Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-04-2011, 17:44   #101
jefi99
ScanFlyer Gold

Default Re: SAS dropper Dubai-ruten

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nei, naturligvis kan jeg ikke det. Hadde jeg derimot sittet i CPHs styrelse så hadde jeg kanskje kunne gjort det, men siden de aller fleste av oss her er outsidere så må man gjøre sine egne vurderinger. Det er nok heller ingen her som kan dokumentere at det motsatte holder.

Jeg synes derimot det er litt merkelig å skulle bli fremholdt som konspirasjonsteoretiker for en nokså elementær analyse om konkurranseforhold. Det er ett premiss som min analyse hviler på, og det er det faktum at nye CPH attraherer nye kunder (som iallefall delvis er i konkurranse med eksisterende kunder). Jeg tror du vil slite med å finne noen som vil hevde at økt konkurranse ikke påvirker eksisterende kunder negativt, og at slik økt konkurranse kan gjøre at eksisterende kunder vurderer å flytte sin aktivitet til andre områder. Jeg forstår at CPH ønsker å tiltrekke seg nye kunder, men det er opplagt at dette også kan ha negative effekter. Noe mer konspiratorisk enn det var ikke mine innlegg ment å skulle være.
Selvfølgelig påvirker det eksisterende kunder (SAS' CPH-DXB-rute), når nye kunder (EK's DXB-CPH-rute) lanceres. Blandt andet derfor trækker SK sig fra ruten. Det er ikke unikt i luftfartsbranchen.

Men du understeger adskillige gange, at det er et resultat af CPH's politik. Hvilket er absurd nonsens.
Old 20-04-2011, 18:08   #102
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
Selvfølgelig påvirker det eksisterende kunder (SAS' CPH-DXB-rute), når nye kunder (EK's DXB-CPH-rute) lanceres. Blandt andet derfor trækker SK sig fra ruten. Det er ikke unikt i luftfartsbranchen.

Men du understeger adskillige gange, at det er et resultat af CPH's politik. Hvilket er absurd nonsens.
Vel, du skal selvsagt få lov til å mene det du mener, men du bør kanskje samtidig respektere at andre kanskje har en annen vurdering av saken uten at uenighet om vurderinger gir deg anledning til å stemple andre med diverse karakteristikker.

Det er helt riktig at dette ikke er unikt for luftfartsbransjen. Nettopp derfor synes jeg det er merkelig at dette gir grunnlag for å trekke en slutning om konspirasjon. Jeg kjenner ikke deg og vet derfor ikke om du sitter med informasjon som ikke er i "the public domain", men basert på f.eks. det som PP trekker frem her samt det vi vet om CPH sitt arbeid med ruteutvikling så er det vel nærliggende å trekke konklusjonen at EKs inntreden i markedet er et resultat av nettopp dette arbeidet. Siden jeg anklages for konspiratorisk atferd så får jeg være påpasselig med å understreke at dette er en vurdering som får stå for min egen regning. Jeg får vel også være påpasselig med å poengtere at jeg ikke har ment at dette er et resultat av CPHs politikk, men at det er sannsynlig at det er det. Noe annet ville i mine øyne være å undervurdere det arbeidet som ruteutviklingsavdeling til CPH bedriver, og det har jeg ingen grunn til å gjøre. Om dette er absurd nonsens vet jeg ikke. Jeg vurderer iallefall dette til å være et sannsynlig scenario.

Last edited by TOS; 20-04-2011 at 19:46.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2011, 11:15   #103
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Enig, etter min mening burde main hub ligget i ARN. Stockholm Metropolitan Area er faktisk større enn Københavns, så jeg sier ingen fornuftig grunn til at CPH skal være main hub fremfor ARN. Og dessuten, lønnskostnadene er lavere i Sverige enn i DK, og der tar man seg ikke et "fagligt møde" når det måtte passe...
Flyr ikke nordmenn mest? Da er det vel naturlig at hovedhub ligger i OSL.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2011, 16:13   #104
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Flyr ikke nordmenn mest? Da er det vel naturlig at hovedhub ligger i OSL.
Men det er fortsatt få av oss.... , men for all del.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2011, 21:48   #105
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Flyr ikke nordmenn mest?
Dette er vel en af de påstande som oftest har været fremført på dette forum. Grundet Norges geografi er der ingen tvivl om at såvidt indenrigs medregnes har nordmænd en af de højeste flyrejsefrekvenser i verden.

Ses der på internationale rejser har Skandinavien samlet set en ganske høj frekvens af flyrejser og der er i den sammenhæng formentlig ikke den store forskel på Sverige, Norge og Danmark. Fra destination til destination er der sikkert forskelle pga. forskellige præferencer m.v.

For at tage et par konkrete eksempler så er besøgstallene for 2010 fra de tre Skandinaviske lande kendt for henholdsvis USA og Thailand. Herved er det muligt at udregne hvor mange besøg der genereres per år for hver 100 indbygger i landet (% af befolkning).

Beregningerne er foretaget på baggrund af følgende indbyggertal:

Sverige: 9.325.429
Danmark: 5.534.738
Norge: 4.932.400

USA:

Sverige: 371.853 --> 4,0 besøg per 100 indbygger
Danmark: 258.788 --> 4,7 besøg per 100 indbygger
Norge: 221.145 --> 4,5 besøg per 100 indbygger

Thailand:

Sverige: 355.214 --> 3,8 besøg per 100 indbygger
Danmark: 152.398 --> 2,8 besøg per 100 indbygger
Norge: 132.108 --> 2,7 besøg per 100 indbygger

PP is online now   Reply With Quote
Old 21-04-2011, 22:51   #106
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Og hvis en ser på antall utenlandspassasjerer det er per innbygger i de tre landene så fordeler det seg med følgende tall:
Danmark: 3,1 flighter per innbygger
Norge: 3,1 flighter per innbygger
Sverige 2,9 flighter per innbygger
Tallet for Göteborg City Airport er usikker på grunn av mangelfull rapportering, men er satt til 750 000 passasjerer.
Old 22-04-2011, 00:59   #107
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Enig, etter min mening burde main hub ligget i ARN. Stockholm Metropolitan Area er faktisk større enn Københavns, så jeg sier ingen fornuftig grunn til at CPH skal være main hub fremfor ARN.
Fra Wikipedia:
Stockholm Metropolitan Area, Population: 1,964,805 Area: 6,519 Km²
Copenhagen Metropolitan Area, Population: 1,834,492 Area: 2,861 Km²

og til sammenligning...fra www.oresundsregionen.org:
Øresundsregionen, Population ca. 3,6 millioner (Den danske side: ca. 2.465.000
Den svenske side: ca. 1.199.000)
Old 22-04-2011, 14:16   #108
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Og hvis en ser på antall utenlandspassasjerer det er per innbygger i de tre landene så fordeler det seg med følgende tall:
Danmark: 3,1 flighter per innbygger
Norge: 3,1 flighter per innbygger
Sverige 2,9 flighter per innbygger
Tallet for Göteborg City Airport er usikker på grunn av mangelfull rapportering, men er satt til 750 000 passasjerer.
Hvilket illustrerer hvor mange udlandsrejser der generes per indbygger - ikke hvor mange af disse rejser som foretages af henholdsvis danskere, nordmænd og svenskere. Men ser at du trods alt har fjernet transfer pax. i dine beregninger.

Old 22-04-2011, 15:01   #109
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Fra Wikipedia:
Stockholm Metropolitan Area, Population: 1,964,805 Area: 6,519 Km²
Copenhagen Metropolitan Area, Population: 1,834,492 Area: 2,861 Km²

og til sammenligning...fra www.oresundsregionen.org:
Øresundsregionen, Population ca. 3,6 millioner (Den danske side: ca. 2.465.000
Den svenske side: ca. 1.199.000)
I forhold til placering af hub er det naturligvis altid interessant hvor stort et lokal marked der eksisterer, men mange mange andre faktorer spiller ind. Så at det i en skandinavisk/SAS kontekst skulle være det eneste rigtige at placere hoved-hubben i den største by vidner om mangel på indsigt.

Desuden viser dette en anden af de største skrøner (i tillæg til at nordmænd rejser mest) i denne diskussion om hovedhub i SAS' trafiksystem - nemlig at Stockholm er en meget større by end København, men lad os tage et kig på populations tallene for de tre hovedstæder i Skandinavien:

Stockholm:

Område / population / areal / befolkningstæthed

City / 847.073 / 188 Km² / 4,505.7 per Km²
Urban / 1.252.020 / 377.30 Km² / 3,318.4 per Km²
Metro / 2.054.343 / 6,519 Km² / 315.1 per Km²

København:

City / 539,542 / 88.25 Km² / 6,113.8 per Km²
Urban / 1,199,224 / 455.61 Km² / 2,632.1 per Km²
Metro / 1,914,865 / 3,030 Km² / 632 per Km²

Oslo:

City / 599,230 / 454.03 Km² / 1,321.5 per Km²
Urban / 912,046 / ??? / ???
Metro / 1,422,442 / 8,900 Km² / 159.8 per Km²

Så man kan sige Stockholm Metropolitan Area har flere indbyggere end København Metropolitan Area, men tilgengæld dækker Stockholm et område over dobbelt så stort som København. Man kan også sige at Oslo er en større by end København, men hvad der defineres som Oslo by er over fem gange større end det område der defineres som København by.

Old 22-04-2011, 15:02   #110
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

....har jeg sett denne diskusjonen før?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2011, 16:17   #111
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Dette er blitt en tåpelig diskusjon.
SAS har valgt å ha sin største hub i København, INGEN her inne klarer å endre på det. Finnes det andre bedre alternativer, absolutt. Legger CPH til rette for at SAS skal øke på CPH? NEI, ikke slik jeg ser det. Men det er åpenbart andre grunner til at SAS velger å bli.

Når det gjelder Nordmenn, så reiser ikke nordmenn mest, men vi legger igjen mest penger per person. Men det vil garantert være dansker her inne som ikke liker å høre om det og som nå vil kreve dokumentasjon etc.
Et eksempel, ombord på fly, hvem handler for mest penger? Hvem legger igjen mest penger på flyplassene? osv.

Igjen en tåpelig diskusjon. Men underholdende, da det virker som om enkelte tar det som en personlig fornermelse at det finnes flyplasser med en viss størrelse utenfor Københavnsområdet.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2011, 20:44   #112
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Originally Posted by PP View Post
Hvilket illustrerer hvor mange udlandsrejser der generes per indbygger - ikke hvor mange af disse rejser som foretages af henholdsvis danskere, nordmænd og svenskere. Men ser at du trods alt har fjernet transfer pax. i dine beregninger.
Det er helt ikke helt korrekt PP, transfer er bare tatt ut de danske og norske tallene, men ikke de svenske. Nå har jeg fått et lite anslag over transfertallene for ARN og de er trukket fra (20% transfer). Tallene skulle vært forskjøvet mer i retning Sverige så lenge tallene for Danmark også innbefatter passasjerer som skal til svensk side i Øresundsregionen. Denne andelen varierer, men CPH har tidligere oppgitt den til 20% og synes den til å ligge på mellom 25 og 27%. Tilsvarende er det også 3% av lokale passasjerene til og fra OSL slike som skal til svensk side av grensen.

Med slike korreksjoner gjør at andelene endrer seg til følgende:
Danmark = 2,5 flighter per innbygger
Norge = 3,1 flighter per innbygger
Sverige = 3,0 flighter per innbygger

Selvsagt er denne trafikken ikke bare bestående av de tre landenes innbyggere, men også utlendinger på besøk i de tre landene.
Old 22-04-2011, 21:08   #113
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Dette er blitt en tåpelig diskusjon.
Tja, jeg har sett mer tåpelige diskusjoner her inne tidligere.

Quote:
Når det gjelder Nordmenn, så reiser ikke nordmenn mest, men vi legger igjen mest penger per person. Men det vil garantert være dansker her inne som ikke liker å høre om det og som nå vil kreve dokumentasjon etc.
Om du ser tallene som -KGL legger ut ovenfor så ser du at det er flest utenriksreiser per hode fra Norge (tall fra offisielle luftfartsmyndigheter i de tre land). Så om det du skriver stemmer så legger de ikke bare igjen mest penger per person, men de reiser også mest per person. Det er imidlertid naturligvis ikke bare snakk om nordmenn som reiser ut fra Norge, men det gjelder vel fra alle land.

Dette er selvsagt ikke ensbetydende med at CPH skal legges ned, bare så det er sagt (vi vil jo ikke nøre opp under farlige konspirasjonsteorier som forsøker å få CPH nedlagt).

Quote:
Men underholdende, da det virker som om enkelte tar det som en personlig fornermelse at det finnes flyplasser med en viss størrelse utenfor Københavnsområdet.
Det er også min erkjennelse.

Last edited by TOS; 22-04-2011 at 21:48.
Old 22-04-2011, 21:33   #114
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Hvorfor skal Svensker som sogner til CPH trekkes fra ? , sogner man til den flytplassen så gjør man det, uavhening av hudfarge.

Dette blir for dumt.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2011, 21:36   #115
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Hvorfor skal Svensker som sogner til CPH trekkes fra ? , sogner man til den flytplassen så gjør man det, uavhening av hudfarge.

Dette blir for dumt.
Dumt eller ikke. KGLs tall er vel bare for fra hvilke land folk reiser. Enkelte synes å mene at det er feil å hevde at nordmenn reiser mer enn f.eks. dansker. Så synes ikke være tilfellet (iallefall om man ser på folk som reiser ut fra Norge - som selvsagt ikke nødvendigvis kun er nordmenn, men kanskje er denne manglende presiseringen omtrent den samme om det er snakk om Norge, Sverige eller Danmark). Jeg tror uansett ikke det er noen tvil om at CPH har et stort kundegrunnlag. Det er bare av & til på sin plass med visse nyanseringer.

Last edited by TOS; 22-04-2011 at 21:50.
Old 22-04-2011, 22:13   #116
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Så man kan sige Stockholm Metropolitan Area har flere indbyggere end København Metropolitan Area, men tilgengæld dækker Stockholm et område over dobbelt så stort som København. Man kan også sige at Oslo er en større by end København, men hvad der defineres som Oslo by er over fem gange større end det område der defineres som København by.
Geografisk utstrekning er vel ikke spesielt interessant kriterium. Er ikke disse storbyregionene definert utfra økonomiske regioner (dvs. pendlerområde eller arbeidsmarkedsregioner)? Det stemmer iallefall med tallene for Oslo-regionen. Hvis så er tilfellet så spiller det liten rolle om Oslo er 3x så stort som CPH.
Old 22-04-2011, 22:22   #117
PP
ScanFlyer Molded

Nå efter lidt justering af tallene således at det ønskede resultat fremkommer, er det nu blevet konstateret at det er nordmænd som rejser mest. På trods af at tallene ikke direkte kan anvendes til denne konklusion. Ligeledes som vi nu også ved at nordmænd tilmed har den største betalingsvillighed - for det er der altså nogen som siger.

Nå men jeg vil læne mig tilbage og undre mig over at nordmænd ikke er den skandinaviske befolkningsgruppe som rejser mest til USA og Thailand (de to største oversøiske rejsemål fra Skandinavien) - for dette foreligger der jo rent faktisk officielle tal på. Men hvor er det så nordmænd rejser hen - til grisefest på Mallorca? God tur...

Nu orker jeg ikke mere af denne diskussion og vil holde påske - og så håber jeg at alle i nordmænd også i fremtiden vil få glæde af Scandinavia's Hub på CPH når i tager på jeres mange rejser ud i den store verden! I er altid velkomne trods alt

Last edited by PP; 22-04-2011 at 22:25.
Old 22-04-2011, 23:30   #118
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Nå men jeg vil læne mig tilbage og undre mig over at nordmænd ikke er den skandinaviske befolkningsgruppe som rejser mest til USA og Thailand (de to største oversøiske rejsemål fra Skandinavien) - for dette foreligger der jo rent faktisk officielle tal på. Men hvor er det så nordmænd rejser hen - til grisefest på Mallorca? God tur...
Spania er nordmenns favorittreisemål, i likhet med hva som er tilfellet for dansker.

Last edited by TOS; 22-04-2011 at 23:57.
Old 23-04-2011, 01:21   #119
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Må komme med en liten innrømmelse, var litt overoptimistisk på Sveriges vegne - hadde prestert det brillante å legge inn 7,5 millioner på Säve i stedet for 750 000 som det skulle være. I tillegg er det foretatt noen små justeringer på de to andre som ikke gjør noen vesentlige forandringer. Derfor legger jeg ut alle tallene så også dere kan kontrollere.

Quote:
Jeg kan fortelle deg hvor den største utenlandsveksten på OSL har vært i 2010 (offentliggjort i årsrapporten for 2010):
1. Berlin +71 000 passasjerer
2. Bangkok + 64 000 passasjerer
3. Zürich +52 000 passasjerer
4. Helsinki +40 000 passasjerer
5. Wien + 38 000 passasjerer
Med ande ord er ingen av de to store skandinaviske blant de fem største vekstdestinasjoner (først på sjette kommer ARN), ei heller var Mallorca eller Kanariøyene blant vekstområdene. Det vi kan se ut fra dette er at en IC-direkteflight er blant vinnnerne, en ny spennende hovedstad og tre viktige huber med egne flyselskap som flyr interkontinentalt.
Old 23-04-2011, 02:44   #120
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Jeg er fremdeles litt forvirret jeg her i skammekroken, siden tallene deles paa antall innbyggere - dreier det seg om reiser som starter i Oslo ? dvs av mine pendler turer det siste halve aaret mellom Seattle og Oslo - saa telles kun denne paasketuren som var den eneste reisen som startet i Oslo. eller er det antall passasjerer som reiser fra OSL ? slik at alle mine 10 turer telles ?

Posting Rules