Flyprat

Go Back   Flyprat > Register- og ATC-Forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-03-2011, 08:46   #1
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Default Re: Noe skjer på OSL nå?! (24/3 - 16:35)

Jeg kjenner til to tilfeller de siste årene, der presenninger har vært i ferd med å blåse ut på RWY på Rygge. (Det blåser ofte relativt friskt fra sydlig retning på Rygge). Begge tilfeller ble observert fra TWR og lufthavnbetjenter måtte ut å plukke dem opp. Den ene presenningen antas å ha løsnet fra en lastebil som har kjørt forbi på E6, da ingen av aktørene ved terminalen savnet noen presenning, og ingen heller bruker presenning av den typen.

Det andre tilfellet var en presenning av den typen man bruker til å trekke over bilen, altså noen som hadde tredd en slik over bilen på utendørsparkeringen når de skulle ut å reise. Dette er en presenning av et lett materiale og har en strikk som skal holde den på plass ved å stramme seg under karosseriet på bilen. Det var altså ikke nok til å holde den på plass i dette tilfellet, vinden fikk tak i presenningen og den var på vei mot RWY før den ble stanset av en lufthavnbetjent.

Denne siste her er imidlertid interessant i forhold til hendelsen på OSL. Strikken som skal holde presenningen på plass ga den en pose-fasong, på en måte som en slags fallskjerm, og som sagt laget av et lett materiale som ikke skal skade lakken på bilen ved å ligge og gnisse.

Jeg bruker ikke mye fantasi på å forestille meg at en slik presenning kunne blåse både langt og høyt med de rette vindforhold, og vind og turbulens både bakkenært og i høyden var det vel nok av den aktuelle dagen? Disse bil-presenningene er jo ofte blå, og det stemmer jo med observasjonen ved OSL.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2011, 17:37   #2
LN-GBM
ScanFlyer Silver

LN-GBM's Avatar

Default Re: Noe skjer på OSL nå?! (24/3 - 16:35)

Et bilde jeg tok torsdag. Her er Fridtjof Nansen i gang med runde nummer to.
LN-GBM is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules