Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-06-2011, 18:48   #1
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
OBB 85 Hvordan opplever passasjerene i en flyulykke det (splittet fra AF447)

Quote:
Originally Posted by Hendz View Post
Mye interessant lesing her. Er helt fersk her på forumet, men drister meg til å spørre; Er det noen teorier på hvordan selve krasjet må ha føltes for passasjerene i det de styrtet mot havet? Var de ved bevissthet hele veien eller svimet de av?
Unnskyld at jeg spør: men hvorfor lurer du?
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 19:25   #2
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: AF 447

Quote:
Originally Posted by Hendz
Mye interessant lesing her. Er helt fersk her på forumet, men drister meg til å spørre; Er det noen teorier på hvordan selve krasjet må ha føltes for passasjerene i det de styrtet mot havet? Var de ved bevissthet hele veien eller svimet de av?

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Unnskyld at jeg spør: men hvorfor lurer du?
Synes ikke det var så dumt å spørre om, garantert mange som lurer på om de som satt ombord var klar over hva som skjedde eller om de var uvitende.
Med så mange oppegående sjeler som det er her inne så får man svar på det meste man lurer på innen fly sektoren og fint at noen svarte Hendz. Sikkert mange andre runt om i verden og som lurer på om de omkommende følte/visste/ante hvilken sjebne de fikk. Hadde de etterlatte sett de svarene så ville vel de følt det på en måte bedre at de ikke var klar over hva som skjedde med de.

Hadde jeg hatt foreldre eller barn ombord på den flighten så ville vel jeg følt meg bedre innvendig at jeg visste at de ikke led før de traff havoverflaten...
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2011, 22:55   #3
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: AF 447

Er det unaturlig å lure på hvordan passasjerene opplevde det?
For meg er det en naturlig ting å tenke på. Det var bl.a. barn som reiste alene ombord. Tror foreldrene ville bli beroliget (om man kan bruke det uttrykket) av å vite at barnet deres ikke visste noe før var over.

Imm
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 00:56   #4
BU9001/V2.0
ScanFlyer Gold
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,121
Default Re: AF 447

Jeg må si jeg forstår Polaris meget godt.
Slike spørsmål er unødvendige.
BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 01:01   #5
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Re: AF 447

Quote:
Originally Posted by BU9001/V2.0 View Post
Jeg må si jeg forstår Polaris meget godt.
Slike spørsmål er unødvendige.
Jeg har litt problemer med å forstå hvorfor? Spørsmålet ble stilt på en god og forsiktig måte og i respekt for de ombord? Dette er garantert noe mange lurer på, og det ble da også gitt i alle fall ett veldig godt og informativt svar også.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 01:05   #6
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: AF 447

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Unnskyld at jeg spør: men hvorfor lurer du?
Quote:
Originally Posted by BU9001/V2.0 View Post
Jeg må si jeg forstår Polaris meget godt.
Slike spørsmål er unødvendige.
De fleste som mister noen i en ulykke vil helst ha svar på alle spørsmål rundt hva som skjedde. Mange føler det bedre når de vet at deres nærmeste ikke led.
Før eller senere kommer det nok en film eller en video som viser hva som skjedde. Men mange jeg har snakket med har også lurt på om de som satt ombord visste noe før det uungåelige skjedde.

Så hva er galt med å spørre om de led eller visste noe de siste min av flighten?
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 03:35   #7
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: AF 447

Hvorfor trenger man å spekulere i hvordan noen hadde det før de døde, hvis man selv ikke har noe konkret tilknytning til dem? Fordi man har en hemmelig pervers tenning på å vite at folk led nød før de døde? Fordi man selv er usikker på hvordan det er å oppleve en styrt? Fordi man vil vite at de "ikke følte noe smerte" slik at man ikke forer en usikkerhet man selv har for flyvning?

Jeg spurte bare av ren nysgjerrighet, fordi vi i flyskrekkens kretser snakker mye om "slike type spørsmål". Interessant at man både i flyskrekkgrupper OG fly"interesse/hobby"grupper spør et slikt spørsmål.

Det er jo til sammenlikning ikke ofte man spør seg om hvordan folk i en kjedekollisjon på E6 opplevde sine siste sekunder, eller hvordan folk i en avsporning av et hurtigtog opplevde de siste sekundene. Alt blir så mye mer intenst med fly?

(Unnskyld om dette er OT).
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 04:56   #8
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,916
Default Re: AF 447

Jeg synes det er naturlig at dette spørsmålet ville komme. Ser ingenting galt i det!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 07:15   #9
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Jeg synes det er naturlig at dette spørsmålet ville komme. Ser ingenting galt i det!
Enig i det. Særlig når man får vite at "fallet" varte i over tre minutter.

Akkurat dette har vært slått opp relativt stort i media også, med intervju med en norsk enke som syntes det var så trist at mannen måtte ha vært så redd så lenge. Fram til hun fikk vite at "fallet" varte så lenge, hadde hun slått seg til ro med at alt hadde skjedd brått. De nye opplysningene rippet opp i alt og ga enken en ny sorgresksjon. Trist (men også fint), hvis det stemmer, som man kan lese her på forumet, at det likevel gikk brått. Media sviktet sin informasjonsoppgave og laget en sak bygget på makaber spekulasjon.

Last edited by RWY 24; 05-06-2011 at 08:40.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 12:47   #10
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,855
Default Re: AF 447

Det var faktisk "tenk hvordan det var ombord de minuttene" som var lunch-temaet vårt på fredag - jeg føler ikke at mine kollegaer er mer "perverse" en snittet.

Jeg lurer i alle fall på dette, og om flyet var i spinn osv..
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 13:34   #11
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: AF 447

Ja, jeg også har tenkt på hvordan disse minuttene har vært for de ombord. Og jeg har mange ganger tenkt meg hvilken "lettelse" - om man kan kalle det det, for foreldrene til barna som reiste alene, hvis man ikke visste noen ting før det var over.

Jeg anser meg ikke som pervers for at jeg lurer på hvordan det har vært ombord. Og jeg ser heller ingen sammenheng mellom å kollidere med bil, og det å falle fra 12.000 meters høyde. Vi er mennesker, ikke maskiner.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 13:49   #12
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Før vi går for langt her: Polaris har ikke skrevet at hun syntes spørsmålet var unødvendig eller perverst!! Hun var bare nysgjerrig på hvorfor dette spørsmålet ofte kommet opp.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 14:04   #13
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: AF 447

Thank you. Og point still stands - ingen har besvart hvorfor annet enn "fordi".
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 16:52   #14
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: AF 447

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Thank you. Og point still stands - ingen har besvart hvorfor annet enn "fordi".
Greit nok, men ingen har vel sagt at det er feil med noen annen begrunnelse enn «fordi» heller.

Jeg synes det er helt kurant å lure på om noen led eller ikke i ei ulykke. Takk for gode svar på det spørsmålet.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 16:57   #15
Hendz
Newcomer
 
Join Date: May 2011
Posts: 19
Default Re: AF 447

Polaris: Jeg spurte av samme grunn som deg; Ren nysgjerrighet.

I tilegg slo media veldig opp at flyet var flere minutter ute av kontroll og i full fart mot havoverflaten. Dette ledet igjen til at enkelte gikk ut i mediene og hevdet passasjerene opplevde vektløs tilstand og et rent helvette på nedoverturen. Jeg spurte her inne på forumet for å finne et svar som kanskje er nærmere sannheten en hva tabloidene serverer oss !

Jeg har ingen hemmelig tenning på at mennesker lider, slik du spør om. Snarere tvert om, jeg blir fort nedbrutt når jeg tenker på katastrofer som AF 477 o.l. Av respekt for de etterlatte og for å hedre minnet til de som omkom, mener jeg det er særdeles viktig å finne ut mest mulig om hva som skjedde når uforståelige katastrofer rammer oss mennesker.
Hendz is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 18:06   #16
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Greit nok, men ingen har vel sagt at det er feil med noen annen begrunnelse enn «fordi» heller.

Jeg synes det er helt kurant å lure på om noen led eller ikke i ei ulykke. Takk for gode svar på det spørsmålet.
Selv om du ikke liker meg trenger du ikke kaste dritt ved enhver anledning? Eller har du et så stort markeringsbehov?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 18:14   #17
Mchansern
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 334
Default Re: AF 447

Oh snap. Grabbin' popcorn.
Mchansern is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 18:15   #18
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: AF 447

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Thank you. Og point still stands - ingen har besvart hvorfor annet enn "fordi".
Det er den samme forklaringen du har brukt i alt for mange tråder i diskusjoner her, så hva er gale med den forklaringen nå?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 18:19   #19
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Ok, kan ikke dere ta den diskusjonen et annet sted. Jeg er nemlig tom for poppkorn. Fly, folkens! Fly!
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2011, 18:31   #20
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Jeg tror årsaken til at vi lurer, er en kombo av alle forslagene dine, Polaris. Flyulykket er ofte spektakulære. Pressen tar for seg. Og vi, som fra naturens side skal være skeptiske til stor høyde og fart, har vel litt problemer med å forholde oss til det. Og i noen av ulykkene, som i den vi diskuterer, tar det lang tid fra ulykken er et faktum og til det smeller. Og det er jo fascinerende hvis det er sånn at flyet kan ha falt i tre min uten at folk skjønte hva som var i ferd med å skje. I bil og bussulykker går jo alt ofte litt fortere og lavere, så da er det lettere å forestille seg hvordan det har gått for seg.

Jeg tror tidsaspektet er viktig i andre sammenhenger også, f.eks ved alvorlig sykdom som kreft. Det er ofte en trøst hvis ting har gått smertefritt og raskt for seg.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Om streik, fagforeninger og ulemper for passasjerene i luftfarten (splittet) Northrider Småprat 116 08-04-2013 13:51
Hvordan telles passasjerene på lufthavnene? SBT Småprat 5 22-04-2012 13:30
Widerøe Norgesbillett - Hvordan er det egentlig dette foregår? (splittet) Hermann SF Reiseforum 6 27-11-2010 16:54
[LOT] Et flyforum opplever det som må være CK (og BU662) sitt mareritt Utflyttet Flyforum 3 28-09-2006 20:14


All times are GMT +2. The time now is 15:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.