![]() |
|
![]() |
#201 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
Virker som det man lærer på BI i dag er hvordan bli rik fortest mulig... en ting kapitalistene har glemt.. ingenting vokser inn i himmelen!! ![]() |
||
![]() |
![]() |
#202 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jeg skjønner imidlertid hva du sikter til. Blir forskjellene tilstrekkelig store må man regulere hva som defineres som ens naturlige hjemmemarked. |
|
![]() |
![]() |
#203 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Kontraktene er like mye for fleksibilitet som noe annet. Hvis det blir sånn at baser rundtomkring skal prøves ut er det helt klart billigere og enklere for selskapet å benytte midlertidigere kontrakter enn fulltidskontrakter/ansettelse. Og, betaler de godt nok (hvor mye nå enn det måtte være) for å oppveie uforutsigbarheten med midlertidig kontraktsarbeid, stopper nok diskusjonen fort opp ![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#204 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
http://e24.no/jobb/kunne-sparke-pilo...dager/20146744 Dvs. at det som står i denne og andre artikler er ikke snakk om en konkret pilot, men en mulighet som ligger i kontrakten. Hvor rimelig er det å tro at man sparker en pilot etter 5 dagers sykdom? Jeg antar at selskapet investerer en del i opplæring før de settes i trafikk? |
|
![]() |
![]() |
#205 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
#206 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Som en liten opplysning, her er hva det står om Frode Foss sin utdanning på Norwegian-sidene:
Quote:
![]() |
#207 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#208 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg har sett dette omtalt flere steder, og der tolket jeg det slik jeg skrev...men ut fra artikkelen fra E24 ser jeg at du har rett. Men i grunnen er det for meg flisespikkeri. Faktum er jo at selskapet kan (eller inntil nylig kunne) si opp en pilot etter 5 dagers sykefravær. Enig? Nå begynner media å se på saken, og det vil sannsynligvis komme mer omkring det faktum at pilotene på Arpi (HEL) og PARC (Malaga) har avtaler som gjør at de har sterkt reduserte ansettelsesvilkår, og arbeider som nullskatteytere - for et norsk selskap, som til og med heter "Norwegian". To be continued... |
|
![]() |
![]() |
#209 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
#210 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Mitt spørsmål står fortsatt ved lag: Hvor rimelig er det at DY sier opp en pilot etter 5 dagers sykemelding? Jeg regner med at det krever litt innsats fra DY for å gjøre en pilot med ferdig TR fra et annet sted klar til å fly operativt for DY? I tillegg antar jeg at DY må betale vikarbyrået dersom de må finne en ny person. Jeg har vært involvert i en del ansettelsesprosesser, og selv om det er i staten med relativt omstendelige prosesser og rutiner, så er det nok ikke noe man veldig gjerne gjør oftere enn strengt nødvendig. Quote:
Last edited by TOS; 30-01-2012 at 11:26. |
||
![]() |
![]() |
#211 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#212 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#213 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det foreligger forøvrig en skatteavtale mellom Estland og Norge, på lik linje med avtaler mellom Norge og andre europeiske land, som regulerer en del forhold knyttet til skattemessig bosted, det å unngå dobbeltbeskatning osv. så helt Texas er det vel ikke... ![]() |
|
![]() |
![]() |
#214 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Uten hans medvirkning ble det opprettet en konto i Sveits i hans navn hvor han fikk lønna i euro. Blir ikke mye skatt av sånn hverken til den ene eller andre |
|
![]() |
![]() |
#215 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Hvordan man kan opprette en konto uten en persons medvirkning høres jo unektelig merkelig ut. Hvordan får han ut pengene da? |
|
![]() |
![]() |
#216 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
For meg virker dette som en naiv tilnærming til problemstillingen. Det er mange nordmenn (enkeltpersoner) som jobber i diverse kontraktsjobber rundt omkring i verden - men her snakker vi om hele selskaper som strukturerer driften og organsierer seg slik at man bl.a ikke betaler arbeidsgiveravgift og sosiale ytelser til de ansatte, og de ansatte betaler ikke skatt/avgift noe sted. Nå er jeg ikke sosialøkonom, men noe sier meg at om alle ledende bedrifter (Statoil, Telenor etc etc) skulle la sine ansatte arbeide fra en postboksadresse på Guernsey, og ikke være ansvarlige for noen ting - så blir det dårlig stelt her i landet. Vi fikk for en tid siden en pilot (norsk) til vårt selskap fra Ryanair. Han hadde slik jeg oppfattet ham vært ansatt via rekrutteringsselskapet Brookfield, med base i Frankfurt. En nordmann, ansatt i et britisk(?) rekrutteringselskap på vegne av irske kontraktører, basert i Tyskland. Hvor tror du han betalte sin skatt? Ingen steder! Om han ikke selv velger å skatte (og det er vel få av disse som gjør slik jeg oppfatter det) - så blir lønnen brutto = netto. Ergo kan piloten leve av en relativt lavere lønn en markedet ellers gir. Piloten holder kjeft, rekrutteringselskapet holder kjeft og flyselskapet holder kjeft. 72 % av Ryanairpilotene har i flg. danske aviser denne type avtale. For meg er det helt usannsynlig at andre flyselskaper skal sitte og se på dette, uten å måtte gjøre tilsvarende grep. Men på et område tror jeg du har rett: Dette er sannsynligvis ikke ulovlig, og jeg er skeptisk til om myndighetene i de enkelte land (ev EU) har kapasitet til å ettergå dette. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
#217 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Det er vel heller neppe så veldig komplisert å få vurdert hvor man skal skatte. Er man bosatt i Tyskland så er det naturlig å ta kontakt med skattemyndighetene i Tyskland for å avklare skatteforholdene. Deretter er det bare å sette opp inntekter - legitime utgifter = skattemessig inntekt, og så trekke den riktige %-vise summen fra den skattemessige inntekten. Er de rettmessige fradragene høye så blir skattebyrden desto lavere. Last edited by TOS; 30-01-2012 at 13:10. |
|||
![]() |
![]() |
#218 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
#219 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Nei, de er neppe mer tilbøyelige, men hvis de er som mange andre så vil nok svært mange prøve seg hvis sjansen byr seg. De færreste jeg kjenner ivrer veldig etter betale mest mulig skatt, selv om du er kanskje et unntak?
|
![]() |
![]() |
#220 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
|