![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]()
Nå har OSL sluppet kartet med alternative plasseringer av den tredje rullebanen.
Forhåpentligvis tar de til vettet og velger østre alternativ, men legger den minst 1525m fra 01R/19L slik at vi kan kjøre "triple independent parallels" i fremtiden. Alternativ nord er ihvertfall et stort pengesluk uten særlig økning i kapasiteten. (a la T2) http://www.osl.no/osl/omoss/_forvare...&id=181-137278 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Østre ser forøvrig mest naturlig ut på kartet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]()
Den totale kapasiten vil alltid være avhengig av mange faktorer slik som taxiway infrastruktur mm. Teoretisk sett vil det være mulig å avvikle 168 flybevegelser pr.time med tre rullebaner i "fully mixed parallel operations" mens det i praksis vil være vanskelig å avvikle mer enn 145.
Med to uavhengige og en avhengig snakker vi en teoretisk kapasitet som ikke er vesentlig lavere men mye mer komplisert for ATC og den praktiske kapasiteten blir deretter. Vanskelig å tallfeste men et sted mellom 115 og 125 hvis all infrastruktur er på plass. Last edited by PointMergeArrival; 23-11-2011 at 15:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det bør vel kanskje legges til at rullebanelengden angitt på tegningen for alle tre eksempler på tredje rullebane er 2400 meter.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Her bør man jo være smart og båndlegge arealer både vest og øst, slik at en får utvidelsesmuligheter til 4 rullebaner i fremtiden. Er nesten litt rart at en har valgt å legge flere hoteller rett ved vestre rullebane i stedet for å ha de lengre vekke fra "sentralområdet" for nye rullebaner.
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Posts: 278
|
![]()
Hvorfor bygge tre rullebaner? Begynn heller med high-speedexits og liknende.
LHR klarer jo 477000 bevegelser med to rullebaner, OSL har rundt 250000... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Er det virkelig behov for en tredje rullebane?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Lurker
Join Date: Oct 2010
Posts: 664
|
![]()
De er nok føre var, sett hen til at dette er en masterplan frem til 2050. Innen den tid kan det godt tenkes behovet er der. LHR hadde nok vært betraktelig større hadde de vært fremsynt tidligere, mm. bebyggelsen på 60/70-tallet gjorde det umulig allerede da.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,970
|
![]()
Ikke idag, men her handler det om å planlegge langt frem idag ved blant annet å reservere arealer og forhindre at flyplassen bygges inn hvis en ekspansjon trengs i fremtiden. Kan godt være en tredje rullebane ikke trengs, men det er uansett svært lurt å planlegge for det
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
Ja det er det, om veksten fortsetter.
Det lages også planer for en andre rullebane på Flesland. Jeg har iallefall både sett masterplanen både for Flesland, Værnes og Tromsø. Var på presentasjon for 2 uker siden, hvor disse planene var tilgjengelig.
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. Last edited by GFL; 23-11-2011 at 17:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,970
|
![]() Quote:
Og med all tåken på OSL så er det greit med ekstra kapasitet når avstandskravene fører til masse forsinkelser |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Om det skulle være slik at de skal bygge en tredje bane (fatter ikke hvorfor, men det er en annen diskusjon) Så er det etter mitt syn helt åpenbart at det østre alternativet er best.
Ved de andre alternativene vil det på ny bli massiv relokasjon av boliger, og enorme kostnader med det. Ved det østre alternativet er det stort sett skog som berøres. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Det er vel ingen hemmelighet at lokasjonen av denne flyplassen ligger værhardt til. LVP, freezing fog/rain store nedbørsmengder og strenge miljøkrav ikke minst, gjør at behovet muligens er til stede. Dette er utenfor mitt fagfelt men synsing er vel lov
![]()
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Hemsedal
Posts: 354
|
![]()
Har prøvd mye forskjelligt men får bare opp: Det oppstod en feil under åpning av dokumentet. Filen er skadet og kan ikke repareres. Er det noen flere som får opp det eller som har tips kva jeg kan gjøre for å få den opp?
__________________
Mvh Knut Last edited by Skyliner; 23-11-2011 at 18:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
Filen kan læses ved at downloade den og omdøbe den fra .exe til .pdf. Virker fint her.
Lars |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2005
Posts: 139
|
![]()
Hvordan blir det med kryssing av dagens østre rullebane ved det østre alternativet, vil ikke det redusere kapasiteten på den banen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]()
Jo det er riktig. Det krever kryssning av eksisterende 01R/19L som kan redusere kapasiteten noe, eller flytte veien i syd slik at det blir plass til taksebane rundt. Det siste blir i så fall for å skvise siste flybevegelsen ut av systemet og neppe det første de bygger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Scanflyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 485
|
![]()
Rullebanen NW for 01L/19R minner meg om Polderbaan.
__________________
Upcoming flights: Tja.. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tredje rullebane på Gardermoen (OSL) | kekker | Flyforum | 63 | 13-09-2024 12:19 |
Samferdselsdepartementet vil finne plass for tredje rullebane på OSL | Desk pilot | Flyforum | 35 | 23-04-2012 13:47 |
Norconsult skal vurdere behov for tredje rullebane på OSL. | Herlov | Flyforum | 6 | 04-12-2005 20:15 |
OSL: Tredje rullebane revurderes | LN-BRK | Flyforum | 19 | 06-05-2005 12:01 |