Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 21-10-2011, 12:53   #33
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: Noen déjà vus og mye nytt, Asia Mk. II

En liten oppsummering, litt kommentarer og et par sammenligninger er også på sin plass. Det meste jeg skrev i "SALT og champagne" gjelder fremdeles.

Swiss vs Lufthansa intraeuropeisk i business:
Swiss er bedre på alle punkter:
-Skikkelig drikkeservering med champagne og konjakk.
-Forrett, valgfri hovedrett, dessert og cafe avec.
-Bedre seter, men benplassen er lik.
-Service er bra hos begge, men kanskje noe vennligere hos Swiss.
-Transfer er lettere og raskere i Zurich enn Frankfurt
-B735 vs A319 er ett fett

Swiss vinner klart.

Swiss vs Lufthansa langdistanse i first:
-Swiss har vesentlig bedre mat og drikke, og var like bra som i juni.
-Lufthansas nye 744 upper deck falt veldig i smak. God stol, god seng og mye mer privatliv enn hos Swiss i 343.
-Lufthansa har et bedre produkt på bakken enn Swiss, både med lounger og transport til flyet.
-Boeing 744 vs A343 er 744 klart å foretrekke, først og fremst pga privatliv, men også fordi 744 gir en spesiell følelse.
-Servicemessig er LH og LX temmelig like, men LX vinner knapt.

Swiss vinner klart, og hvis man absolutt skal ha med seg loungene i FRA, så kan man stoppe der på vei til ZRH. Lufthansas første klasse har blitt mye bedre med ny kabin i 744, men de kan forbedre mat og drikke. Mat og drikke hos Swiss er på imponerende høyt nivå, uten svake punkt.

Singapore vs Qatar vs Thai i intra-asiatisk business
-Qatar hadde best mat og best drikke.
-Singapore var ikke så langt bak
-Thai var som ventet dårlige
-Qatar har best seter, fulgt av Singapore. Thai sine seter er dårlige.
-Singapore har best service, fulgt av Qatar og så Thai.
-Thai har bedre lounge i BKK enn Singapore i PVG+SIN og Qatar i SIN+DPS
-77W vs 772 vs 333. Klar seier til 77W pga romslighet og støy. 772 støyer mer, og 333 føles trang i forhold.

Ganske klar seier til Qatar, som selv på to korte flighter leverer et produkt som er bedre enn Singapore på en dobbelt så lang flight. Mitt inntrykk er at Singapore er overvurdert. Thai var noe bedre enn i juni, siden det ikke var så vond lukt i dette flyet. Likevel er det langt opp for Thai til sine konkurrenter.
Qatar kan jeg gjerne fly 10+ timer med, og Singapore sin regionale konfigurasjon hadde jeg klart det samme med. Hos Thai er 4-5 timer mer enn nok.

Når det gjelder reisemål vil jeg si følgende:

Shanghai
En by med forholdsvis lavt prisnivå, men den mangler rett og slett sjarm. Befolkningen var ikke akkurat vennlige, og jeg har ingen planer om å dra tilbake til denne byen. Fairmont Peace anbefales hvis man skal til Shanghai.

Singapore
En noe dyrere by, men det er lett å bo og spise billig hvis man vil det. Alt er rent og pent, folk er vennlige og prater engelsk. Et mylder av ting å finne på, og mye veldig bra shopping. Klærne jeg fikk sydd av skredder er jeg veldig godt fornøyd med. Naumi hotel anbefales ikke, men Pan Pacific gir god verdi for pengene. Skal definitivt tilbake til Singapore, jeg tipper det blir et fast stoppested hver gang jeg er i Sør-Asia eller på vei til Australia.

Bali
Et oppskrytt turiststed, der søppel og rot er svært skjemmende. Det er rart at et sted som er såpass avhengig av turisme ikke satser mer på å holde det rent, pent og attraktivt. Noe masete og taktløs lokalbefolkning trekker også ned. Tviler på at jeg drar tilbake til Bali, i så fall må det bli et resort på Nusa Dua eller lignende. Tror kanskje at det er andre øyer i området som vil gi en bedre opplevelse enn Bali.

Bangkok
Selv om det bare ble en dag i denne byen, var det tydeligvis nok. Ille lukt av eksos og andre ting gjør at man bare vil videre.

Så hvor skal man neste gang? Tiden vil vise, med 650 000 bonuspoeng på konto bør det være en del muligheter.

Posting Rules