som nå lider under det.

Men dette gjør jo alltid disse evinnelige diskusjonene litt livligere
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 21:43   #42
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Norwegian tar ikke kundene på alvor

Nå er komiske Ali tilbake igjen. Gikk på en skikkelig blemme der med å ikke ha fått med meg bilder og heller ikke lest artikkelen. Det var egentlig to grunner til at jeg gikk ut så bastant - en - jeg hadde i går kveld oppdatert regnearket for punktlighet og regularitet som har basis i hva Avinor rapporterer landet rundt og - to - sjekk om at det hadde vært noen sprell i løpet av idag. Ingen endringer og heller ikke noe alarmerende.

Nok om grunnlaget som var så tynt - og da kommer man skjevt ut. Forhåpentligvis kan dere tilgi komiske Ali-taktene fra undertegnede. Når nå har sett gjennom det så er det ingen tvil at Norwegian har driti på draget i denne enkeltsaken. Her er det mye bom i forhold til varsling og ___ og ____ og da er det bare for Norwegian å gjøre det godt igjen overfor damen fra Tromsø og andre som skulle til EDI den søndagen.

Jeg synes også kanskje OSL bør gå inn i sine tall for å finne ut hvorfor de IKKE hadde rapportert den kanselleringen og hvordan de kan unngå dette igjen. Forhåpentligvis vil de prøve å beholde nivået over FlightStats?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 21:44   #43
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Norwegian tar ikke kundene på alvor

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
I følge denne artikkelen i aftenposten så dekkes ikke dette av reiseforsikringen.

Kilde:http://old.aftenposten.no/reise/article4278914.ece
Ja, det har du rett i. Men hva hvis hotell og opphold er kjøpt med kredittkort, er det ikke da kredittkortselskapet sitt ansvar å levere varen kunden har kjøpt? Blir det en sak mellom flyselskapet og kredittkortselskapet?
Må si at jeg ikke er stø på dette i det hele tatt.

Etter hva jeg skjønner så forholder ikke DY seg til forordning 261
http://www.nholuftfart.no/article169.html

Quote:
alternativ reiserute med første mulige forbindelse til ditt endelige bestemmelsessted;
Noen som kan utdype? Kan Norwegian velge å la første mulige forbindelse kun gjelde egne flighter?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 23:11   #44
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Norwegian tar ikke kundene på alvor

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Dersom disse kundene har reist med SAS, hadde man blitt booket om til andre selskaper.
Det begynner vel etterhvert å bli en del erfaring på at SAS heller ikke er så veldig glad i å bruke andre selskaper.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 23:13   #45
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian tar ikke kundene på alvor

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Noen som kan utdype? Kan Norwegian velge å la første mulige forbindelse kun gjelde egne flighter?
Hvis så er tilfellet så er det flere herværende skandinaviske selskaper som bryter med forordningen, men vi får kanskje en juridisk betenkning om dette fra noen av juristene...?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 23:13   #46
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Norwegian tar ikke kundene på alvor

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Det faktum att Norwegian inte är med i IATA får stora förljder de pax som valt DY när bolaget tvingas ställa in flyg.
IATA-medlemskap er mindre viktig enn selskapets policy. Et IATA-selskap har litt andre muligheter, men ingen plikt til å booke om på andre selskaper. Et selskap som ikke er IATA-medlem har også mulighet til å kjøpe billetter for kundene sine hos IATA-selskaper.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 23:15   #47
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian tar ikke kundene på alvor

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det begynner vel etterhvert å bli en del erfaring på at SAS heller ikke er så veldig glad i å bruke andre selskaper.
Det stemmer helt, det, Gustav. Jeg antar at statuskundene ivaretas, så for disse så oppleves denne problemstillingen kanskje ikke. Selv har jeg vært "utsatt" for det ved 2-3 anledninger i løpet av de siste 1-2 årene (og jeg flyr ikke så mye, så dette er en veldig stor andel av irr-situasjonen jeg har vært borte i).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 23:22   #48
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,533
Default Re: Norwegian tar ikke kundene på alvor

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
IATA-medlemskap er mindre viktig enn selskapets policy.
Det er egentlig ikke det som det går på .. Man trenger ikke å være iata-medlem for å inngå interlineavtaler, men for å bruke IATA's Clearing House for avregning. Flere og flere selskaper velger å gå utenom dette for å slippe kostnaden - de fakturerer hverandre direkte isteden.

