![]() |
|
![]() |
#141 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Her er forøvrig HEL-tråden: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=81570
#142 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Last edited by TOS; 25-01-2012 at 23:56. |
|
![]() |
![]() |
#143 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
Last edited by FlightDeck; 26-01-2012 at 09:30. |
|
![]() |
![]() |
#144 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nej, alla bor inte i Estland. Jag vet åtminstonne 4st kabinanställda på DY HEL bas som valt att flytta till Helsingfors. De delar tillsammans på en 4 rumslägenhet där.
|
![]() |
![]() |
#145 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Dette er jo noe som skjer overalt. |
|
![]() |
![]() |
#146 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
1100 euro er en ok lönn i Estland, men 1100 euro minus skatt kan ikke väre all verden å leve av i Helsingfors...
#147 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Men dine indiske venner i Oslo går neppe på indisk lönn, det er jo poenget her.
#148 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#149 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#150 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
For å hente frem kontrakten for HEL:
"4. Accommodation and Transportation 4.1 The Employee shall be provided by the Employer with the airline standard hotel accommodation or apartment at base of operation and single room hotel accommodation at layover stations other than base at which he is required to perform his duties. 4.2 Notwithstanding clause 4.1, the Employee may choose to provide his own accommodation. If the Employee so chooses, he shall be paid a subsistence/housing allowance of NOK 5.000 per month. 4.3 The Employee shall be provided with suitable means of ground transportation to and from airfields at base and layover stations other than base, pursuant to the Present Lessees instructions and regulations. 4.4 The Employee shall be provided with an airline ticket at commencement and termination of the contract to and from the place of origin of the personnel and base or layover station, pursuant to the Present Lessees instructions and regulations." Merk pkt 4.1, 4.2 og 4.3. Hvorvidt dette er den gjeldende avtalen vet jeg ikke, men den ble postet i HEL-tråden (visstnok kapteinskontrakten). Om dette gjelder for alle de ansatte ved basen så er jo dette et ikke helt ubetydelig tillegg til lønnen (i størrelsesorden 900-1000 euro/måned i brutto lønn). Last edited by TOS; 26-01-2012 at 11:12. |
![]() |
![]() |
#151 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
"Nok en sur pilot som oppgulper"..."Newcomers"...?? Dette anser jeg som en primtiv måte å kommunisere på. Det er ikke noe konsensus i en sak som dette, og det vil være blandede følelser omkring dette. Det er vel hele meningen med en debattside som dette? 9 av 10 her inne er alminnelige flyinteresserte mennesker som jobber med med alt annet enn luftfart. Deretter har man noen som man kan kalle for "blåruss", og som "henger" på forumet her fordi de er genuint interessert i markedskreftene i luftfart, og som i grunnen er mer interessert i børs enn i aerodynamic. Til slutt har man en ganske liten gjeng individualister her, der det står "pilot" på badgen. Disse individualistene elsker sin jobb, og kan ikke tenke seg noe annet. Selv om de må fly på kontrakt for Kjos eller MOL, så kommer de nok likevel til å fly. Pilotene her er like opptatt av sin egen lønn som andre arbeidstakere, og i tradisjonelle flyselskaper har de vært godt lønnet. De ønsker i grunnen at de som kommer etter dem også skal ha bra betingelser. Fordi man av erfaring vet at motiverte medarbeidere ikke melder seg "unfit" om det ikke er krise (ja - LCC'ene har dokumentert høyere sykefravær, og et selskap som Ryanair har måttet innføre "airport standby" for noen av sine crew, ellers funker ikke sykdomsberedskapen..) Motiverte medarbeidere "går ikke sakte", og strekker seg til grensene om det oppstår delays etc. De" tradisjonelle selskapene" her hjemme har foreninger som kjemper med nebb og klør mot outsourcing og kontraktsansatte på utenlandske baser. Og det er helt naturlig at de gjør det, men sannsynligvis er dette en tapt kamp på sikt. Luftfarten er internasjonal, og EU tillater at Ryanair/DY etc ansetter en østeuropeisk, spansk... etc pilot på en base et sted i Europa, samtidig som rekrutteringsselskapet er et annet sted. At 60-70 % av pilotene i Ryanair ikke betalte skatt i noe land - i henhold til en undersøkelse som er vedlagt og omtalt tidligere her på forumet - gjør også saken spesiell. Men slik det er nå vet man ikke engang om dette er kriminelt, og utviklingen fortsetter. Hadde jeg vært flyselskapeier i dag, hadde jeg gjort akkurat det samme. Jeg ville gjort alt for å unngå norske skatter og avgifter, og ikke være bundet opp av faste ansettelser - om det var lovlig. Men det er da jeg må poengtere at det er vanskelig for de eksisterende "tradisjonelle" selskaper å delta i denne dansen. Hvorfor skal de kaste penger ut av vinduet. Markedet roper på billige flybilletter, og markedet har en tendens til å styre seg selv. Det fikk også den norske sjømann erfare fra 70-tallet og utover. Godt at vi da tross alt fikk noen rike reder, bosatt på Kypros og rundt omkring. På deres skip er det stort sett filippinere og indere i dag. Til slutt; LO her hjemme boikottet Ryanair p.g.a. de betingelsene de de gir sine ansatte. Vil de gjøre det samme med DY, som opplyses å betale 1100 euro (8-9000 kroner) pr måned i lønn til CA'er på HEL-basen? Håper ikke dette klassifiseres som et "surt oppstøt", men som en meningsytring.... Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
#152 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#153 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Fordi man finner to som har det like ille rettferdiggjør det jo ikke det noe mer. Skjønner egentlig ikke hvorfor man argumenterer med å finne noe værre mot noe som er galt..
jeg er overrasket over nordmenns holdninger til sosial dumping. vi er oppvokst i et trygt samfunn med gode grunnleggende verdier. skulle tro folk natulig tok avstand fra dette. virker nesten som man må være utsatt for sosial dumping før man syns det er galt... hadde vært interessant å sende ansettelseskontraktene til DY til f.eks BI og sett hvor mange som hadde tatt jobben... slik jeg husker mine kompisers ambisjoner fra BI utdannelsen var det ikke mye snakk om 6 mnd kontrakter og 1100Euro i mnd som var målet... |
![]() |
![]() |
#155 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nei, og ikke trenger man 3-5 år på BI for å jobbe i kabinen. Kanskje man skal sammenlikne like for like. Om man tjener Euro 1100/måned og får dekket utgifter til bolig slik at bruttolønnen effektivt sett er på rundt 2000 euro, så lever man fint på dette i Estland. Synes man at det er godt nok til å bo i Finland så velger man det i stedet (arbeidsgiver dekker tilsynelatende transport til/fra basen uansett - jfr kontraktsutdraget).
|
![]() |
![]() |
#156 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Men, peker på at dette faktisk er en realitet hvis man skal være med å konkurrere i en global økonomi. |
|
![]() |
![]() |
#157 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Som nevnt tidligere av flere er ikke pilotene i Finland for det meste estlendere, eller bosatt i Estland Hvorfor kan ikke bare DY lønne etter finsk standard? I mine øyne er det fortsatt sosial dumping om pilotene bor i Estland eller ikke. Alt arbeid foregår utenfor Estland.. Når man ikke er villig til å betale for arbeidskraft i landet arbeidet utføres, og velger å importere arbiedskraft billigere... sosial dumping!!! |
|
![]() |
![]() |
#158 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
if you tolerate this, your children will be next ![]() |
|
![]() |
![]() |
#159 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Slår man dette sammen så er det en bruttolønn på 192.000 + 130.000 + ca 85.000 = ca 407.000. Det kan umulig være slik at dette ikke er en lønn man kan leve av, hverken i Finland eller i Estland. Det som er problematisk er korttidskontrakter, forhold ved sykdom, osv. Last edited by TOS; 26-01-2012 at 16:01. |
|
![]() |
![]() |
#160 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jeg er rimelig sikkert på at jeg totalt sett sitter igjen med mer hver mnd om jeg jobber som ufaglært på rema 1000... Jeg er enig i at det største problemet er forutsigbareheten i disse kontraktene mer enn lønnen. også dette med sykdom oppsigelsesvern... man får selv velge hvor mye eller lite man aksepterer i lønn, men jeg syns ikke vi skal akseptere hvor lite ansvar selskapene vil ha for sine ansatte.. Last edited by Earlybird.; 26-01-2012 at 16:07. |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyingBlue(s) endrer betingelser | Discus | Flyforum | 4 | 28-10-2008 15:38 |