Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-12-2005, 21:10   #1
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default SAS Intercont vil la markedet bestemme ..

Godt nytt for Stockholmerne!

http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/article510936.ece
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 21:25   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Replying to Topic 'SAS Intercont vil la markedet bestemme ..'

Endelig!
La oss håpe dette betyr at SAS IC får større sjanse til å overleve...

Sikkert tungt å svelge for enkelte

Edit: feil ikon
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 21:48   #3
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Replying to Topic 'SAS Intercont vil la markedet bestemme ..'

Endelig! SAS = Svensk Alt Sammen :
Det er marked for OSL-SFO med alle skandinaviske expats rundt Bay Area.
OMW is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 21:50   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Replying to Topic 'SAS Intercont vil la markedet bestemme ..'

Hva med OSL-DAB? Med over 50 nordmenn som drar frem og tilbake flere ganger pr år burde det absolutt være et marked!
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 21:56   #5
FBU
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
Default Replying to Topic 'SAS Intercont vil la markedet bestemme ..'

Allerede debatert.

http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=8328
FBU is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 22:45   #6
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Replying to Topic 'SAS Intercont vil la markedet bestemme ..'

Som Lindegaard sier:folket vil ha direkteruter,og helst slippe unna flybytter og huber.Noe vi tydelig ser på OSL nå,med direkteruter til de fleste byene av betydning i Europa+New York har trafikkøkningen der vært meget bra de siste to årene.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 23:31   #7
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Replying to Topic 'SAS Intercont vil la markedet bestemme ..'

Kanskje på tide å bestille 787 for å få den i rimelig tid?
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 23:31   #8
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Replying to Topic 'SAS Intercont vil la markedet bestemme ..'

Jeg tror med tanke på europa (ikke inter kontinental trafikk) er alle de skandinaviske landene er best tjent med fokus på sitt hjemme marked.

Jeg skal ikke provosere meg på å stenge denne tråden gjennom CPH - Osl talk for det er ikke hva jeg mener.

Men holder man seg til fakta burde de individuelle markedene tilpasses gjennom sine behov og potensial, noe som i mange år har ligget urørt. (hub trafikk)

takket være oppdelingen av SAS og Norwegians inntreden heller utviklingen for norges del i riktig retning.

Og for alle danske venner som måtte provoseres av det, trørr jeg faktisk påstå at dette er den beste måten for SAS å fortsatt toppe kronen i skandinavia!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2005, 00:45   #9
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Replying to Topic 'SAS Intercont vil la markedet bestemme ..'

Har jo tatt noen år å finne ut at man skal la markedet bestemme..Virker som det er prestisjen som har fått bestemme..Er selvsagt synd for CPH hvis det blir lagt ned tre ruter derfra for det er Skandinavias fineste lufthavn,men noe må jo gjøres hvis SAS skal tjene penger intercontinentalt igjen.
Og hvis Lindegaard mener det han sier om at han håper å fly Oslo-New York igjen så er det bare å begynne å se etter et mindre fly enn det de har idag,feks 767-200 som vel har ca 200 seter.Og CO begynner jo å få et godt fotfeste på den ruten.Men det reiser vel over 400000 mellom Norge og USA årlig,så det burde jo vært plass til begge..Kanskje Houston med over 5000 fastboende nordmenn eller midtvesten-California er et alternativ til New York??
amatør is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2005, 06:46   #10
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Replying to Topic 'SAS Intercont vil la markedet bestemme ..'

Quote:
Originally posted by amatør
Men det reiser vel over 400000 mellom Norge og USA årlig,så det burde jo vært plass til begge..Kanskje Houston med over 5000 fastboende nordmenn eller midtvesten-California er et alternativ til New York??
Ja kunne vært spennende om de så bort fra bare N.Y.C.
I Bay Area bor det også 5-6000 nordmenn, minst like mange svensker som kunne flydd via OSL, og over 40.000 etterkommere av nordmenn. I tillegg er det mange studenter på de store universitetene her (Stanford, Berkeley, UCSF, San Francisco State, Academy of Art etc.) som jo reiser. For ikke å snakke om alle turistene som hvert år legger reisen til verdens fineste by Kan vitterlig ikke se annet enn at noen får åpne en direkte rute hit, være seg SAS eller CO med 777

edit: skrivefeil
OMW is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2005, 07:13   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Replying to Topic 'SAS Intercont vil la markedet bestemme ..'

Quote:
Originally posted by OMW
For ikke å snakke om alle turistene som vært år legger reisen til verdens fineste by
Men turister gir jo ikke penger i kassa?

SFO er en fin by ja, men nesten samme hvor man skal i USA så må man back-tracke fra UA-huben SFO.

Eneste destinasjonen jeg tror KAN være liv laga fra OSL er ORD. Da vil man, på en total kortere reisetid mindre enn konkurrentene, nå 70-80% av markedet i USA. Bare stripen BOS-IAD går fortere via NYC. FL er like rask via ORD og NYC, og UA sitt nettverk ut fra ORD er imponerende. Håper bare de kvitter seg med en del CRJ flighter ut derfra, slik at trafikk-korken blir mindre. Eller man kan vente til man får 6+2 rullebaner der...
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2005, 07:33   #12
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
Default Replying to Topic 'SAS Intercont vil la markedet bestemme ..'

Tror også ORD kunne blitt bra fra Oslo...:
EB is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2005, 11:14   #13
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Replying to Topic 'SAS Intercont vil la markedet bestemme ..'

ja jeg kan ikke skjønne at SAS på død og liv bare vurderer En rute hvor det allerede er konkurranse. Det måtte da som nevnt her ligge større potensial for andre ruter.

Var det ikke LN-MOW som sa at Seattle flyene var stappa med norske pax?

Om det er tilfelle burde vel den ruta gå fra Osl fremfor CPH hvor den vurderes nedlagt!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2005, 11:36   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
Default Replying to Topic 'SAS Intercont vil la markedet bestemme ..'

Nei, det var ikke meg, men SEA har klart et yield-problem. Og det skyldes ikke minst en lettere udugelig lokal salgsledelse som naermest gir bort billetter. Faa skikk paa det, saa tror jeg det ville hjelpe ruteprofitabiliteten.
Det er ogsaa mye passasjerer som fortsetter ut i Europa - bl.a. Microsoft-ansatte til Paris. Skal ruten legges om til OSL (eller ARN..) saa maa det ogsaa legges opp en liten 'bank' med connectionflighter ut i Europa for disse.

Quote:
Men turister gir jo ikke penger i kassa?
Gjoer de ikke? Spoer Mr. O'Leary om det ....

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2005, 11:48   #15
peraARN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 70
Default Replying to Topic 'SAS Intercont vil la markedet bestemme ..'

Det ultimata hade naturligtvis varit att CPH får behålla sina nuvarande linjer samtidigt som ARN och OSL får ett par nya. Givetvis är det omöjligt i dagens läge, men det hade varit bäst för alla parter.

Linjer jag kan tänka mig kommer på tal:

OSL

EWR
ORD

ARN
PVG
NRT
PEK
peraARN is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2005, 16:35   #16
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Replying to Topic 'SAS Intercont vil la markedet bestemme ..'

Quote:
Originally posted by LN-MOW

Quote:
Men turister gir jo ikke penger i kassa?
Gjoer de ikke? Spoer Mr. O'Leary om det ....
Eller alle charterselskapene vi har i Europa
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2005, 18:32   #17
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Replying to Topic 'SAS Intercont vil la markedet bestemme ..'

Quote:
Originally posted by EB


Tror også ORD kunne blitt bra fra Oslo...:
Hvorfor tror du det? Pga utvandrerne i Midtvesten?
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2005, 07:30   #18
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,344
Default Replying to Topic 'SAS Intercont vil la markedet bestemme ..'

Videreforbindelser med UA til hele USA...i tillegg til at Chicago er en flott by.
EB is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2005, 08:49   #19
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'SAS Intercont vil la markedet bestemme ..'

Interresant regnestykke på g-kraft.com , http://www.g-kraft.com/forum/index.php?topic=8742.0

En snabb uträkning av avstånden till de olika destinationerna ger vid handen att på en vecka skulle man kunna spara ~16600nm eller 2 ARN/ORD vilket motsvarar ungefär 200ton bränlse.

EWR/ORD tar ut varandra eftersom dessa flygs från båda städerna.

DEP ARR DIST DIFF TIMES/W SAVE/LOSS
ARN SEA 4719 -149 7 1043
CPH 4868

ARN ORD 4272 1 7 0
CPH 4271

ARN EWR 3930 63 7 0
CPH 3867

ARN IAD 4131 57 7 -399
CPH 4074

ARN BKK 5140 -213 6 1278
CPH 5353

ARN PEK 4169 -314 7 2198
CPH 4483

ARN PVG 4845 -309 6 1854
CPH 5154

ARN NRT 5090 -337 7 2359
CPH 5427

SUM 8333

sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2005, 08:36   #20
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'SAS Intercont vil la markedet bestemme ..'

Quote:
Originally posted by HMWK
Kanskje på tide å bestille 787 for å få den i rimelig tid?
Vil sånn umiddelbart tro at A350 ville være bedre egnet mtp. på at det allerede en IC-flåte bestående av A330 og A340 (...og kanskje snart en A346? ).
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Vil du bestemme hvor SAS skal åpne sommerrute 2012? fluxie Flyforum 127 31-10-2012 22:57
SAS i desember 2011: Markedet vil ikke ha den økte kapasiteten på IC-ruter FlightDeck Flyforum 4 11-01-2012 13:08
Nå vil også Pulkovo flyplass være intercont.-hub Desk pilot Flyforum 1 11-09-2007 15:29
Boeing vil inn på RJ-markedet Trety Flyforum 4 08-03-2006 16:01
Sterling vil fly LCC på intercont MD90 Flyforum 71 18-04-2005 20:17


All times are GMT +2. The time now is 23:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.