Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-04-2011, 20:09   #1
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Crew på SAS sin OSL-EWR rute

Hvilket land kommer crewet fra? Ser at det ble brukt en svenskregistrert maskin på første tur. Regner ikke med at SAS har norsk crew som er opplært til de store maskinene, i og med at de ikke ikke akkurat har vært noe vanlig syn her på berget.

Hvordan er det egentlig med cabin crew og kursing i forhold til forskjellige flytyper?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2011, 20:13   #2
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
SAS Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Regner ikke med at SAS har norsk crew som er opplært til de store maskinene
Det er ikke korrekt...
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2011, 20:13   #3
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

CC er vel i all hovedsak fra OSL basen.
Men dermed er det ikke så mange fra OSL basen igjen på IC produksjon fra CPH
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2011, 20:17   #4
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

CC Er kurset på 2/3 flytyper
OSL basert CC på IC er også skolert på 737 , men det er etter at nedtrappingsavtalen trådde i kraft ikke blitt rekrutert OSL basert CC til IC, men de som fløy IC får fortsette.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2011, 20:25   #5
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Hvilket land kommer crewet fra? Ser at det ble brukt en svenskregistrert maskin på første tur. Regner ikke med at SAS har norsk crew som er opplært til de store maskinene
Jo da, vi har til og med medlemmer av dette forumet som er norske og som jobber i cockpit og i kabinen på "de store maskinene". Ta og les litt lenger foran i denne tråden, du, så blir nok inntrykket litt annet.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2011, 20:52   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,490
Default Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Hvor maskinen er registrert spiller forøvrig ingen rolle ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2011, 21:49   #7
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Jeg flyr Airbus A330/340 ( store maskiner ), og 737. Var tidligere også på md-80.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2011, 07:28   #8
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
CC Er kurset på 2/3 flytyper
OSL basert CC på IC er også skolert på 737 , men det er etter at nedtrappingsavtalen trådde i kraft ikke blitt rekrutert OSL basert CC til IC, men de som fløy IC får fortsette.
Men nå blir det vel det rekruttert igjen, siden OSL har fått 907/908?
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2011, 07:33   #9
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Quote:
Originally Posted by LN-SEK View Post
Men nå blir det vel det rekruttert igjen, siden OSL har fått 907/908?
Nope, i alle fall ikke ennå . Det er vel nok CC med AL kvalifikasjoner pt.
Men det pågår vel noen drøftinger angående tolkinger i nedtrappingsavtalen , og hvordan fremtidig rekrutering skal foregå og Norske CC' 'rett' til å fly IC ut fra CPH / ARN og vs.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2011, 08:11   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Nope, i alle fall ikke ennå . Det er vel nok CC med AL kvalifikasjoner pt.
Men det pågår vel noen drøftinger angående tolkinger i nedtrappingsavtalen , og hvordan fremtidig rekrutering skal foregå og Norske CC' 'rett' til å fly IC ut fra CPH / ARN og vs.
Jeg har forstått det slik at mange av de norske CC som flyr IC jobber seg ned til CPH; dvs. at de ikke bare flyr passivt. Hvis så er tilfellet, er årsaken til at man trapper ned antall nordmenn som flyr IC pga at man skal spare overnattingskostnader på CPH? Er dette en avtale som alle CC-foreningene er enige i, eller er det i kategorien "I will make you an offer you cannot refuse..."?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2011, 09:49   #11
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg har forstått det slik at mange av de norske CC som flyr IC jobber seg ned til CPH; dvs. at de ikke bare flyr passivt. Hvis så er tilfellet, er årsaken til at man trapper ned antall nordmenn som flyr IC pga at man skal spare overnattingskostnader på CPH? Er dette en avtale som alle CC-foreningene er enige i, eller er det i kategorien "I will make you an offer you cannot refuse..."?
Det er CAU som har satt dette kravet. De vil ha hele IC for seg selv.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2011, 10:11   #12
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
Det er CAU som har satt dette kravet. De vil ha hele IC for seg selv.
Er det noe de IKKE krever?

Last edited by Boeing_fan; 11-04-2011 at 10:16.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2011, 11:23   #13
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
Det er CAU som har satt dette kravet. De vil ha hele IC for seg selv.
Det er feil, og det vet du vel???

Nå jobbes det med en ny felles tjenestegjøringsavtale, så får vi se hva det kommer ut av den.
Det som var fakta med "nedtrappingsavtalen" som nå foreligger var Jørgen Lindegaard sin oppdeling og splitting av selskapet.
Derfor ble det også slik at De Nordmenn som allerede fløy langt skulle fortsette med det, men ingen flere skulle rekruteres med mindre behovet meldte seg med nye intercont ruter fra Oslo.
Men som sagt, hvordan dette blir i fremtiden forhandles det om nå.

CAU har aldri krevd å ha intercont for seg selv, men de har hevdet retten sin i henhold til avtalene i de ulike land. Om dette er riktig moralsk sett er en annen diskusjon. Men de har aldri krevd dette.
For info, jeg er ikke medlem av CAU, men NKF. Så skal sies at mange av metodene CAU har benyttet tidligere er spesielle, men aldri vært kontraktsstridige.

Last edited by SAS-Steward; 11-04-2011 at 11:28.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2011, 21:41   #14
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Det er feil, og det vet du vel???

Nå jobbes det med en ny felles tjenestegjøringsavtale, så får vi se hva det kommer ut av den.
Det som var fakta med "nedtrappingsavtalen" som nå foreligger var Jørgen Lindegaard sin oppdeling og splitting av selskapet.
Jeg "vet" det, men liker å sette tingene litt på spissen av og til. Det var forhandlinger om innsparinger økonomisk, og sjelden har vi sett CAU være så "bekymret" for SAS sin økonomi som da de kom med sitt rungende "JA" til Lindegaards forslag om basedelt produksjon. Snakk om krokodilletårer!

Den største tragedien som har rammet SAS i de 26 årene jeg har jobbet her, etter Gottrøra og Linate-ulykkene, må være "Jøgge Lille"! Snakk om å smadre skandinavisk samarbeid og vyer!

CAU= Crocodiles Are US!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2011, 10:05   #15
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
Jeg "vet" det, men liker å sette tingene litt på spissen av og til. Det var forhandlinger om innsparinger økonomisk, og sjelden har vi sett CAU være så "bekymret" for SAS sin økonomi som da de kom med sitt rungende "JA" til Lindegaards forslag om basedelt produksjon. Snakk om krokodilletårer!

Den største tragedien som har rammet SAS i de 26 årene jeg har jobbet her, etter Gottrøra og Linate-ulykkene, må være "Jøgge Lille"! Snakk om å smadre skandinavisk samarbeid og vyer!

CAU= Crocodiles Are US!
Jørgen-lille var nesten ene å alene mannen som kjørte SAS i grøfta. Lurer på hvor styret var i den perioden.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2011, 12:03   #16
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,900
Default Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Jørgen-lille var nesten ene å alene mannen som kjørte SAS i grøfta. Lurer på hvor styret var i den perioden.
Styret var om mulig værre enn Jørgen-lille...de kunne 3 bokstaver N E I
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2011, 12:05   #17
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Styret var om mulig værre enn Jørgen-lille...de kunne 3 bokstaver N E I
Nåja, Jørgen fikk tydligvis lov til å nesten legge ned selskapet. Så man kan jo lure hvor de var og det var vel heller JA-JA-JA han fikk.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2011, 12:08   #18
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,900
Default Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Nåja, Jørgen fikk tydligvis lov til å nesten legge ned selskapet. Så man kan jo lure hvor de var og det var vel heller JA-JA-JA han fikk.

Så lenge styret ikke ble spurt om å investere...fikk man til allt...utvikle, bygge opp, satse, fremtiden etc. var alle fy ord....og det var en norsk styreformann...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
New York neste uke (22 januar)? Selger SAS Go - OSL - EWR og EWR - CPH - OSL lutt Reiseforum 1 19-01-2016 21:56
SAS sin OSL-TXL-rute Glenn Flyforum 16 16-06-2014 07:35
Hvordan går UA sin rute OSL-EWR? Dash Småprat 7 22-02-2014 21:06
Om DY-IC-crew, 5th freedom, SAS SIN-BKK og annet (splittet) Mekum Småprat 15 21-09-2012 19:38
EWR-MCO, EWR-OSL med Continental og SAS SudCaravelle TripReports 12 08-08-2011 20:16


All times are GMT +2. The time now is 01:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.