Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-09-2011, 13:36   #61
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Swiss Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

Ganske lav fart når man nærmer seg Zurich. Det gjorde ingen ting, vi lå an til å lande ca 1 time før rute, noe som ville gi 2 timer til flybytte og loungebesøk. FL380 og 700km/t i groundspeed.

Når man våknet og satte seg opp, var det selvsagt klart for mer mat. Dette er menyen som tilbys før landing.

Først ble det en varm oliven-focachia med parmaskinke og parmesan. Den var meget god.
Jeg valgte å fortsette med Bordeauxen, ikke Shiraz som forrige gang.

Deretter ble det en sopp-pai, som også var god. Måltidet før landing kan ikke sammenlignes med det man får etter avgang, men det er nok heller ikke meningen. Etter det første måltidet var man klar for sengen, ikke transitt på en flyplass.

En liten lett dessert ble det også, før nok en avslutning med Lungo og Macallan. Sitter man foran kan man beholde glasset nesten helt til outer marker.

Litt natur fra Sveis under innflygingen. Et flott land, både om vinteren og sommeren.

Må jo selvsagt ha et bilde av hårfønerne også.

Vi landet ca en time før rute, og etter et kvarter hadde Heidi tatt meg til sentralområdet og jeg var på vei til loungen etter en kort stopp i tax-free.

For å oppsummere denne flighten vil jeg si topp på alle punkter. Servicen var litt mer personlig enn flighten i juni, og man ble overtalt til å spise mer enn planlagt. Det var tydelig at crewet var stolt av jobben sin, koste seg på jobb, og ville gjøre det de kunne for at vi som passasjerer hadde en best mulig tur. De hadde god kunnskap om mat og drikke de serverte, og gjennomførte servering på linje med kelnere på en topprestaurant. Mat og drikke var, som tidligere nevnt, topp på alle områder. Jeg klarer ikke finne svake punkter, bortsett fra at de kanskje kunne endret menyen siden 23. juni. Komforten er også på topp, og man merket godt at det var 3 personer i stedet for 5 personer i første klasse. Det blir mer luftig og privat med en gang.

Ut fra denne flighten er jeg glad jeg droppet Thai på hjemreisen, og heller tok omveien via Shanghai.
Opprinnelig reiserute var samme flight til Bangkok med Singapore, så 1:45 til transfer før Thai 747-400 til Frankfurt, og Lufthansa tilbake til Oslo. I stedet ble det altså denne reiseruten. Ulempen var Thai business mellom Bangkok og Shanghai, fordelen var Swiss i stedet for Thai på langdistanse, Swiss i stedet for Lufthansa i Europa og First Lounge i Zurich i stedet for senator lounge i Frankfurt.

Jeg gleder meg allerede til neste tur med Swiss på langdistanse, hvor og når er ennå uvisst.
Old 27-09-2011, 13:39   #62
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Takk for nok en strålende rapport. Får titte på LX og s ehvor det kan bli aktuelt å brenne siste innskudd i "Bank of Dividend"

Swiss er verdt å titte på, nå setter dem inn Airbus 330 til PEK fra neste vår av så da kan du prøve de nye F setene. Og forøvrig helt enig i Dag Viking med at Ballik Salmon er kanskje verdens beste laks der ute. Beste jeg har smakt iallefall. Og de salt og pepperbøssene de har på F er kanskje de største jeg har sett ombord på fly.

Helt enig med Dag Viking i det meste hva Swiss angår, jeg ble nok utsatt for et arbeidsuhell da jeg fløy med dem og ble slettes ikke imponert de da var tom for hovedretten. Dog så er det en ting som de burde kunne greie og det er et toalett til på F. Nå er det bare et toalett i F på LX og folk i F bruker toalettet mye mer til å bare gå på do, feks skifte klær osv så da trenger man et toalett til.

Last edited by Hypern; 27-09-2011 at 13:46.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2011, 13:52   #63
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

I loungen ble det tid til litt småsnacks, og et par glass champagne.

Loungen kan ikke sammenlignes med First Class Terminal eller First Class Lounge i Frankfurt, men det kanskje ikke nødvendig heller. De intercontinentale flightene til Swiss er godt tilpasset til transfer til Oslo, vanligvis rundt 1 times ventetid. Da har man knapt tid til å gå innom loungen uansett.

Champagnebøtte

Små-retter

Det var også en varm rett i buffeten, men den var asiatisk og det var ikke det som fristet mest

Kalde drikker

Selvsagt kaffemaskin i Sveits

En del av loungen som ikke har utsikt. Mesteparten har utsikt mot tarmac og rullebaner, samt E-terminalen.

