Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-04-2011, 23:35   #141
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: SAS dropper Dubai-ruten

Quote:
Originally Posted by Norwing View Post
Ja dette hadde jo mye med nedleggelsen av Dubai-ruten å gjøre...
CPH jobber aktivt med ruteutvikling. En sannsynlig konsekvens av det er at EK etablerte seg på CPH. Denne etableringen gjorde at potensialet for SK å fly samme rute ble borte. CPHs ruteutviklingspotensiale er knyttet til passasjergrunnlaget der og ved konkurrerende lufthavner. Ergo er den påfølgende diskusjonen avledet av den opprinnelige saken. Direkte relatert til nedleggelsen av DXB? Nei. Relevant i forhold til beslutningene som ledet frem mot dette? Kanskje.

Vår kjære Gro sa en gang: Alt henger sammen med alt!...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2011, 23:37   #142
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
ja, det er vel en grei oppsummering av statistikken sånn generelt....
Det er korrekt.
Old 25-04-2011, 12:38   #143
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post

Om derimot målsettingen med tallene er å redegjøre for potensialet for f.eks. direktetrafikk fra OSL og ut i den store verden så er det opplagt at muligheten til å hente transferpax kan bidra til å øke lønnsomheten (eller iallefall passasjergrunnlaget).
Jeg pendler jo nå med AF 306/309 (CDG-SEA-CDG) og dette er jo ruten jeg selv var dypt med på planleggingen av, med nettopp bruk av statistikker - dog for å finne et markedsgrunnlag som motiv Du skrev dette svaret mens AF 309 tok meg til Paris og når jeg så det i Tapatalk på CDG tok jeg meg tid til å se hvor mange som hentet bagasje i CDG - en nokså god indikasjon på lokaltrafikk vs. transfer (jeg tar alltid 15:55 CDG-OSL for å få en formiddag inne i Paris uansett) og av en sprutfull A340 var det 17 ! som hentet bagasje, la oss legge til 3-4 med kun håndbagasje.....så vil jeg si at Transfer trafikken nok er noe mere vesentlig enn et teoretisk bidrag !

Jeg er fremdeles forundret over hvorfor det settes et tildels negativt fokus på CPH´s arbeide med nye ruter som er i konkuranse med eksistrende ruter, dette er et dilemma alle flyplasser som er aktivt opptatt av å tiltrekke seg nye selskaper og ruter. Faktisk har vel CPH tatt et vesentlig skritt i riktig retning med å skille ut delen som jobber mot nye kunder i et eget selskap (CPH Connect). Dette er noe vi kommer til å se andre flyplasser gjøre også, selv OSL kommer nok til å havne på en slik løsning forhåpentligvis med Access Oslo.

Det er jo ikke noe nytt dilemma, lokalt i Seattle var det klart en konflikt at samme avdeling og samme budsjetter jobbet med Markedsaktiviteter for SAS sin CPH rute samtidig som de jobbet for å få Air France på plass, og Paris var SAS sin destinasjon #3 etter CPH og STO fra Seattle (Microsoft og Boeing har begge store kontorer i Paris), så at Air France åpnet tok en stor del av SAS sitt marked. Et annet problem som både OSL og SEATAC har i dagens struktur er at begge er deler av offentlig sektor (Avinor og Port of Seattle) og kan f.eks. ta i mot rabatterte billetter fra potensielle selskaper, noe et privat selskap som CPH Connect og Access Oslo kan.

En flyplass er jo også en merkevare, og vi skal ikke glemme at CPH har bygget seg opp som merkevare på Intercontinental Trafikk siden 60 tallet, noe FBU aldri kunne bli da de fleste IC maskinene ikke kunne operere på FBU uten altfor store restriksjoner.
Old 25-04-2011, 13:35   #144
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg pendler jo nå med AF 306/309 (CDG-SEA-CDG) og dette er jo ruten jeg selv var dypt med på planleggingen av, med nettopp bruk av statistikker - dog for å finne et markedsgrunnlag som motiv Du skrev dette svaret mens AF 309 tok meg til Paris og når jeg så det i Tapatalk på CDG tok jeg meg tid til å se hvor mange som hentet bagasje i CDG - en nokså god indikasjon på lokaltrafikk vs. transfer (jeg tar alltid 15:55 CDG-OSL for å få en formiddag inne i Paris uansett) og av en sprutfull A340 var det 17 ! som hentet bagasje, la oss legge til 3-4 med kun håndbagasje.....så vil jeg si at Transfer trafikken nok er noe mere vesentlig enn et teoretisk bidrag !

Jeg er fremdeles forundret over hvorfor det settes et tildels negativt fokus på CPH´s arbeide med nye ruter som er i konkuranse med eksistrende ruter, dette er et dilemma alle flyplasser som er aktivt opptatt av å tiltrekke seg nye selskaper og ruter. Faktisk har vel CPH tatt et vesentlig skritt i riktig retning med å skille ut delen som jobber mot nye kunder i et eget selskap (CPH Connect). Dette er noe vi kommer til å se andre flyplasser gjøre også, selv OSL kommer nok til å havne på en slik løsning forhåpentligvis med Access Oslo.
For ordens skyld: Jeg er ikke kritisk til at CPH jobber for å tiltrekke seg nye ruter. Det er deres business og det de lever av. For SAS på andre siden av bordet ser kanskje saken litt anderledes ut. Jeg håper at OSL blir like flinke som CPH, men at de kanskje ikke "jukser" i benchmarkingen....

Hva angår transfer pax så har iallefall ikke jeg sagt/skrevet noe om at dette bare er av teoretisk interesse i forhold til rutepotensial.
Old 25-04-2011, 14:30   #145
PP
ScanFlyer Molded

OBB 80 Re: SAS dropper Dubai-ruten

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Vil gerne understrege at Copenhagen Connected ikke er en udskilning af ruteudviklingsaktiviteterne fra Københavns Lufthavn A/S.

Copenhagen Connected er en markedsføringsfond der i øjeblikket drives som et 4-årigt projekt under Wonderfull Copenhagen. Copenhagen Connected varetager hovedsageligt destinationsmarkedsføring af København, Danmark og Øresundsregionen for at stimulere vækst i forbindelse med nye destinationer og markeder fra CPH. Copenhagen Connected arbejder derfor helt naturligt tæt sammen med CPH i relation til tiltrækning af nye selskaber, men det er stadig Airline Sales & Route Development afdelingen på CPH som varetager de egentlige ruteudviklingsaktiviteter.

Airline Sales & Route Development afdelingen for CPH er endvidere inddelt i to ben: Ruteudvikling (tiltrækning af nye kunder) og Key Account Management (håndtering af eksisterende kunder).

PP is online now   Reply With Quote
Reply

Posting Rules