![]() |
|
![]() |
#101 | |||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg vet ikke om det finnes. Såvidt jeg vet er det opp til den enkelte kommune å bestemme hvilket stønadsnivå de gir deg. Det kan tyde på at det ikke er en standard og uniform støtte, men at det er en individuell vurdering av hver søker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
|
![]()
Nei Jan Yngve - nå vi ta oss en øl snart !!
![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Men hva er løsningen? Minimumslønn som settes på hvilket nivå? Ofte defineres fattigdomsgrensen som en kritisk grense (normalt 50% av medianinntekten i et land - for Norge er vel dette tallet ca 125.000 etter skatt for en enslig under 45 år). Skal de pilotene som har vært så heldige å få sin utdanning sponset av staten få samme lønn som de som har lånt 1 million for dette? Siden bachelorstudentene i f.eks. Tromsø må sitte på skolebenken i 3 år så er kanskje de som finansierer dette privat ute i jobb før dette - skal det tas hensyn til? Er det sikkert at PellePilot er fornøyd med x00.000,- NOK i lønn, selv om PippaPilot er fornøyd med dette? (jfr. studenter som klarer seg på studielånet versus studenter som må jobbe 20-25 timer i uken for å finansiere sitt forbruksbehov). Jeg antar at en minimumslønn ikke vil ligge på et så høyt nivå at alle uansett er fornøyd. Skal en slik minimumslønn gjelde for alle, og hvordan skal man evt korrigere for lån til utdanning, lengde på utdanning og tap av lønnsinntekt under utdanning osv.? Jeg ser en del utfordringer med en slik løsning. Eller er løsningen at det beste nok er om WF får fortsette å fly? Her er det nok djevelens advokat som slår inn... ![]() Last edited by TOS; 06-01-2012 at 15:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Onsdag 18.1...?
![]() Last edited by TOS; 06-01-2012 at 15:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,522
|
![]() Quote:
En pilot nederst på rangstigen er ikke en 'vanlig fulltidsarbeidende'. Han/hun vil aldri ha 40 arbeidstimer i uka ettersom de får betalt per flytime. Da blir det ikke mye å leve av og veien til fattigkassa blir kort .. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
|
![]() Quote:
Om det på sikt fører til et svakere WF - ja kanskje et WF som forsvinner ser jeg ikke at vi har vunnet noe som helst, faktisk har vi tapt mye fordi Wf gjør en meget bra jobb her i Norge (og i all min enkelhet er jeg av den oppfatning at kvalitet koster).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
|
![]()
er i 75 års dag den 18 - hva med en kaffe hos kaffepikene i Nydalen (samme bygg som T-banen går i fra)?
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 06-01-2012 at 16:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Kvalitet koster, men da må dette inn i anbudskriteriene (på en måte som ikke gjør at WF tilgodeses på en urettmessig måte; dvs. at det er ikke-diskriminerende vilkår). Norge har heller ikke noe valg i forhold til anbud kortbanenettet, slik jeg ser det. Terskelverdien overstiges milevis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
TOS: Jeg bøyer meg i støvet! Makan! Du har peiling! Intet å tilføye
![]() Dere andre: Dere har bidratt til at dette har blitt en flott diskusjon hvor alle mulige argumenter og nyanser kommer fram. Veldig lærerikt for en som meg, som kjenner det norske systemet og samfunnet godt på det generelle plan, men som har relativt liten kjennskap til disse sidene ved flybransjen. Gøy at dere lar TOS få kjørt seg litt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
For en diskusjon er dette....
