Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-07-2011, 23:08   #1
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,710
Default Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

HKG-FRA, LH739, B747-400, D-ABVE (1990-årgang), sete 83HK, est 11:40t

Tok shuttle-buss fra hotellet til flytoget, lite trafikk og en behagelig reise ut til flypalssen. La også merke til hvor godt gjennomtenkt en del løsninger var på flyplassen og toget ifht. en del andre plasser. Her har man tenkt helhet og funksjonalitet for passasjerene som reiser med toget. Toget gikk parallelt med terminalbygningen slik at alle hadde omtrent like kort vei til innsjekkingsområdet, togene gikk også i riktig etasje ifht. avgang og ankomst hvis man benyttet det til sentrum.

Innsjekk gikk meget smidig, og fikk beskjed om at det ble en liten forsinkelse på rundt 15 min pga. sent innkommende fly. Hadde sett att inbound var 1:00t forsinket på forhånd, så regnet med at det ville bli en større forsinkelse. Fant ikke noe fast-track, men det var lite kø i security som var grundig og effektiv. Hvite hansker og smilende og bukkende vektere, deretter emigrasjon som hadde litt lenger kø, men det gikk greit nok.

Jeg synes terminalen var lys og fin, man kunne se fly (viktig!) og det var ikke trengsel der. Skulle man langt ut på piren eller til en annen terminal (tror jeg) kunne man ta tog som gikk i sikker sone. Denne flyplassen må også ha det relativt greit med passasjerhåndtering i og med at samtlige passasjerer skal ut av landet (så ikke noe domestic-fly i HKG)



Siktet på UAs "røde-teppe-klubb", som LH m.fl. benytter i HKG. Viste frem boardingkortene og ble starks geleidet/skyflet/bukket inn i F-avdelingen.

Is er aldri feil, uansett tid på døgnet



Fant en PC og skrev en god-morgen-hilsen på forumet. 5 minuter senere stod Tommy777 ved siden av meg, han hadde skrevet en god-morgenhilsen fra businness-loungen tre minutter etter meg. Slo av noen ord med Tommy og frue som hadde 14 timer eastbound i en 747 foran seg, mens undertegnede hadde 11 westbound.

Så at L. Hansen landet 11:57, og med oppsatt avgang kl. 13:00 så det tight ut. Beveget oss mot gaten og boarding begynte i sorterte køer (F, C og Y) kl. 12:50.



Kl. 13:05 var det boarding completed. Man kunne se at crewet hadde jobbet voldsomt, de var liksom ikke "helt ferdig med å pudre nesen" når vi kom ombord. Uansett imponerende turnaround og boarding-tid for en 747.

Andre etasje var fullbooket på turen, dvs. 8 av 16 seter var tatt, som nå er vanlig på B747. Alle får tildelt midtgangsete, men det er fritt valg mellom vindu og midtgang med de gamle setene så her kan man slå seg løs. Dobbeltseng på en side og dobbeltsofa på den andre siden, evt. stol+seng på hver sin side av midtgangen. Selv om upper deck er relativt trangt så føles det romslig med 50% belegg.

Det ble nøtter og boblevann før push-back.



Det ble avgang på 25L og en 270 graders venstresving etter avgang som ga utsikt til Hong Kong og Kai Tak mellom skyene.



Så også en A380 fra SQ på lang finale over en eller annen "landsby".




Når setebeltet ble skrudd av så tok jeg en tur et par rader fremover og hilste på det tredje forummedlemmet på denne turen - "Islendingen" hadde funnet seg godt til rette på 81. rad.

Utdeling av meny ble utført av purser, i tillegg kom de med toalettmappe, tøfler og genser i vanlig stil. Og etter hvert begynte serveringen med varmekluter, deretter dekke på bordet med rose og en liten snack etterfulgt av hovedmåltidet.

Før duken kom på bordet var det en liten snack - husker ikke hva det var (noe kyllinggreier tror jeg, ikke veldig spennende)



Duk og rose, samt hvitløksbrød er servert



Så kom damen trillende med forrettene



Og det ble ikke overraskende kaviar med "tradisjonelt tilbehør", i tillegg tok jeg Roasted Chinese Duck with pickles and sweet and sour Hoisin Sauce. Kaviaren smakte som vanlig meget godt, anda var også god.




Andre forretter:
  • Salmon Escabeche with Radish Basil and Cucumber
  • Steamed Snow Pea and Grapefruit Salad with Orange and pickled Ginger
På tur til Hong Kong hadde de ikke salat pga. salatskandalen i Tyskland. På returen hadde de salat, så jeg prøvde den, men den var en skuffelse. Ganske ordinær salat, men litt slapp og noen brune kanter.

__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
LHs 747 til Hong Kong? Fervidus Småprat 7 07-08-2012 22:09
Oslo-Hong Kong-Oslo (C-klasse) - Ønsker tips ILS2 Reiseforum 8 15-12-2010 22:03
Fly til Hong Kong gilberg Reiseforum 16 24-09-2010 14:30
BA Club World fra Hong Kong til Oslo VoiceCom TripReports 11 10-12-2007 23:49
My first FIRST - med BA til Hong Kong VoiceCom TripReports 17 30-11-2007 16:54


All times are GMT +2. The time now is 23:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.