Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-01-2012, 10:14   #381
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Nå er vel også snittprisen høyere på billetter enn 299 og spesielt i utlandet. Så jeg kan forstå den statistikken hvis vi snakker billettpriser på 2-3000kr. Vi har ganske unikt lave priser i scandinavia.. Sist jeg fløy til stockholm betalte jeg vel et sted mellom 1000 og 1500 pr vei... jeg dro selvom jeg ikke fant billetter til 299... Men så er jo jeg også en av de som dro på flyskolen selvom det kostet nesten 1 mill
Om det er noe som er bortimot en regularitet i de fleste markeder så er det at prisen har en betyning for hvor mange som ønsker å kjøpe produktet. Noen er mindre prisfølsomme enn andre. En prisfølsomhet i den størrelsesorden jeg viste til er på ingen måte en stor overraskelse for meg i forhold til denne bransjen, og den står i stil med andre tall jeg har sett for flyreiser. Det som selvsagt er spesielt med Norge er manglende alternativer, som nok gjør at innenlandsreiser sannsynligvis ligger i den nedre delen av intervallet. Utenlandsreiser er nok noe mer prisfølsomme. Forretningsreisende er nok mindre prisfølsomme enn fritidsreisende, osv.

Quote:
Det er jo en interessant fremtid i denne bransjen, og forsåvidt alle andre bransjer. Alle vil tjene mer og betale mindre... uten at jeg har noen som helst form for økonomisk utdannelse, skurrer jo bærekraften i dette for meg..?
Joda, det går til en viss grad, men da må man utnytte globaliseringen/internasjonaliseringen av verdensøkonomien. Internasjonal handel kan gavne alle parter, og mye vi konsumererer i dag er blitt billigere pga av dette.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2012, 10:34   #382
Hobbes
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Location: Rygge
Posts: 75
Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Nå er vi heldigvis, etter min oppfatning da, ikke underlagt det monopolet vi hadde innen flyvning. Jeg vet at jeg i 1979 betalte 1570.- for en av de rimeligste bill. jeg kunne få hos SAS - Fornebu - Bodø (merk: kun en vei!) Det beløpet tilsvarer i dag i overkant av 5000.-
Tror neppe jeg ville reist med fly såpass ofte i dag med den prisen!

Pris og etterspørsel går alltid hånd i hånd! Forutsatt at man ikke har monopol og MÅ ha varen!
Hobbes is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2012, 11:24   #383
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,640
Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by Hobbes View Post
Pris og etterspørsel går alltid hånd i hånd! Forutsatt at man ikke har monopol og MÅ ha varen!
De går jo hånd i hånd da og?
CFM is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2012, 13:16   #384
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
De går jo hånd i hånd da og?
Forsåvidt korrekt, men om det er et produkt som kundene må ha så kan prisen settes veldig høyt uten at etterspørselen påvirkes. Dette er pga av manglende alternativer. Det er imidlertid ikke så aktuelt i denne saken, men monopol vil utvilsomt gjøre prisfølsomheten mindre for den aktuelle bedriften som er i markedet.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2012, 14:03   #385
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det er kanskje akkurat de samme pilotene som ikke får jobb i WF men heller må begynne i DAT?

Er nok ikke det desverre. Svært få norske piloter igjen i DAT og de som skal fly dash for DAT har vært og er på kurs i disse dager.
Og av dem er det ikke mange nordmenn desverre
Så er nok endel skuffede norske piloter som så frem til å begynne i WF iløpet av året.
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2012, 15:06   #386
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Og hvor mye sparer staten på at DAT/DOT gjør jobben? Blir endel tapte skatteinntekter så god dag mann økseskaft.
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2012, 15:13   #387
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Og hvor mye sparer staten på at DAT/DOT gjør jobben? Blir endel tapte skatteinntekter så god dag mann økseskaft.
For ikke å nevne de som kanskje må fortsette å få sin lønn fra NAV...
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2012, 17:07   #388
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
For ikke å nevne de som kanskje må fortsette å få sin lønn fra NAV...
Jeg synes å huske at enkelte i debatten mente at disse pilotene mistet alle sosiale rettigheter... (ikke at det nødvendigvis stemmer, men det var et argument som ble fremsatt)
TOS is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 00:38   #389
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg synes å huske at enkelte i debatten mente at disse pilotene mistet alle sosiale rettigheter... (ikke at det nødvendigvis stemmer, men det var et argument som ble fremsatt)
Meg bekjent er ikke DAT pilotene selvstendig næringsdrivende, så de får glede seg til 62,4% av 19.000kr i mnd hvis DAT ikke klarer sin nye utfordring.

Hvis DAT blir sterkere, får vi bare håpe at ikke alle pengene klinger inn i kassen til aksjonærene, men at det drypper litt på pilotene også...
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2012, 14:49   #390
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Apropos allmenngjøringsloven og forholdet til EØS-avtalen:
http://www.aftenposten.no/okonomi/Me...n-6747300.html