Men likevel blir noen fakta ikke sett pa. Norge er del av EØS avtalen og deler store deler av EU-lovgivning & reglverk. Dette betyr faktisk at man kan i slike anbuds-runder ikke sette fast lønnen. Den andre ting som jeg er meget kritisk over er faktum at det finnes seg en tendens a sementere subsidier. Ingen har prøvd a sette opp en anbuds-rute som gir en aktør XYZ en visst tilskudd i år 1, og deretter blir denne tilskudd minsked med årene. Rett nå er det bare slasskamp om å vinne anbud, men deretter er det ingen stor motivasjon å senke sine kostnader, vinne flere passajerer, fordi stats-støtten kommer... Norge bruker sine penger rett nå på en meget dårlig måte. Jeg deler personlig ikke oppfattningen at verden gar under der WF blir mindre eller forsvinner. Sa kommer opp en ny aktør. Man kan se dette konstrukt som WF er idag meget kritisk overfor andre regionale aktører. Man kan gå så langt å si at WF har gjennom sine kortbane-ruter en economies-of-scale i sitt Dash8 flåte, som gjør det mulig a dumpe prisene på ruter hvor de flyr i direkte konkurranse mot andre Regionals. Eller tvinge disse aktører ut av marked. På sikt er det sikkert det mest smarteste løsning a bruke de penger man ha til å utvide infrastrukturen litt. Forlenge noen rullebana, oppgradere utstyr og - da hvor det er mulig å skape politisk konsens - bygge en ny større regional flyplass og lukke samtidlig noen små gamle striper. Dermed er samfunnet på langt sikt mer tjent. Skaper man de forutsetninger på infrastruktur-sida, sa kommer nemelig ikke bare en DAT/DOT som mulig ny konkurrent, men også andre selskaper. Og selv en WF er tjent med dette, fordi deres Q100/Q200 blir ikke yngre og vil trenge erstatting en dag. Til lønns-diskusjonen. Det er litt merkelig at man diskuterer med fyr og flamme her lønninger til piloter når Norge er samtidlig en paradis for polske byggearbeider som jobber til absolute mini-lønninger. Jeg oppfatter dette som en slags dobbel-moral. For den ene yrkes-gruppe krever man garantier, når man samtidlig tillatter sosial dumping i mange andre områder...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
|
![]() Quote:
MEN du glemmer at Norge er et langstrakt land (snur vi det opp - ned havner vi vel et stykke syd for Roma) og på i dette langstrakte landet er vi kun 4.5 millioner innbyggere - det er verdt å se i sammenheng med hva en finner av tetthet mellom Oslo og Roma. I tillegg er topografien svært mere komplisert, se f.eks. på planen om jernbane Bodø - Tromsø i praksis ville en slik jernbane gå i tunnel mesteparten av strekningen. (DB har forregnet seg kraftig via Norsk Bane på nettopp kostnader ved utvikling av høyhastighetstog i Norge). Norge har også en politikk hvor vi ønsker å ta vare på bosetninger og befolkning langs kysten - hvor nettopp "Kyllingmarkene" (oppkallt etter en Stortingsman Håkon Kyllingmark - som var instrumentel i å kreere infrastruktuen for luftfarten utenfor Stamrutenettet) - og vi som nasjon er villige til å subsidiere disse rutene, det er ikke bare rutetrafikk men også et nettverk for transport til / fra sykehus - så det er litt flere nivåer enn få kjørt mest mulig markedstilpasset konkuranse over hele fjøla. At vi ikke diskuterer lønningene til Polske snekkere skyldes at vi er flybasert forum og dermed lønninger i luftfarten er hva vi diskuterer her - det betyr IKKE at vi ikke er engasjerte i andre fora (f.eks. finnes det tilsvarende diskusjoner rundt lønninger og kompetanse i heisbransjen (ja det er svært aktive fora for heismontører med deltagere fra hele verden)) - og nærmere mitt hjerte jernbane fora - samme diskusjonene rundt lønninger og arbeidsforhold i diverse Cargo selskaper som triller rundt på Norske skinner i disse dager. Uansett hvor nære ditt hjerte Polske Snekkere måtte ligge - så vil neppe noen av dem bli involvert i FOT anbudet ![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
http://seierstadeu.blogspot.com/2011...-over-ilo.html Quote:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...1220-1763.html Det finnes, så vidt jeg vet, ingen tariffavtale innen luftfarten som kan alminneliggjøres. I så fall er det ikke sikkert vi hadde hatt denne diskusjonen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]() Quote:
Når det er sagt vil jeg samtidig påstå at det er mye mer fokus på polakkene i entrepenør-bransjen enn de ansatte i flybransjen. Mens fagforeninger og media i Norge gjerne rapporterer om rådrift på ansatte i byggebransjen, er (fly)transportbransjen stort sett uberørt av kritiske blikk. Dette til tross for at dårlig arbeid innen bygg berører få mennesker, mens en flystyrt kan drepe 50-150 mennesker. Jeg er stor tilhenger av at markedøkonomi, men når man ser at tilførselen av arbeidskraft er langt større enn etterspørselen må man ha tiltak for å sikre rasjonelle vilkår i bransjen. Når det er dobbelt så mange søkere som behovet tilsier vet man at det er risiko for utnyttelse, og da burde samtidig fagrøysla - eller i siste instans staten - passe på vilkårene. Jeg har ikke behov for at piloter eller CC har millionlønn, men jeg trenger å vite at dagens pilot fikk en god natts søvn - uten å tenke på hvordan han skulle betale for middagen i morgen. For de som tror at et rent rapporteringsregime er godt nok: Folk som er desperat etter jobb lyger gjerne om ekstravakten sin for å beholde jobben. Uansett ønsker jeg ikke å bo i et samfunn hvor folk trenger to jobber for å overleve. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]() Quote:
Jeg har tidligere prøvd å si dette, og jeg gjentar det gjerne... De fleste kutt i kostnader medfører en reduksjon av enten produkt eller sikkerhet. Historikk har lite å si når man kutter nye kostnader, og dermed mener jeg at vi har god interesse i å følge aktivt med på hvordan slike kutt gjennomføres. Jeg er ikke tilhenger av overregulering, men når forbrukerne ikke vet sitt eget beste bør kanskje noen andre følge med for oss. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt anbud ute for FOT-rutene | THS | Flyforum | 187 | 06-11-2014 19:12 |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |