![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,026
|
![]()
Jeg fant en gammel skrytebrosjyre fra SAS som må være fra 1983 eller der omkring. Har scannet den inn i sin helhet. Det har skjedd litt forandringer på de knappe 30 årene kan en si. SAS hadde blant annet First Class den gangen. Businiessklassen hadde forskjellig navn alt etter flytype. På B747 og DC-10 het den First Business Class, på DC-8 het den bare Business Class og på DC-9 het den Euroclass.
Ser det har vært en viss utvikling når det gjelder businessclass på langrutene. Ikke mye lieflat seter den gang. Vet jeg har noen gamle brosjyrer fra Qantas og KLM liggende en eller annen plass i kjelleren. Skulle jeg en gang få ånden over meg og rydde der nede skal jeg prøve å få scannet de også.
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-CPH-OSL (jun 25) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,902
|
![]() Quote:
DC-8 ble brukt på kortere Intercontinentale ruter - CPH-DUS-LOS og CPH-ATH-DAM / BEY / JED / DAR og hadde ikke "First Business Standard" kabinen kunne ikke praktisk ha de brede "First Business Class" stolene. Navnet First Busiuness Class ble senere endret etter en rettsak fra Lufthansa som protesterte mot bruk av First. (Lufthansa hold veldig lenge på First Class og Economy) til og begynne med holdt Swissair følge - men etterhvert operte Swissair med First, Business og Economy selv på DC-9-51 (LN MOW for legge til om F-100 noen gang opererte med First ?))
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,026
|
![]()
Takk for oppklaringene DC-8-63. Jeg husker også at DC-8 ble brukt på en rute fra København til Calcutta via Karachi. Tror det må ha vært på begynnelsen av 80 tallet også.
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-CPH-OSL (jun 25) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,902
|
![]()
Ja den hadde jeg glemt - og den gikk vel så lenge DC-8 var i flåten - mulig ble Calcutta droppet på slutten - Karachi ble opprettholdt lenge.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,026
|
![]()
Hvis jeg husker riktig (noe det slettes ikke er sikkert at jeg gjør) så mener jeg at SAS opprettet en DC-8 rute til Riaydh på 80 tallet en gang. Tror ikke den ruten eksisterte så veldig lenge.
__________________
Upcoming flights: OSL-ARN-ALC (jun 25), ALC-CPH-OSL (jun 25) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Åhh, dette var flott nostalgi. Husker at jeg som guttunge fikk en svær plakat fra SAS. Den viste en DC10 maskin med gjennomskjæring og hva som skjuler seg i flyskroget. Den tror jeg sannelig at jeg kanskje har enda. Må lete.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,902
|
![]()
Jo det stemmer, Riaydh stod på rutekartet i en periode - mener at den også en kort tid ble operert med MD-83 ?
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]()
Var dette typiske "sjømansruter", eller var det godt grunnlag for normal business og turisme på den tiden?
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,497
|
![]()
Jeddah og Riyadh ble operert i kombi med MD83, ja ... varte vel maks ett år. De to MD83èrene ble så brukt på TLV og diverse, hvis jeg husker rett, og så leid ut til Scanair. De var forøvrig de to første maskinene som ble solgt til Allegiant.
--- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=34.059791,-84.325013 |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,497
|
![]() Quote:
--- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=34.059984,-84.324784 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,497
|
![]() Quote:
Det bør kanskje legges til at på Business på DC8 fikk man ledig midtsete. Det samme på treseteren på MD83 ruta til JED og RUH. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Supert!
Ser de refererer til business til normal økonomi-pris, tilsvarer det full Y med dagens terminologi? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,497
|
![]()
Da SAS innførte Euroclass/FBC etc var litt av cluet at dette produktet var basert på ren 'Y'-pris og ikke noe tillegg. Den gangen var markedet en tanke mer regulert enn nå, så både konkurrerende flyselskaper og myndigheter lagde en jævlig huskestue. Særlig franskmennene - og AF - var spinnville.
Men etterhvert ble det jo innført 'C'-priser hos SAS også i all stillhet .. man kan si at man nå har gått 'rundt' ved at Business Class nå har omtrent samme stilling som First hadde den gangen, og 'Y' nå er Economy Extra, som 'premiumprodukt uten pristillegg'. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,902
|
![]() Quote:
KLM begynnte vel med Intercontinental Business Class, mens Air France og British Airways startet med sine 2 produkter i Europa. Begge la på 10% over Full Y og fjernet samtidig First Class i Europa. Når SAS startet sin EuroClass med full Y var et ingen problemer unntatt til / fra UK og til / fra Frankrike. BA presset SAS til å ta et tilegg på ca 10% på full Y og etter noen måneder ble resultatet at full Y i stillhet gikk opp ca 10% og BA tok ikke tillegg på rutene til Skandinavia. Air France og Frankrike var en helt annen sak, der ble en rimelig lang fight og på skikkelig Fransk vis ble SAS boikottet av svært mange franske reisebyråer. Men merkelig nok vant SAS denne og prisene ble Full Y som Air France Matchet - noe som skapte endel problemer da AF hadde en "fast" kabin for Affaires og alltfor få seter (12 - 14) mens SAS hadde en flyttbar gardin og opptil 80-90 seter.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,617
|
![]()
Keep it coming. Veldig artig å lese. Visse endringer har det vært ja. Etter hva Jeg vet kan man ikke sjekke inn på hoteller lenger (SAS har vel ingen egne hoteller lenger heller). Har SAS avtale med noen hoteller hvor dette er mulig?
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,497
|
![]()
Det forsvant da man ikke lenger kunne sende bagasjen med Flybussen. Man måtte ha egen transport, og da ble det for dyrt.
Idag, hvor bagasjen skal gjennomlyses før lasting, er det litt enklere igjen, men regner med at siden SAS ikke lenger har eierskap i hotellene, er det liten eller ingen motivasjon til å starte opp igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS hendelse BKK ca. 1983? | MountainDew | Flyhistorisk forum | 0 | 08-09-2018 23:36 |
Sas´flåte anno 1986 | Eirik | Flyhistorisk forum | 7 | 11-11-2013 15:34 |
12 april 1983 - 25 år sedan nya SAS presenterades | HansJ | Flyhistorisk forum | 16 | 27-06-2010 18:08 |
SAS sin logo anno 1972 | Tommy777 | Flyforum | 14 | 28-07-2009 22:29 |
1983: SAS, Junior Viking Logbook | Someone | Flyhistorisk forum | 13 | 03-11-2008 19:52 |