Flyprat

Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-02-2011, 16:26   #1
Piper
ScanFlyer Gold

Spørsmål CAMO på motorfly

Noen som har prøvd andre CAMO organisasjoner enn motorflyseksjonen hos NLF? Tenker i første rekke på Danmark og Sverige.

Evt. har brukt NLF, hvor mye kom en godkjennelse på for en C172?
Piper is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2011, 10:05   #2
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Default Re: CAMO på motorfly

Nja.. man kan vel lese litt på NLF CAMO sine sider.. selve førstegangsgodkjennelsen på et fly avhenger av hvor "god" dokumentasjonen du fremlegger/samt status på flyet er, og regnes vel per time (som det står skrevet under).

Quote:
Originally Posted by NLF
Da NLF etablerte sin CAMO ble det lagt til grunn en innmeldingsavgift på kr. 5.000. Det ble antatt at relativt få fly ville komme over i normal oppfølging fra NLF CAMO i 2010. Det ble derfor besluttet at det ikke skulle være noen separat årsavgift for medlemskap i 2010. I tillegg var det fastsatt at førstegangs gjennomgang og review vil faktureres med kr. 600 per medgått arbeidstime. Utover dette var det for motorfly satt en driftsavgift pÃ¥ kr. 1.000 per 50 timer, med et maksimumstak på kr. 10.000 pr år for innmeldingsavgift og driftsavgift samlet.
http://www.nlf.no/CAMO/Nyheter/Sider/Avregning.aspx
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2011, 07:41   #3
Piper
ScanFlyer Gold

Har sett litt på det.
Er vel meste interessert i om noen hadde erfaring fra noen danske eller svenske CAMO organisasjoner.
Spesielt om noen var billigere.
Old 22-02-2011, 13:27   #4
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Jeg har lest et sted (Flynytt muligens?) at det er mye billigere å gjøre dette i Sverige, men hva det koster og hvor stor differanse det er mellom norske og svenske priser vet jeg ikke.
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2011, 16:21   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by piper View Post
Noen som har prøvd andre CAMO organisasjoner enn motorflyseksjonen hos NLF? Tenker i første rekke på Danmark og Sverige.

NLF burde kunne gi deg en "typisk pris" med forutsetninger.

Quote:
Originally Posted by Fly high View Post
Jeg har lest et sted (Flynytt muligens?) at det er mye billigere å gjøre dette i Sverige, men hva det koster og hvor stor differanse det er mellom norske og svenske priser vet jeg ikke.
Flynytt skrev noe rundt myndighetspålagte avgifter ifbm. nytt gebyrregulativ hvis jeg ikke husker feil. De har skrevet mye om "CAMO-kaoset" i de siste utgavene.

Old 27-02-2011, 10:58   #6
73H
NorFlyer Front Row

Quote:

Jeg kan sjekke opp hva CAMO innrullering + fortløpende avgifter kommer på for flyene i "flyklubben" i løpet av kvelden. Det var en relativt kostbar affære, og så langt kan jeg påstå at vi verken har fått sikrere fly, eller spart andre vedlikeholdskostnader. I praksis betyr det dyrere flyleie dessverre.

Last edited by 73H; 27-02-2011 at 21:20.
73H is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2011, 11:30   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by pb300polar View Post
Jeg kan sjekke opp hva CAMO innrullering + fortløpende avgifter kommer på for flyene i "flyklubben" i løpet av kvelden. Det var en relativt kostbar affære, og så langt kan jeg ikke påstå at vi verken har fått sikrere fly, eller spart andre vedlikeholdskostnader. I praksis betyr det dyrere flyleie dessverre.
Ja, og når man leser siste Flynytt så kan man jo lure på hvor kommunikasjonsproblemene mellom instansene NLF, LT, EASA ligger. Det er hvertfall helt klart at alt ikke er helt klart iflg. en artikkel der.

Old 25-03-2011, 12:24   #8
73H
NorFlyer Front Row

Da har jeg sett litt nærmere for hva CAMO kommer til å koster våre to fly i klubben i 2011.

5000 kroner i innmeldingsgebyr høsten 2010 (belastes i 2011)
6000 i årsgebyr
9000 kroner i innrullering i ARC (egen individspesifikk manual) + review av dokumenter

PR FLY...

i tillegg tilkommer 1000 kroner pr flydde 50 timer

Da snakker vi fort om 15-20.000 kroner pr år pr fly i faste kostnader som man tidligere ikke har hatt....

Tilsynet gjør en god jobb med å drepe GA i norge dessverre
73H is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2011, 13:20   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by pb300polar View Post
Tilsynet gjør en god jobb med å drepe GA i norge dessverre
Ja, får man ikke drept flygleden med regler så kan man ta i bruk økonomiske virkemilder

Old 30-03-2011, 12:03   #10
Piper
ScanFlyer Gold

Da var en avtale med våres hyggelige naboer i sør på plass. DKK 7000,- for første året, deretter DKK 4000,- Litt reiseomkostnader til Sola måtte påregnes, men blir å dele med 2-3 andre. Ikke noe tillegg for hvert ettersyn.
Old 30-03-2011, 19:04   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Leser siste Flynytt med et stønn. Nå når det er lagt ned mye arbeid, dvs. svidd av mye penger, på å kopiere fabrikkens vedlikeholdsdokumentasjon inn i CAMO-format så finner myndigheten ut at det kanskje hadde holdt med referanser, slik jeg mener NLF forsøkte på i oppstarten.

Lurer på hvor mye penger og ressurser som er kastet bort her, som eks. kunne vært brukt på sikkerhet. Dette opplegget virker jo stikk mot sin hensikt slik de holder på nå. Hva hadde andre "bransjer" sagt om saken? Ser ikke for meg at dette hadde forbigått i stillhet i eks. fritidsbåtmiljøet eller for bilister.

Old 31-03-2011, 10:14   #12
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Det er jo ikke rart folk slutter med motorfly og går over til mikro, der slipper du vel unna med 700kr i året eller noe sånt.. dog ser jeg på hendelsesrapporter innen mikro at det kanskje burde vært litt mer kontroll der
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2011, 23:52   #13
dypen
ScanFlyer Blue

dypen's Avatar

Quote:
Da var en avtale med våres hyggelige naboer i sør på plass. DKK 7000,- for første året, deretter DKK 4000,- Litt reiseomkostnader til Sola måtte påregnes, men blir å dele med 2-3 andre. Ikke noe tillegg for hvert ettersyn.
Disse prisene virker veldig lave! Gjelder disse tallene innmeldingsavgifter ved registrering av camo pluss sluttføring og deretter årlig gebyr?

Etablering av camo første gang er slik jeg har forstått avhengig av flyets alder, eier historikk, teknisk tillstand osv

Hvis flyet har en del år på baken og har vært registrert i flere land kan camo`n bli en dyr afære avhengig av historikk og hvordan dette er dokumentert osv Sporing og dokumentasjon kan være tidkrevende, penger

Snakket med en fyr som har en maskin på 30 år, kjøpt ny i Norge med ryddig og dokumentert historikk. Camo godkjent med alt første året nærmere 60 tusen, og dette er ikke noe enkelt stående eksempel. Har hørt om flere! Hva prisen blir på påfølgende år vet jeg ikke men da kan jo dine DKK 4000,- være riktig avgift.
Old 18-04-2011, 17:53   #14
Piper
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by dypen View Post
Disse prisene virker veldig lave! Gjelder disse tallene innmeldingsavgifter ved registrering av camo pluss sluttføring og deretter årlig gebyr?

Etablering av camo første gang er slik jeg har forstått avhengig av flyets alder, eier historikk, teknisk tillstand osv

Hvis flyet har en del år på baken og har vært registrert i flere land kan camo`n bli en dyr afære avhengig av historikk og hvordan dette er dokumentert osv Sporing og dokumentasjon kan være tidkrevende, penger

Snakket med en fyr som har en maskin på 30 år, kjøpt ny i Norge med ryddig og dokumentert historikk. Camo godkjent med alt første året nærmere 60 tusen, og dette er ikke noe enkelt stående eksempel. Har hørt om flere! Hva prisen blir på påfølgende år vet jeg ikke men da kan jo dine DKK 4000,- være riktig avgift.
Skal gi beskjed når regningen kommer, men slik jeg forstod tilbudet var det alt inkludert. 7000 DKK, ca 7350 NOK i år og 4000 DKK til neste år. Men som skrevet, regningen er ikke kommet.

Er heller ikke spesielt imponert av motorflyseksjon sittt opplegg for CAMO. Ref flynytt der det fremkommer at det sansyneligvis holder med referanser til farikkens vedlikeholdsunderlag. Undersøker de ikke noe selv?
Old 18-04-2011, 19:14   #15
dypen
ScanFlyer Blue

dypen's Avatar

Quote:
Er heller ikke spesielt imponert av motorflyseksjon sittt opplegg for CAMO. Ref flynytt der det fremkommer at det sansyneligvis holder med referanser til farikkens vedlikeholdsunderlag. Undersøker de ikke noe selv?
Masse arbeide som ikke var nødvendig, holder med en henvisning! Men flyeier belastes for arbeide! Bra at det er noe som går ned i pris for de som ikke er ferdige, men hva med de som har sluttført CAMO registrering?

Posting Rules