Ca 40 minutter før avgang var det på tide å bevege seg mot gaten. Den var helt ytterst på piren, og selv om det er rullende fortau i underetasjen, var det godt å gå i noen minutter. Det hadde tross alt vært mye sitting siste 20 timer. Når man nærmet seg gaten var det dette synet som møtte en. Det var lett å se hvor dette flyet skulle. Jeg satte meg ned et stykke fra gaten, man kommer ikke frem tidligere selv om man står en halvtime i kø før avgang.
Old 29-09-2011, 08:09   #64
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Som vanlig kvalitet fra den kanten. Nei dæven nå fikk jeg lyst til å reise F igjen. Ser ut som Qatar har gode businesseter så nå tror jeg at jeg slår til på deres tilbud til BKK fra OSL.
Old 21-10-2011, 12:18   #65
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Får vel gjøre ferdig denne rapporten før jeg glemmer hele greia.

09.08.2011
Zurich-Oslo LX1216 16:50-19:10
Airbus A319 Sete 01A

Pga den enorme køen ble jeg en av de siste ombord. Så mye for prioritert boarding.

Kun to rader med business på denne flighten, tidlig i august er jo ferietid.
Plassen ombord er selvsagt en nedtur etter å ha flydd langdistanse, men man sitter helt greit for et par timer. Vesentlig bedre enn krakkene i Lufthansas NEK er det i alle fall.

Avgang var på rute, og etter take-off fløy vi en runde over flyplassen.

Zurich er en forholdsvis kompakt flyplass som ligger i landlige omgivelser

Et annet fly har nettopp tatt av

I A319 sitter man nært motoren selv på rad 01, noe som gir et helt annet støynivå enn større fly som 739, 752 og A321.

Bak rad 02 var det en temmlig solid gardin både i midtgang og bak hodestøtten.

Gjennom hele flyturen kom NORDMENN gjennom gardinen for å bruke toalettet foran. Flyvertinnene gjorde lite og ingenting for å stoppe de, og det gjorde sitt til at måltidet ble en sørgelig affære. Støy og stadig trafikk ga ikke akkurat matro. Hva er det med nordmenn og stengte forheng? Jeg er pinlig berørt!

Ikke så lenge etter take-off begynte serveringen. Det ble et glass champagne mens man ventet på "middagen". Merket var Jacquart, som i juni. Sikkert en grei champagne, men servert i et slikt glass blir det ikke minneverdig. Pretzel type hjerte fikk man også.

Først fikk man et brett med salat, ost og dessert, samme som i juni.

Hovedrett besto av valg mellom vegetarpasta og kylling. I juni var alle kyllingene tatt før jeg fikk velge, så når jeg nå fikk sjansen slo jeg til. Dessverre. Dette var rett og slett dårlig, langt under Swiss-standard.

Etter middag og dessert ble det kaffe, konjakk og et par gode sjokolader.
Konjakken var av middels kvalitet, husker ikke hva det var.

Resten av turen ble brukt til å se litt film. Vi landet litt før rute, og koffertene var tidlig på båndet.
Old 21-10-2011, 12:53   #66
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

En liten oppsummering, litt kommentarer og et par sammenligninger er også på sin plass. Det meste jeg skrev i "SALT og champagne" gjelder fremdeles.

Swiss vs Lufthansa intraeuropeisk i business:
Swiss er bedre på alle punkter:
-Skikkelig drikkeservering med champagne og konjakk.
-Forrett, valgfri hovedrett, dessert og cafe avec.
-Bedre seter, men benplassen er lik.
-Service er bra hos begge, men kanskje noe vennligere hos Swiss.
-Transfer er lettere og raskere i Zurich enn Frankfurt
-B735 vs A319 er ett fett

Swiss vinner klart.

Swiss vs Lufthansa langdistanse i first:
-Swiss har vesentlig bedre mat og drikke, og var like bra som i juni.
-Lufthansas nye 744 upper deck falt veldig i smak. God stol, god seng og mye mer privatliv enn hos Swiss i 343.
-Lufthansa har et bedre produkt på bakken enn Swiss, både med lounger og transport til flyet.
-Boeing 744 vs A343 er 744 klart å foretrekke, først og fremst pga privatliv, men også fordi 744 gir en spesiell følelse.
-Servicemessig er LH og LX temmelig like, men LX vinner knapt.

Swiss vinner klart, og hvis man absolutt skal ha med seg loungene i FRA, så kan man stoppe der på vei til ZRH. Lufthansas første klasse har blitt mye bedre med ny kabin i 744, men de kan forbedre mat og drikke. Mat og drikke hos Swiss er på imponerende høyt nivå, uten svake punkt.

Singapore vs Qatar vs Thai i intra-asiatisk business
-Qatar hadde best mat og best drikke.
-Singapore var ikke så langt bak
-Thai var som ventet dårlige
-Qatar har best seter, fulgt av Singapore. Thai sine seter er dårlige.
-Singapore har best service, fulgt av Qatar og så Thai.
-Thai har bedre lounge i BKK enn Singapore i PVG+SIN og Qatar i SIN+DPS
-77W vs 772 vs 333. Klar seier til 77W pga romslighet og støy. 772 støyer mer, og 333 føles trang i forhold.

