![]() |
|
![]() |
#261 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 985
|
![]() Quote:
Veldig forenklet er kandidaten låst til sponsor-selskapet og flytypen inntil 1500 timer og MPL sertifikatet blir et vanlig ATPL sertifikat. Der er riktignok mulighet til å skifte selskap etter de 500 timene som er nevnt på web-siden. Før det er det en omstendelig prossess. |
|
![]() |
![]() |
#262 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: Göteborg
Posts: 480
|
![]()
Hentet fra : http://www.mynewsdesk.com/se/pressro...rwegian-728653
Vi reagerer sterkt på at Norsk Flygerforbund – som organiserer SAS og Widerøepiloter – fremsetter usannheter om Norwegian-pilotene i dagens Stavanger Aftenblad, påstander som nå blir brakt videre av andre medier. De aller alle fleste pilotene i Norwegian i dag er fast ansatt, ca. 640 piloter, i tillegg til 40 innleide kontraktpiloter i Finland. Disse pilotene har en snittalder på ca 40 år og mellom 8 000 og 20 000 flytimer. Videre rekrutterer Norwegian nå nyutdannede piloter fra skandinaviske trafikkflygerskoler, et av de få flyselskaper i Europa der nyutdannede piloter har mulighet for å starte en pilotkarriere. Dette burde flygernes fagforeninger sette pris på, i stedet for å fremsette usannheter som ikke minst vil ramme pilotene selv. Vi må skille mellom de pilotene som er på kontrakt i Finland og de som nå fremover vil bli rekruttert fra trafikkflygerskoler i Skandinavia. De fleste kontraktpilotene er svenske og danske som har flydd for andre, mange større flyselskaper. Både kapteiner og styrmenn har selvsagt passert alle Norwegians strenge krav til sikkerhet, simulatortester og alle utsjekker som kreves før de får setter seg bak spakene i et Norwegian-fly. Dette er erfarne og dyktige flygere og det er forstemmende å se at de blir forsøkt satt i et uheldig lys av kolleger i andre flyselskaper. I tillegg tilbyr Norwegian også jobb til yngre piloter i Skandinavia, blant annet fra trafikkflygerutdanningen i Sverige, Danmark og Norge. Disse skal starte på kurs nå i år, de har vært gjennom en solid utvelgelsesprosess der også Norwegians pilotforening (NPF) har deltatt i intervjuene. Vi er trolig et av de få europeiske flyselskaper der unge piloter har en mulighet til å få jobb, og i kombinasjon med våre meget erfarne kapteiner utgjør disse et godt team i cockpit. De har alle gjennomgått en flerårig trafikkflygerutdannelse og skal nå få videre utdanning i Norwegian på å fly Boeing 737. Dette er en helt vanlig praksis i alle flyselskaper som har mulighet til å rekruttere piloter, ikke noe som er spesielt for Norwegian. Flygernes fagforeninger i Norge burde være særdeles fornøyd med denne muligheten for nye jobber i en kriserammet flybransje. Norwegian har i dag et samarbeide med tre pilotskoler, Universitetet i Tromsø, Universitetet i Lund og Center Air i Danmark. De to førstnevnte kjører opptakskrav basert på militære standarder, og utdanner svært få flygere per år. Center Air har over lengre tid levert kvalitetspiloter til mange større europeiske flyselskaper. At Norwegian ikke har opptakskrav er altså usant. I tillegg til skolenes screening, så er disse pilotene også gjennom Norwegians opptakskrav, som bl.a. ser på deres utvikling og historikk på skolen, samtidig som de er gjennom intervju i Norwegian. Kandidatene som fremstilles kan være anbefalt fra utleieselskaper eller komme direkte fra Norwegians egen søkerbase, hvor vi nå har mange tusen søkere på liste for å få fly for oss. Flyselskaper som SAS og Sterling har i tidligere tider i stor utstrekning ansatt flygere rett fra skolebenken. Å foreslå en økning i timekravet for denne gruppe flygere nå vil kun medføre at de stenges ute fra arbeidsmarkedet. Norwegian tilbyr gjennom innleieselskapet lønninger for denne gruppe personell som er høyere enn hva både SAS og Sterling tilbød da de tidligere rekrutterte nye piloter. De kontrakter som tilbys i dag gir valget mellom ansettelse i utleieselskapet eller være innleid. De kontraktene som tilbys piloter som skal fly for Norwegian er av langvarig karakter. Norwegian aksepterer ikke at en pilot skaffer seg en hvilken som helst utdannelse på B737. Denne må være godkjent av Norwegian, og pr i dag er det kun selskapets egen treningsavdeling som er godkjent. Dette for å sikre kvaliteten. Når Norwegian setter relativt nyutdannede piloter bak spakene, så gjøres dette på en fullt betryggende måte. Vi plasserer også en tredje pilot i cockpit i starten for å sikre flysikkerheten. Den ekstra piloten sitter i cockpit inntil selskapet er forsikret om at kandidaten har en standard som tilfredsstiller alle selskapets krav. |
![]() |
![]() |
#263 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Dette er jo en litt annen beskrivelse enn det man hører her inne.
Det er vel også et partsinnlegg, men man må vel kunne tro at slike pressemeldinger må ha en noe større sannhetsgehalt enn anonyme innlegg på et forum da det vil være enkelt å etterprøve de fakta som Hesthammer, flygesjef i DY, legger frem. Interessant formulering rundt fremtidig rekruttering også. |
![]() |
![]() |
#264 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
Og bare å få sagt det så har Norwegian opptaksprøver. Bare fordi det kommer fra NF så betyr det ikke at det er sant. |
|
![]() |
![]() |
#265 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
Det har altså ingenting med at Norwegian ansetter piloter uten godkjent utdannelse, noe de selvfølgelig ikke gjør. Og når du påstår at Norwegian har opptaksprøver så må du gjerne dokumentere det. Jeg kjenner personlig et titalls piloter i DY som kun har hatt et kort intervju før ansettelse. Last edited by F35Landing; 01-02-2012 at 14:52. |
|
![]() |
![]() |
#266 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Det er vel iallefall det man synes å kunne lese ut av pressemeldingen fra flygesjefen i Norwegian.
|
![]() |
![]() |
#267 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2012
Posts: 69
|
![]() Quote:
Styrmann som flyr 737 i et annet selskap refererte følgende samtale med Norwegian: -Du har jo en fin søknad med gode referanser, kan du begynne på kurs 30. jan? -Æ... Det kom litt brått på! -Hva med kurs i siste halvdel av feb? Jeg setter navnet ditt der ja. -Æ... Hva med ..... -Du kan begynne rett på kurset så kommer du bare og hilser på oss når du har tid. Snakkes. Opptaksprøve!!??? De hadde hverken sett eller hilst på fyren og så var det bare begynne på kurs. Dette er nok ikke enestående. Når nøden er stor..... |
|
![]() |
![]() |
#268 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Nå skjønner jeg meg ikke helt på alle prosessene rundt ansettelser av piloter, men var det ikke snakk om at alle piloter nå fremover skulle ansattes i Spania (eller iallefall på kontrakt i utlandet)? Er dette kurset noe som alle uansett må gjennom? I vanlige jobber er jo ofte papirer og referanser det som gjør at man får foten innenfor. De blir vel ikke ansatt fra den dagen de begynner på kurset (?), så mitt spørsmål er: Vil man i løpet av et slikt kurs kunne luke ut ikke egnede personer (dvs at kurset kan sies å fungere som en utsilingsmekanisme)? Last edited by TOS; 01-02-2012 at 15:12. |
|
![]() |
![]() |
#270 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
Som regel dreier det seg om et sett med psykomotoriske tester, gruppeoppgaver og intervjuer med psykolog såvel som selskapets egne representanter, ofte operative piloter. Tilsammen gir dette et meget godt bilde av hvordan en pilot vil komme til å prestere i akkurat det spesifikke selskapet. Derfor har selskapene forskjellige opptaksprøver og intervjuer, men de har alle en fellesnevner, som nevnt over. Man måler stressmestring, simultankapasitet, teoretisk flykunnskap og generell personlighet mm. Kurset som nevnes over vil jeg anta er et såkalt company-kurs der man settes inn i selskapets rutiner og prosedyrer. Det dreier seg som regel om noen uker på skolbenken kombinert med noen pass i simulatoren. Dette er ikke en del av screening-prosessen med mindre Norwegian kjører et helt nytt konsept. |
|
![]() |
![]() |
#271 | ||||||||||
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Center Air kjenner jeg ikke til. Ab-initioutdannelse, med påfølgende trening og oppfølging, har vært brukt med godt resultat i flere store selskaper. Det vil overraske meg om NF faktisk ønsker å diskvalifisere disse. Jeg vil tro, og håper, at det er "lowtimere" med mere brokete bakgrunn man ønsker å sette søkelyset på. Quote:
Andre kandidater har ikke nødvendigvis vært gjennom det samme, og DY´s "opptakssamtale" på 20-30 min er på ingen måte noen screening eller seleksjon. Quote:
Quote:
Quote:
Avlutningsvis vil jeg understreke at jeg har fullverdig respekt for pilotene i DY (har mange venner der). Det er selskapets behandling av disse og det jeg vil omtale som "tåkeprat" jeg reagerer på. Det som er like viktig som erfaring er hvilken oppfølging/trening en pilot får etter at vedkommene kommer inn i selskapet. En med 1000 timer trenger normalt et litt annet opplegg enn en med 8000 timer, eksempelvis. (Totalt sett er det heller ikke sikkert at vedkommende med 8000 timer er bedre enn vedkommende med 1000 ![]() Last edited by Cloudius; 01-02-2012 at 15:41. |
||||||||||
![]() |
![]() |
#272 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#273 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#274 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Er det slik at DY ansetter folk med så lavt timeantall fra andre og helt vilkårlige skoler, eller er de som ansettes fra vilkårlige skoler også piloter med tilstrekkelig med antall timer? |
|
![]() |
![]() |
#275 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
#276 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#277 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
- Svekke DY's omdømme til fordel for egne arbeidsgivere. - Ny skremselspropaganda for å få innført ett særnorskt regelverk som gjør at det vil bli "pilotmangel" i Norge noe deres medlemmer er tjent med. Genialt... W |
|
![]() |
![]() |
#279 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#280 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Jeg er imidlertid enig i at utspillet er upresist og litt ullent. De tar litt mye under en kam. På generelt grunnlag synes jeg det er riktig å kunne ha en debatt om kvalifikasjoner og opptakskrav. |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |