Quote:
Originally Posted by Superhai
Tja, før slutten av 70-tallet så eksisterte ikke konseptet som i dag er business class. SAS var tidlig ute med å fjerne first class og introduserte EuroClass til glede og forskrekkelse, som var en egen klasse for økonomi-klasse passasjerene som hadde betalt mest. Historien har likhetstrekk med inføringen av Economy Extra (Flex) men har ikke fått den oppmerksomheten som EuroClass fikk. I dag har det blitt "common speech" å bruke benevnelsene First, Business, Premium Economy og Economy Class for å unngå for selskapsspesfikke navn. Men hvis du er på f.eks. en feriereise, gjerne med charterselskap så vil jo det å omtale klassen du flyr i som forretningsklasse være i beste fall merkelig. F.eks. SAS kaller derfor sin best klasse her for Charter Plus. BA kalte vel sin "business" klasse for Club før "business" ble den vanlige benevnelsen.
Jeg synes det også er en uting å bruke klassekodene aktivt, slik som forum som f.eks. flyertalk bruker. SAS bruker f.eks. C/Y/M for hhv. Business, Economy Extra og Economy. Mens andre kan bruke J og Z for sin "C-klasse", andre bruker Y for økonomi-klasse og heller W for en bedre økonomi-klasse. Det er ingen bransjestandard på mange av disse begrepene, forkortelsene og kodene, men knyttes nært til regionen/tilhørigheten som man tilhører.
|
Når det gjelder charter, er det i alle fall for
SAS sin del charterselskapet som bestemmer hva klassene skal hete, ikke
SAS. Desverre.