![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,550
|
![]() Quote:
Selvfølgelig er Virgin i mot, men er vel heller et forhandlingsutspill for å få BMI/IAG til å måtte gi fra seg flest mulig LHR-slots for å få fusjonen godkjent. Argumentet om svekket konkurranse og økte priser er greit nok isolert sett, men faktum er at det vil ende opp slik uansett, da Lufthansa ikke lenger gidder å pumpe mer penger inn i BMI og det er neppe noen andre som ønsker å kjøpe et selskap som er et kronisk tapsprosjekt og som vel bare BA kan klare å hente synergier fra. Så enten IAG får kjøpe dem eller ei, så vil BMI forsvinne. Virgin vet også utmerket selv at de aldri seriøst ønsket å kjøpe BMI og at hadde de satt opp en feederselskap inn til deres langruter fra LHR så hadde det kostet dem svært dyrt |
|
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Det argumentet du fremsetter høres ut som et "failing firm" argument som SAS og BU brukte i sin tid, men er det slik at BMI er konkurs eller vil bli det om iAG ikke får kjøpe selskapet? Du skriver også at det kun er BA som kan kjøpe selskapet, og det er sannsynligvis ikke fordi de kan hente ut synergieffekter men fordi de kan utnytte markedsmakten bedre. Last edited by TOS; 21-02-2012 at 10:22. |
|
![]() |
![]() |
#3 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,550
|
![]() Quote:
Og jeg har overhode ikke kaldt det er underlig oppkjøpet klages på, så les posten min igjen. Men grunnen til dette er jo at Virgin ønsker at BMI ved et oppkjøp tvinges til å oppgi flest mulig slots ved LHR som de kan da få fatt i, ikke at de har noen edle hensikter. De skottske politikerne er det sånn sett mer fair enough med, men hva er egentlig alternativet`? Quote:
Jeg kan ikke se hvem andre enn BA som kan eller vil kjøpe BMI i dagens form, og klarer å nytte seg av BMI sine fly, ruter og struktur. Virgin ønsker det ikke, selv om de lekte seg med en liksom bud på BMI til under halvparten av hva IAG har bydd Og markedsmakt er en synergieffekt ![]() |
||
![]() |
![]() |
#4 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Quote:
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,550
|
![]() Quote:
![]() ![]() Når det kommer til de interne beregningene, som man selvfølgelig ikke legger frem til konkurransemyndighetene, så er økt markedsmakt et av flere synergieffekter man tar med i beregningene, selv om det ikke står oppført som en synergieffekt i læreboka. Det kan være at det er feil å kalle det en synergi, men slik gjøres det altså i praksis, hvor man må være litt mer pragmatiske av seg |
|
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() ![]() Last edited by TOS; 21-02-2012 at 23:27. |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BA selger BMI regional | Someone | Flyforum | 6 | 01-06-2012 14:51 |
Lufthansa kutter kraftig i BMI | Someone | Flyforum | 10 | 25-11-2009 21:50 |
Lufthansa vil sælge BMI til Virgin | sail4fun | Flyforum | 13 | 27-09-2009 16:54 |
Lufthansa + bmi + Virigin Atlantic | EB | Flyforum | 1 | 30-05-2008 07:00 |
SAS selger Spanair og BMI | Isbamse | Flyforum | 28 | 15-02-2008 15:49 |