Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-08-2011, 20:44   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Angry Trenger du nødpass på OSL?

Kom over denne, så om man trenger nødpass så må det planlegges.
Lettere oppgitt over at myndighetsorganer klarer å FU*** egen logistikk på denne måten

Quote:
Tomt for nødpass på Oslo Lufthavn
12. august 2011 kl. 13:05 Av Oslo Lufthavn AS

På grunn av stor etterspørsel i sommer har politistasjonen på Gardermoen gått tom for nødpass.

Politiet har forsøkt å skaffe flere, men det er ikke flere nødpass å oppdrive i regionen. En ny leveranse forventes ikke før tidligst i september.

Reisende som har behov for nødpass oppfordres til å kontakte sin lokale politistasjon.
http://www.osl.no/osl/omoss/_presse/...&id=181-133618
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2011, 20:50   #2
*AC*
ScanFlyer Blue

Default Re: Trenger du nødpass på OSL ? ...

Haha så typisk. Å måtte PLANLEGGE et "nødstilfelle", ja, det er jo noe enhver av oss gjør.
Så ironisk.
Old 28-08-2011, 21:08   #3
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by *AC* View Post
Haha så typisk. Å måtte PLANLEGGE et "nødstilfelle", ja, det er jo noe enhver av oss gjør.
Så ironisk.
Noe av problemet her er nok at litt for mange gjør det, men da planlegger med å skaffe seg nødpass heller enn å planlegge litt mer og finne igjen sitt normale pass.

I følge min mor, som arbeider med passutstedelse på en av de mindre politistasjonene på Østlandet, er det overraskende mange som ber om nødpass, men som med et lite hint av mer planlegging kunne fått et normalt pass.
Old 28-08-2011, 21:09   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by *AC* View Post
Veldig mange nødpass utstedes til folk som har somlet bort/glemt passet sitt og ikke hatt tid til å skaffe seg nytt. Tror de som ikke har pass, men som plutselig må reise, er i mindretall her.

Forøvrig en situasjon flere politidistrikter har hatt i sommer.

Old 28-08-2011, 21:24   #5
imm
ScanFlyer Crusty

På Torp har det de seneste årene vært utstedt over 700 nødpass pr. år. Sier litt om hvor mange som ikke følger helt med på hva de gjør. I tillegg er det også mange som ikke får nødpass, fordi de ikke oppdager at de trenger nytt pass før det er for sent.

http://www.sb.no/nyheter/her-knuses-...mmen-1.5409628
Old 28-08-2011, 21:42   #6
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Default Re: Trenger du nødpass på OSL?

Jeg synes idioter som ikke klarer å finne ut av sitt eget pass før man drar på ferie bør rydde opp i det selv.
Myndightene har et flott servicetilbud, men når alt for mange distre tullinger ikke klarer å ha orden blir det slik.
Kjipt for de som glemmer, noe som kan skje. Men her er det desverre mange som bare ikke følger med.

Stod på politistasjonen på OSL for en stund siden, å da står det en tulling å skal ha pass for han skal til Thailand. Hans plan var å fikse pass på flyplassen, for han gadd ikke å gjøre det hjemme å bruke tid på det.
Et av mange eksempler
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2011, 21:51   #7
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Folk har nok forskjellige grunner, noen mindre legitime enn andre, men det må nesten være lov å være distre. Om ikke annet er det kanskje en god inntektskilde for myndighetene (med forbehold om at jeg ikke vet hvor mye det koster å prosessere et nødpass).

Når så mange ikke får til noe så grunnleggende som pass så lurer jeg på om det er mange som kommer til flyplassen og lurer på hva dette "visumet" som check-in agent spør etter er for noe, og hvorfor de burde hatt et.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2011, 21:52   #8
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Jeg stod selv og ventet på flybussen da jeg skulle på ferie i sommer og kom på at jeg ikke hadde passet. Heldigvis rakk jeg hjemom med drosje og til Gardermoen, selv om det ble dyrere enn et nødpass ville vært. Noen minutter mer uoppmerksomhet, og jeg hadde stått i ei pinlig kø på Gardermoen, men mange hadde sikkert valgt nødpass uansett i en slik situasjon.

Å øke prisen for nødpass til det dobbelte burde løse mye av dette problemet og neppe møte mange protester.
Old 28-08-2011, 22:10   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

I tillegg har jo en del gått på en smell på OSL, har Politiet andre viktigere oppgaver så er passluka stengt. Så å belage seg på å fikse det der er uansett risikosport. I tillegg er det en god del land som ikke godtar nødpass.

Old 28-08-2011, 22:42   #10
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
I tillegg har jo en del gått på en smell på OSL, har Politiet andre viktigere oppgaver så er passluka stengt. Så å belage seg på å fikse det der er uansett risikosport. I tillegg er det en god del land som ikke godtar nødpass.
Det er ikke politi som utsteder pass på OSL men grensekontrollørene (som selvfølgelig har nesten lik uniform som politi).
Old 28-08-2011, 22:45   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Det er ikke politi som utsteder pass på OSL men grensekontrollørene (som selvfølgelig har nesten lik uniform som politi).
Anyway - har de andre hastesaker så er det stengt (iflg. tidligere pressemelding hvertfall)

Old 28-08-2011, 23:22   #12
*AC*
ScanFlyer Blue

Ahhh, jeg trudde ikke det var så "enkelt" som dere sier det tydeligvis er her jeg da, jeg trudde nødpass var mer sånn hvis man hadde mista det/blitt frastjålet det på veien eller noe.
Er sånt jeg legger i ordet "nød" da.
HVis det er som dere sier at folk skaffer seg det fordi de ikke "gidder" annet, da er det jo nesten litt misbruk av ordet "nød" syns jeg.
Old 28-08-2011, 23:45   #13
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Jeg synes idioter som ikke klarer å finne ut av sitt eget pass før man drar på ferie bør rydde opp i det selv.
Myndightene har et flott servicetilbud, men når alt for mange distre tullinger ikke klarer å ha orden blir det slik.
Kjipt for de som glemmer, noe som kan skje. Men her er det desverre mange som bare ikke følger med.

Stod på politistasjonen på OSL for en stund siden, å da står det en tulling å skal ha pass for han skal til Thailand. Hans plan var å fikse pass på flyplassen, for han gadd ikke å gjøre det hjemme å bruke tid på det.
Et av mange eksempler

Det kan være ting som passasjeren faktisk ikke er klar over som gjør at han/hun må få seg nødpass. Hver måned sender jeg en statistikk til UK Border Agency hvor mange vi stopper på Torp, og av hvilke grunn vi stopper passasjeren. Det er en ting som er overrepresentert: Ødelagte pass. Og passasjeren er ofte engang ikke klar over at bildesiden nærmest ikke henger sammen. Ikke før de åpner det ved innsjekk.

SAS Steward: Det er vel ikke veldig pent å kalle gjestene for idioter og tullinger, er det vel? Men det var vel sikkert bare en liten feil, eller hva?
Old 29-08-2011, 00:51   #14
Edricson
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Nå ble jeg litt nysgjerrig: hvilken etat tilhører de? I Tromsø er det, så vidt jeg vet, lokal politi som står for grensekontrollen på flyplassen.
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2011, 10:15   #15
ToreD
Flydiot

Quote:
Originally Posted by Edricson View Post
Nå ble jeg litt nysgjerrig: hvilken etat tilhører de? I Tromsø er det, så vidt jeg vet, lokal politi som står for grensekontrollen på flyplassen.
Grensekontrollørene er sivilt ansatt i Politiet med begrenset politimyndighet.
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2011, 18:21   #16
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Det kan være ting som passasjeren faktisk ikke er klar over som gjør at han/hun må få seg nødpass. Hver måned sender jeg en statistikk til UK Border Agency hvor mange vi stopper på Torp, og av hvilke grunn vi stopper passasjeren. Det er en ting som er overrepresentert: Ødelagte pass. Og passasjeren er ofte engang ikke klar over at bildesiden nærmest ikke henger sammen. Ikke før de åpner det ved innsjekk.

