![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
På tide å komme igang med trip reporten fra årets høstferie, som riktignok vil komme i små drypp fremover.'
Målet for turen var altså Japan og Sør Korea. Da US Airways hadde nok en bonustilbud i juni, så slo samboeren og jeg til på dette. Poeng ble kjøpt og etter litt søking her og der, mest i ANA-tool så var det å plukke opp telefonen å ringe US for booking av billetter, og da selvsagt i First der det var mulig Utreisen var med Lufthansa hele veien via MUC til NRT, og så snart billetter var bestilt og LH sin bookingkode funnet, var det inn på LH sine sider å booke seter til oss to. Siden vi hadde hver våre billetter, så var det greit å være litt proaktive så vi havnet ved siden av hverandre Avreise fredag 14. oktober, og da med den meget behaglige 11:55 avgangen til MUC. Hvilket betydde en rolig morgen hjemme, før vi satte kursen opp OSL med Flytoget for en litt sen frokost i SAS Scandinavian Lounge. Koffertene ble avlevert i gullskranken og tagget hele veien til NRT, og boardingpass med de riktige setene like så. Kjapt gjennom Fast Tracken, før vi ble noe forsinket gjennom Tax-free sjappa siden min kjære ble stuck mellom noen hyller i parfyme og sminkeavdelingen ![]() Da det hadde blinket gotogate en fem minutters tid begynte vi å bevege oss mot gaten, som jeg mener å huske var 42, så slapp å gå for langt ut. Litt venting før vi kunne slippe ombord og finne plassen våre på 2D og F, og knyttnevetesten ble bestått ![]() Flyet for anledningen avr D-AILM, en MUC basert A319 levert Lufthansa i 1997, men som nylig ble oppgradert til NEK-konfigurasjonen med nye tynne seter. Selv er setene helt OK, ihvertfall for de ca to timene ned til MUC. Flyet var nesten fullt etter hva jeg husker, og de tre første radene var forbeholdt business. Etter en litt forsinket avgang kunne vi så ta av på 19L og sette kursen mot MUC. Kom oss opp på cruise og serveringen tok til. Først en liten tur med drikketralle før varmt mat til oss i business som ble båret ut for hånd. Som vanlig på Lufthanse på business innen Europa var det litt kjipt og kjedelig, men helt greit å spise, men ikke noe mer. Scampi til forrett som så kjedelig ut, men som var bedre enn kyllinggryten med ris ![]() Hyggelig crew som stadig kom med tilbud om forfriskninger, men eller en helt standard tur innen Europa. Hadde ikke tatt igjen hele forsinkelsen før vi landet på MUC og parkerte på fjernpark. Men så hadde noe tydeligvis gått feil for der stod det ingen S-klasse eller Panamera, bare en kjipt vanlig gul buss samt en liten minibuss for å plukke opp noen passasjerer med kort connection til MAD. Vet ikke hva som skjedde, men bilen jeg hadde gledet meg til var ihvertfall ikke der. Har mistanke om at sjåføren hadde kjørt feil og stod ved flyet ved siden av for der stod det ihvertfall en fyr å ventet mens bussen der fyltes opp. Så med mindre det var en HON helt bakerts i bussen, så lurer jeg på om det egentlig var han som skulle plukke oss opp? Uansett, så var det dagens skuffelse, men etter bussturen kom vi oss opp i First Loungen, leverte fra oss passene og etter en slurk Champagne var det meste glemt ![]() ![]() First Loungen i MUC er i samme stil som både loungene og terminalen i FRA. Forskjellen er først og fremst at den er mindre og mer intim. Samt matutvalget er litt mindre, men fortsatt bra. Var tydeligvis midt i ettermiddagsrushet for loungen var ganske full, men uten at man måtte vente lenge på servering, for det var nok av ansatte. Ble så tid for boarding på LH714 til NRT, og vi gikk til den private passkontrollen for å hente passene våre før vi gikk ut til gaten hvor D-AIGP stod å ventet. nn A340-300 levert LH i 1998. ![]() Mye folk foran gaten, så virket å bli en full flight inkludert flere oppgraderinger såvidt jeg kunne der. Ned trappa og var som alltid kjekt å kunne ta broen til venstre merker First og Business og gå ombord i flyet vi ville tilbringe det neste halve døgnet i......men det kommer siden ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Spennende lesing dette. Gleder meg til fortsettelsen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Bra begynnelse og ja du er ikke alene om å digge følelsen av å ta 1 bro til venstre. Da jeg kom ombord på mitt fly FRA-ICN (fra First class terminalen) fikk jeg mange måpende blikk fra businessklasse. Noen av dem hadde nok sett en svart Mercedes dra opp ved siden av flyet. Trodde kanskje vel at jeg var en VIP eller no. Ble jo ikke akkurat mindre måpende blikk da jeg hadde F kabinen for meg sjæl.
![]() Og fra Osloflyet sto det mange sjokkerte nordmenn å se på at jeg dratt inn i en Porsche. Av og til er det deilig å føle seg som en VIP. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ser frem til fortsettelsen her
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Uffda, ser LH's servicenivå er nedadgående, BUSS til F-pax'en, hva blir det neste? At en blir "dratt" rundt i terminalen som en annen MAAS
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Amatør
|
![]()
Dette blir artig å følge med på, fin serie sålangt!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fin rapport sålangt, så ut til at dere fikk fint flyvær ut av MUC også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Inventory
|
![]()
På tide med neste kapittel:
Ombord i 343-300 maskinen ble vi ønsket velkommen av crewet, og vist til plassene våre; 2D og G, som er de to midtsetene på rad 2. Og som seg hør og bør tok det ikke langt tid før vi satt med et glass Champagne i hånden av typer: Laurent-Perrier Millesime 2000, som nå er Lufthansa sin F Champis ![]() Var to flyvertinner med hovedansvaret for F: En litt anynom tysk en og en av Lufthansas japanske crew som virkelig var i slag. Hun var nok både for gammel og tjukk for å ha jobb i et asiatisk flyselskapet, men var skikkelig serviceminded og en som skikkelig elsket jobben sin. Flyet virket fullt og da vi alle var på plass så kom purseren og ønsket hver en av oss velkommen ombord. Alltid gøy når noen kommer frem og tar meg i hånden og tiltaler meg ved etternavn. Kom oss så opp i luften sakte med sikkert, og baren ble satt frem ![]() Menyer ble delt ut og serveringen tok til. Først en liten Hors d'uvre til alle før man kunne begynne å velge ![]() ![]() Til mat kunne man velge mellom en vestlig eller japansk meny, og siden jeg har en tendens til å gå fort lei av asiatisk mat og skulle være de neste 8 dagene i Asia, så fant jeg ut at det var greit å gå for vestlig. Forrettene var som følger Caviar with the traditional Garnishes Grilled Scallops on Tomato an dApple Confit Fried Knuckle of Veal Carpaccio with Marinated Chantarelles Tok først for meg kaviaren som seg hør og bør når man flyr First ![]() ![]() Carpaccionen ble også prøvd som var bra, men litt kjedelig, mens jeg hoppet over den siste forretten ![]() Hoppet over den grønne salaten da det er alt for mye blader for min smak, så da var det tid for hovedretten Vestlige hovedrett var som følger: Quote:
Så var glad jeg gikk for fisken ![]() Til dessert var det følgene til valg: Quote:
![]() Så litt Rooiboos te sammen med litt sjokolade og whisky i form av Johnnie Walker Blue Label......vesentlig bedre enn Black Label som de serverer i business ![]() På tide å få litt søvn, så puss puss så får du en nuss....som Trond Viggo sa ![]() Hadde bedt om å bli vekket til frokost, men etter noen timer med middels god søvn så våknet jeg av meg selv like før frokostserveringen skulle starte. Først litt brød og pålegg, med friskpresset appelsinjuice ![]() Ba også om eggerøre, hvilket tok litt tid da de slet med elektronikken der fremme, så eggerøreproduksjonen gikk på halvmaskin. Men den japanske flyvertinnen var stadig bortom, beklaget og holdt med underrettet hvordan det gikk med eggerøren....og når den først kom så var den god ![]() ![]() Landet på NRT ca på rute, og crewet så farvel og god tur videre. Nesten først ut av flyet så dermed først til immigration, så tok ikke lang tid før stempel og klistremerket var på plass i passet. Noen minutter å vente på bagasjen, men prioritytaggen fungerte så alt i alt tok de ikke lenger tid en forventet før vi kom oss ned til togstasjonen og kunne veksle inn våre kvitteringer mot en enorm mengde stempel og våre Japan Rail Pass som vi brukte på Narita Express....Japans tregeste tog inn til byen. Denne gangen i form av Shinjuku stasjon som lå fem minutters taxitur unna hotellet. ......Tokyo, Kyoto, Hiroshima og reisen med Shinkansen innen Japan kommer i neste kapitel ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
yum og takker for titten. Glad for at jeg har 5 flighter i LH F booket, den neste faretruenede naer.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Takk så lenge... Gleder meg til fortsettelsen.. Du nevnte at det var fullt i F...
Flere Dividend ?? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Tror ikke det. Tror ihvertfall en var hentet opp fra Biz som opup, men resten tipper jeg hadde betalt da de trolig var forretningsreisende
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Med tre netter til rådighet i Tokyo var det så på tide å utforske byen. Var min andre gang der, men siden det var min samboers første så ble det gjensyn med endel ting, men samtidig endel nytt. Forskjellige palasser, templer, shoppingstrøk, fiskemarkeder med mer ble besøk.
Shibuya crossing ![]() ![]() Opp mot Keiserpalasset ![]() Lys er populært for å sprite opp byen nattestid ![]() OneWorld logo-T-bane ![]() ![]() ![]() Sushi til frokost i Tsukiji ![]() Også norsk laks får man i Tsukiji ![]() Elektronikkbydelen: Akihabara ![]() Satt på en cafe og ante fred og ingen fare da vi plutselig havnet midt i et bryllup ![]() Og jeg, samt endel andre cafegjester fikk plutselig utdelt klokker som vi måtte ringe med mens brudeparet prosesserte gjennom der vi satt ![]() Plastmodeller av mat er populært blant mange restauranter og er visstnok en egen industri der borte ![]() Og menyen på dassen på hotellet vi bodde på, av det typiske japanske slaget med endel funksjoner vi ikke har her hjemme ![]() Last edited by Someone; 18-11-2011 at 13:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Neste stopp på reisen var Hiroshima. Med Japan Railpass så toget greit å ta, og som vi gjorde på alle andre togturer så reserverte vi seteplass dagen i forveien. Selv om dette ikke alltid er nødvendig. Shinkansen, som til manges misforståelse ikke betyr raskt tog, men "trunk routes" er et utrolig praktisk og effektivt togsystem men også noe dyrt. Togene ser ganske like ut, selv om noen forskjeller er det. Og ombord i economy er de enten 2-2 eller 3-2 avhengig av togtype. Setene er OK, og benplassen er god. Dessuten kommer togvertinnene stadig rundt med salgsvognen sin.
Ulempen med Japan Railpass er at man ikke kan ta de raskeste avgangene, men det har i praksis ikke veldig mye å si. Skjønt farten til togene er det samme, forskjellen er hvor ofte de stopper. Men med tog fra Tokyo i retning Osaka hvert tiende minutt så var det ikke noe å si på frekvensen ![]() ![]() ![]() ![]() Målet var altså Hiroshima, en by som er mest kjent for atombomben som ble sluppet over byen. Interessant å se, men bortsett fra et rekonstruert palass, så dreide det meste seg om bomben. Fint å ha vært der, men føltes en dag var akkurat passe I bakgrunnen ser man det eneste huset som står igjen etter bomben, og som er et minnesmerke, sammen med resten av parken man ser i forgrunnen. Bildet er tatt fra atombombemuseet ![]() ![]() Dagen etter tok vi toget til Kyoto, som egentlig betyr "Capital City" og var den gamle hovedstaden i Japan, frem til Edo tok over, hvor sistnevnte by tok navnet Tokyo, hvilket på engelsk betyr "Eastern Capital" Mye historie i byen og kanskje her hvor man fikk et best inntrykk av japansk historie. Absolutt et sted som anbefales å besøke, men neste gang ønsker jeg meg mer enn bare en dag der ![]() ![]() Itillegg til deres sushi er japanere veldig glad i alle typer "grill-selv" konsepter, her fra en restaurant i Kyoto, som lå i et smug fullt av andre restauranter der ![]() Dagen etter var det å ta Shinkansen tilbake til Tokyo igjen og da ser man blant annet Mount Fiji på veien ![]() Flyet til Seoul skulle gå samme ettermiddag, så etter ankomst Tokyo Station var det å ta først lokaltoget også monorailen ut til den nye internasjonale terminalen på HND.....men det kommer i neste kapitel |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Aaahh....meget bra så langt Someone...dette så behagelig ut
![]() Synd at F transporten i MUC ikke dukket opp da... ![]() Ser frem til fortsettelsen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Spent på neste kapittel og HND! Skal selv reise derfra og lurer på hvordan den nye terminalen er. Ellers er dette kjempeflott reiseinspirasjon! Hvilke hotell bodde du på i Japan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
I Tokyo bodde vi på Citadines Apartment Hotel. Helt greit, men ikke noe mer. Men vi kjørte også ganske kjipt når det kom til hoteller på denne turen. Ikke noe var direkte dårlig, men heller ikke mye å skrive hjem om. Husker ikke hva hotellene i Hiroshima og Kyot her. Men bestilte alt gjennom et salg på hotels.com....hvilket også ga et bidrag til forumkassa |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for flott rapport så langt - ser frem til å høre om ANA!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Gikk av Monorailen på stasjonen til den nye internasjonale terminalen på Haneda, og etter en rask om-pakking var det å ta turen bort til Star Gold/First innsjekk hvor en hyggelig dame sørget for at vi selv med to separate bookinger fikk sitte ved siden av hverandre, da jeg ikke hadde giddet å ta bryet med å forhåndsreservere seter på den relativt korte turen over til Korea. Innsjekkingsøyene her hadde også en lur løsnings; alle bagasjebåndene lå i samme høyde som gulvet slik at man slapp å løfte kortene opp og de ansatte kunne også lett gå inn og ut, og mellom skrankene.
Terminalen som ligger på andre siden av flyplassen virket ny og fresh, hvilket ikke er så overraskende med tanke på at den var et år gammel, og ble bygget i forbindelse med liberaliseringen av internasjonale flyvninger fra HND. HND er forresten verdens 5. travleste flyplass, og nest travlest i Asia, med sine ca 65 millioner reisende i året, mesteparten innen Japan Raskt gjennom sikkerhetskontrollen og etter en rask tur innom diverse butikker av det eksklusive slaget, kunne vi sette kursen opp mot ANA sin lounge. Dvs de har to lounger såvidt jeg forstod, men siden vi fløy business ble vi henvist til business og ikke First loungen. Uansett så gjorde ikke det noe, da deres business lounge var svært bra. OK med mat, bra med drikke, og ikke minst god plass, fint interiør og bra utsikt. Og et sted hvor timen vi hadde til rådighet gikk raskt unna ![]() ![]() ![]() ![]() Japanere er som kjent glad i gadgets og automatikk....her i form av en avansert tappekran ![]() ![]() Ble så etterhvert tid for avgang og vi begikk oss ut mot gaten og ble raskt sluppet ombord....deilig med priority boarding som funger. JA709A, en 777-200ER levert ANA i juni 2000. Maskinen er basert på HND og brukes stort sett på asiatiske flygninger på ANA sitt internasjonale rutenett fra HND ![]() Maskinen er i ANA sin regionale konfigurasjon med 35 businesseter i 2-3-2 konfigurasjon mellom dør 1 og 2, og 271 economy i 3-3-3 konfig i resten av flyet. ![]() Ikke noe å si på benplassen fra på sete 3G ![]() Ikke lie-flat seter, men perfekte og svært behagelige for en drøy to timers flytur som her Utrolig hyggelig crew ombord med den sedvanlige japanske høfligheten. Dessuten mistenker jeg at ANA har hentet litt inspirasjon fra SQ når det kommer til ansettelsesvilkår av cabinansatte ![]() Etter endel taksing til riktige rullebanen bar det så opp i luften, og fikk først en liten snack som jeg valgte Champagne til ![]() Litt mer mystisk middag dog. Dvs valgte biff til hovedrett som var bra, men forretten var et godt utvalg av ting som både fristet og fristet mindre.....f,eks er jeg ikke veldig begeistret for snegler ![]() Fordelen med ANA sine avganger fra HND til Seoul er at de landet på den gamle, og langt mer sentrumsnære Gimpo flyplassen. Itillegg til å prøve ut to nye flyplasser, var det også en av grunnene til at denne routingen ble valgt. Uansett, etter en drøy to timers flytur landet vi på GMP, og var raskt ute av flyet, fikk riktig stempel i passet og etter 10 minutter kom så koffertene på båndet.....og siden vi var langt unna Skandinavia så fungerte også priority tag Så selv om ANA iblant kan servere litt rar mat, har hørt om noen som fikk noe manet greier en gang, så imponerte ANA ganske mye og følte det i litt typisk Japansk maner var jevn og god kvalitet hele veien, og absolutt noe som kan anbefales på det sterkeste. Det samme gjelder å kunne benytte seg av henholdsvis HND og GMP, som ligger langt nærmere sine respektive sentrum enn NRT og ICN Last edited by Someone; 23-11-2011 at 14:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Nok en gang, takk.. Er nå informert til vårt HND besøk i juni, men HKG med samme flytype i juni... "Tappekrana" kunne jeg tenkt meg...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Tusen takk, for nok et bra dokumentert segment! Skal mest sannsynlig ha samme type 777, så det var fint og endelig få en rapport derfra! NH loungen ser jo veldig fresh ut. Nesten helt tom også! Har noen spørsmål ang. monorailen. Hvor tok du den fra og hvor lang tid tar det sånn circus?
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ingen Kims - ingen kos ELLER ingen Romjul ingen QUIZ | LN-KOG | Flyforum | 10 | 01-01-2012 23:10 |
Ingen julekalender | LN-MOW | Flyforum | 17 | 19-11-2010 09:49 |
Big in Japan | Someone | TripReports | 24 | 31-01-2009 16:20 |
Ingen vekterstreik | jb1 | Flyforum | 6 | 02-06-2006 01:57 |
Ingen fly | THS | Flyforum | 3 | 16-02-2006 19:52 |