![]() |
|
![]() |
#141 | |
Former CCA F-16
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
|
![]() Quote:
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter? F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
|
![]()
Kan det tenkes at neste bestilling av long haul fly blir både A350 og 787? Satt vel egentlig og ventet på neste runde med 787 jeg da.
Utrolige nyheter! |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Kjos kommer sannolikt vara pensionär och närmare 80 år gammal när DY har fått medparten av sina A320NEO & B737-8MAX. Frågan om nationaliteten på framtida kabinpersonalen hos DY bör ställas till Björn Kjos "kronprins"dvs nästa CEO för Norwegian Air Shuttle.
Här i Sverige har Björn Kjos idag till svensk media sagt att Norwegian är ett "Skandinaviskt" flygbolag. Last edited by L-1011; 25-01-2012 at 21:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]()
<mod>
Vi kom helt til side 9 før det skar ut her, og klagene/oppfordringene om opprydding strømmet inn. Sosial dumping m.v. er godt dekket her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=96285 Noen innlegg kan utilsiktet ha fulgt med i oppryddingsdragsuget. </mod>
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 25-01-2012 at 23:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]()
Må vel være lov å være uenig med folk, og ha egne meninger om saken uten å bli kjeppjaget og latterliggjort? Er jo tross alt et diskusjonsforum
![]() Tilbake til saken, der er hyggelig at noen selskap satser, skulle heller hatt aksje der i dag ![]()
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
|
![]() Quote:
Quote:
http://www.aftenposten.no/okonomi/in...l#.TyB_ZIFALEU Jeg fleipet engang med at jeg kunne bli Norwegian's stasjonssjef her i Atlanta - nå tør jeg ikke lenger fleipe med det.... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
Nye fly nye ruter!
Dette blir bra og det var overrasket! Tror nok vi får nye ruter i fra TOS med tiden da ja ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
![]() Gratulerer Norwegian, som er raskt på veg til å bli en betydlig aktør i hele Europa og ikke bare Skandinavia! ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Data warehouse consultant
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
|
![]()
Grattis til Norwegian! En unik ledelse som virkelig får omdannet strategi og ord til praktisk handling!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
|
![]() Quote:
Quote:
Dagens DN i papirutgaven har også fyldig dekning, men de tar det nærmest for gitt at opsjonene benyttes og skriver at det dreier seg om 372 fly til 115 mrd (anslag). Ifølge analytiker Petter Nystrøm i ABG Sundal Collier er en av de store risikoene prisene i bruktmarkedet - Norwegian må nemlig selge sine "gamle" fly til en brukbar pris for løpende å skaffe egenkapital til de nye maskinene. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Location: Rygge
Posts: 75
|
![]() Quote:
Nei, det er ikke lett å glede seg over andres suksess! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2011
Location: Oslo
Posts: 307
|
![]()
Kjos har jo snakket mye om at langdistanseplaner fra Skandinavia til feks Asia handler vel så mye om alle Asiatene som vil til Europa på ferie som Europeere som vil andre veien. Kan det tenkes at Norwegian vil etablere seg i Asia og feede inn til langdistanseruter som går til Skandinavia? Jetstar har jo gjort noe lignende da de har valgt å ekspandere til Vietnam og skal inn i Japan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2011
Posts: 242
|
![]()
Mange spekulasjoner om hva dette flykjøpet innebærer. Tror nok SAS mildt sagt har noen utfordringer. Tenker på da også på disse langrutene Norwegian planlegger. Gitt Kjos & co legger seg kloss opp til SAS sitt rutenett og starter å fly New York, Bangkok, Beijing, Shanghai og kanskje noen til. De sikter seg åpenbart inn mot det nordiske markedet som SAS lever av nå. Hvor lenge kan da SAS makte konkurransen med sine 10-12 år gamle langdistansemaskiner, de har neppe så mye å gå på om Kjos senker snittprisene med en tusenlapp. Ikke har de nye langdistansfly i bestilling og det er vel usikkert om de har finansielle muskler til å kjøpe. Uansett kommer de langt bak i køen. Er det her Kjos vil stramme skrustikka rundt SAS?
MÅ SAS gi opp ic-flygningene kan det vel være begynnelse på slutten for det tradisjonsrike selskapet, eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Det är verkligen inte bara DY VS SAS på interkont. Så länge inte DY kan flyga dagligen i hög säsong till samtliga interkont linjer har konkurrenterna fördelar.
På linjerna till NYC och BKK blir framförallt CO/UA och Thai Airways tuffa konkurrenter till Kjos & CO. Thai är mycket stora på ARN/CPH/OSL-BKK och med ARN/CPH-HKT stärker de ytterliggare sitt grepp om kunderna. Thai kommer bli en svår konkurrent till DY och sannolikt erbjuda en överlägsen inflight produkt. SAS kan bidra med omfattande feed till sina Star Partners från Norden. Med tanke på Norges politiskt ansträngda relationer med Kinas regering är det absolut inte självklart att luftfartsmyndigheterna i Peking beviljar Norwegian något flygtillstånd till Kina. Statliga Air China & SAS har däremot ett bra sammarbete. Med Air Chinas nya linje PEK-CPH & SAS linje CPH-PVG fördjupas sammarbetet ytterligare mellan de två Star Alliance bolagen. Last edited by L-1011; 26-01-2012 at 11:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Norwegian angrer på forrige flykjøp ifra Boeing, de bestillte for få fly.
http://www.dinside.no/888139/dette-angrer-norwegian-paa |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2005
Posts: 138
|
![]()
Og her er vel delvis svar til de som lurte på om det vil komme bestilling på flere Dreamlinere....
I samme artikkel på dinside som Basse-HAU referer til (http://www.dinside.no/888139/dette-angrer-norwegian-paa) så sier Kjosern at de ser på nye Dreamlinere, men først etter 2014. "Vi må ha kontroll på tempo når vi faser inn.." Det viser vel at det er en smule gjennomtenkt også dette her, og at de vil trå forsiktig på IC. Det å bygge opp gode materuter før de går for enda flere 787 (såfremt de får nok pax) er vel ikke så dumt. Det er uansett ingen tvil om at det vil bli spennende å følge Norwegian fremover...og forsovidt, kanskje ikke minst SAS. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,775
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,775
|
![]()
Er jo nevnt tidligere dette medfører jo at behovet for ny ansatte styrkes, og da sakser jeg fra Stavanger Aftenblad:
Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Når det gjelder valget av 2 leverandører, Airbus og Boeing, kan dette være meget lurt
også av leverings-sikkerhets hensyn. En så stor expansjon krever enormt stor planlegging, investeringer, ansettelser, logistikk, avtaler, tillatelser etc etc. Satser man alt på ett kort f.eks. Boeing og det blir større forsinkelser i prosjektet (ref 787/A380) kan dette skape store problem for hele planen og økte kostnader. Har man derimot valgt begge leverandører har man sikret 3 ting: 1. Sjansen for at ting går etter planen dobbles. 2. Man risikerer ikke at de som valgte "riktig" leverandør får materiell men ikke du og dermed har lavere kostnader. 3. To fabrikker bygger raskere enn en, og man vil få hurtigere leveranser av nye fly W Last edited by Wahoo; 26-01-2012 at 14:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 430
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian bestiller nye 787-9 | sail4fun | Flyforum | 31 | 04-07-2014 15:19 |
Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly) | Svoosj | Småprat | 52 | 30-01-2012 08:15 |