Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-01-2012, 01:17   #1
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by F35Landing View Post
Men man trenger bare å anta for å konkludere med hvor bra det er?
Jeg forstår ikke helt hva du mener med dette. Jeg antar ingenting. Jeg skriver at dersom slik så sånn. Helt vanlig måte å argumentere på.... Jeg synes ikke det er tilfredsstillende å konkludere før man har tilstrekkelig med informasjon, og dersom man skal konkludere før informasjonen er tilgjengelig så bør man kanskje iallefall spenne ut mulighetsrommet for reell lønn? Nedre grense er 19000/måned hvis betalingen for en "normal" ekstraproduksjon på 15 flight hours = 0. Hvor langt opp den øvre grensen går vet jeg ikke, men jeg tenkte at det ikke ville vært urimelig om det man får betalt for ekstra flight hours ut over basisen er minst like godt betalt som basis flight hours.

Last edited by TOS; 05-01-2012 at 01:25.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2012, 08:40   #2
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Etter et søk på nettet og spesielt http://www.pilotjobsnetwork.com/ så ser det ut som at timelønnen i DAT over 30 timer er 100-125DKK. Da snakker vi et tillegg på hele 1500-1875DKK pr. måned. En styrmann vil da altså så vidt bikke 20000kr brutto i måneden.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2012, 10:11   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by F35Landing View Post
Etter et søk på nettet og spesielt http://www.pilotjobsnetwork.com/ så ser det ut som at timelønnen i DAT over 30 timer er 100-125DKK. Da snakker vi et tillegg på hele 1500-1875DKK pr. måned. En styrmann vil da altså så vidt bikke 20000kr brutto i måneden.
I så fall er det ikke mye å rope hurra for. Det virker jo totalt meningsløst å skulle ha dette som tillegg hvis det er så lite penger det er snakk om...
Old 05-01-2012, 10:23   #4
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
I så fall er det ikke mye å rope hurra for. Det virker jo totalt meningsløst å skulle ha dette som tillegg hvis det er så lite penger det er snakk om...
Det er faktisk ikke uvanlig i endel flyselskaper å ha så lave satser på timetillegg. Fin måte å unngå store variasjoner i lønnsutgiftene...
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2012, 10:43   #5
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Jeg fant ut for lenge siden at hva som virker "fornuftig" og "rett og rimelig" er helt borte i flybransjen. Bransjen er så presset at de må snu hver krone for å spare penger. Som sagt var startlønnen i DAT ca 15000kr for noen år tilbake. altså under nåværende anbud. Så jeg tviler sterkt på at det var noe krav til lønn og vilkår under forrige utlysning (men vet ikke dette med sikkerhet) Kjenner piloter som bare har reist seg og gått på intervju i DAT når de fikk høre dealen.

IATA estimerer at flybransjen vil i bestefall ha en margin på 0,6% til neste år. Altså sitter flyselskapene igjen med ca 6 kr per 1000 kr i solgte billetter.

Det er ikke dyrt å fly. Det er for billig, og det viser resultatene. Low-cost som f.eks DAT har skapt en forventning til priser som er vanskelig å snu, men får man ikke snudd det er det bare masse selskaper som vil gå konkurs i årene fremover og ingen tjener penger.

Å si at WF pilotene er overbetalt vil jeg si er en sterk overdrivelse. Da får man heller konkludere med at SAS og DY pilotene er underbetalt. Det har nesten ikke vært lønnsvekst i flybransjen på 10 år. SAS pilotene har også måttet gå ned i lønn.
Å si det er horribelt med lønninger opp mot 1,2mill for en erfaren kaptein som flyr på statlige kontrakter syns jeg hørtes underlig ut. Da får vi ta en titt på oljebransjen også da kanskje.

Pilotyrket er på ingen måte den romantiske idyllen mange tror det er.
-Stå opp midt på natta for tidlige innsjekker
-Opp mot 15 timers arbeidsdager
-Jobbe helg og helligdager
-Går glipp av mye viktig familieliv
-Nesten ingen pauser iløpet av en dag
-Pendling
-Ødelagt døgnrytme
-Ansvar for liv

Det er viktig at sosial dumping motarbeides, også i flybransjen. For i dag er det stort overtall av piloter på markedet i fohold til antall jobber. Det er roten til at enkelte selskaper kan tillate seg det de gjør. De får tak i piloter uansett.

Jeg mener det er begrenset hvor mye fagforeningene kan få gjort uten at politikkerne er på banen. Derfor er det viktig at Lønn og vilkår er en del av anbudsutlysningen. Det tvinger selskapene som utnytter mannskap til å enten få orden på ting eller forsvinne.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...dane/1.7920168

Høres dette ut som en bra arbeidsgiver??
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2012, 11:39   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Å si at WF pilotene er overbetalt vil jeg si er en sterk overdrivelse. Da får man heller konkludere med at SAS og DY pilotene er underbetalt. Det har nesten ikke vært lønnsvekst i flybransjen på 10 år. SAS pilotene har også måttet gå ned i lønn.
Å si det er horribelt med lønninger opp mot 1,2mill for en erfaren kaptein som flyr på statlige kontrakter syns jeg hørtes underlig ut. Da får vi ta en titt på oljebransjen også da kanskje.
Oljebransjen er ikke betalt av staten for å utføre en tjeneste...

Hva angår lønn så tror jeg iallefall man kan konkludere med at lønnsnivået er mer enn brukbart i WF, og det å si at DY og SK piloter er underbetalte fordi en kaptein der ikke tjener 1.2 millioner virker på meg som at man har levd litt for lenge i en boble. Ulempene som ramses opp antar jeg de fleste var kjente med før de startet sin karriere. Beklager...
Old 05-01-2012, 11:53   #7
Earlybird.
ScanFlyer Silver

For å klare opp var det bare for å vri litt på et tidligere innlegg.

