Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 25-01-2012, 23:40   #141
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Her er forøvrig HEL-tråden: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=81570

Old 25-01-2012, 23:53   #142
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Flightdeck.
Så är det inte. HEL basen är ett utmärkt exempel på detta faktum. Helsingfors ligger i Finland men DY använder sig främst av Estnisk kabinpersonal. De har en månadslön på 1100Euro per månad för en 100% tjänst. Det är en hög lön i Estland men de arbetar inte där. De jobbar i Finland där lönenivån & kostnadsnivån är ungefär densamma som i Sverige.
Hvor bor disse som er ansatt på HEL-basen? (siden alt sauses sammen her...) Jeg hørte nemlig noen rykter om at iallefall en del er bosatt i Estland og transporteres (på DYs bekostning) til HEL, men om det stemmer vet jeg ikke.

Last edited by TOS; 25-01-2012 at 23:56.
TOS is offline  
Old 26-01-2012, 09:28   #143
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Flightdeck.
Så är det inte. HEL basen är ett utmärkt exempel på detta faktum. Helsingfors ligger i Finland men DY använder sig främst av Estnisk kabinpersonal. De har en månadslön på 1100Euro per månad för en 100% tjänst. Det är en hög lön i Estland men de arbetar inte där. De jobbar i Finland där lönenivån & kostnadsnivån är ungefär densamma som i Sverige.
Jeg er klar over det, men jeg trodde også at de fortsatt var bosatt i Estland. Poenget mitt var uansett at utenlandsbaser neppe vil bli bemannet av skandinaver.

Last edited by FlightDeck; 26-01-2012 at 09:30.
FlightDeck is online now  
Old 26-01-2012, 10:07   #144
L-1011
ScanFlyer Molded

Nej, alla bor inte i Estland. Jag vet åtminstonne 4st kabinanställda på DY HEL bas som valt att flytta till Helsingfors. De delar tillsammans på en 4 rumslägenhet där.
L-1011 is offline  
Old 26-01-2012, 10:15   #145
haavig
ScanFlyer Silver

Quote:
Nej, alla bor inte i Estland. Jag vet åtminstonne 4st kabinanställda på DY HEL bas som valt att flytta till Helsingfors. De delar tillsammans på en 4 rumslägenhet där.
Jeg kjenner fire indere som jobber som IT-konsulenter og deler leilighet i Oslo.
Dette er jo noe som skjer overalt.
haavig is offline  
Old 26-01-2012, 10:16   #146
Mugnas
ScanFlyer Blue

1100 euro er en ok lönn i Estland, men 1100 euro minus skatt kan ikke väre all verden å leve av i Helsingfors...
Old 26-01-2012, 10:17   #147
Mugnas
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by haavig View Post
Jeg kjenner fire indere som jobber som IT-konsulenter og deler leilighet i Oslo.
Dette er jo noe som skjer overalt.
Men dine indiske venner i Oslo går neppe på indisk lönn, det er jo poenget her.
Old 26-01-2012, 10:19   #148
haavig
ScanFlyer Silver

Quote:
Quote:
Originally Posted by Mugnas View Post
Men dine indiske venner i Oslo går neppe på indisk lönn, det er jo poenget her.
De går i hvertfall ikke på norsk lønn!
haavig is offline  
Old 26-01-2012, 10:27   #149
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Det er selvsagt fritt hvor man vil bosette seg. Jeg bor i England og får lønn fra Norge. Det er folk som flyr langruter for SAS som er bosatt i Tromsø (og den gang var det nesten utelukkende flygninger ut fra CPH)...
TOS is offline  
Old 26-01-2012, 10:50   #150
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

For å hente frem kontrakten for HEL:
"4. Accommodation and Transportation
4.1 The Employee shall be provided by the Employer with the airline standard hotel accommodation or apartment at base of operation and single room hotel accommodation at layover stations other than base at which he is required to perform his duties.
4.2 Notwithstanding clause 4.1, the Employee may choose to provide his own accommodation. If the Employee so chooses, he shall be paid a subsistence/housing allowance of NOK 5.000 per month.
4.3 The Employee shall be provided with suitable means of ground transportation to and from airfields at base and layover stations other than base, pursuant to the Present Lessees instructions and regulations.
4.4 The Employee shall be provided with an airline ticket at commencement and termination of the contract to and from the place of origin of the personnel and base or layover station, pursuant to the Present Lessees instructions and regulations."

Merk pkt 4.1, 4.2 og 4.3. Hvorvidt dette er den gjeldende avtalen vet jeg ikke, men den ble postet i HEL-tråden (visstnok kapteinskontrakten). Om dette gjelder for alle de ansatte ved basen så er jo dette et ikke helt ubetydelig tillegg til lønnen (i størrelsesorden 900-1000 euro/måned i brutto lønn).

Last edited by TOS; 26-01-2012 at 11:12.
TOS is offline  
Old 26-01-2012, 15:11   #151
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Thomas Cook Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Herrjeh... nok en sur pilot som oppgulper... Lei tendens med noen "newcomers"

Det er beklagelig at de norske piloter ikke har forstatt at Norwegian enten vokser og samtidlig senker sine kostnader betydelig - eller stanse veksten, öker sine kostnader og blir over tid stadig mer utkonkurrert av sine konkurrenter. En annen aktör har alrede fremvist hvordan det gar.

Det finnes forövrig ingen menneske-rett at en stor selskap bare ansetter folk fra hjemmeland. Kan jeg kreve at Siemens bare ansetter Tysker eller folk til tyske jobbtetingelser, selv om de bor i Japan eller USA eller hvor som helst?

Dette diskusjonen bör flyttes over til den mega-store trad om sosial dumping og alt annet.

Hold denne diskusjonen til dette tema hva det omhandler. Og kanskje tenk ogsa pa at dersom Kjos skal - etter din mening ansette flere norske piloter - sa ma han ogsa ha flere fly.
----
"Nok en sur pilot som oppgulper"..."Newcomers"...??
Dette anser jeg som en primtiv måte å kommunisere på. Det er ikke noe konsensus i en sak som dette, og det vil være blandede følelser omkring dette. Det er vel hele meningen med en debattside som dette?
9 av 10 her inne er alminnelige flyinteresserte mennesker som jobber med med alt annet enn luftfart. Deretter har man noen som man kan kalle for "blåruss", og som "henger" på forumet her fordi de er genuint interessert i markedskreftene i luftfart, og som i grunnen er mer interessert i børs enn i aerodynamic.
Til slutt har man en ganske liten gjeng individualister her, der det står "pilot" på badgen. Disse individualistene elsker sin jobb, og kan ikke tenke seg noe annet. Selv om de må fly på kontrakt for Kjos eller MOL, så kommer de nok likevel til å fly. Pilotene her er like opptatt av sin egen lønn som andre arbeidstakere, og i tradisjonelle flyselskaper har de vært godt lønnet. De ønsker i grunnen at de som kommer etter dem også skal ha bra betingelser. Fordi man av erfaring vet at motiverte medarbeidere ikke melder seg "unfit" om det ikke er krise (ja - LCC'ene har dokumentert høyere sykefravær, og et selskap som Ryanair har måttet innføre "airport standby" for noen av sine crew, ellers funker ikke sykdomsberedskapen..) Motiverte medarbeidere "går ikke sakte", og strekker seg til grensene om det oppstår delays etc.
De" tradisjonelle selskapene" her hjemme har foreninger som kjemper med nebb og klør mot outsourcing og kontraktsansatte på utenlandske baser. Og det er helt naturlig at de gjør det, men sannsynligvis er dette en tapt kamp på sikt. Luftfarten er internasjonal, og EU tillater at Ryanair/DY etc ansetter en østeuropeisk, spansk... etc pilot på en base et sted i Europa, samtidig som rekrutteringsselskapet er et annet sted. At 60-70 % av pilotene i Ryanair ikke betalte skatt i noe land - i henhold til en undersøkelse som er vedlagt og omtalt tidligere her på forumet - gjør også saken spesiell. Men slik det er nå vet man ikke engang om dette er kriminelt, og utviklingen fortsetter. Hadde jeg vært flyselskapeier i dag, hadde jeg gjort akkurat det samme. Jeg ville gjort alt for å unngå norske skatter og avgifter, og ikke være bundet opp av faste ansettelser - om det var lovlig.

Men det er da jeg må poengtere at det er vanskelig for de eksisterende "tradisjonelle" selskaper å delta i denne dansen. Hvorfor skal de kaste penger ut av vinduet. Markedet roper på billige flybilletter, og markedet har en tendens til å styre seg selv.
Det fikk også den norske sjømann erfare fra 70-tallet og utover. Godt at vi da tross alt fikk noen rike reder, bosatt på Kypros og rundt omkring. På deres skip er det stort sett filippinere og indere i dag.

Til slutt; LO her hjemme boikottet Ryanair p.g.a. de betingelsene de de gir sine ansatte. Vil de gjøre det samme med DY, som opplyses å betale 1100 euro (8-9000 kroner) pr måned i lønn til CA'er på HEL-basen?
Håper ikke dette klassifiseres som et "surt oppstøt", men som en meningsytring....

Tally-Ho
Tally-Ho is offline  
Old 26-01-2012, 15:21   #152
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Til slutt; LO her hjemme boikottet Ryanair p.g.a. de betingelsene de de gir sine ansatte. Vil de gjøre det samme med DY, som opplyses å betale 1100 euro (8-9000 kroner) pr måned i lønn til CA'er på HEL-basen?
Håper ikke dette klassifiseres som et "surt oppstøt", men som en meningsytring....
I tillegg kommer at DY dekker bolig (jfr et innlegg umiddelbart over her) - enten airline standard hotel or apartment, eller en lump sum på NOK 5000,- per måned. Om dette også gjelder CA så er den effektive bruttolønnen brått nesten doblet.
TOS is offline  
Old 26-01-2012, 15:30   #153
Lowandslow
ScanFlyer Blue

Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

http://flyger.no/vis_artikkel.php?id=678
Lowandslow is offline  
Old 26-01-2012, 15:41   #154
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
De går i hvertfall ikke på norsk lønn!
Fordi man finner to som har det like ille rettferdiggjør det jo ikke det noe mer. Skjønner egentlig ikke hvorfor man argumenterer med å finne noe værre mot noe som er galt..

jeg er overrasket over nordmenns holdninger til sosial dumping. vi er oppvokst i et trygt samfunn med gode grunnleggende verdier. skulle tro folk natulig tok avstand fra dette. virker nesten som man må være utsatt for sosial dumping før man syns det er galt...

hadde vært interessant å sende ansettelseskontraktene til DY til f.eks BI og sett hvor mange som hadde tatt jobben... slik jeg husker mine kompisers ambisjoner fra BI utdannelsen var det ikke mye snakk om 6 mnd kontrakter og 1100Euro i mnd som var målet...
Earlybird. is offline  
Old 26-01-2012, 15:44   #155
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
hadde vært interessant å sende ansettelseskontraktene til DY til f.eks BI og sett hvor mange som hadde tatt jobben... slik jeg husker mine kompisers ambisjoner fra BI utdannelsen var det ikke mye snakk om 6 mnd kontrakter og 1100Euro i mnd som var målet...
Nei, og ikke trenger man 3-5 år på BI for å jobbe i kabinen. Kanskje man skal sammenlikne like for like. Om man tjener Euro 1100/måned og får dekket utgifter til bolig slik at bruttolønnen effektivt sett er på rundt 2000 euro, så lever man fint på dette i Estland. Synes man at det er godt nok til å bo i Finland så velger man det i stedet (arbeidsgiver dekker tilsynelatende transport til/fra basen uansett - jfr kontraktsutdraget).
TOS is offline  
Old 26-01-2012, 15:45   #156
haavig
ScanFlyer Silver

Quote:
Fordi man finner to som har det like ille rettferdiggjør det jo ikke det noe mer. Skjønner egentlig ikke hvorfor man argumenterer med å finne noe værre mot noe som er galt..
For det første tror jeg ikke at hverken IT-konsulenter eller piloter i Norge har det 'ille'.

Men, peker på at dette faktisk er en realitet hvis man skal være med å konkurrere i en global økonomi.
haavig is offline  
Old 26-01-2012, 15:50   #157
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nei, og ikke trenger man 3-5 år på BI for å jobbe i kabinen. Kanskje man skal sammenlikne like for like. Om man tjener Euro 1100/måned og får dekket utgifter til bolig slik at bruttolønnen effektivt sett er på rundt 2000 euro, så lever man fint på dette i Estland. Synes man at det er godt nok til å bo i Finland så velger man det i stedet (arbeidsgiver dekker tilsynelatende transport til/fra basen uansett - jfr kontraktsutdraget).
Men man trenger f.eks noen år for å bli pilot, og da med en grunnlønn i HEL basen på 192.000kr (med alle mulige tillegg kommer piloten såvidt opp på 300.000kr)

Som nevnt tidligere av flere er ikke pilotene i Finland for det meste estlendere, eller bosatt i Estland

Hvorfor kan ikke bare DY lønne etter finsk standard? I mine øyne er det fortsatt sosial dumping om pilotene bor i Estland eller ikke. Alt arbeid foregår utenfor Estland.. Når man ikke er villig til å betale for arbeidskraft i landet arbeidet utføres, og velger å importere arbiedskraft billigere... sosial dumping!!!
Earlybird. is offline  
Old 26-01-2012, 15:54   #158
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
For det første tror jeg ikke at hverken IT-konsulenter eller piloter i Norge har det 'ille'.

Men, peker på at dette faktisk er en realitet hvis man skal være med å konkurrere i en global økonomi.
Da får vi snu vår økonomiske vekst da og få deflasjon, så folk ikke sulter til slutt... Ingen som vil overleve på norsk prisnivå hvis vi etterhvert skal konkurrere mot globale lønninger. eks afrika og asia....

if you tolerate this, your children will be next
Earlybird. is offline  
Old 26-01-2012, 15:56   #159
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Men man trenger f.eks noen år for å bli pilot, og da med en grunnlønn i HEL basen på 192.000kr (med alle mulige tillegg kommer piloten såvidt opp på 300.000kr)

Som nevnt tidligere av flere er ikke pilotene i Finland for det meste estlendere, eller bosatt i Estland

Hvorfor kan ikke bare DY lønne etter finsk standard? I mine øyne er det fortsatt sosial dumping om pilotene bor i Estland eller ikke. Alt arbeid foregår utenfor Estland.. Når man ikke er villig til å betale for arbeidskraft i landet arbeidet utføres, og velger å importere arbiedskraft billigere... sosial dumping!!!
Nå har jeg kun sett på kontrakten for kapteiner, men der var det i tillegg til basislønnen som du vel viser til en variabel lønn per flight hour på NOK 290,-. Om man antar at en FO tjener halvparten av dette per flytime så er dette et tillegg på NOK 130.000,- om man flyr 900 timer (det er mange som har sagt at DYs piloter stanger opp i dette taket, så da er det vel et greit utgangspunkt?). I tillegg får man enten dekket hotell eller leilighet på basen gjennon selskapet, alternativt NOK 5.000,- netto per måned om man ordner dette selv (jeg vet ikke om denne summen differensieres i forhold til CA, FO eller kaptein).

Slår man dette sammen så er det en bruttolønn på 192.000 + 130.000 + ca 85.000 = ca 407.000.

Det kan umulig være slik at dette ikke er en lønn man kan leve av, hverken i Finland eller i Estland. Det som er problematisk er korttidskontrakter, forhold ved sykdom, osv.

Last edited by TOS; 26-01-2012 at 16:01.
TOS is offline  
Old 26-01-2012, 16:02   #160
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nå har jeg kun sett på kontrakten for kapteiner, men der var det i tillegg til basislønnen som du vel viser til en variabel lønn per flight hour på NOK 290,-. Om man antar at en FO tjener halvparten av dette per flytime så er dette et tillegg på NOK 130.000,- om man flyr 900 timer (det er mange som har sagt at DYs piloter stanger opp i dette taket, så da er det vel et greit utgangspunkt?). I tillegg får man enten dekket hotell eller leilighet på basen gjennon selskapet, alternativt NOK 5.000,- netto per måned om man ordner dette selv (jeg vet ikke om denne summen differensieres i forhold til CA, FO eller kaptein).

Slår man dette sammen så er det en bruttolønn på 192.000 + 130.000 + ca 85.000 = ca 407.000.
Ikke glem at pilotene skal da dekke egen pensjon, loss of license, forsikringer, fornyelse av sertifikater etc.... (den siste varierer fra kontrakt til kontrakt)

Jeg er rimelig sikkert på at jeg totalt sett sitter igjen med mer hver mnd om jeg jobber som ufaglært på rema 1000...

Jeg er enig i at det største problemet er forutsigbareheten i disse kontraktene mer enn lønnen. også dette med sykdom oppsigelsesvern... man får selv velge hvor mye eller lite man aksepterer i lønn, men jeg syns ikke vi skal akseptere hvor lite ansvar selskapene vil ha for sine ansatte..

Last edited by Earlybird.; 26-01-2012 at 16:07.
Earlybird. is offline  
Closed Thread

Posting Rules