Dette kan legge føringer på i hvor stor utstrekning særnorske regler kan pålegges utenlandske tilbydere.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2012, 20:49   #391
Chilli
Newcomer
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2
Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Kan DAT bruke DOT sine fly og piloter på FOT-rutene ?
DOT er registrert i Litauen. Hovedaksjonær er Danish Air Transport og DOT inngår i samme organisasjon.
De har operert i Norge på rutenettet Oslo-Fagernes. Oslo-Røros.
Chilli is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2012, 21:16   #392
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by Chilli View Post
Kan DAT bruke DOT sine fly og piloter på FOT-rutene ?
DOT er registrert i Litauen. Hovedaksjonær er Danish Air Transport og DOT inngår i samme organisasjon.
De har operert i Norge på rutenettet Oslo-Fagernes. Oslo-Røros.
Kort og greit nei. Selskapet som opererer må operere på eget AOC. Da hjelper det ikke med eget AOC i datterselskaper.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 20:11   #393
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,490
Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Kilder sier at planlagt pilotkurs i februar for piloter som var på intervju i WF er kansellert.
..
Kurset starter som planllagt 6. februar. Deltagerne ble oppringt før helgen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 20:24   #394
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Kurset starter som planllagt 6. februar. Deltagerne ble oppringt før helgen.
Men det ble vel færre kurs i vinter enn kandidatene ble forespeilet?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 20:30   #395
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,490
Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Det kjenner jeg ikke til.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 20:31   #396
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by Hobbes View Post
Nå er vi heldigvis, etter min oppfatning da, ikke underlagt det monopolet vi hadde innen flyvning. Jeg vet at jeg i 1979 betalte 1570.- for en av de rimeligste bill. jeg kunne få hos SAS - Fornebu - Bodø (merk: kun en vei!) Det beløpet tilsvarer i dag i overkant av 5000.-
Tror neppe jeg ville reist med fly såpass ofte i dag med den prisen!

Pris og etterspørsel går alltid hånd i hånd! Forutsatt at man ikke har monopol og MÅ ha varen!
I 1979 var det også fly (737-200 og DC-9) med færre seter og kanskje sjeldnere hyppighet enn i dagens fly, og det var færre innbyggere i byene nordpå (og kanskje lavere inntekter i forhold til forbuksvarenes tilgjengelighet) da. Forsvarets ansatte reiste primært med grenens egne ruter til og fra Nord-Norge, og det var færre seter tilgjengelig på kortbanenettet (Twin Otter istf Dash 8). Motorer var mindre drivstofføkonomiske, og det var nok ikke den store fokusen på kostnader som det har blitt i dag- Så det er nok mange grunner til at det var så dyrt i 1979. Går man tilbake til slutten av 1940-tallet vil man antakeligvis finne enda høyere priser.

Så at pris og etterspørsel, samt konkurranseelementet og reguleringer, har en sammenheng, er nok helt riktig.

En farge-TV var nok ganske dyr i 1979 i forhold til nå, men sammenlikner man hvor mange reiser til Oslo man får for en "mid-range" farge-tv da og nå, er det kanskje enda mindre luksuriøst å reise nå enn før?
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 20:55   #397
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by Chilli View Post
Kan DAT bruke DOT sine fly og piloter på FOT-rutene ?
DOT er registrert i Litauen. Hovedaksjonær er Danish Air Transport og DOT inngår i samme organisasjon.
De har operert i Norge på rutenettet Oslo-Fagernes. Oslo-Røros.
Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Kort og greit nei. Selskapet som opererer må operere på eget AOC. Da hjelper det ikke med eget AOC i datterselskaper.
Er du sikker på at det er så kort og greit, og absolutt? Hva om DAT får en større feil på en av sine maskiner? Skal de da ikke kunne leie inn maskiner og piloter fra DOT, eller for den saks skyld fra andre selskaper?

DAT har vel egen AOC og trenger ikke fly på DOT sin AOC.

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 21:00   #398
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Er du sikker på at det er så kort og greit, og absolutt? Hva om DAT får en større feil på en av sine maskiner? Skal de da ikke kunne leie inn maskiner og piloter fra DOT, eller for den saks skyld fra andre selskaper?



Vidar
Nei, kort og greit Vil tro ingen blir slådd helseløs om de løser kortsiktige utfordringer med materiell på annet AOC på wetlease. Men dette skal ikke være satt i system er vel hensikten. Dvs at WF kan feks ikke la SAS fly for seg på KKN-ALF som en del av planlagt produksjon.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 23:02   #399
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Apropos allmenngjøringsloven og forholdet til EØS-avtalen:
http://www.aftenposten.no/okonomi/Me...n-6747300.html

Dette kan legge føringer på i hvor stor utstrekning særnorske regler kan pålegges utenlandske tilbydere.
Ja, men på den annen side er den neppe i veien for at stilles et generelt krav til mistelønn i oppdragsstaten, uavhengig av lønnsnivået i tilbyderens hjemland. Det som, ikke overraskende vil jeg påstå, var ugreit i denne saken var at reglene i praksis gjorde det dyrere å bruke utenlandske arbeidstakere enn norske.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2012, 00:16   #400
Shortfield
Mellom bakkar og berg...
 
Join Date: Aug 2009
Location: Nord i landet
Posts: 41
Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Er du sikker på at det er så kort og greit, og absolutt? Hva om DAT får en større feil på en av sine maskiner? Skal de da ikke kunne leie inn maskiner og piloter fra DOT, eller for den saks skyld fra andre selskaper?

DAT har vel egen AOC og trenger ikke fly på DOT sin AOC.

Vidar
Det stilles særskilte krav for å operere på Leknes, Svolvær og Narvik som er flyplasser i kategori C. Røst stilles mindre krav til. Et av kravene, som gjelder alle 4 plassene, går på treningsopplegg og kvalifikasjoner som stilles til crewene som skal fly der. Vet ikke hvor omfattende det er, men det er nok uansett ikke bare å hente inn en annen operatør til å fly.

Hvorvidt anbudet i det hele tatt åpner for dette, vet jeg ikke.
Shortfield is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nytt anbud ute for FOT-rutene THS Flyforum 187 06-11-2014 19:12
Anbud på FOT-rutene 2016 KjetilK Flyforum 6 15-09-2014 10:29
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") jaas Flyforum 74 28-03-2012 09:39


All times are GMT +2. The time now is 00:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.