![]() |
|
![]() |
#281 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Si ikke det. Tror det er stoerre underholdningsverdi i en diskusjon med deg paa klapp enn aa lese avisa
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#283 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Denne diskusjonen har medført mye rart.
Jeg stoler på de etablerte som har vært med en stund. (Selv om jeg ikke alltid er enig i uttalelsene) Skulle ønske at enkelte nykommere med ( i mine øyne) ekstreme synspunkter kunne avsløre hvilke selskaper de flyr for. Og som jeg kan kan holde meg unna av sikerhetsgrunner. Folk med så tilsynelatende store ego er ikke skikket til å ha ansvar for mange passasjerer ! Heller en med 200 timer i høyresetet - enn en verdensmester. |
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]() Quote:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]()
Nå startet vel mine innlegg noe kritisk til div nye birds fra WF, og jeg anser fremdeles at et stort hinder for et rimelig minimumsnivå på FOT-rutene er WF ekstremt gode vilkår.
Og hvordan det kan hevdes at WFs operasjoner er 7 ganger mer krevende enn f.eks 6 legs med B737 i SAS med circling i snøstorm i Alta og orkan i KSU - ja det kan jeg ikke fatte og begripe...! MEN: At et så stort antall her inne nærmest applauderer en utvikling hvor piloter går fra å være ansatt i et selskap, som vel alle nordmenn og de fleste andre i et sivilisert samfunn ser på som en selvfølge, til å være innleide konsulenter med egne firma - uten noen oppsigelsestid, ingen sykepenger, oppigelse hvis din kone dør og du er borte fra jobb mer enn 3 dager, sparken hvis du går inn i en fagforening, du må skrive rapport og blir kalt inn på teppet hvis du gjør en lovregulert missed approach og divertion, straff for å ta med for mye fuel etc etc etc.... DET overgår min fatteevne! Er det virkelig så mange her inne som mener det er rett og rimelig at samtlige nordmenn skal sparkes fra sine faste jobber, miste alt av sine sosiale rettheter som arbeidstakere, nektes organisering, og gjenansettes som innleide konsulenter? Jeg ville sluttet å gå i en butikk hvis jeg visste at eieren nekter de ansatte der å organisere seg - og jeg ville sagt det til han direkte. Og jeg hadde nektet å la meg operere av en lege som var syk, men ikke hadde råd til å gå på jobb. Begrensning av utenlandske bussoperatørers rett til virksomhet internt er lovlig i EU, og selv om Norge har vært det mest liberale landet innenfor EU/EØS så er det nå på trappene også her. Hvis myndighetene vil så kan de helt sikkert finne måter å få en sikring av et minimumsnivå på vilkår og hvile som sikrer flysikkerheten også i neste anbudsrunde - selv om WF ikke skulle få hele kontrakten. Og for ordens skyld: jeg mener ikke at DATs operasjoner er de verste vi finner blant selskap som opererer til/fra eller i Norge... Og for øvrig; Irland ER det definitivt mest arbeidstagerfiendtlige land i hele Europa. Det er absolutt ingen tvil om dette, hvis det er noen som tviler på Earlybirds påstander her så er det bare å Google i vei - du får ubegrenset dokumentasjon istedenfor å mistenkeliggjøre hans påstander. Det ER en grunn til at det er her Ryanair holder til, og krever å avholde alt av arbeidsrettssaker - noe de heldigvis ikke fikk aksept for i den siste saken på Rygge. Ja da - det er enkelt å si at styrmannen på Colgan ikke burde akseptert jobben til så dårlige vilkår, ikke burde jobbet på en coffeeshop om natten, og burde tatt seg råd til en skikkelig seng før hun skulle på jobb. Men det gjorde hun ikke... Den menneskelig natur har sine svakheter - derfor har de fleste siviliserte land lover og regler som hjelper oss på riktig vei. Og så finnes det selskaper som gjør alt de kan for å omgå disse. Som sagt; jeg vil ikke gå til kjøpmannen som nekter sine ansatte fundamentale rettigheter, og presser disse til å gå ut over norske lover, og jeg vil ikke fly med et flyselskap som gjør det samme. For begge gjelder at jeg gjør dette av prinsipielle grunner - og for flyturens vedkommende også fordi jeg ikke vil at mine kjære skal ende sine liv som i ildkulen i Buffalo! Sivil luftfart er 60-70 år gammel - det verste presset mot de ansatte har vi hatt de siste knapt 10 årene. Det går minst 10 år til før vi kan si hvilke konsekvenser dette har for ulykkesstatistikken, men all erfaring tilsier at jo mer marginene presses jo større er risikoen. Men billettene blir billigere og billigere - jeg håper det er verdt det....! |
![]() |
![]() |
![]() |
#287 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Er det ikke en del her som "møter seg selv" i døra ?
