Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-02-2011, 15:42   #41
Kenneth
ScanFlyer Blue

Default Re: Jagerfly kan bli prisbombe

Fra pressemeldingen:

JSF tilfredsstiller de operative kravene som norske myndigheter har stilt. Forsvarsdepartementet har kommet frem til at Gripen NG ikke tilfredsstiller de norske kravene, og derfor ikke kan velges.

I den nylig vedtatte Langtidsplanen for Forsvaret, er ambisjonen for den fremtidige kampflykapasiteten beskrevet. Ambisjonen innebærer en kampflykapasitet med flerrollefunksjoner, som kan ivareta våre nasjonale oppgaver i hele konfliktspekteret, inkludert høyintensive stridshandlinger.

Kandidatene er vurdert opp mot denne ambisjonen. Vurderingene viser at desto vanskeligere løsningen av oppgaven i trusselbildene er, og desto høyere trusselnivået mot våre egne fly er, jo større blir forskjellen mellom kandidatene. JSF er vurdert til å kunne løse alle våre nasjonale trusselbilder. Dette er ikke tilfelle med Gripen NG Det er også benyttet et internasjonalt trusselbilde i vurderingen, et såkalt fredsbevarende scenarie, og det viser seg at begge kandidatene er i stand til å løse dette.

Det har også vært foretatt både en operativ ytelsesvurdering og en vur*dering av kandidatenes operative effekt i ulike oppdrag. Hovedkonklusjonen er at kandidaten JSF er den eneste kandidaten som tilfredsstiller de norske militærfaglige kravene til ny kampflykapasitet. Ekstern kvalitetssikrer støtter denne vurderingen. Det er spesielt innenfor områdene sensorkapasitet, mulighetene for å forbli uoppdaget og elektronisk krigføring JSF er bedre enn Gripen NG.

Last edited by Kenneth; 16-02-2011 at 15:44.
Kenneth is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2011, 10:05   #42
Radiv
ScanFlyer Silver

Radiv's Avatar

Begynner å spøke: http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle4260109.ece
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2011, 13:10   #43
Marcus W
ScanFlyer Blue

Marcus W's Avatar

Det ska bli intressant att följa detta, kanske läge för en forum tävling "gissa F-35s pris"..
Marcus W is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2011, 10:54   #44
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Trdfly's Avatar

Angry Re: Jagerfly kan bli prisbombe

Nå kjenner jeg at jeg blir veldig forbanna på de som bestemmer hvilke fly vi skal ha(forsvarsdepartementet?), at de aldri skjønner at F-35 ikke har noe i Norge å gjøre.

''F-35 med kommunikasjons svikt''
http://www.adressa.no/nyheter/innenr...cle1717339.ece
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2011, 10:55   #45
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Fungerer ikke radiosignaler i arktiske strøk??? Da kommer man ikke noe lenger med SATCOM (radiosignaler) eller HF (radiosignaler)

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2011, 11:04   #46
L-1011
ScanFlyer Molded

Finns det något stridsflygprojekt i världen de senaste 30-40 åren som dragit mer över budget än F-35?
Fast i Norge är väl inte pengarna det största problemet....regeringen får väl ta ur Oljefonden för att finansiera projektet. Glöm inte att norska regeringen utrett frågan och kommit fram till att F-35 är det stridsflygplan som passar Royal Norwegian Air Force allra bäst.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2011, 11:42   #47
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Fungerer ikke radiosignaler i arktiske strøk??? Da kommer man ikke noe lenger med SATCOM (radiosignaler) eller HF (radiosignaler)
Nå er det vel ikke det som står i artikkelen? Ved satelittkommunikasjon, bouncer man ikke da signaler via satelitter? Jeg antar at noe av problemstillingen er at dette er et relativt high tech fly som kanskje bruker radiosignaler til litt av hvert som man i dag løser på mindre high tech vis, og at problemstillingene rundt kommunikasjon gir andre problemer med dette flyet enn dagens F16? Jeg registrerer at en analytiker fra Jane's uttaler seg om dette, og det er vel et velrennomert analysebyrå.

Hva som passer best for Norge vet jeg ikke, men med alle problemene som dukker opp, USA som tydeligvis ønsker å bestille færre selv osv. så er det kanskje ikke den beste beslutningen som er fattet... Og hvorfor hadde man det så travelt?

Last edited by TOS; 27-10-2011 at 11:44.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2011, 11:48   #48
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Jeg registrerer at Janes har uttalt seg, men om de ikke skriver i artikkelen at radiosignalene ikke fungerer i arktiske strøk, så har de forandret artikkelen siden den gang jeg leste den tidligere i dag. (Og det var i så fall på sin plass).

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2011, 12:03   #49
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Jeg registrerer at Janes har uttalt seg, men om de ikke skriver i artikkelen at radiosignalene ikke fungerer i arktiske strøk, så har de forandret artikkelen siden den gang jeg leste den tidligere i dag. (Og det var i så fall på sin plass).
Det jeg ser er at de skriver at radiosignaler ikke fungerer like bra som lenger sør, og at man ikke har integrert satelittkommunikasjon i F35. Jeg antar at problemstillingen rundt satelittkommunikasjon betyr at dette fungerer bedre enn eksisterende kommunikasjonsutstyr? Dette kan jeg imidlertid ingenting om...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2013, 20:37   #50
Radiv
ScanFlyer Silver

Radiv's Avatar

Mye fornuftig fra Berg her:

http://www.aftenposten.no/meninger/k...l#.UXbTqRAaySM

Quote:
Kampflysaken må granskes
Forsvarets forsøk på å bortforklare NRK Brennpunkts program om kampfly, bekrefter igjen at kampflysaken må granskes.
Hadde kanskje vært smart å sjekke prosessen og fakta her av noen uavhengige. Foreslår Gjørv som leder!

Last edited by Utflyttet; 23-04-2013 at 21:46.
Radiv is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules