Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-01-2012, 20:57   #141
kimbo
Former CCA F-16
 
kimbo's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
"Vi vil ikke være størst, bare best i vår nisje" var mottoet under den logoen en gang i tiden...
Apropos den tiden, hva om de hadde malt en av de nye maskinene i de gamle fargene fra 90 tallet, eller blir det for likt Braathens SAFE fargene?
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter?
F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P
kimbo is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 21:08   #142
FlyCarl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Kan det tenkes at neste bestilling av long haul fly blir både A350 og 787? Satt vel egentlig og ventet på neste runde med 787 jeg da.

Utrolige nyheter!
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 21:35   #143
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Kjos kommer sannolikt vara pensionär och närmare 80 år gammal när DY har fått medparten av sina A320NEO & B737-8MAX. Frågan om nationaliteten på framtida kabinpersonalen hos DY bör ställas till Björn Kjos "kronprins"dvs nästa CEO för Norwegian Air Shuttle.
Här i Sverige har Björn Kjos idag till svensk media sagt att Norwegian är ett "Skandinaviskt" flygbolag.

Last edited by L-1011; 25-01-2012 at 21:38.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 22:55   #144
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

<mod>
Vi kom helt til side 9 før det skar ut her, og klagene/oppfordringene om opprydding strømmet inn.

Sosial dumping m.v. er godt dekket her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=96285
Noen innlegg kan utilsiktet ha fulgt med i oppryddingsdragsuget.
</mod>
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 25-01-2012 at 23:08.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 23:10   #145
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Norwegian Re: Norwegian bestiller 222 fly

Må vel være lov å være uenig med folk, og ha egne meninger om saken uten å bli kjeppjaget og latterliggjort? Er jo tross alt et diskusjonsforum


Tilbake til saken, der er hyggelig at noen selskap satser, skulle heller hatt aksje der i dag Et fint sitat fra en flyver her inne som jeg likte; "noen flyselskaper har å tjene penger som mål, andre skal kun spare penger".
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 23:21   #146
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,476
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post

Finnes det noen leveringsplan ennå? Da kan man jo regne seg til flåtestørrelsen ...
Da kan jeg jo svare meg selv ...

Quote:
- I 2022 ligger vi et sted mellom 175 og 200 fly, sier Kjos.

Han regner da med at Norwegians markedsandel i Europa har gått fra dagens nivå på 2 prosent til 6 prosent.
Aftenposten har et intervju hvor kjos går litt mer i detaljer.

http://www.aftenposten.no/okonomi/in...l#.TyB_ZIFALEU

Jeg fleipet engang med at jeg kunne bli Norwegian's stasjonssjef her i Atlanta - nå tør jeg ikke lenger fleipe med det....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2012, 23:22   #147
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Nye fly nye ruter!
Dette blir bra og det var overrasket!

Tror nok vi får nye ruter i fra TOS med tiden da ja
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2012, 01:55   #148
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Ingen av mine kompiser i DY var særlig fornøyde med dette.
Trond Giske er sikkert fornøyd til DY finner ut at det er mye billigere å flagge ut hele bedriften og skatte i utlandet... Hvorfor være i Norge, når så stor del av driften skal være i utlandet?
Tråden handler om flykjøp, kan vi ikke bare snakke om det?

Gratulerer Norwegian, som er raskt på veg til å bli en betydlig aktør i hele Europa og ikke bare Skandinavia!
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2012, 04:13   #149
LN-RRE
Data warehouse consultant
 
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Grattis til Norwegian! En unik ledelse som virkelig får omdannet strategi og ord til praktisk handling!
LN-RRE is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2012, 08:24   #150
flappflapp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Oslo
Posts: 394
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by LN-RRE View Post
Grattis til Norwegian! En unik ledelse som virkelig får omdannet strategi og ord til praktisk handling!
Eller aggressiv handling, ifølge konkurrenten:
Quote:
- Dette er en utrolig aggressiv handling. Kjos skal knekke SAS, sier en sentral SAS-kilde til Aftenposten.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Kj...n-6749302.html

Dagens DN i papirutgaven har også fyldig dekning, men de tar det nærmest for gitt at opsjonene benyttes og skriver at det dreier seg om 372 fly til 115 mrd (anslag). Ifølge analytiker Petter Nystrøm i ABG Sundal Collier er en av de store risikoene prisene i bruktmarkedet - Norwegian må nemlig selge sine "gamle" fly til en brukbar pris for løpende å skaffe egenkapital til de nye maskinene.
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2012, 09:08   #151
Hobbes
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Location: Rygge
Posts: 75
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
En trist dag for alle piloter og kabin ansatte i Norge som kjemper intenst for å beholde en god og sikker arbeidsplass.. Tydelig at ekstremkapitalismen er det eneste media og folk hyller i dag. De som tror at DY blir en bra arbeidsplass fremover får tro om igjen. Ikke lenge til de faste ansatte i DY er undertallige, og det er da løpet er kjørt for dem...

PS. trengte vi enda en Ryanair?
Leser for første gang denne tråden i dag - og oppgulp og negativister måtte selvsagt komme med noe!
Nei, det er ikke lett å glede seg over andres suksess!
Hobbes is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2012, 09:32   #152
Mekum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2011
Location: Oslo
Posts: 307
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Kjos har jo snakket mye om at langdistanseplaner fra Skandinavia til feks Asia handler vel så mye om alle Asiatene som vil til Europa på ferie som Europeere som vil andre veien. Kan det tenkes at Norwegian vil etablere seg i Asia og feede inn til langdistanseruter som går til Skandinavia? Jetstar har jo gjort noe lignende da de har valgt å ekspandere til Vietnam og skal inn i Japan.
Mekum is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2012, 11:02   #153
geha
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 242
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Mange spekulasjoner om hva dette flykjøpet innebærer. Tror nok SAS mildt sagt har noen utfordringer. Tenker på da også på disse langrutene Norwegian planlegger. Gitt Kjos & co legger seg kloss opp til SAS sitt rutenett og starter å fly New York, Bangkok, Beijing, Shanghai og kanskje noen til. De sikter seg åpenbart inn mot det nordiske markedet som SAS lever av nå. Hvor lenge kan da SAS makte konkurransen med sine 10-12 år gamle langdistansemaskiner, de har neppe så mye å gå på om Kjos senker snittprisene med en tusenlapp. Ikke har de nye langdistansfly i bestilling og det er vel usikkert om de har finansielle muskler til å kjøpe. Uansett kommer de langt bak i køen. Er det her Kjos vil stramme skrustikka rundt SAS?
SAS gi opp ic-flygningene kan det vel være begynnelse på slutten for det tradisjonsrike selskapet, eller?
geha is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2012, 11:32   #154
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Det är verkligen inte bara DY VS SAS på interkont. Så länge inte DY kan flyga dagligen i hög säsong till samtliga interkont linjer har konkurrenterna fördelar.
På linjerna till NYC och BKK blir framförallt CO/UA och Thai Airways tuffa konkurrenter till Kjos & CO. Thai är mycket stora på ARN/CPH/OSL-BKK och med ARN/CPH-HKT stärker de ytterliggare sitt grepp om kunderna. Thai kommer bli en svår konkurrent till DY och sannolikt erbjuda en överlägsen inflight produkt. SAS kan bidra med omfattande feed till sina Star Partners från Norden.

Med tanke på Norges politiskt ansträngda relationer med Kinas regering är det absolut inte självklart att luftfartsmyndigheterna i Peking beviljar Norwegian något flygtillstånd till Kina. Statliga Air China & SAS har däremot ett bra sammarbete. Med Air Chinas nya linje PEK-CPH & SAS linje CPH-PVG fördjupas sammarbetet ytterligare mellan de två Star Alliance bolagen.

Last edited by L-1011; 26-01-2012 at 11:35.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2012, 11:34   #155
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Norwegian angrer på forrige flykjøp ifra Boeing, de bestillte for få fly.

http://www.dinside.no/888139/dette-angrer-norwegian-paa
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2012, 12:02   #156
TG
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 138
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Og her er vel delvis svar til de som lurte på om det vil komme bestilling på flere Dreamlinere....

I samme artikkel på dinside som Basse-HAU referer til (http://www.dinside.no/888139/dette-angrer-norwegian-paa) så sier Kjosern at de ser på nye Dreamlinere, men først etter 2014. "Vi må ha kontroll på tempo når vi faser inn.."

Det viser vel at det er en smule gjennomtenkt også dette her, og at de vil trå forsiktig på IC. Det å bygge opp gode materuter før de går for enda flere 787 (såfremt de får nok pax) er vel ikke så dumt.

Det er uansett ingen tvil om at det vil bli spennende å følge Norwegian fremover...og forsovidt, kanskje ikke minst SAS.
TG is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2012, 13:55   #157
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,775
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Quote:
Originally Posted by Hobbes View Post
Leser for første gang denne tråden i dag - og oppgulp og negativister måtte selvsagt komme med noe!
Nei, det er ikke lett å glede seg over andres suksess!

Suksess? Det er vel ikke målbart før en ser om skuta bærer
krølle is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2012, 14:01   #158
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,775
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Er jo nevnt tidligere dette medfører jo at behovet for ny ansatte styrkes, og da sakser jeg fra Stavanger Aftenblad:

Quote:
I stedet benytter det norsk-eide lavprisselskapet seg av korttidskontrakter via et utleieselskap av personell i Irland. Piloter herfra får halvårige kontrakter om gangen for å føre fly tilhørende Norwegian.

På den måten unngår Norwegian faste ansettelser og slipper unna dyre arbeidstidbestemmelser og sosialutgifter i tillegg. Ordningen er sterkt kritisert av flygerorganisasjoner.
Denn posten hører likemye inn under det bejublede storkjøpet som udner diverse andre tråder, så derfor la jeg den her
krølle is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2012, 14:43   #159
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

Når det gjelder valget av 2 leverandører, Airbus og Boeing, kan dette være meget lurt
også av leverings-sikkerhets hensyn.
En så stor expansjon krever enormt stor planlegging, investeringer, ansettelser, logistikk,
avtaler, tillatelser etc etc. Satser man alt på ett kort f.eks. Boeing og det blir større forsinkelser
i prosjektet (ref 787/A380) kan dette skape store problem for hele planen og økte kostnader.

Har man derimot valgt begge leverandører har man sikret 3 ting:
1. Sjansen for at ting går etter planen dobbles.
2. Man risikerer ikke at de som valgte "riktig" leverandør får materiell men ikke du
og dermed har lavere kostnader.
3. To fabrikker bygger raskere enn en, og man vil få hurtigere leveranser av nye fly

W

Last edited by Wahoo; 26-01-2012 at 14:46.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2012, 16:31   #160
plane-spotter
ScanFlyer Blue
 
plane-spotter's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 430
Default Re: Norwegian bestiller 222 fly

http://p3.no/radioresepsjonen/norweg...til-randaberg/

En av de nye rutene blir Holmlia - Randaberg
plane-spotter is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian bestiller nye 787-9 sail4fun Flyforum 31 04-07-2014 15:19
Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly) Svoosj Småprat 52 30-01-2012 08:15


All times are GMT +2. The time now is 08:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.