Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 06-01-2012, 01:00   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
1: Alle flyskolene lover nesten at man får jobb og bruker det aktivt i reklamene sine. Fra flyskolen kjenner jeg flere som ikke har jobb en de som har jobb.
2: De færreste vet eksakt hva de går til når de starter en utdannelse.
3: Etter å ha brukt 1 million på utdannelse og med den spisskompetanse flyging er, tipper jeg de færreste har råd til å omskolere seg. (Leger får forøvrig lån til studiet av lånekassen pluss betydelig stipend. Snekkere og rørleggere får også sin utdannelse dekket av staten)
4: Det er ikke urimelig å anta at det er i størst grad 4 selskaper piloter ønsker å ende opp i her i landet (Norwegian, SAS, Widerøe og Lufttransport) Ikke mange yrker har så få selskaper å trakte etter.
5: Disse selskapene har opptakskrav som gjør at man vanskelig får jobb der rett etter utdannelse. Man må ergo fly som instruktør eller godta dårlige vilkår for å få en bedre jobb etterhvert. (Det er norske piloter som flyr i Indonesia for 3000NOK pr mnd for å bygge timer)
6: Det er ikke enkelt å bare bytte jobb i flybransjen. I nærmest alle andre yrker får man som regel lønn etter erfaring og kunnskapsnivå. Flybranjen lønner kun på ansiennitet. En pilot som har jobbet 20 år i WF vil måtte starte på lønnstrinn 1 i eks. DY.
Ad pkt. 1: Det er lov til å gjøre egne vurderinger. Jeg regner med at "alle" forstår at ingen utdanningsinstitusjon kan love jobb på vegne av andre arbeidsgivere. At markedsføringen sier så betyr ikke at man trenger å kjøpe det argumentet.

Ad 2: Det er nok helt korrekt. Mange velger da å investere i en usikker fremtid, fordi man virkelig ønsker dette, eller så velger man en utdanning som gir flere ben å stå på. Vi trenger imidlertid piloter, så se svaret til pkt 3.

Ad 3: Dette er en utfordring. Mange flokker til disse skolene og er villige til å betale mye for en slik utdanning, men kanskje er ikke betalingsevne den rette sorteringsmekanismen for piloter. En mulig løsning er utdanning i statlig regi (eller iallefall noe som kvalifiserer til lån fra Statens Lånekasse, eller tilsvarende). Til dette punktet er det kanskje også verdt å minne om at mange andre som tar høyere utdanning tilbringer betraktelig mye lenger tid på skolebenken uten inntekt (det er også en kostnad), og mange som tar medisinutdanning må også tilbringe tid på skolebenken utover vanlig videregående skole for å tilegne seg nok poeng for å komme inn. Det samme gjelder en del andre studier også. Mange går også ut etter 5 år på universitetet (med litt lite fleksibel universitets- og høyskoleutdanning) og ender opp i en middels betalt jobb, hvor lønnsøkningen ikke akkurat er mye å rope hurra for. Nå er imidlertid lønnen som er indikert i DAT lavt selv for dårlig betalte med universitets- og høyskoleutdaning. Dette er ikke relevant i forhold til hva en pilot tjener, men relevant i forhold til diskusjonen om hva som er en rimelig lønn (sett over et karriereløp). Etter 5 års utdannelse så sitter vel de fleste igjen med et studielån på rundt 200k. I tillegg har de 5 år uten normalt inntektsgivende arbeid (de har imidlertid muligheter til å arbeide på siden av studiene, noe vel de som tar flygerutdanning i Norge og/eller Europa også har?).

Ad 6: Dette er nokså unikt for luftfarten. Den erfaring man har bygget seg opp i selskap X er 0 verdt i selskap Y. Hvorfor er det slik? Jeg antar at dette er noe bransjen har funnet ut er en god ide, men det låser pilotene nokså kraftig inne til et gitt selskap. Dette har jo også vært kilde til konflikter når et selskap kjøper opp et annet, og pilotene i det oppkjøpte selskapet skal passes inn i stigen (og siden det er pilotforeningene som ofte insisterer på dette så antar jeg at det er en eller annen fordel for de som er insidere i et selskap). Hvis jeg bytter jobb til en annen arbeidsgiver innen samme bransje, eller i en annen bransje der min kompetanse er relevant, så kan du være nokså sikker på at jeg får uttelling for dette.

Quote:
Det som er tema her, er at det ikke settes et minimumskrav til lønn og vilkår tilpasset norske leve kostander.
Nå har du skrevet at du mener at lønnsnivået hos WF er en riktig referanseramme. Jeg tror du sliter med å få noe særlig gehør fra de fleste utenfor bransjen om at det nivået som indikeres av mange (900k-1.2 millioner for en kaptein) er et fornuftig utgangspunkt.

Last edited by TOS; 06-01-2012 at 01:03.
TOS is offline   Reply With Quote

Posting Rules