![]() |
|
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
L5 001 BOO VRY
Augusta-Bell AB139 Rad to, sete lengst til høyre Tiden hadde kommet for avgang til Værøy. Jeg stilte pliktig på flyplassen 45 minutter før avgang og kom til stort sett en tom avgangshall. Jeg sjekket inn en en skranke og tok med bagasjen til bag drop. Damen smilte pent og sa ikke mer om bagasjen. Phew! I BOO har Lufttransport egen gate (gate 20) som er den eneste gaten som er på bakkenivå og er til høyre for innsjekkingsområdet. For å komme inn til venteområdet må man igjennom norgest kanskje minste rom.I dette rommet har de klart å installere et stykk rullebånd, en røntegenmaskin, en metaldetektor, en arbeidsstasjon til røntgenmaskinen og hele to ansatte. De som jobbet der åpnet dørene ca 30 minutter før avgang og alle fire som skulle reise gikk igjennom. Vel inne i avgangshallen/venteområdet er det flott utiskt til nærmest hele flyplassen. Beklageligvis var det like lite aktivitet ute som ved innsjekking. Helikopteret ble etterhvert trillet frem og avgang ble annonsert. Da må man gå et lite stykke før man kommer frem til en dame som ser billetten og krysser deg av på et skjema. Vel ute ved helikopteret avleverer man det man har av håndbagasje og finner plass. Det er tre rader med fem seter på hver rad. Første rad har ryggen mot kjøreretninge. Det er et firepunkts setebelte med utløser i midten. Gitt den lette loadfaktoren denne dagen (4/15) så ble det god plass og de som ville sitte ved vindu fikk det (det er seks seter ved vindu). Til hvert sete er det festet noen relativt tynne hørselvern som jeg tippet var mer for å holde ørene varme (de var av en ny type som jeg ikke så sist jeg fløy). Det var en dame som fløy med helikopter for første gang og følgende samtale utspant seg mellom annenpiloten og damen: "Så spennede. Dette er første gangen jeg flyr helikopter" "Så bra. For dette er min andre gang" Damen så forskrekket på annenpiloten som smilte bredt. Nord-Norsk humor i alle fall. Når motoren startet tok jeg på meg "ørevarmerene" som viste seg å dempe støy ekstremt bra. Det var relativt stille inne de øreklokkene. Etter kort tid ble navlestrengen løsnet og vi takset mot rullebanen. Så tar helikopteret en sving 90 grader (slik at det er paralelt med rullebanen) og tar av fra taksebanen. Helikopteret stoppet opp helt før motoren blir dratt ekstra igang og man letter. Så blir det hengende en kort tid rett over bakken før det skyter fart og setter kurs rett mot VRY. På billetten min står det at jeg reiser på business og at det serveres et fult måltid, men hverken fant jeg noen gardin eller en servitruse ombord. Under flyvningen (1000 fot) ser man stort sett bare hav som er avbrutt av Helligvær underveis. Etter ca 22 minutter er vi på bakken. På vei ut ønsket andrepiloten oss velkommen til Røst (naboøya). Damen som fløy for første gang ble forfjamset og ble sittende litt i setet før hun så bort på skiltet over terminalen og videre bort på gliset til piloten. Vi hadde kommet til Værøy. Håndbagasjen blir tilbakelevert og man går over i terminalbygget hvor man betaler for billetten og henter bagasjen som kommer på en tralle etter et par minutter. Da var det bare å nyte ferien før turen gikk tilbake noen dager senere Last edited by NordicMaster; 31-07-2011 at 13:24. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SK4106 OSL-BOO 29.07 | enerfre | Register- og ATC-Forum | 0 | 27-07-2016 16:43 |
DY5208 OSL - BOO | sarpingen87 | Småprat | 1 | 20-01-2014 22:30 |
RVK-TRD-OSL og OSL-BOO med konsertopplevelse imellom | eirikma | TripReports | 4 | 04-05-2011 19:17 |
BOO-OSL-LHR-NCL-LHR og LGW-OSL-BOO med DY og BA | eirikma | TripReports | 7 | 20-02-2011 12:25 |
MINI Tripreport - TRD-BOO-TOS-BOO-TRD med DY | LTH | TripReports | 7 | 15-01-2011 20:23 |