Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-10-2011, 09:01   #1
doffer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 108
SAS 4x frigjorte slots til LON

De siste ukene har SAS og Blue1 lagt ned 2x Hel-Lhr, 1x lhr-arn i tillegg til Bgo-Lgw. Det vil si at SAS sitter på fire ubrukte slots til Londonområdet. Hva skjer med disse? Noen som vet? Min umiddelbare tanke er at lgw-sloten blir solgt. Men å slippe fra seg Lhr slots virker meget dumt.

Last edited by doffer; 23-10-2011 at 13:17.
doffer is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 09:05   #2
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,165
Default Re: 3x frigjorte slots til LON

Kunne man i teorien overføre en SLOT fra LGW til LCY?

Da kunne jo Widerøe gjerne prøvd seg med SVG-LCY med Q400.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 09:09   #3
doffer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 108
Default Re: 3x frigjorte slots til LON

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Kunne man i teorien overføre en SLOT fra LGW til LCY?

Da kunne jo Widerøe gjerne prøvd seg med SVG-LCY med Q400.
Flyplassene eies av helt forskjellige selskaper og er nok av ganske forskjellig verdi. Da måtte det isåfall en aldri så liten byttehandel med f.eks ba til (+ekstra cash fra SAS) jeg har mine tvil
doffer is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 09:47   #4
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,165
Default Re: 3x frigjorte slots til LON

Forskjellige eiere sier du? Nei da blir det annerledes.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 10:00   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: 3x frigjorte slots til LON

LHR slots kan ihvertfall leies ut


Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Forskjellige eiere sier du? Nei da blir det annerledes.
Uansett er også eierforholdet irrelevant. Det blir ikke noe mer plass for LCY når et selskap legger ned på LGW.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 10:07   #6
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: 3x frigjorte slots til LON

LGW slots er verdilöse, fordi det er kveld-slots og da far man enkelt nye ved LGW. Det hva er rar er morning-slots...

LHR slots kan overföres innen gruppen, leies ut eller byttes mot andre LHR slots. Her gjelder EU lover...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 10:15   #7
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,098
Default Re: 3x frigjorte slots til LON

Slutter sk helt å fly bgo-lgw? Så mye for at sas loves Bergen.
Chriscross is online now   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 10:20   #8
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: 3x frigjorte slots til LON

SAS har väldigt många slotar på LHR.
Kan det vara +20 dagliga SK avgångar från LHR till Skandinavien?
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 10:52   #9
doffer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 108
Default Re: 3x frigjorte slots til LON

Kanskje de endelig tar opp kampen på trd-LON og gir et skikkelig tilbud på trd-lhr. (note to self: dream on) Eller legger til en avg til got?
doffer is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 11:21   #10
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: 3x frigjorte slots til LON

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Kan det vara +20 dagliga SK avgångar från LHR till Skandinavien?
SAS har i dag 21 daglige avganger fra London-Heathrow:
  • Oslo: 5
  • Stockholm: 6
  • København: 6
  • Göteborg: 2
  • Stavanger: 2

I tillegg til å legge ned Luleå-London (1 ukentlig), Bergen-London (4 ukentlige) og Helsinki-London (2 daglige), har SAS redusert fra 7 til 6 daglige avganger på Stockholm-London.
__________________

Last edited by FlightDeck; 23-10-2011 at 11:23.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 12:17   #11
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: 3x frigjorte slots til LON

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
LHR slots kan ihvertfall leies ut
Noen som har en anelse hva en rushtid-slot på LHR er verd i leie? Snakker vi om tusenlapper og en vinflaske til jul eller snakker vi om millioner?
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 12:23   #12
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: 3x frigjorte slots til LON

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Noen som har en anelse hva en rushtid-slot på LHR er verd i leie? Snakker vi om tusenlapper og en vinflaske til jul eller snakker vi om millioner?
En slot-par som er i rush-tida og kan brukes til IC traffik (og det er det ikke sa mange av de mulige slots) er flere Mio. US$ verdt pa gra-marked. Sa det er prisen du ma regne dersom du finner en aktör som er villige a gi opp slots og du tenker om hvordan man lager en legalt transaction som alltid innebaerer en slags slot-bytte...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 12:26   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: 3x frigjorte slots til LON

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Noen som har en anelse hva en rushtid-slot på LHR er verd i leie? Snakker vi om tusenlapper og en vinflaske til jul eller snakker vi om millioner?
Millioner

Nå vet jeg ikke hva prisen på de 6 slotene LH/BMI er i ferd med å selge til BA/IAG er, men CO kjøpte noen slot par til over $50 millioner stykket da markedet var på sitt heteste for over tre år siden.