SAS Steward: Det er vel ikke veldig pent å kalle gjestene for idioter og tullinger, er det vel? Men det var vel sikkert bare en liten feil, eller hva?
Det er ikke pent å kalle noen idioter, men det er faktisk ansvaret til passasjerene å sørge for korrekte reisedokumenter.
Problemet i Norge og med Nordmenn er at vi er blitt vant til at alt ordner seg.
Folk klager faktisk når det er i ferd med å gå tomt for nødpass.......... nødpass!
Det blir bare for dumt.
Regner med du selv har fått kjeft av folk mange ganger for å ha påpekt feil med pass på TRF, det fikk iallefall jeg når jeg jobbe med FR når jeg var der.
At voksne mennesker trenger hjelp, mer en en UM er skremmende synes jeg.
Og ja, for meg blir det idiotisk å ikke sjekke at papirene er i orden før man skal reise.
Men for all del, har man kjøpt en flybillett nå, virker det som om at flyselskapene skal være ansvarlige for absolutt alt. Har til og med fått kjeft for at jeg ikke viste når en eller annen hurtigbåt hadde avgang fra Harstad.

Enig med flere her, sett opp prisen på nødpass slik at det koster endel. Da vil dette problemet forsvinne, og de som faktisk har behov for et nødpass kan få dette de få gangene det trengs.

Last edited by SAS-Steward; 29-08-2011 at 19:03.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2011, 18:33   #17
jb1
ScanFlyer Rusty

Det tar ikke lang tid aa skaffe seg pass. Om man moeter litt tidlig paa politistasjonen er det heller ikke saa ille koe. Passet kommer ofte svaert raskt. Sist fikk jeg det i posten dagen etter jeg bestilte det. Det kan selvsagt vaere tilfeller hvor det er helt paa sin plass med noedpass, som ved tyveri eller plutselige reiser foer man rekker aa faa nytt pass, men aa belage seg paa noedpass er mildt sagt haaploest. Det blir dyrt om man skal ha dette for hver reise.
Old 29-08-2011, 18:40   #18
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Ifølge en tidliger artikkel om dette ble det nevnt at det virker som om det er en del som bruker nødpass av ren latskap - fordi man har rotet og ikke gidder lete. Løsningen bør være enkel som gustavf skriver: Sett opp prisen. Det er vel logisk at det koster mer å utstede nødpass i form av ressurser, så da er det logisk at prisen også er høyere.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2011, 19:48   #19
imm
ScanFlyer Crusty

1. Januar 2008 gikk prisen på pass ned fra 990 til 450 kroner.
Jeg fører en veldig uoffesiell statistikk over hvor mange vi stopper på innsjekk eller gate. Og jeg ser ikke at det stoppes flere nå enn da prisen var over dobbelt av dagens.

Jeg tror ikke det er sånn at folk er så late at de ikke gidder ta med seg pass, men heller satser på å få et nødpass på flyplassen før avreise. Det stemmer dårlig med den oppfattelsen jeg sitter med etter å møte mange av de som både må få nødpass, og de som ikke får reise.

Imm
Old 29-08-2011, 22:10   #20
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by imm View Post
1. Januar 2008 gikk prisen på pass ned fra 990 til 450 kroner.
Jeg fører en veldig uoffesiell statistikk over hvor mange vi stopper på innsjekk eller gate. Og jeg ser ikke at det stoppes flere nå enn da prisen var over dobbelt av dagens.

Jeg tror ikke det er sånn at folk er så late at de ikke gidder ta med seg pass, men heller satser på å få et nødpass på flyplassen før avreise. Det stemmer dårlig med den oppfattelsen jeg sitter med etter å møte mange av de som både må få nødpass, og de som ikke får reise.

Imm
Enig. Det er nok mange grunner til at folk må få nødpass på flyplassen. Min erfaring er at de aller fleste trodde de ikke trengte noen pass dit de skulle. At de trenger pass til alle land untatt norden kommer som en sjokk på mange av en eller annen grunn. Men uansett, de fleste er altså ikke klar over at de har et problem helt til de står på innsjekk. Å gjøre noe med prisen har derfor ingen betydning for antall nødpass som må utstedes.
laurenz is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules