![]() |
|
![]() |
#341 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
Når det gjelder reality checks så har vel de siste ti årene gitt begrepet et litt nytt innhold for noen og enhver... Last edited by F35Landing; 14-01-2012 at 21:53. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#342 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Ellers så forstår jeg ikke helt hva du mener med din siste setning..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#343 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#344 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Så hvis noen sier opp i Easyjet for å fly i Norwegian så er drt av en enkel grunn; Hjemlengsel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#345 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
A Austrian loenningene ligger over SAS sine kan ikke stemme. Men det skal sies at man har to payscales, en gammel og en ny. Den nye ligger en god del lavere enn den gamle. Et annet aspekt i forhold til kostnader er at pensjonsavtalene paa langt naer er saa gode som i SAS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#346 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Jeg har svært store problemer med å argumentere for at ANDRE skal sette ned sin lønn uten å gjøre det samme selv, og selv med en meget lønn i en konkuranse utsatt industri har jeg lite å kunne redusere dels fordi min kone ikke kan tjene penger i Norge og inntil 2013 må vi også ha 2 boliger - en i Norge og en USA pga det norkse lovverket. Så dere får ingen støtte fra meg når det gjelder å redusere ANDRES lønninger. Jeg har de siste årene sett virkningene av en utstrakt markedsøkonomi med omtrent åpen konkurranse og i forhold til den norske økonomien var det absolutt ingen fordeler for meg. Det som ikke har vært trukket frem er hvordan banker og finansierings institusjoner behandler lånsøknader fra vikar / kortidsansatte - i USA kan jeg kort si at det stort sett blir NEI eller i beste fall meget ugunstige vilkår - er dette hva vi ønsker for de ansatte i luftfarten ? Forsikringspremier går tildels betdylig opp (og noen får ikke tegne forsikring uten "fast inntekt" dette er baksiden av medaljen vi vil at de ansatte i luftfarten skal aksepetere - men vil vi aksptere dette på egne vegne. Jeg tror absolutt ikke at ansatte i luftfarten i Norge har hatt puter sydd under armene de siste 10årene - det har vært preget av høy usikkerhet, svært liten lønnsvekst. Så når dere argumenterer for hva andre må gi opp av lønn etc. ta gjerne med ditt eget bidrag i samme slengen - hva med NOK for NOK ![]()
![]() |
![]() |
#347 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Det kan være mange grunner til at man ønsker å vende tilbake til Norge uten at det nødvendigvis kun kommer fra inntekt, pensjonsordninger kan bidra betydlig slik at selv med en betydlig lavere månedinntekt kommer en bedre ut totalt når alle de sosiale godene er tatt med i beregningen (du har vel fremdeles de Norske Sosiale godene i U.K.) og for en som har levd i 15 år uten dem kan jeg si at de er meget betydlige - men "pensjon" etter 10år med en god pensjonsordning i USA (TIAAF-CREF) er på USD 65.000 (ikke pr. år men totalt oppspart i og med at dette er knyttet til aksjemarkedet og i årene 2000-2010 tok dette noen skikkelige stup)
![]() |
#348 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg forsøker å få frem at dette nok er en naturlig utvikling om man skal ta del i en markedsbasert økonomi, og at man må ta andre grep enn å bare vise til at man har hatt set slik lenge dersom man skal ha et ønske om å beholde dette over lang tid. Jeg kan ikke huske å en eneste gang ha skrevet, eller iallefall ikke ment, at noen skal ned i lønn og at jeg mente at dette var en ønsket utvikling. Jeg har ikke noe større ønske om å frarøve noen sine etablerte goder og sitt lønnsnivå. Last edited by TOS; 15-01-2012 at 11:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#349 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#350 | |
critical mind
|
![]() Quote:
Legg til dette jobb/skift ordninger som er mer behagelige + barn som man ønsker å reise opp i hjemmelandet...
![]() |
![]() |
#351 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dette skjønte jeg ikke. Norske skiftordninger er vel ikke bedre eller verre enn andre land. Jeg går ut fra at du mener oppdra i siste del. "Reise" på norsk betyr ene og alene "fahren". Og det er et meget godt poeng som veier tungt for veldig mange.
![]() |
#352 | |
critical mind
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#353 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Så i denne debatten la oss "follow the money"
![]() |
![]() |
#354 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er helt korrekt at lavere lønninger til de ansatte ikke er ensbetydende med lavere priser til kundene. Den prisen vi som kunder må betale er i all hovedsak avhengig av konkurranseforholdene i markedet, mens den lønnen man velger å betale sine ansatte er knyttet opp mot konkurranseforholdenene i det aktuelle arbeidsmarkedet (for piloter, CA'er og andre). Det er imidlertid en sammenheng mellom bedriftens totale kostnader og prisnivået de kan selge produktet for og fortsatt få en normal avkastning på kapitalen som er investert i virksomheten. Får man ikke tilstrekkelig avkastning over litt tid så er vanlig praksis å legge ned driften. Kapital (ren pengekapital) kan brukes til å investeres i alle mulig bransjer, og den er derfor svært "flyktig". Derfor er det ikke vanskelig å forstå at denne trekkes kjapt ut om man øyner mulighetene til å tjene mer i en annen bransje. Det samme er ikke tilfellet med piloter og CA'er i samme grad. De kan omskoleres, men slikt tar tid og det er ikke sikkert at en alternativ karriere gir like høy avkastning (men det kan også være det motsatte). Derfor er presset på avlønning til disse "produksjonsfaktorene" mye større enn presset på avlønningen av kapital. Kapitalavkastningen styres av helt andre, og mer overordnede forhold enn lønnsomheten i en enkelt bransje. Jeg ser ikke noe godt alternativ til markedsstyring som overordnet form for organisering - sentralplanlegging har vært forsøkt, men kan vel ikke sies å ha vært spesielt velykket. Det man gjør er at man griper inn der man oppfatter at markedet ikke fungerer for å gjøre markedet bedre, men spørsmålet er vel om man oppfatter at denne utviklingen er en markedssvikt eller ikke. Det er også et poeng at en viktig årsak til den generelle velstandsutviklingen i mange vestlige land er på grunn av at man har satt de som er flinke ("billige" og/eller "mer produktive") relativt til andre til å produsere en gitt tjeneste/produkt. Skulle man produsert alt man trenger selv så hadde prisnivået på alt fra mat til datamaskiner og biler blitt vesentlig mye høyere enn det er i dag. Man kan selvsagt ønske en slik ordning, men det betinger i så fall en frakobling fra internasjonal handel og de avtaler man har skrevet under på. Slik internasjonal handel med varer og tjenester har fordeler og ulemper. For de som rammes direkte er det opplagt ikke kjekt. At vi snakker om pilotlønninger og ikke vikarbyråer er vel dels fordi man snakker om sosial dumping på kortbanenettet, og min forståelse var at DAT skulle ansette piloter selv (og ikke via vikarbyrå). Det er mulig jeg har misforstått akkurat det aspektet. Det er forsåvidt ikke vesentlig i forhold til å forklare hvorfor man kan forvente den utviklingen vi ser antydninger til. Last edited by TOS; 15-01-2012 at 20:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#355 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
http://www.lovdata.no/all/hl-19930604-058.html http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd...html?id=346651 http://www.lovdata.no/all/hl-19990716-069.html#11a Utgangspunktet er altså at det er partene i arbeidslivet som kommer fram til hva som er ei riktig minstelønn, så kan dette settes som et pålagt minstenivå. NF kan ikke forhandle med departementet med hva som skal være minstelønn, men med flyselskapene om hvordan en tariffavtale skal se ut. Selv om prosessen fram kan være uoversiktlig og vanskelig, blir resultatet typisk ganske enkelt: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...1220-1763.html Det krever nok en litt annen tankegang enn det som har vært vanlig i flybransjen, der arbeidsvilkår i stor grad har vært vesentlig forskjellig fra selskap til selskap og en sak mellom selskapet og fagforeninger i selskapet. Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#356 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jeg forventer vel ytterligere redusering av vilkårene. Så lenge det konkurreres på tilnærmet like forutsetninger må man bare forholde seg til det. Så får man heller ha en løpende vurdering av når man evt skal skifte beite. Jeg kjenner flere som har gjort det allerede, og flere blir det. Problemet dukker imidlertid opp når nye selskaper, og evt de ansatte, blir i overkant kreative i strukturen i forhold til f.eks. beskatning og sosiale forpliktelser. Jeg føler ikke at jeg generelt er spesielt bombastisk, men om det blir mere vanlig å gå over til den nye strukturen man ser med kontrakt/enkeltmannsforetak, så vil flysikkerheten bli lidende. Ref begrunnelse i tidligere poster. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#357 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Nå er ikke dette mitt felt, men er det slik å forstå at man mener at en slik ordning som FR kjører med 5 årskontrakter (for de fleste - det er vel noen fast ansatte, så vidt jeg har forstått) utgjør en sikkerhetsrisiko? Jeg kan forstå det dersom det er piloter ansatt på 6 månedskontrakter, men 5 år er en ganske lang kontrakt. Spørsmålet mitt er altså: Er det kontraktsansettelser per se som er et sikkerhetsproblem, eller er det andre forhold som gjerne følger med slike ansettelser som er problemet (f.eks. ingen lønn ved sykdom, problemstillinger rundt fornying av kontraktene osv.)? Last edited by TOS; 15-01-2012 at 23:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#358 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#359 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#360 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Så du mener det ikke er noen muligheter for at dette er en uheldig modell? Fordi FR pilotene får flydd 900 timer uansett? Du har jo også aspektet av hva selskapet gjør, f.eks om man skulle være ute for fatigue. Alle selskaper sier at pilotene sine melder inn fatigue hvis de føler de trenger det, men alle piloter (oss i mellom) vet at det sitter langt inne å sette igjen et fly...
Hvis du så flying cheap dokumetaren fikk man flere eksempler på hvordan det er uheldig med en avlønning etter flight completion... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt anbud ute for FOT-rutene | THS | Flyforum | 187 | 06-11-2014 19:12 |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |