Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-03-2011, 16:54   #1
thnp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
SAS Avgang med 737 vs Q400 (splittet fra: SAS overtar TRD-CPH?)

Vil også i de fleste tilfeller gi 2-5 min innsparing på de andre 737-rutene som stort sett tar av rett bak (den fordømte) Widerøen. Disse må i dag først og fremst vente til WIF har svingt på kurs (2-3 min etter start av t/o roll) og deretter vektoreres rundt og over Widerøen (10-15 NM ekstra)

thnp is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2011, 11:23   #2
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by thnp View Post
Vil også i de fleste tilfeller gi 2-5 min innsparing på de andre 737-rutene som stort sett tar av rett bak (den fordømte) Widerøen. Disse må i dag først og fremst vente til WIF har svingt på kurs (2-3 min etter start av t/o roll) og deretter vektoreres rundt og over Widerøen (10-15 NM ekstra)
Q400 klatrer og flyr minst like fort som en B737 i TMA, så når det gjelder København-ruta så er det vel irrelevant..
Det er en annen sak på -100 til Helgelandskysten selvsagt..
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2011, 11:24   #3
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by thnp View Post
Vil også i de fleste tilfeller gi 2-5 min innsparing på de andre 737-rutene som stort sett tar av rett bak (den fordømte) Widerøen. Disse må i dag først og fremst vente til WIF har svingt på kurs (2-3 min etter start av t/o roll) og deretter vektoreres rundt og over Widerøen (10-15 NM ekstra)

Du vet hva du snakker om?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2011, 13:48   #4
thnp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Bamseh/TCAS: Ja jeg vet hva jeg snakker om siden jeg faktisk er FLLENVA (TWR/APP).

Min opplevelse av Q400 er at den inbound stort sett oppfører seg som en 737 (men de er veldig bastante på 250kts under FL100), men på avgang og utklatring er markant tregere enn jet-maskiner. ACC liker heller ikke å få en WIF foran og 737 som tar innpå bakfra i fanget, så vår arbeidsmetodikk i dag er stort sett alltid å vektorere 737 rundt og over før vi sender de over til ACC. I de fleste tilfeller ordner vi jo OSLOB/TRF på Widerøene dersom vi har en slik konstellasjon, og får de da ihvertfall noen grader av kurs kontra det å fly ut via NORPO (09) eller KOTEX (27).
thnp is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2011, 13:57   #5
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Ja, det enkleste hadde nok vært om dere (fordømte) ATC-mennesker kun hadde hatt 737 å forholde dere til
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2011, 14:22   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,382
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Joeje meg - det hoeres ut som at de har like mye trafikk som JFK .....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2011, 17:59   #7
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Her gir mannen en fin forklaring med klare fakta, så kommer du med en ufin bemerkning. Kunnskap er makt.....
Hehe, den er ikke ufin hvis du leser hele tråden, jeg bare relaterer til hans første (fordømte) post. Det var mest ironi. Jeg har ikke noe imot de klare fakta
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2011, 12:52   #8
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by thnp View Post
Bamseh/TCAS: Ja jeg vet hva jeg snakker om siden jeg faktisk er FLLENVA (TWR/APP).

Min opplevelse av Q400 er at den inbound stort sett oppfører seg som en 737 (men de er veldig bastante på 250kts under FL100), men på avgang og utklatring er markant tregere enn jet-maskiner. ACC liker heller ikke å få en WIF foran og 737 som tar innpå bakfra i fanget, så vår arbeidsmetodikk i dag er stort sett alltid å vektorere 737 rundt og over før vi sender de over til ACC.
Nå skal vel alle fly 250kts under FL100, så det er vel ikke et problem?

Jeg synes det er merkelig at Q400 på Værnes sliter sånn på utklatring i forhold til her på Sola - her må en Q400 være godt gjennom FL100 climbing før en B737 som tar av like bak er i nærheten i høyde. Og jeg har jobbet Bodø ACC sektor sør, og jeg er direkte uenig i det du sier.

Det er da klart at en B737 kan fly fortere enn Q400, men dette er da vitterlig ikke et tema ved utklatring i TMA - så jeg skjønner ikke hvordan du kan si at det gir 2-3 minutter forsinkelse på trafikken som tar av bak!
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2011, 14:46   #9
thnp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
Default Re: SAS overtar TRD-CPH?

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Nå skal vel alle fly 250kts under FL100, så det er vel ikke et problem?

Jeg synes det er merkelig at Q400 på Værnes sliter sånn på utklatring i forhold til her på Sola - her må en Q400 være godt gjennom FL100 climbing før en B737 som tar av like bak er i nærheten i høyde. Og jeg har jobbet Bodø ACC sektor sør, og jeg er direkte uenig i det du sier.

Det er da klart at en B737 kan fly fortere enn Q400, men dette er da vitterlig ikke et tema ved utklatring i TMA - så jeg skjønner ikke hvordan du kan si at det gir 2-3 minutter forsinkelse på trafikken som tar av bak!
Du får vel innse at vi har forskjellige erfaringer med flytypen da. Jeg opplever ihvertfall støtt og stadig å måtte vektorere 737-trafikk rundt og over foradgående Q400. Ikke det at det er noe problem i seg selv, men det var nå en liten input i debatten rundt en evt. overgang til 737 på ruten.

Når det kommer til inbounds vil jeg tro at ihvertfall hver tredje eller fjerde SAS-73x holder 260kts+ godt under FL100 på vei inn. Norwegian opplever jeg faktisk overholder 250kts-regelen og spør om å få high descendspeed dersom de ønsker dette.
thnp is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2011, 15:59   #10
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,628
Default Re: Avgang med 737 vs Q400 (splittet fra: SAS overtar TRD-CPH?)

Det er en veldig enkel grunn til at de ikke flyr raskere med Q400en. Den har redline på 245 kts under FL80. Vi brukte å gi ATC beskjed om max 240 under FL80, men i Wien lærte de det etterhvert og tok hensyn til det.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2011, 21:53   #11
FK27
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 116
Default Re: Avgang med 737 vs Q400 (splittet fra: SAS overtar TRD-CPH?)

Quote:
Bamseh/TCAS: Ja jeg vet hva jeg snakker om siden jeg faktisk er FLLENVA (TWR/APP).

Min opplevelse av Q400 er at den inbound stort sett oppfører seg som en 737 (men de er veldig bastante på 250kts under FL100), men på avgang og utklatring er markant tregere enn jet-maskiner. ACC liker heller ikke å få en WIF foran og 737 som tar innpå bakfra i fanget, så vår arbeidsmetodikk i dag er stort sett alltid å vektorere 737 rundt og over før vi sender de over til ACC. I de fleste tilfeller ordner vi jo OSLOB/TRF på Widerøene dersom vi har en slik konstellasjon, og får de da ihvertfall noen grader av kurs kontra det å fly ut via NORPO (09) eller KOTEX (27).
Endelig en faglig samtale. Jeg er skipper på Q400 inn og ut av ENVA i morgen (29. mars) til og med fredag (1. april). Tar gjerne en tårnkaffe hvis det passer.

Jeg har også noen kommentarer til NORPO 3a spesielt sammenlignet med SID fra Flesland.

Men det kan vi ta med et kart foran oss.

Hilsen
FK27
Friendship Forever.
FK27 is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2011, 23:44   #12
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Avgang med 737 vs Q400 (splittet fra: SAS overtar TRD-CPH?)

Del gjerne dine kommentarer ang. SID ENVA vs ENBR

Alle flytyper er velkomne, artig at ikke alt er B737..
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS overtar TRD-CPH MD11 Flyforum 100 22-12-2012 12:42
CRJ vs Q400, når er hver mest egnet? (splittet fra flere x-SK Q400 til WF) roger Flyforum 34 24-09-2012 21:54
Skulle SAS lease B739ER? (splittet fra ''SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)) Trdfly Flyforum 11 07-03-2012 22:58
Priser: non-stop vs via (splittet fra SAS overtar TRD-CPH?) Basse-HAU Flyforum 16 28-03-2011 23:47
WF Q400 classic, NG, problemer m.m. (splitt fra WF overtar Vestlink) FLIGHT666 Flyforum 38 21-06-2010 22:50


All times are GMT +2. The time now is 05:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.