Men - det kreves likevel en avtale mellom selskapene før man kan gjøre det.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 23:22   #49
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Norwegian tar ikke kundene på alvor

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Ja, det har du rett i. Men hva hvis hotell og opphold er kjøpt med kredittkort, er det ikke da kredittkortselskapet sitt ansvar å levere varen kunden har kjøpt? Blir det en sak mellom flyselskapet og kredittkortselskapet?
Må si at jeg ikke er stø på dette i det hele tatt.

Etter hva jeg skjønner så forholder ikke DY seg til forordning 261
http://www.nholuftfart.no/article169.html


Noen som kan utdype? Kan Norwegian velge å la første mulige forbindelse kun gjelde egne flighter?
Har heldigvis ikke brukt reiseforsikringen på slike saker foreløpig. Men finner det merkelig at Europeiske går ut bastant å sier at det er noe DY må fikse opp i. Poenget er vel om DY kan vri seg unna pga den bestemmelsen om "plutselig uforutsett" som de ikke hadde kontroll over. Dette er jo en arbeidskonflikt som DY selv har lagt opp til, da de sier selv de er avhengig av å kjøpe fridager for å få kabalen til å gå opp.
Skal man tolke første mulige forbindelse, så må det være første fly evnt via div steder for å komme hjem. Noe ansvar må vel tross alt DY ta på sin kappe.
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 23:24   #50
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Norwegian tar ikke kundene på alvor

Jag har vid flera tillfällen blivit ombokade från SAS till Thai Airways, Lufthansa & Continental under 2008-2011, det har inte varit något "tjafs"alls utan sköts mkt bra.

Mardrömmen måste vara när DY canellerar interkont flighter OM de vägrar boka om pax till andra flygbolag. DY pax kan ju bli sittande i flera veckor i ex NYC innan DY har tillräckligt många lediga stolar att flyga hem 300 totalt pax.

Last edited by L-1011; 08-03-2012 at 23:28.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 23:25   #51
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian tar ikke kundene på alvor

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Mardrömmen måste vara om DY canellerar interkont flighter sen OM de vägrar boka om pax till andra flygbolag. DY pax kan ju bli sittande i flera veckor i BKK/NYC innan DY har tillräckligt många lediga stolar att flyga hem 300 totalt pax.
Eller så gjør de som de har gjort nå og leier inn en annen operatør til å hente folk hjem...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 23:27   #52
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian tar ikke kundene på alvor

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Har heldigvis ikke brukt reiseforsikringen på slike saker foreløpig. Men finner det merkelig at Europeiske går ut bastant å sier at det er noe DY må fikse opp i. Poenget er vel om DY kan vri seg unna pga den bestemmelsen om "plutselig uforutsett" som de ikke hadde kontroll over. Dette er jo en arbeidskonflikt som DY selv har lagt opp til, da de sier selv de er avhengig av å kjøpe fridager for å få kabalen til å gå opp.
Skal man tolke første mulige forbindelse, så må det være første fly evnt via div steder for å komme hjem. Noe ansvar må vel tross alt DY ta på sin kappe.
Jeg kan vanskelig skjønne at de kan vri seg unna dette med å vise til en arbeidskonflikt. De har ikke nok crew til å håndtere sin produksjon, og det er jo ingen aksjon - bare det faktum at piloter ikke ønsker å selge sine fridager. Det synes åpenbart på meg at DY har ansvaret for dette.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 23:32   #53
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Norwegian tar ikke kundene på alvor

Skal bli artig å høre Kjos dra seg unna dette når han skal på teppet hos Familie- og kulturkomiteen. Lurer på om gliset fortsatt går fra øre til øre da også....
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 23:34   #54
Bacardi
Lurker
 
Bacardi's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 664
Default Re: Norwegian tar ikke kundene på alvor

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg kan vanskelig skjønne at de kan vri seg unna dette med å vise til en arbeidskonflikt. De har ikke nok crew til å håndtere sin produksjon, og det er jo ingen aksjon - bare det faktum at piloter ikke ønsker å selge sine fridager. Det synes åpenbart på meg at DY har ansvaret for dette.
DY har ved en anledning nå de siste dagene opplyst at "mangel på crew" er innenfor selskapets kontroll og gir rettigheter som gratis overatting, mat og taxi - som seg hør og bør jf. vilkårene dems.
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 23:36   #55
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Norwegian tar ikke kundene på alvor

Quote:
Originally Posted by Bacardi View Post
DY har ved en anledning nå de siste dagene opplyst at "mangel på crew" er innenfor selskapets kontroll og gir rettigheter som gratis overatting, mat og taxi - som seg hør og bør jf. vilkårene dems.
Hva med resta ferien, hotell, leiebil evnt vidre flyforbindelser? Hvem dekker det når forsikringa sier nei?
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2012, 23:37   #56
Bacardi
Lurker
 
Bacardi's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 664
Default Re: Norwegian tar ikke kundene på alvor

Ser jeg misforsto TOS litt her. Nei, det er et godt spørsmål...
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2012, 00:01   #57
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: Norwegian tar ikke kundene på alvor

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det stemmer helt, det, Gustav. Jeg antar at statuskundene ivaretas, så for disse så oppleves denne problemstillingen kanskje ikke. Selv har jeg vært "utsatt" for det ved 2-3 anledninger i løpet av de siste 1-2 årene (og jeg flyr ikke så mye, så dette er en veldig stor andel av irr-situasjonen jeg har vært borte i).
For min del har jeg selvsagt aldri problemer med dette, men jeg kjenner flere uten status som har blitt ombooket til andre selskaper - både i og utenfor *A.
Tror nok dette i all hovedsak er en helhetsvurdering på kundens ulempe opp mot SAS sin kostnad.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2012, 00:03   #58
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,533
Default Re: Norwegian tar ikke kundene på alvor

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Eller så gjør de som de har gjort nå og leier inn en annen operatør til å hente folk hjem...
hvis du tenker på jet2 så dette en wetlease. Man leier inn fly og mannskap til å fly regulære ruter. 'Hente folk hjem' blir litt annerledes - da har man kansellert og har folk sittende strandet.

OK, kanskje litt pirk, men likevel ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2012, 00:09   #59
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian tar ikke kundene på alvor

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
hvis du tenker på jet2 så dette en wetlease. Man leier inn fly og mannskap til å fly regulære ruter. 'Hente folk hjem' blir litt annerledes - da har man kansellert og har folk sittende strandet.

OK, kanskje litt pirk, men likevel ..
Nå er det vel i bunn og grunn det samme hva vi kaller det, men jeg ser at det er en liten forskjell... L-1011 snakket om kansellering av IC-flighter og faren for å bli værende i ukesvis i BKK eller andre steder. Det er vel ikke noe i veien for at de håndterer irr på samme viset som man håndterer crewmangel eller syke fly - man hyrer inn noen andre til å gjøre den jobben man selv egentlig skulle gjort.

Last edited by TOS; 09-03-2012 at 00:18.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2012, 00:11   #60
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian tar ikke kundene på alvor

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
For min del har jeg selvsagt aldri problemer med dette, men jeg kjenner flere uten status som har blitt ombooket til andre selskaper - både i og utenfor *A.
Tror nok dette i all hovedsak er en helhetsvurdering på kundens ulempe opp mot SAS sin kostnad.
Jeg har også blitt booket om til andre selskaper (oftest fra et annet selskap og annen allianse og til SK, og sjeldnere andre veien...). Poenget er at det ikke er noen automatikk i at man bookes om til andre selskaper, slik enkelte synes å mene. Dvs. uttalelser som at "man blir booket om til andre selskaper" er rent faktisk ikke det man opplever hver gang det går skeis et eller annet sted.

Last edited by TOS; 09-03-2012 at 00:19.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
For mye motvind, så vi tar ikke med bagasje Discus Småprat 2 05-01-2016 18:53
Flyene på OSL tar ikke juleferie findus Bilder & foto 14 27-12-2010 22:54
Fly som ikke tar opp landingshjulene. Furahini Flyteknisk forum 18 31-08-2010 18:23
easyJet tar passasjerenes sikkerhet på alvor - SKANDALE! CK Flyforum 8 28-10-2008 09:35
Norwegian økte gebyrene uten å si det høyt til kundene. LN-RRA Flyforum 20 09-05-2008 19:26


All times are GMT +2. The time now is 18:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.