Men nå vil jo verdien variere med når på dagen slot'en er på, men at de er svært verdifulle er vel ganske klart, og når man ser hva de har blitt solgt for så skal jo i prinsippet det reflekteres av leieprisen. Men som sagt så varierer det når på dagen det er snakk om, og muligens det er noen forskjell på slotene i form av størrelsen?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 12:28   #14
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: 3x frigjorte slots til LON

21 dagliga avgångar från LHR är mycket. Finns det annat något icke-britiskt flygbolag som har fler dagliga LHR avgångar än SAS?
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 12:36   #15
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: 3x frigjorte slots til LON

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
21 dagliga avgångar från LHR är mycket. Finns det annat något icke-britiskt flygbolag som har fler dagliga LHR avgångar än SAS?
Kanskje du kikker her

http://www.acl-uk.org/
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 13:15   #16
doffer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 108
Default Re: 3x frigjorte slots til LON

Den 7. Arn-lhr avgangen ble jo lansert med stor ståhei for rundt et år siden (lik luleå) tror ikke luleå hadde egen slot ettersom noen av de andre avgangene er redusert på lørdager. Men det betyr at det er 3x lhr og 1x lgw som man kvitter seg med. Merker man dy på Londonmarkedet?
doffer is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 13:42   #17
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
Default Re: 3x frigjorte slots til LON

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Millioner

Nå vet jeg ikke hva prisen på de 6 slotene LH/BMI er i ferd med å selge til BA/IAG er, men CO kjøpte noen slot par til over $50 millioner stykket da markedet var på sitt heteste for over tre år siden.
Man så jo også at UA (og AA?) har fløyet LHR - BRU bare for å ikke miste verdifulle slots en periode.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 14:47   #18
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: 3x frigjorte slots til LON

Quote:
Originally Posted by doffer View Post
Den 7. Arn-lhr avgangen ble jo lansert med stor ståhei for rundt et år siden (lik luleå) tror ikke luleå hadde egen slot ettersom noen av de andre avgangene er redusert på lørdager. Men det betyr at det er 3x lhr og 1x lgw som man kvitter seg med. Merker man dy på Londonmarkedet?
Kan vel si det slik: 95% av passasjererveksten mellom ARN og LHR/LGW siden 1. januar 2010 har vært til LGW (og veksten tilsvarer 207 000 passasjerer). For 12 måneders rullerende passasjertall har ARN-LGW gått opp fra 1% av passasjerene 1. januar 2010 til nå å være litt over 19% av passasjerene mellom Arlanda og de to store London-flyplassene. Det kan også nevnes at for tiden er det tosifrede negative prosenttall mellom Skavsta og LGW/STN.

Dermed kan det se ut til at SAS/BA er på stedet hvil, Ryanair har et større minus og Norwegian har et større pluss.

Kilde for disse tallene er UK CAA Airport Statistics.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 14:53   #19
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: 4x frigjorte slots til LON

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
21 dagliga avgångar från LHR är mycket. Finns det annat något icke-britiskt flygbolag som har fler dagliga LHR avgångar än SAS?
Lufthansa & Aer Lingus, ref http://80.168.119.219/UserFiles/File...ason%20W11.pdf
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 23:49   #20
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: 4x frigjorte slots til LON

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Interessant skema. Mest iøjnefaldende fandt jeg at 53,8% af movements er A320, mens kun 4,8% er B737!
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Mangel på slots på Heathrow ValdaIsaksson Flyforum 41 19-06-2017 20:43
Canada nekter EK og EY flere slots til Canada Chaos Controller Flyforum 9 16-10-2010 01:41
SAS eller DY fra TOS til LON? (splittet fra Luleå-London) TOS Flyforum 0 06-08-2010 10:09
Ingen redusert flyaktivitet til LON The Ticketor Flyforum 1 08-07-2005 15:40
SAS Braathens legger ned rutenE til LON! LCH Flyforum 7 06-12-2004 15:52


All times are GMT +2. The time now is 06:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.