Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 26-01-2012, 10:07   #1
L-1011
ScanFlyer Molded

Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Nej, alla bor inte i Estland. Jag vet åtminstonne 4st kabinanställda på DY HEL bas som valt att flytta till Helsingfors. De delar tillsammans på en 4 rumslägenhet där.
L-1011 is offline  
Old 26-01-2012, 10:15   #2
haavig
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Nej, alla bor inte i Estland. Jag vet åtminstonne 4st kabinanställda på DY HEL bas som valt att flytta till Helsingfors. De delar tillsammans på en 4 rumslägenhet där.
Jeg kjenner fire indere som jobber som IT-konsulenter og deler leilighet i Oslo.
Dette er jo noe som skjer overalt.
haavig is offline  
Old 26-01-2012, 10:17   #3
Mugnas
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by haavig View Post
Jeg kjenner fire indere som jobber som IT-konsulenter og deler leilighet i Oslo.
Dette er jo noe som skjer overalt.
Men dine indiske venner i Oslo går neppe på indisk lönn, det er jo poenget her.
Old 26-01-2012, 10:19   #4
haavig
ScanFlyer Silver

Quote:
Quote:
Originally Posted by Mugnas View Post
Men dine indiske venner i Oslo går neppe på indisk lönn, det er jo poenget her.
De går i hvertfall ikke på norsk lønn!
haavig is offline  
Old 26-01-2012, 15:41   #5
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
De går i hvertfall ikke på norsk lønn!
Fordi man finner to som har det like ille rettferdiggjør det jo ikke det noe mer. Skjønner egentlig ikke hvorfor man argumenterer med å finne noe værre mot noe som er galt..

jeg er overrasket over nordmenns holdninger til sosial dumping. vi er oppvokst i et trygt samfunn med gode grunnleggende verdier. skulle tro folk natulig tok avstand fra dette. virker nesten som man må være utsatt for sosial dumping før man syns det er galt...

hadde vært interessant å sende ansettelseskontraktene til DY til f.eks BI og sett hvor mange som hadde tatt jobben... slik jeg husker mine kompisers ambisjoner fra BI utdannelsen var det ikke mye snakk om 6 mnd kontrakter og 1100Euro i mnd som var målet...
Earlybird. is offline  
Old 26-01-2012, 15:44   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
hadde vært interessant å sende ansettelseskontraktene til DY til f.eks BI og sett hvor mange som hadde tatt jobben... slik jeg husker mine kompisers ambisjoner fra BI utdannelsen var det ikke mye snakk om 6 mnd kontrakter og 1100Euro i mnd som var målet...
Nei, og ikke trenger man 3-5 år på BI for å jobbe i kabinen. Kanskje man skal sammenlikne like for like. Om man tjener Euro 1100/måned og får dekket utgifter til bolig slik at bruttolønnen effektivt sett er på rundt 2000 euro, så lever man fint på dette i Estland. Synes man at det er godt nok til å bo i Finland så velger man det i stedet (arbeidsgiver dekker tilsynelatende transport til/fra basen uansett - jfr kontraktsutdraget).
TOS is offline  
Old 26-01-2012, 15:50   #7
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nei, og ikke trenger man 3-5 år på BI for å jobbe i kabinen. Kanskje man skal sammenlikne like for like. Om man tjener Euro 1100/måned og får dekket utgifter til bolig slik at bruttolønnen effektivt sett er på rundt 2000 euro, så lever man fint på dette i Estland. Synes man at det er godt nok til å bo i Finland så velger man det i stedet (arbeidsgiver dekker tilsynelatende transport til/fra basen uansett - jfr kontraktsutdraget).
Men man trenger f.eks noen år for å bli pilot, og da med en grunnlønn i HEL basen på 192.000kr (med alle mulige tillegg kommer piloten såvidt opp på 300.000kr)

Som nevnt tidligere av flere er ikke pilotene i Finland for det meste estlendere, eller bosatt i Estland

Hvorfor kan ikke bare DY lønne etter finsk standard? I mine øyne er det fortsatt sosial dumping om pilotene bor i Estland eller ikke. Alt arbeid foregår utenfor Estland.. Når man ikke er villig til å betale for arbeidskraft i landet arbeidet utføres, og velger å importere arbiedskraft billigere... sosial dumping!!!
Earlybird. is offline  
Old 26-01-2012, 15:45   #8
haavig
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Fordi man finner to som har det like ille rettferdiggjør det jo ikke det noe mer. Skjønner egentlig ikke hvorfor man argumenterer med å finne noe værre mot noe som er galt..
For det første tror jeg ikke at hverken IT-konsulenter eller piloter i Norge har det 'ille'.

Men, peker på at dette faktisk er en realitet hvis man skal være med å konkurrere i en global økonomi.
haavig is offline  
Old 26-01-2012, 15:54   #9
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
For det første tror jeg ikke at hverken IT-konsulenter eller piloter i Norge har det 'ille'.

Men, peker på at dette faktisk er en realitet hvis man skal være med å konkurrere i en global økonomi.
Da får vi snu vår økonomiske vekst da og få deflasjon, så folk ikke sulter til slutt... Ingen som vil overleve på norsk prisnivå hvis vi etterhvert skal konkurrere mot globale lønninger. eks afrika og asia....

if you tolerate this, your children will be next
Earlybird. is offline  
Old 26-01-2012, 10:16   #10
Mugnas
ScanFlyer Blue

1100 euro er en ok lönn i Estland, men 1100 euro minus skatt kan ikke väre all verden å leve av i Helsingfors...
Old 26-01-2012, 10:27   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Det er selvsagt fritt hvor man vil bosette seg. Jeg bor i England og får lønn fra Norge. Det er folk som flyr langruter for SAS som er bosatt i Tromsø (og den gang var det nesten utelukkende flygninger ut fra CPH)...
TOS is offline  
Closed Thread

Posting Rules