Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-03-2011, 14:45   #1
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
SAS SAS overtar TRD-CPH

Fikk høre fra en WF ansatt i dag at SK tar over ruten TRD-CPH grunnet meget gode passasjerantall og WF tar over KRS-CPH. Dette skal være offisielt i følge vedkommende men jeg har ikke sett noe info eller pressemelding om dette.

Noen som vet mer?
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2011, 15:12   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Vil jo være smart av SAS-gruppen å være så fleksibel at de kan stokke litt rundt på opplegget, slik de har planer om i sommer også.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2011, 15:23   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Høres fornuftig ut, jet på lengre ruter og prop på kortere.
Lurer på om SAS har planer om å dele trafikken mellom NO og DK likt etter hvert, ikke kun OSL-CPH. Passasjertallene blir jo fordreid slik det er i dag.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2011, 15:27   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Lurer på om SAS har planer om å dele trafikken mellom NO og DK likt etter hvert, ikke kun OSL-CPH. Passasjertallene blir jo fordreid slik det er i dag.
Fordreid? Det er jo samme selskap. La oss håpe de fordeler det på en mest mulig effektiv måte for selskap og kunder.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 26-03-2011 at 16:11.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2011, 15:36   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
La oss håpe de fordeler det på en mest mulig effektiv møte for selskap og kunder.
Enig i dette, det er ikke min arbeidsplass det går ut over.
I dag er det vel ca 25-30 daglige flighter mellom Norge og Danmark. Så vidt jeg har skjønt flys ca halvparten av OSL-CPH av norsk crew og fly stasjonerte i Norge. Dvs at crew i Norge får en uforholdsmessig liten del av "kaka".
Uansett, jeg bryr meg ikke så veldig om det, og jeg vet ikke noe om hva som foregår bak kulissene. Dette er vel en fagforening vs effektivisering vs politikk sak.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2011, 15:57   #6
Novair
ScanFlyer Gold
 
Novair's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,066
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Det er ikke tatt noen avgjørelse i denne saken, foreløpig. Det jobbes dog med å se på ulike effektiviseringstiltak. Kommer tilbake med mer info til uka.
Novair is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2011, 16:05   #7
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,607
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Dette gjør det kanskje mulig for WF å åpne nye ruter eller øke frekvenser på eksisterende ruter ettersom KRS-CPH er kortere enn CPH-TRD.
__________________
Upcoming flights:
APR ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2011, 16:49   #8
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Hurra - det var en god nyhet for oss som enkelte ganger drar til Køben, eller bruker det som springbrett videre
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2011, 17:21   #9
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Fordreid? Det er jo samme selskap. La oss håpe de fordeler det på en mest mulig effektiv måte for selskap og kunder.
I SAS systemet er det dessverre slik at noen ganger er det økonomi, og andre ganger politikk, som ligger til grunn for de avgjørelser som blir tatt.

Får håpe det er økonomi som gjelder denne gangen.
Kua is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2011, 18:52   #10
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Dette gjør det kanskje mulig for WF å åpne nye ruter eller øke frekvenser på eksisterende ruter ettersom KRS-CPH er kortere enn CPH-TRD.
SAS kunne vel egentlig godt bruge et regionalt selskab til de lidt kortere og tyndere ruter ud af CPH til feed?

CPH-TRD hører omvendt naturligt til hos SAS, da begge byer er vigtige SAS-destinationer.

Lars
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2011, 22:26   #11
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Noen som hørte bønen min. hehe
Jeg har lenge hevdet at SAS burde ta over TRD-CPH og at WF bør fly KRS-CPH isteden. Nå ser det kanskje ut til at det blir en realitet...
__________________
Mvh Lars Tore Haugan

Last edited by LTH; 26-03-2011 at 22:30.
LTH is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2011, 08:23   #12
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Personligt så jeg gerne WF flyve AAR-OSL i konkurrence med BA
Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2011, 08:31   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,962
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
I dag er det vel ca 25-30 daglige flighter mellom Norge og Danmark. Så vidt jeg har skjønt flys ca halvparten av OSL-CPH av norsk crew og fly stasjonerte i Norge. Dvs at crew i Norge får en uforholdsmessig liten del av "kaka".
OSL-CPH forgår flertallet av flygningene med norsk crew/norsk baserte fly. Gjorde er sjekk på morgendagensflighter og 9 av 14 avganger er med 737 (dvs "norsk produksjon"), mens de resterende 5 er med CPH baserte fly (en blanding av MD, Airbus og CRJ)
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2011, 11:11   #14
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by Kua View Post
I SAS systemet er det dessverre slik at noen ganger er det økonomi, og andre ganger politikk, som ligger til grunn for de avgjørelser som blir tatt.

Får håpe det er økonomi som gjelder denne gangen.
Vet ikke om du har fått det med deg, men nå er det KUN økonomi som gjelder når avgjørelser taes i SAS. Slik har det faktisk vært en stund.
Blir litt det samme som å fortsatt si at i SAS er det hele tiden streiker, ganske så lenge siden det var antydning til streik i SAS nå.