Lønnsnivået i WF, SAS og DY er vel der det burde være. Det jeg ikke er enig i er de som mener at piloter er en gjeng overbetalte klagere.
Old 05-01-2012, 13:24   #8
Lamox
ScanFlyer Silver

Lamox's Avatar

Quote:
For å klare opp var det bare for å vri litt på et tidligere innlegg.

Lønnsnivået i WF, SAS og DY er vel der det burde være. Det jeg ikke er enig i er de som mener at piloter er en gjeng overbetalte klagere.
Det er vel ingen her inne som har sagt at piloter er en gjeng overbetalte klagere?

Poenget er at alle må tilpasse seg konkurransen, selv om det ikke alltid er hyggelig, og bl.a. har pilotlønningene i SAS gått ned med rundt 10% i en periode hvor det generelle lønnsnivået i Norge har gått opp ca 15-20%. Både på grunn av den generelle krisen, og at det kanskje var for høyt i utgangspunktet...

WF piloter merker kanskje ikke så mye til dette presset midt i en anbudsperiode, men hvis de står for hardt på krava så risikerer de en desto større smell når et nytt anbud lyses ut.

Generelt i resten av verden er det så enkelt at større fly gir høyere lønn, og med til dels veldig store forskjeller, men slik er det ikke med WF.

Hvis det er slik at nivået i WF i forhold til andre selskap er slik det burde være så blir det noe merkelig om en så må løpe til myndighetene for å be om en spesiell beskyttelse for å opprettholde dette nivået!

Som sagt før; Jeg skulle ønske at et minimumsnivå kunne sikres, men å forvente at det skulle være mulig å sette dette på WFs nivå er fullstendig urealistisk!
Lamox is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2012, 12:54   #9
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Kjenner piloter som bare har reist seg og gått på intervju i DAT når de fikk høre dealen.
Og her har man vel faktisk den aller beste måten å få en bedring på.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2012, 21:14   #10
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
...

Pilotyrket er på ingen måte den romantiske idyllen mange tror det er.
-Stå opp midt på natta for tidlige innsjekker
-Opp mot 15 timers arbeidsdager
-Jobbe helg og helligdager
-Går glipp av mye viktig familieliv
-Nesten ingen pauser iløpet av en dag
-Pendling
-Ødelagt døgnrytme
-Ansvar for liv

...
Samme kan ma si om tog-, buss- og bat-sjaförer. Og de tjener ikke i naerheten av dette hva en pilot tar hjem nar maned er slutt.

Nökkelordet er produktivitaet. En ansatt ma med sin arbeid generere en visst sum, slik at det kan utbetales en visst lönn. Jo höyre dette summen er, jo höyre kan lönnen vaere.

Og i en marked hvor flypriser er i fritt fall, sa beveger seg ogsa lönninger nede. Fra ganske höye niveas i Skandinavia, sammenligget med andre europeiske land. Man kan like dette eller ikke, men dette er resultat av en fundamentalt system-forandring innen luftfarten. Og man kan ikke skrue tid tilbake.

Men jeg for min del ville ikke skylde SAS sine enorme underskudd pa de sikker relativ höye lönninger. Det ble först og fremst ledelsen selv som nesten senked heile bolag, og ikke lönns-nivea eller konkurrenter.
Old 05-01-2012, 21:43   #11
Earlybird.
ScanFlyer Silver

BU662

Ingen av de yrkene du nevner har måttet låne opptil 1 million for å dekke utdannelsen sin skal det jo legges til.

Prøv å låne en million til utdannelse, få en jobb med 24.000 brutto hver mnd og gå i banken og spør om lån til bolig når du starter med minus 1 million. lykke til!

Lånekassen gir nesten ingen støtte til flygerutdannelse, så de fleste må ta opp private lån, og skal man unngå høy rente må man stille med sikkerhet.

Siste jeg sjekket betaler NSB utdannelsen til sine togførere og de har vel startlønn opp mot ca 500-600.000.

Som sagt er roten til utviklingen i flybransen overproduksjon av piloter. Skal sies at nesten ingen av verdens pilotskoler har inntakskrav lenger heller. Har du penger, får du flytimer.

Last edited by Earlybird.; 05-01-2012 at 21:45.
Old 05-01-2012, 21:44   #12
Lowandslow
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Samme kan ma si om tog-, buss- og bat-sjaförer. Og de tjener ikke i naerheten av dette hva en pilot tar hjem nar maned er slutt.
Tja, kan vel egentlig ikke sammenlignes. Skal ikke rakke ned på det å kjøre buss men man har faktisk vesentlig mindre utdanning og lavere krav til helse osv. Jeg mener det er en av tingene som bør gjenspeiles i lønnen.

Lokførere har tross alt over 270k under utdanninger og ender til slutt opp på meget gode lønninger.

Når det gjelder båt så varierer jo lønnen veldig i forhold til hva slags skip man havner på. Men får man seg jobb offshore så stiger jo lønnen drastisk da......

Men igjen, blir egentlig feil å sammenligne da det er helt forskjellige utdanningsløp og arbeidsforhold generelt.
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2012, 21:49   #13
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lowandslow View Post
Lokførere har tross alt over 270k under utdanninger og ender til slutt opp på meget gode lønninger.
Det er jeg rimelig sikker på at det ikke stemmer lenger, selv om det tidligere har vært slik. Nå mener jeg lokførerutdanning tilsvarer annen høyere utdanning, selv om det i perioder med mangel på lokførere har vært jernbaneselskap som har betalt utdanning.
Reply

Posting Rules