Skal markedsliberalisme bare gjelde andre sektorer enn ens egen lommbok ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Jeg har uttrykt meg kritisk til den noe ensidige fremstillingen fra enkelte her, men det betyr ikke at jeg har mye til overs for en endring som eventuelt frarøver pilotene for alle rettigheter. Nå frarøves vel midlertidig ikke pilotene for alle rettigheter, bl.a. er det brakt på det rene at dagpenger ved oppsigelse er noe de har rett på (om jeg har forstått dette rett). Det betyr altså at det jeg reagerer på er at man henter frem en rekke enkeltepisoder og anekdotiske bevis for hvor ille det er i andre selskaper, og hvor ille det kommer til å bli. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Noen flyselskap er en startgrop til å enten bli kaptein i selskapet eller å gå videre. Slik var det når jeg begynte å fly for 25 år siden, slik har det vært hele tiden, og slik er det i dag. Men jeg arbeider med flere som har arbeidet i DAT og som har gått videre til SAS og Thomas Cook, og piloter som har gått videre til kaptein på MD80 og som har lite å klage på. Ja, de har dårligere vilkår en SAS og spesielt WF, men å mene at det er sosial dumping med en helt normal ansettelse i henhold til dansk lov og opp til 800.000 i grunnlønn blir litt spesielt. Når det gjelder Golden så har de nok mye de samme vilkårene som DAT, men jeg tror nok at topplønnen er en del lavere (vær obs på at det i oversikten er lokal valuta; DKK og SEK har minst 20% diff) og hvis de er fast ansatte slik de var sist jeg snakket med dem så kom de inn under den såkalte "Regional flyger avtalen" til Svensk Pilotforening, med som sagt grei (men ikke veldig god) lønn, og ordnede arbeidsforhold. Last edited by Lamox; 13-01-2012 at 20:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
At jeg skulle mene at lærere, professorer, bussjåfører, butikkmedarbeidere, politimenn, trikkekonduktører, industriarbeidere etc etc etc burde sparkes fra jobbene sine og bli leid inn som frittstående konsulenter med egne selskap og uten sosiale rettigheter.....? Det var vel nettopp det jeg prøvde å si at jeg IKKE mener...!!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Nå vet jeg ikke hvor oppdatert pilotjobsnetwork er, men der står det Captain top SEK47390 (20 years), som ligger et stykke under 800k.
I forhold til hvor Ryanair holder til så antar jeg at det er historiske årsaker. Hadde Ryanair vært et spansk selskap som så hadde relokalisert til Irland så kunne man kanskje feste lit til at det var eventuelle manglende arbeidstakerrettigheter som var utslagsgivende. Irland har vært kjent for spesielt en ting i forhold til etablering av næringsvirksomhet, og det er at de har hatt et meget konkurransedyktig skattesystem (spesielt for næringsvirksomhet). Last edited by TOS; 13-01-2012 at 21:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Sent på kvelden - Fredag. og litt i glasset:
Det eri kke bare flygende personell som har ansvar for andre mennesker. Hva med et cruiseskip med 3000+ gjester ? Eller mitt tidligere domene. Offshore. Hvis en driller gjør en feil operasjon - hvor mange menneskeliv står da i fare ? Avhengig av posisjon - flere enn i en B737 ! Last edited by 1944vintage; 13-01-2012 at 21:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Quote:
Men herregud - på tross av 22 år i SAS; jeg bytter jobb med en driller i nordsjøen any time! Både lønn og fritid slår meg ned i sokkene!!! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Men du mener det er OK at eks Ryanair har nærmere 100% og Kjos sikter mot det samme. Og ikke bare kortsiktige kontrakter, men innleide selvstendige konsulenter!!! Syns jeg hadde sett Akademikerene da ja...!!! Ang topplønn Golden: Ja, jeg skrev 2 ganger at jeg tror den er lavere enn DAT. Ang Ryanair: Det er nok en grunn til at de har blitt i Irland; De HAR europas mest liberale og arbeidstakerfiendtlige arbeidsmiljølov. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Beklager at det ble en null for mye - rettet opp.
Og Krok - velkommen i Nordsjøen. Er nok redd for at for å bli driller, så må du nok ta mere utdanning enn som pilot- og gå flere år i annen stilling - for å rykke opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Lokførere, bussjåfører, leger og sykepleiere har også ansvar for mange liv.
Last edited by RWY 24; 13-01-2012 at 21:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() Quote:
Nei, hvis driller er verre en det så blir jeg hvor jeg er............ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 686
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Jeg synes det er en besynderlig vinkling å hele tiden vise til at det finnes andre bransjer i samfunnet med like dårlig eller dårligere lønn og vilkår. Jeg synes ikke det kan kalles argumentering. Det finnes likeledes mange andre yrker med vesentlig høyere lønn for mindre utdannelse og innsats enn f.eks pilot.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt anbud ute for FOT-rutene | THS | Flyforum | 187 | 06-11-2014 19:12 |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |