Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 13-12-2010, 21:29   #1
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Default Flyselskapenes service

I noen andre tråder har det nå blitt diskutert litt om servicen til nettverksselskapene. Nå synes jeg det er på tide å ha en skikkelig diskusjon angående selskapenes service. Hvem er best, og hvem verst? Det er nettopp dette jeg ønsker å ta opp i denne tråden.

Som kjent, alle har jo forskjellige preferanser både når det gjelder selskap og allianser.

Hvilket nettverkselskap foretrekker du? Personlig mener jeg de beste i Europa er Lufthansa, Swiss, Austrian og KLM.

Jeg har mest poeng i Miles & More, og nest mest på mitt OK Plus kort, så derfor foretrekker jeg å reise med Star, men holder mulighetene åpne for SkyTeam. OneWorld vil jeg unngå med mindre det er en del hundrelapper billigere med dem til dit jeg skal.

(PS: Vil helst at vi sammenligner nettverksselskaper imellom, ikke nettverksselskap vs ett lavpriselskap).

Last edited by Boeing_fan; 13-12-2010 at 21:33.
Boeing_fan is offline  
Old 13-12-2010, 21:33   #2
Stian
ScanFlyer Gold

Default Re: Flyselskapenes service

Jeg skjønner ikke vitsen med en slik diskusjon. Dette forumet er fullt av EB og Star alliance-fans, som uansett mener SK og *A er best i ett og alt. Det blir en ganske meningsløs "diskusjon".
Dessuten... hva menes med best? Best i hva da? Når det gjelder service i economy er forskjellene veldig små. Det er i langdistanse i premiumkabinene man kan begynne å snakke om hvem som er best.
Stian is offline  
Old 13-12-2010, 21:39   #3
Brandal
ScanFlyer Blue

Brandal's Avatar

Jeg reiser mye til USA i biz, og for meg er det ingen tvil om at BA er det eneste alternativet. Den viktigste årsaken er setene. Jeg er avhengig av et flatt sete for å kunne slappe av. Setene til LH, AF oh KL klarer jeg ikke å sove i, og de gir meg ryggsmerter. Det er viktig for meg å ankomme uthvilt, både på vei til og fra.
Jeg er forhenværende EBG og sverget til Star. Nå har jeg switchet til OW (BA GGL nå), og har ikke sett meg tilbake.
Når det gjelder intra Europa er det ett fett. Alle er like bra/dårlige.
Brandal is offline  
Old 13-12-2010, 21:54   #4
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by Stian View Post
Jeg skjønner ikke vitsen med en slik diskusjon. Dette forumet er fullt av EB og Star alliance-fans, som uansett mener SK og *A er best i ett og alt. Det blir en ganske meningsløs "diskusjon".
Dessuten... hva menes med best? Best i hva da? Når det gjelder service i economy er forskjellene veldig små. Det er i langdistanse i premiumkabinene man kan begynne å snakke om hvem som er best.
Er enig med deg i inntrykket at dette forum er fylt med EBG medlemmer som sverger til Star. Mange av dem gir jo ikke de andre allianser en sjanse.

Diskusjon om de høyere klassene ser jeg ikke poenget i å delta i, da jeg foretrekker å diskutere ECO, da dette er klassen de fleste av oss reiser i, inkludert meg.

Jeg er forøvrig ikke enig i at det ikke er forskjell på service i Economy hos forskjellige selskap. Hvis du f.eks reiser innen Europa, så er forskjellen mellom f.eks Swiss og SAS enorme. SAS rekker dem ikke opp til knærne når det gjelder service. Vi har alle noe forskjellig oppfattning om hva som er god service. Innen Europa er god service for meg gratis servering av mat og drikke, kanskje en gratis avis og hyggelig besetning/crew.

F.eks SAS, som forøvrig tar seg godt betalt selv for de billigste billettene, unner ikke sine utenlandspassasjerer så mye som en kopp kaffe gratis engang. Det er så dårlig service at den står til stryk i min bok hvertfall. Jeg setter hvertfall veldig pris på selskaper som har gratis servering av mat og drikke.

Last edited by Boeing_fan; 13-12-2010 at 21:57.
Boeing_fan is offline  
Old 13-12-2010, 21:59   #5
janusk
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Er enig med deg i inntrykket at dette forum er fylt med EBG medlemmer som sverger til Star. Mange av dem gir jo ikke de andre allianser en sjanse.

Diskusjon om de høyere klassene ser jeg ikke poenget i å delta i, da jeg foretrekker å diskutere ECO, da dette er klassen de fleste av oss reiser i, inkludert meg.

Jeg er forøvrig ikke enig i at det ikke er forskjell på service i Economy hos forskjellige selskap. Hvis du f.eks reiser innen Europa, så er forskjellen mellom f.eks Swiss og SAS enorme. SAS rekker dem ikke opp til knærne når det gjelder service. Vi har alle noe forskjellig oppfattning om hva god service er. Innen Europa er god service for meg gratis servering av mat og drikke, kanskje en gratis avis og hyggelig besetning/crew.

F.eks SAS, som forøvrig tar seg godt betalt selv for de billigste billettene, unner ikke sine utenlandspassasjerer så mye som en kopp kaffe gratis engang. Det er så dårlig service at den står til stryk i min bok hvertfall. Jeg setter hvertfall veldig pris på selskaper som har gratis servering av mat og drikke.
Jeg kan personligt godt selv betale for en kop kaffe og lidt spise hos SAS, kontra den triste croissant og yderst triste kop kaffe Swiss serverer. Ja undskyld mig, men jeg er ikke en af dem der er specielt imponeret over Swiss intra-europæiske service. De er vel nok det selskab der (i mine øjne) er faldet mest af på den over årene. De plejede i gamle dage at have et fantastisk produkt.
janusk is offline  
Old 13-12-2010, 22:00   #6
Stian
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Brandal View Post
Jeg reiser mye til USA i biz, og for meg er det ingen tvil om at BA er det eneste alternativet. Den viktigste årsaken er setene. Jeg er avhengig av et flatt sete for å kunne slappe av. Setene til LH, AF oh KL klarer jeg ikke å sove i, og de gir meg ryggsmerter. Det er viktig for meg å ankomme uthvilt, både på vei til og fra.
Jeg er forhenværende EBG og sverget til Star. Nå har jeg switchet til OW (BA GGL nå), og har ikke sett meg tilbake.
Når det gjelder intra Europa er det ett fett. Alle er like bra/dårlige.
Jeg liker OW selv. BA er mitt favorittselskap. Mye pga at jeg synes kabinpersonale deres rett og slett er best. Kanskje det er språket som gjør det, men jeg synes det er lettere å slå av en prat med BA-crew enn f.eks AF og LH, selv om de også er hyggelige nok.
Stian is offline  
Old 13-12-2010, 22:02   #7
Stian
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by janusk View Post
jeg er ikke en af dem der er specielt imponeret over Swiss intra-europæiske service. De er vel nok det selskab der (i mine øjne) er faldet mest af på den over årene. De plejede i gamle dage at have et fantastisk produkt.
Enig. Jeg synes de blir veldig hypet opp, men de erfaringene jeg har hatt med de har vært helt ordinære.
Stian is offline  
Old 13-12-2010, 22:14   #8
Brandal
ScanFlyer Blue

Brandal's Avatar

Quote:
Hvis du f.eks reiser innen Europa, så er forskjellen mellom f.eks Swiss og SAS enorme. SAS rekker dem ikke opp til knærne når det gjelder service. .
Enorme? Det var vel å ta litt i. En svett croissant kan jeg så absolutt klare meg uten.
Brandal is offline  
Old 13-12-2010, 22:16   #9
grindstein
ScanFlyer Silver

Det eneste jeg vil si i denne debatten er at jeg savner gamle Braathens på innland. husker første gangen jeg steg ombord i en B737 ifra Braathens, og man kjente lukta av nystekte rundstykker. Og når maten kom fikk vi nystekte rundstykker og varme karbonader. Det var tider det.

Det nermeste jeg har kommer så god flymat i nyere tid er maten jeg fikk hos EK sist vinter.
Old 13-12-2010, 22:17   #10
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by janusk View Post
Jeg kan personligt godt selv betale for en kop kaffe og lidt spise hos SAS, kontra den triste croissant og yderst triste kop kaffe Swiss serverer. Ja undskyld mig, men jeg er ikke en af dem der er specielt imponeret over Swiss intra-europæiske service. De er vel nok det selskab der (i mine øjne) er faldet mest af på den over årene. De plejede i gamle dage at have et fantastisk produkt.
Jeg synes nå maten LH og LX er spiselig, ikke noe mer. På Eco innen Europa får man vel ganske sjelden noe festmåltid, selv ikke med BOB.

Som sagt har vi alle forskjellige meninger om god service. Noen liker jo SAS sitt konsept, men jeg tror nok vi som foretrekker å få gratis mat fremfor BOB er i flertall. Både Swiss og Austrian oppgraderte jo nylig sin meny innen Europa. Man får nå varm mat hos AUA på flygninger over to timer, mens Swiss, om jeg ikke tar feil, innførte ferske sandwicher på intraeuropeiske flygninger nylig. Mens hos SAS får man ingenting, ikke så mye som en kaffekopp. Personlig mener jeg BOB hører lavprisselskaper til, og jeg tar det som en selvfølge at nettverksselskaper som f.eks SAS hvertfall har gratis drikke, det skulle egentlig bare mangle. Dere kan godt være kritiske til min mening angående dette, men jeg sier bare hva jeg mener om saken.

Last edited by Boeing_fan; 13-12-2010 at 22:21.
Boeing_fan is offline  
Old 13-12-2010, 22:23   #11
Stian
ScanFlyer Gold

Jeg skjønner at det er stas å få "gratis" mat. Kanskje det får en til å føle seg litt special?
Personlig spanderer jeg heller litt ekstra og oppgraderer til biz om jeg er ute etter mat. Maten i eco er uansett verken mettende eller spesielt god.
Stian is offline  
Old 13-12-2010, 22:26   #12
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

I business er jeg enig med Brandal, av akkurat samme årsaker som Brandal. Det er simpelthen en slam-dunk. Intra Europe Biz går til de samme, knepent foran Swiss. Det som trekker ned på Swiss er ufattelig inkonsistent service.

I ECO som du spør om sier jeg SAS på kortdistanse. Årsaken er at jeg kan kjøpe det jeg har lyst på, når jeg har lyst. Og jeg vet på forhånd hva de har. De er blide og hjelpsomme. God nummer 2 er LH pga forutsigbarhet og gode seter.

På langdistansje blir det jaggu også SASECO. Veldig åpen og trivelig kabin. Lyst og fint. man føler seg litt hjemme. Maten er bra og jeg synes det meste av langdistansje crewet til SAS er strålende. Snackbaren bakerst er fin-fin. Jeg har aldri måttet betale for alkohol utenfor mat, og på spørsmål om Cognac på forrige flight kom de med en håndfull flasker og la i lommen foran meg.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline  
Old 14-12-2010, 00:11   #13
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Jeg har aldri måttet betale for alkohol utenfor mat, og på spørsmål om Cognac på forrige flight kom de med en håndfull flasker og la i lommen foran meg.
Av ren nysgjerrighet: hvilken farge har EuroBonus-kortet ditt?
Old 14-12-2010, 06:54   #14
T.A.K
ScanFlyer Blue

Jeg har ikke flydd all verdens selskap på ic. Jeg drar med dem som gir meg den billigste billetten. Reiser kanskje et par ganger i året i jobbsommenheng, og da er det som regel innenlands.

Jeg syns servicen er mye den samme om det er tyskere, jomfruer over atlanten, US eller CO. Er fornøyd jeg så lenge det er muligheter for gratis øl og mat som ikke er råtten. Setter klart også pris på en skjerm i stolen forran. Ene dagen er LH best grunnet opplagt og hyggelig betjening, andre dagen er Virgin flott grunnet det samme. Tredje og fjerde dagen er det gjerne snudd andre veien igjen. Aldri flydd annet enn eco så biz og first kan jeg ikke si noe om. Tror det er en del reiseglade skandinaver som er mye lik meg her.

Innad på vårt tilhørende kontinent har jeg så å si kun reist med diverse lavpris aktører og de var jo forbudt å nevne her så der
kan jeg ikke komme med en mening

Last edited by T.A.K; 14-12-2010 at 07:05.
T.A.K is offline  
Old 14-12-2010, 07:25   #15
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
. Noen liker jo SAS sitt konsept, men jeg tror nok vi som foretrekker å få gratis mat fremfor BOB er i flertall..
Ja, det ville være rart om ikke de fleste foretrakk gratis mat og drikke, fremfor å betalte for mat og drikke! Poenget her er jo også at f.eks. LH ikke er selger dyrere billetter enn SAS. Drikke er kanskje det viktigste - det er jo ganske uhørt at en person som kanskje har betalt flere tusen kroner for en reise OSL-FRA ikke kan få en kopp kaffe eller et glass vann gratis. Det føles rett og slett som, nettopp: Dårlig service!

Jeg kan forstå at de som reiser på andres regning like gjerne kan foretrekke å kjøpe seg en baguette eller et mer fullverdig måltid om bord, i alle fall om de ikke rekker/prioriterer å kjøpe noe med seg fra flyplassen eller skal spise ganske kort tid etter at de kommer fram. Men personlig synes jeg man får bedre mat på flyplasser enn om bord.

Når det gjelder f.eks. LHs "rundstykker" er dette mer som et mellommåltid/snacks å regne. Når jeg reiser på turer som innebærer 1,5-3 timer i lufta, blir jo det vanligvis til at man ikke rekker å spise før et par timer etter flyreisen. Det kan bli lenge å gå uten noe som helst fra man forlater hjemmet til man er framme, samtidig som et fullt måltid ødelegger for måltidsopplevelser, f.eks. en skikkelig lunsj eller middag ved ankomst. Da er et lite rundstykke eller tilsvarende om bord en helt perfekt servering.
AirbusTrond is offline  
Old 14-12-2010, 07:48   #16
Øivind
ScanFlyer Silver

Flere nettverksselskaper har forlatt BOB-konseptet og har begynt å "spandere" drikke og en liten matbit. SAS derimot har tvilholt på BOB, noe som tyder på at kundene deres ikke har noe imot dette. Hadde kundene deres sviktet som følge av at de måtte kjøpe maten de vil spise ombord hadde jo SAS vært nødt til å gå tilbake til "gratis" mat.
Selv lar jeg ikke serveringskonseptet bestemme valg av flyselskap, og jeg tror det er forsvinnende få som tar hensyn til det når de bestiller en flyreise i eco-klasse. Den som tilbyr den billigste billetten er som regel den folk velger, helt uavhengig av servering.
Øivind is offline  
Old 14-12-2010, 08:23   #17
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Av ren nysgjerrighet: hvilken farge har EuroBonus-kortet ditt?
Fnate sitt er grønt med gule firkanter og hjemmelaget ettersom han ikke har fått noe fra SAS. Mitt er gullfarget, altså ikke Pandion. Men det føles ikke på meg som om fargen har hatt så mye å si.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline  
Old 14-12-2010, 08:31   #18
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by Øivind View Post
Flere nettverksselskaper har forlatt BOB-konseptet og har begynt å "spandere" drikke og en liten matbit. SAS derimot har tvilholt på BOB, noe som tyder på at kundene deres ikke har noe imot dette. Hadde kundene deres sviktet som følge av at de måtte kjøpe maten de vil spise ombord hadde jo SAS vært nødt til å gå tilbake til "gratis" mat.
Selv lar jeg ikke serveringskonseptet bestemme valg av flyselskap, og jeg tror det er forsvinnende få som tar hensyn til det når de bestiller en flyreise i eco-klasse. Den som tilbyr den billigste billetten er som regel den folk velger, helt uavhengig av servering.
Overskriften på tråden er "flyselskapenes service", så da er det vel dette som diskuteres. Men jeg er enig at de fleste velger ut fra pris. Jeg antar at de fleste som vil blir spurt etter en LH-reise vs en SK-reise vil synes at LH tilbyr bedre service, når man kan drikke gratis brus, kaffe, sekt, vin og øl - samt at man får en matbit i tillegg - og til samme pris som SK.

Og utvilsom vil en tysker som er vant med å fly A* og LH synes at SAS yter elendig service når ikke en gang vann er gratis.
AirbusTrond is offline  
Old 14-12-2010, 08:33   #19
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Fnate sitt er grønt med gule firkanter og hjemmelaget ettersom han ikke har fått noe fra SAS. Mitt er gullfarget, altså ikke Pandion. Men det føles ikke på meg som om fargen har hatt så mye å si.
SAS driver forskjellsbehandling, ved at noen må betale for avec, mens andre får en "håndfull" konjakker ?
AirbusTrond is offline  
Old 14-12-2010, 09:01   #20
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Men er ikke service mer enn om øllet er gratis eller ikke......
Someone is offline  
Closed Thread

Posting Rules