![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
|
![]()
Vil også i de fleste tilfeller gi 2-5 min innsparing på de andre 737-rutene som stort sett tar av rett bak (den fordømte) Widerøen. Disse må i dag først og fremst vente til WIF har svingt på kurs (2-3 min etter start av t/o roll) og deretter vektoreres rundt og over Widerøen (10-15 NM ekstra)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]() Quote:
Det er en annen sak på -100 til Helgelandskysten selvsagt.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
|
![]()
Bamseh/TCAS: Ja jeg vet hva jeg snakker om siden jeg faktisk er FLL på ENVA (TWR/APP).
Min opplevelse av Q400 er at den inbound stort sett oppfører seg som en 737 (men de er veldig bastante på 250kts under FL100), men på avgang og utklatring er markant tregere enn jet-maskiner. ACC liker heller ikke å få en WIF foran og 737 som tar innpå bakfra i fanget, så vår arbeidsmetodikk i dag er stort sett alltid å vektorere 737 rundt og over før vi sender de over til ACC. I de fleste tilfeller ordner vi jo OSLOB/TRF på Widerøene dersom vi har en slik konstellasjon, og får de da ihvertfall noen grader av kurs kontra det å fly ut via NORPO (09) eller KOTEX (27). |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Ja, det enkleste hadde nok vært om dere (fordømte) ATC-mennesker kun hadde hatt 737 å forholde dere til
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,382
|
![]()
Joeje meg - det hoeres ut som at de har like mye trafikk som JFK .....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]() Quote:
Jeg synes det er merkelig at Q400 på Værnes sliter sånn på utklatring i forhold til her på Sola - her må en Q400 være godt gjennom FL100 climbing før en B737 som tar av like bak er i nærheten i høyde. Og jeg har jobbet Bodø ACC sektor sør, og jeg er direkte uenig i det du sier. Det er da klart at en B737 kan fly fortere enn Q400, men dette er da vitterlig ikke et tema ved utklatring i TMA - så jeg skjønner ikke hvordan du kan si at det gir 2-3 minutter forsinkelse på trafikken som tar av bak! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
|
![]() Quote:
Når det kommer til inbounds vil jeg tro at ihvertfall hver tredje eller fjerde SAS-73x holder 260kts+ godt under FL100 på vei inn. Norwegian opplever jeg faktisk overholder 250kts-regelen og spør om å få high descendspeed dersom de ønsker dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,628
|
![]()
Det er en veldig enkel grunn til at de ikke flyr raskere med Q400en. Den har redline på 245 kts under FL80. Vi brukte å gi ATC beskjed om max 240 under FL80, men i Wien lærte de det etterhvert og tok hensyn til det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2005
Posts: 116
|
![]() Quote:
Jeg har også noen kommentarer til NORPO 3a spesielt sammenlignet med SID fra Flesland. Men det kan vi ta med et kart foran oss. Hilsen FK27 Friendship Forever. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Del gjerne dine kommentarer ang. SID ENVA vs ENBR
![]() Alle flytyper er velkomne, artig at ikke alt er B737..
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS overtar TRD-CPH | MD11 | Flyforum | 100 | 22-12-2012 12:42 |
CRJ vs Q400, når er hver mest egnet? (splittet fra flere x-SK Q400 til WF) | roger | Flyforum | 34 | 24-09-2012 21:54 |
Skulle SAS lease B739ER? (splittet fra ''SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)) | Trdfly | Flyforum | 11 | 07-03-2012 22:58 |
Priser: non-stop vs via (splittet fra SAS overtar TRD-CPH?) | Basse-HAU | Flyforum | 16 | 28-03-2011 23:47 |
WF Q400 classic, NG, problemer m.m. (splitt fra WF overtar Vestlink) | FLIGHT666 | Flyforum | 38 | 21-06-2010 22:50 |