![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2010
Location: Sandefjord
Posts: 245
|
![]()
Fløy Lufthansa FRA/OSL på lørdag. Så med en gang at dette flyet måtte være gammelt. D-ABEM First flight 1991. hvordan kan det være økonomi for LH å ha dette ? Synes det er fantastisk å tenke på hva dette flyet har opplevd. Utrolig sliter. Noen som vet cykles osv. ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Det blir som med MD'ene til Sas, de er nedbetalt, mens nyere fly må man betale på lånet i tillegg.
Det som koster med eldre fly er vedlikehold og høyere drivstofforbruk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Et godt eksempel er NW som brukte DC 9 lenge etter alle andre hadde satt den på bakken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,880
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,440
|
![]()
Kort forklart og veldig generelt ... jo høyere utnyttelsesgrad du har på flyene, jo bedre er økonomien for nye fly. Har du lav utnyttelse, lønner det seg ofte mer med eldre. Dette er fordi kapitalkostnadene utgjør en veldig stor del av flyselskapets kostnader, og den eneste måten å holde disse akseptable er å tyne så mange timer som mulig ut av maskinen. Hvis maskinen er nedbetalt, påløper kun direktekostnader, og selv om disse per time gjerne er noe høyere enn for splitternye maskiner, gir de bedre økonomi ved lav utnyttelse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]()
...men hvis flyet er leaset blir regnestykket litt mer komplisert. Et eldre og velbrukt fly har rimeligvis vesentlig lavere leasingrate enn et nytt, men man får uansett en fast, månedlig kostnad.
Men tendensen er den samme, et eldre fly har lavere eller ingen kapitalkostnad sammenlignet med et nytt, mens de variable kostnader som vedlikehold og drivstoff er nærmere knyttet til bruken, som nevnt ovenfor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,440
|
![]()
Man kan også få timesrater .. særlig når det er mye fly i markedet.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]()
Ja - kjekke å ha som billig backup. Kjent sak... Timekontrakt er jo ikke uvanlig når utleier ikke får plassert flyet hos ny operatør og den gamle kontrakten utløper.
Last edited by Stone; 27-02-2012 at 17:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
Hvordan fungerer dette i forhold til LCC-modellen. Er jo mange LCC som sverger til litt eldre fly, ikke minst Allegiant som nærmest fungerer som Fretex overfor SAS
![]() Er ikke høy utnyttelse av flyene ganske sentralt i LCC-modellen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,440
|
![]()
Billige og gamle fly er normalt inngangsbilletten .. Etterhvert som man får fart på driften, øker utnyttelsen og nye fly blir mer innen rekkevidde.
Allegiant's modell er noe spesiell. Trailertrash må fraktes i dagslys ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
På Norske Vinger
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
|
![]()
Litt perspektiv: Southern Air betaler $52,000 dagen i lease på en av deres 777F. Dette blir det fort gryn av, spesielt hvis flyet står på bakken og ikke tjener penger.
__________________
Vi trenger flere Braathens SAFE modeller |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Det ligger forsatt god okonomi i B733 for LH pa de meget korte hops som flys innenlands i Tyskland. Tenk deg om turer som FRA-NUE. Her slar den "gamle" 737en de nye A319 rett og slett pa vekt. En 733 er rett og slett neste 9 tonns lettere og har flere seter, og dette gir en svaert tydelig innslag pa kostnader dersom man har mange av disse korte flystrekninger. Og LH har en god del korte ruter som flys med 733 utifra FRA, rett og slett fordi kundene krever en riktig jet og ikke en regiofly. Jeg vil ikke legge ut en relativ eksakt cycle-number. Men du kan sikkert anta at dette fly har mere enn 45.000 cycles. Hvor mye mere, dette er noe som LH anser som forretningshjemmighet, derfor vil jeg ikke legge ut slike info.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Last edited by Dag Viking; 29-02-2012 at 11:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,017
|
![]() Quote:
Vil man ha en fullverdig erstatter på lengre sikt her, eller må man velge mellom å gå ned til regionale fly eller "misbruke" større og tyngre fly etterhvert? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Jeg for min del tror ikke at A319 substituerer B737CL pa korte strekninger. Det vil C-Serien gjöre, dersom flyet holder dette hva Bombardier lover. Vil du bruke tungre fly som erstatter, sa vil du trenge flere seter for a fa en visst structural efficiency. Men, dersom dine markeder er tynn, sa er dette ingen vei. Og Embraer og CRJ er ikke like god akseptert av de viktige kunder. En vanskelig ting. Jeg vet at LH trakk CRJ's fra visse ruter fordi de corporate kunder krevde dette.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,119
|
![]()
Ble litt nysgjerrig nå. Hva er det med Embraer som gjør passasjerene skeptiske? Har fløyet KLMs E190 en gang og synes det var veldig OK.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,440
|
![]()
Det har nok med størrelsen å gjøre -- RJ'er er ikke regnet som 'ordentlige' jets .. og alle vi som har delt sete med store negre i CRJ'er kan sympatisere her ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Siden -500 er på vei ut av flåten så blir nok NG mer og mer vanlig på alle ruter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Widerøe-hjelp ang "gammel" reg... | Polaris | Register- og ATC-Forum | 3 | 15-09-2010 17:05 |
"Ratt" fra gammel SAS maskin | hakon1gz | Samlerhjørnet | 2 | 11-03-2010 19:20 |
NZ vurderer "senger" på økonomi | A346 | Flyforum | 6 | 05-11-2009 10:32 |
En gammel "uvenn" med comeback!! | dc-8-63 | Flyforum | 27 | 04-06-2008 21:24 |