Ganske klar seier til Qatar, som selv på to korte flighter leverer et produkt som er bedre enn Singapore på en dobbelt så lang flight. Mitt inntrykk er at Singapore er overvurdert. Thai var noe bedre enn i juni, siden det ikke var så vond lukt i dette flyet. Likevel er det langt opp for Thai til sine konkurrenter.
Qatar kan jeg gjerne fly 10+ timer med, og Singapore sin regionale konfigurasjon hadde jeg klart det samme med. Hos Thai er 4-5 timer mer enn nok.

Når det gjelder reisemål vil jeg si følgende:

Shanghai
En by med forholdsvis lavt prisnivå, men den mangler rett og slett sjarm. Befolkningen var ikke akkurat vennlige, og jeg har ingen planer om å dra tilbake til denne byen. Fairmont Peace anbefales hvis man skal til Shanghai.

Singapore
En noe dyrere by, men det er lett å bo og spise billig hvis man vil det. Alt er rent og pent, folk er vennlige og prater engelsk. Et mylder av ting å finne på, og mye veldig bra shopping. Klærne jeg fikk sydd av skredder er jeg veldig godt fornøyd med. Naumi hotel anbefales ikke, men Pan Pacific gir god verdi for pengene. Skal definitivt tilbake til Singapore, jeg tipper det blir et fast stoppested hver gang jeg er i Sør-Asia eller på vei til Australia.

Bali
Et oppskrytt turiststed, der søppel og rot er svært skjemmende. Det er rart at et sted som er såpass avhengig av turisme ikke satser mer på å holde det rent, pent og attraktivt. Noe masete og taktløs lokalbefolkning trekker også ned. Tviler på at jeg drar tilbake til Bali, i så fall må det bli et resort på Nusa Dua eller lignende. Tror kanskje at det er andre øyer i området som vil gi en bedre opplevelse enn Bali.

Bangkok
Selv om det bare ble en dag i denne byen, var det tydeligvis nok. Ille lukt av eksos og andre ting gjør at man bare vil videre.

Så hvor skal man neste gang? Tiden vil vise, med 650 000 bonuspoeng på konto bør det være en del muligheter.
Old 21-10-2011, 13:43   #67
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post

Så hvor skal man neste gang? Tiden vil vise, med 650 000 bonuspoeng på konto bør det være en del muligheter.
Med så mange poeng kan du jo fly verden rundt i F og ta deg tid til eksoitiske Stillehavsøyer.
Så flott at du sier at 1 dag eller 2 i Bangkok er mer enn nok, da får jeg gjøre noe sprell ut av min betalte tur dit i Qatar business. Har du fått US Airways miles på konta fra Qatar? Har vært inne på Brunei, men så har jeg jo Emirates sin Airbus 380 BKK-HKG i first i bakhodet. Singapore er også på todo lista.

Igjen takker for fin rapport.
Old 21-10-2011, 14:25   #68
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Med så mange poeng kan du jo fly verden rundt i F og ta deg tid til eksoitiske Stillehavsøyer.
Så flott at du sier at 1 dag eller 2 i Bangkok er mer enn nok, da får jeg gjøre noe sprell ut av min betalte tur dit i Qatar business. Har du fått US Airways miles på konta fra Qatar? Har vært inne på Brunei, men så har jeg jo Emirates sin Airbus 380 BKK-HKG i first i bakhodet. Singapore er også på todo lista.

Igjen takker for fin rapport.
Ja, har fått for den ene flighten, men ikke den andre. Har ikke prioritert å bruke tid på å sende dette inn manuelt, siden det ikke kan gjøres på nett.
Old 21-10-2011, 15:37   #69
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Hei Dag Viking,

Hjertelig takk for flott avslutning og oppsummering av denne fantastiske turen/rapporten. Mange inntrykk å fordøye, og igjen setter jeg pris på dine subjektive vurderinger av reisen, samt av mat/drikke/glass etc. da dette gir meg sammenligningsgrunnlag av selvopplevde måltider. Du (og andre) skribenter har gitt meg en ny hobby; GLASS....

Ser frem til å prøve QR fra OSL om drøye 1 1/2 uke til BKK, om ikke annet enn på Biz....

Igjen takk for en flott meget flott rapport...

HS-TLD

Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2011, 21:45   #70
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Svært interessante og inspirerende mat- og vin-bilder, men kvalifiserte beskrivelser. Absolutt til inspirasjon! Mange takk.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2011, 15:16   #71
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Thumbs up Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

Fantastisk god rapport, som forventet når den kommer fra den kanten! Ble imponert av Swiss på tilbaketuren, og så ble jeg rimelig sulte av å se på alle matbildene

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2011, 12:43   #72
kimmam
ScanFlyer Blue

For en TR, Dag Viking! Masse fine bilder å studere og mye god lesing. Singapore (både landet og flyselskapet) frister veldig mye. Gleder meg sykt mye til April. Da blir det endelig min tur til å prøve F!

Posting Rules