![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
|
![]()
Airbus har i samarbeid med ST Aerospace lansert et program for ombygging av A330, både -200 og -300, fra passasjerfly til frakter. Første maskin ventes være i luften i 2015
http://www.aviationweek.com/aw/gener...ST%20Aerospace Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Det är goda nyheter för A330 programmet.
Jag är förvånad att de inte har lanserat något program för ombyggnad av Airbus A340 till Cargo flygplan ännu? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,533
|
![]()
Da skal første fly snart bygges om...
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,425
|
![]()
Dyr i operasjon. 330-300 kan gjøre samme jobben til lavere pris, og så lenge det er tilgjengelige 330'er er det lite poeng i å kaste bort penger på en dyr sertifisering. 340 vil nok ha bedre rekkevidde, men frakterne har ikke samme behovet for å strekke strikken som pax-flyene av og til har.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
|
![]()
Mens den første A330-300P2F har vært i trafikk en stund, nærmer nå første konverterte -200P2F maskin seg ferdig. Dog gjenstår litt maling
https://www.jetphotos.com/photo/8989209 |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
|
![]()
Da var også første ombygde A330-200P2F maskin levert. Så blir det spennende å se hvor mange passasjer A330 maskiner som tilslutt ender opp som fraktere
https://www.flightglobal.com/news/ar...ighter-450930/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,534
|
![]()
Jeg ser at den ikke har den "klumpen" ved nesehjulet som de rene fraktflyene har.
Er det noen som vet hvorfor (ikke)? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,636
|
![]()
Det ville sikkert gjort ombyggingen vesentlig mere komplisert og dyrt. Regner med at man vurderte det slik at kostnaden for å oppnå et plant cargodeck var høyere enn nytteverdien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,534
|
![]()
Javel, men er det ikke påkrevet med et plant cargodeck på de ombygde maskinene? Jeg trodde det var et must, både i forbindelse med lasting/lossing, men også p.g.a. balanseringen av flyene?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,533
|
![]()
Første A330-200PCF er ferdig, og klar for tjeneste for Egyptair Cargo...
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
|
![]()
Turkemistan Airlines er neste kunde her nå de nå bestiller to A330-200P2F konverteringer. Står ikke noe om hvilket selskap disse har fløyet for før
https://www.aviation24.be/airlines/t...o-airbus-a330/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
|
![]()
Det er forresten ennå ikke veldig mange konvertere A330 maskiner i trafikk.
Egypt Air har 3 A330-200P2F som primært brukes mellom Egypt og Europa. DHL har 6 A330-300P2F. 3 er basert i Europa, og flyr endel transatlantisk og til Midt-Østen fra deres europeiske hubber, men 3 flyr fryr for Air Hong Kong ut fra HKG I tillegg skal det være minst 3 maskiner under konvertering i Dresden |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
|
![]()
Tyrkiske MNG Airlines skal få totalt 2 ombygde A330-300P2F maskiner
https://www.aircargonews.net/freight...r-conversions/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,338
|
![]()
Er en av disse tidligere OY-VKG?
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,533
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,338
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
|
![]()
ATSG, som blant annet flyr mye fro Amazon, skal ha bestilt konvertering til fraktere av 20 A330, med levering 2023-2025. Så helt tydelig at volumene at disse vil ta seg opp i de nærmeste årene
Ellers der jeg at HiFly har overtatt 2 tidligere A330-300 maskiner fra SQ, som de nå har inne til å bli konvertert til fraktere i Dresden, og forstår det slik at de skal i tjeneste for DHL, når de blir ferdige |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
|
![]()
Nå skal også IAI begynne med A330 konverteringer og Avolon er første kunde
https://www.flightglobal.com/aerospa...145753.article Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
|
![]()
Da kommer det flere konverterte A330 fraktere. CDB bestiller 12 konvertering og 3 av disse skal til kinesiske kunder, som de første. Sichuan Airlines og Jianxi Cargo Airlines
https://www.businesswire.com/news/ho...ction-in-China Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
|
![]() Quote:
https://www.ch-aviation.com/portal/n...d-a330-300p2fs Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Airbus med ny Beluga basert på A330 | Someone | Flyforum | 35 | 06-02-2021 22:54 |
RAF med 2 X Airbus A330-243MRTT Voyager KC2 på BGO | Piddien | Bilder & foto | 7 | 30-03-2013 16:58 |
ARN Turkish med Airbus A330-300 på ARN | L-1011 | Spotteralerts | 0 | 29-10-2011 12:39 |