Flyprat

Flyprat (https://forum.flyprat.no/index.php)
-   Flyforum (https://forum.flyprat.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Jagerfly kan bli prisbombe (https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=15936)

Trety 31-10-2006 08:31

Jagerfly kan bli prisbombe

Kostnadene i JSF-prosjektet helt ute av kontroll
Nederland skal kjøpe inn 85 nye jagerfly, men riksrevisjonen i landet advarer mot at kostnadene i prosjektet er fullstendig ute av kontroll.

Det føyer seg elegant inn i rekken når det gjelder JSF, synes denne var strålende: :rolleyes:
Pris: 60 mrd - får ikke bruksanvisning (Selv om overskriften lyver litt :lol:)

Farmer 31-10-2006 09:05

Re: Jagerfly kan bli prisbombe

Kjøp JAS Gripen og bli ferdig med det. Meget bra og utprøvet fly og våpenkonsept.
Dette vil styrke nordisk våpenindustri, samt at det blir kortere å reise for oppdatering, utdanning med mye mer.

litt-amatør 31-10-2006 10:22

Å kjøpe svenske fly vil være et veldig brudd på vår tradisjonelle forsvarsallianse. Et slikt flykjøp vil få langt større konsekvenser enn selve flykjøpet. Men vi stopper der ettersom dette ikke er stedet for politiske diskusjoner. :lightbulb

Desk pilot 31-10-2006 10:25

Aftenposten oppsummerer vel flykjøpet på en god måte:

Quote:

Uansett vil valg av nytt kampfly måtte bli en omfattende avveining av alle disse teknologiske, operative, økonomiske og sikkerhetspolitiske faktorer.
Man kjøper mao. mye mer enn en pakke med fly.

litt-amatør 31-10-2006 11:11

Quote:

Originally posted by Desk pilot

Aftenposten oppsummerer vel flykjøpet på en god måte:

Quote:

Uansett vil valg av nytt kampfly måtte bli en omfattende avveining av alle disse teknologiske, operative, økonomiske og sikkerhetspolitiske faktorer.
Man kjøper mao. mye mer enn en pakke med fly.

Det er akkurat det man gjør. Meget god oppsummering fra Aftenposten.

LN-SEK 31-10-2006 12:06

Er ikke Gripen en generasjon eldre enn de andre, og dermed gammeldags når dette skal i drift ?

Trety 31-10-2006 12:14

Vi kjøper som nevnt en totalpakker her. Men trenger det bety fordel for JSF? Sist jeg sjekket, hadde vi flere allierte enn USA. Riktignok ikke like mektige, men EU er da faktisk en del av våre allierte. :EU
Dessuten har jo gjenkjøpsavtalene amerikanerne presenterte innledningsvis vært fryktelig dårlige for vårt vedkomne, de har ikke nok tillit til at vårt eget flyvåpen får tilgang til å gjøre nasjonale tilpasninger. Var det noen som sa allierte? Personlig, sett utenfra, fremstår Eurofighteren som mer og mer det riktige valget.

LN-SEK 31-10-2006 12:38

Begge de to konkurrentene er sikkert veldig bra (utenom Gripen), men det er jo bare Eurofighter som har to motorer!

Hvor mange fler F16 hadde vi hatt idag hvis de hadde hatt to motorer ?

radeon 31-10-2006 17:42

Når det er snakk om det mest lønnsomme kjøpet for Norges del er det å kjøpe Gripen jagerfly.

Der tjener Norge bra på gjenkjøpskontrakter for Sverige. i tillegg er de MYE billigere enn Usa sine. ^_^

LCH 31-10-2006 18:16

Aftenposten hadde en liten presentasjon av de forskjellige maskinen, og Eurofighter slo meg som det beste flyet spesifikasjonsmessig. I tillegg til å ha to motorer, kan det det fly lengre og høyere enn konkurrentene, og ta mere våpen en JAS39. (JSF er imidlertid overlegen der.) Men pris, manøvrering, vedlikehold og politikk er vel vel så viktige faktorer.

Tommy777 31-10-2006 18:26

Jeg tror at JSF er det rette valget både politisk og teknologisk.

jikswoboB 31-10-2006 19:16

Quote:

Originally posted by LN-SEK

Begge de to konkurrentene er sikkert veldig bra (utenom Gripen), men det er jo bare Eurofighter som har to motorer!

Hvor mange fler F16 hadde vi hatt idag hvis de hadde hatt to motorer ?
Varför är två motorer så viktigt?

LN-SEK 31-10-2006 19:52

Quote:

Originally posted by jikswoboB

Vi har mista en del F16 her i Norge pga motorsvikt (fugl i motor etc). Det blir ganske dyrt...

LCH 31-10-2006 19:53

Hvis man mister en motor kan man lande på den andre istedet for å måtte skyte seg ut og miste flyet (som jo koster litt.)

LN-SSL 31-10-2006 20:02

Skjønner ikke at vi tør tenke tanken på å kjøpe annet enn amerikansk en gang. Se bare rundt i verden hva som skjer med dem som ikke gjør som de vil.... Brrrrr, blir kalt ja! (Men når kontraktene skal inngås sitter det kanskje et menneske med humane gener i det ovale kontoret....).

jikswoboB 31-10-2006 20:32

Quote:

Originally posted by LN-SEK

Quote:

Originally posted by jikswoboB

Vi har mista en del F16 her i Norge pga motorsvikt (fugl i motor etc). Det blir ganske dyrt...
Men är detta något som Norge är mer drabbat av än andra länder?

seilfly 31-10-2006 21:05

Ikke relevant. Tapt fly er tapt fly, regardless of hva andre land har erfart...

Trety 31-10-2006 21:18

Hvordan blir det med Eurofighteren forresten, får vi "bruksanvisningen" til denne?

imm 31-10-2006 21:53

Jeg skulle ønske at vi kunne droppe hele flykjøpet.
Det er ufattelig mye penger, som kunne vært brukt på helt andre og bedre ting.
Dagens fiende kan jo like godt være en gjeng terrorister ombord i et fly, tåg eller ferge.

Når det er sagt, tipper jeg vi kjøper JSF, fordi vi er livredde for å skuffe USA, vår kjære venn som vi støtter i alt de gjør, uansett hvor galt det måtte være.

Utflyttet 31-10-2006 22:40

Quote:

Originally posted by imm
Når det er sagt, tipper jeg vi kjøper JSF, fordi vi er livredde for å skuffe USA, vår kjære venn som vi støtter i alt de gjør, uansett hvor galt det måtte være.
Jeg vil nødig bli sitert på dette i etterkant og jeg hadde aldri trodd jeg skulle si det, men her tror jeg jaggu meg vi har en faktisk helt OK oppgave jeg hadde tolerert at SV-Kristin skulle tvunget igjennom sin anti-USA-vilje på. :p

-A

All times are GMT +2. The time now is 03:37.

Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.