Så igjen, økonomi, økonomi, økonomi er det som gjelder.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2011, 12:06   #15
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Vet ikke om du har fått det med deg, men nå er det KUN økonomi som gjelder når avgjørelser taes i SAS. Slik har det faktisk vært en stund.
Blir litt det samme som å fortsatt si at i SAS er det hele tiden streiker, ganske så lenge siden det var antydning til streik i SAS nå.

Så igjen, økonomi, økonomi, økonomi er det som gjelder.
Skulle ønske du hadde rett, men det blir ganske naivt å tro at det er slik. At det er en større andel økonomi kontra politikk idag enn før kjøper jeg, men vi er ikke kvitt politikken ennå!

Kastrups rolle som nav i SAS systemet er veldig politisk i Danmark. Kastrup lufthavn er Danmarks største arbeidsplass!

I Norge er det 3 baser. Påstås at det er kostnadsnøytralt? Svenskene mener det motsatte (GOT base).

En liten greie; WF piloter flyr passivt med SAS hele tiden. SAS piloter får ikke fly passivt med WF. Det er for dyrt!!!!!!! GOT-OSL. Man sender SAS piloter via ARN istedet for direkte med WF!

3 land er inne i bildet. Det er dessverre nødt til å bli litt politikk!
Kua is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2011, 15:14   #16
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Ja, det enkleste hadde nok vært om dere (fordømte) ATC-mennesker kun hadde hatt 737 å forholde dere til
Her gir mannen en fin forklaring med klare fakta, så kommer du med en ufin bemerkning. Kunnskap er makt.....

Så får vi håper at ikke SAS raserer det flotte tilbudet som WF har bygd opp på ruten med opptil 4 daglige avganger. SK hadde en forrige gang de fløy.....
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2011, 16:36   #17
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,299
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Vet ikke om jeg synes det var spesielt positivt at WF overtar CPH-KRS.
Hvordan den ruta går, har jeg ingen info om. Men jeg har jo lagt merke til at de gangene jeg har flydd har det ikke vært spesielt fullt. En av grunnene til dette er at de fleste gangene jeg har undersøkt priser ut i Europa, har SAS priset KRS-CPH-"Europa" betydelig høyere enn KRS-OSL-"Europa". Og da synes jeg SAS underminerer sine egne ruter. Jeg er ikke akkurat overbevist om at SAS vil gjøre noen endringer på dette om WF overtar rutene, nei, jeg vil vel nesten si tvert imot!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2011, 18:03   #18
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Her gir mannen en fin forklaring med klare fakta, så kommer du med en ufin bemerkning. Kunnskap er makt.....

Så får vi håper at ikke SAS raserer det flotte tilbudet som WF har bygd opp på ruten med opptil 4 daglige avganger. SK hadde en forrige gang de fløy.....
De var oppe i to daglige en stund.
Jeg er litt skeptisk kjenner jeg. WF fikk ruta siden SK ikke klarte å få den til å gå helt rundt.
WF gjorde det også tilsynelatende bra på TRD-ARN med tre daglige, og når SK "tok over", så er vi nå nede i 3-4-5 ukentlige.
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2011, 18:30   #19
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Hvis SAS skal ta over forutsetter jeg minst 3 daglige med CRJ 900. Kanskje kan A319 benyttes på siste fly fra CPH og første fly fra TRD.

Hvis SAS begynner å tulle med en daglig eller noe sånt, bør de holde fingrene sine unna. Man trenger ikke å ødelegge en rute...
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2011, 20:41   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Det var da positivt, og oppbyggende for ruta
Det er positivt at det er billigere for oss som reisende. Det indikerer vel imidlertid ditt tidligere argument om at "direkte er dyrere" ikke alltid holder (jeg ser at du skriver generelt, og jeg forstår at generelt ikke er ensbetydende med alltid... ).

Jeg er også litt usikker på om dette trekket er positivt for SAS som sådan. Det kommer vel an på både det ene & det andre; bl.a. hvor mye trafikk (les: inntekter) direkteruten stjeler fra CPH/ARN, hvor mye mertrafikk som genereres av direkteruten, og hvor mye man klarer å kapre fra andre operatører. Nå vet jeg ikke hvor mye lavere priset direkteruten er (jfr. Dag Vikings post), og vet heller ikke hvor mye de henter inn i inntekter på cargo.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
TRD-OSL-CPH-MUC i SAS GO henrikvd TripReports 2 25-01-2014 23:46
SAS A321 TRD - CPH 18. mai? adressa Register- og ATC-Forum 5 29-02-2012 12:10
Lokaltur Trd-Cph, Cph-Osl-Trd nov 2011 hanswest TripReports 9 04-11-2011 19:47
Priser: non-stop vs via (splittet fra SAS overtar TRD-CPH?) Basse-HAU Flyforum 16 28-03-2011 23:47
Avgang med 737 vs Q400 (splittet fra: SAS overtar TRD-CPH?) thnp Flyforum 11 28-03-2011 23:44


All times are GMT +2. The time now is 13:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.