Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-03-2011, 13:16   #1
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Norge Tankespill: BU ble aldri solgt til SK og dermed ingen Norwegian...?

Hvordan hadde Braathens sett ut idag hvis vi tenker oss at de mirakuløst overlevde selv og at de aldri ble solgt til SAS. Norwegian hadde aldri oppstått fordi BU fortsatte å leve videre.

Jeg ser for meg en flåte bestående av bare 737NG fly, både -705 og -805. Bare flighter i Europa, BU ville ikke gått inn på en longhaul strategi ala det DY skal inn på.

Kjør debatt!
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2011, 13:43   #2
fokkeren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
Default Re: Tankespill: BU ble aldri solgt til SK og dermed ingen Norwegian...?

Norwegian hadde ikke greid å bygge seg opp hvis Braathens hadde forsatt.
Husk de fikk ferdig utdandede mennesker i bøtter og spann.
Tror nok att Braathens ville kun fly der det var penger å tjene .Kanskje å fly på fjerne Østen med frakt.
fokkeren is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2011, 14:08   #3
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Tankespill: BU ble aldri solgt til SK og dermed ingen Norwegian...?

Du reiser opp en interessant spörsmal, likevel tror jeg du er litt for optimistisk na det gjelder de "forutsetninger" som du nevner

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Hvordan hadde Braathens sett ut idag hvis vi tenker oss at de mirakuløst overlevde selv og at de aldri ble solgt til SAS. Norwegian hadde aldri oppstått fordi BU fortsatte å leve videre.
...

Kjør debatt!
Jeg tror du glemmer at BU ble solgt för 9-11.

Jeg for min del tror de vil ikke har hadd de finansielle midler a overleve de sjokk-bölger som kom etter. I beste fall vil BU har overlevd som en sma nisje-aktör med 20-25 fly. Ikke mere.

Den ekspansjon som DY klarte ville en BU som en nettverk-selskap med höye kostnader ikke ha klart. Rett og slett fordi de hadde alt internt. Handling, Sales, Maintenance, etc... Og forlik det na med DY, som har det meste outsourced...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2011, 14:36   #4
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,929
Default Re: Tankespill: BU ble aldri solgt til SK og dermed ingen Norwegian...?

Siden dette er et tankespill, vil jeg gå tilbake til tiden før Braathens innledet "samarbeidet" med KLM og før Braathens "arvet" endel exSAS ledere, til tiden hvor endelig Fredag og Bu holdt på med det de kunne best, levere solide produkter på innlandet og sakte bygge seg opp i Europa, UK satsningen virket....andre byer var interessante. Hadde BU valgt å fortsette de løslige samarbeidet med BA, aldri latt KLM få berøve dem....og aldri ansatt de SAS lederene som drømte om et mini-SAS....ja da tror jeg de hadde hatt økonomisk ryggrad til å klare seg gjennom tiden etter 9.11 og med de riktige lederene kunne vi ha sett et selskap som også kunne bygge opp der SAS bygget ned...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2011, 15:25   #5
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,935
Default Re: Tankespill: BU ble aldri solgt til SK og dermed ingen Norwegian...?

Det var vel egentlig målet om å bli større en SAS i Sverige som tok knekken på økonomien.
Husker at Braathens fikk for lite betalt pr. pax når de fløy for KLM til Bergen og Stavanger men tror ikke dette gjorde det store utslaget.
Innenriksmarkedet var vel noenlunde stabilt bortsett fra at Braathens fikk konkurranse fra SAS på Ålesund og Kristiansand.
Jeg kan ikke forestille meg at Braathens skulle hatt et tilsvarende rutenett slik som Norwegian har idag.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2011, 15:35   #6
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Tankespill: BU ble aldri solgt til SK og dermed ingen Norwegian...?

Er Braathens et beskyttet varemerke (eller linkende) for tiden?
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2011, 15:43   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,583
Default Re: Tankespill: BU ble aldri solgt til SK og dermed ingen Norwegian...?

Braathens ble drept av sin ekspansjonssyke. Hadde man i Norge hatt Chapter 11 som her, villa man muligens sett et BU som trakk seg tilbake til det de var gode på - norsk innenriks og 'tunge' fritidsruter (LON, Spania) og charter. Da hadde vi gått tibake til modellen med to 'gode konkurrenter' som ikke var redde for å slåss, men samtidig hjalp av hverandre der man hadde nytte av det, enten ved leie av fly eller protection av pax.

Et slik BU ville på mange måter vært likt det DY er i dag, men ville vært mer forbrukervennlig da de f.eks. ville hatt interlining. Prisene ville neppe vært særlig annerledes enn de er i dag, da det ville være i begge aktørers interesse å holde nye aktører ute. Om de hadde kastet seg ut i avgiftshelvetet er et åpent spørsmål, men jeg tro de hadde lagt seg til en modell nær SAS.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2011, 17:07   #8
fokkeren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
Default Re: Tankespill: BU ble aldri solgt til SK og dermed ingen Norwegian...?

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Er Braathens et beskyttet varemerke (eller linkende) for tiden?
Mener det,ser til Braathens Aviation i Sverige som har en moderne Braathens ving uten SAFE.
fokkeren is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2011, 17:50   #9
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Re: Tankespill: BU ble aldri solgt til SK og dermed ingen Norwegian...?

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Siden dette er et tankespill, vil jeg gå tilbake til tiden før Braathens innledet "samarbeidet" med KLM og før Braathens "arvet" endel exSAS ledere, til tiden hvor endelig Fredag og Bu holdt på med det de kunne best, levere solide produkter på innlandet og sakte bygge seg opp i Europa, UK satsningen virket....andre byer var interessante. Hadde BU valgt å fortsette de løslige samarbeidet med BA, aldri latt KLM få berøve dem....og aldri ansatt de SAS lederene som drømte om et mini-SAS....ja da tror jeg de hadde hatt økonomisk ryggrad til å klare seg gjennom tiden etter 9.11 og med de riktige lederene kunne vi ha sett et selskap som også kunne bygge opp der SAS bygget ned...
Hvem var disse ""SAS lederne"? Kan ikke huske de hadde noen "SAS ledere" før de ble kjøpt opp? Siste sjefen i BU var Arne Jensen, eks TV2.
Kua is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2011, 18:39   #10
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,929
Default Re: Tankespill: BU ble aldri solgt til SK og dermed ingen Norwegian...?

Quote:
Originally Posted by Kua View Post
Hvem var disse ""SAS lederne"? Kan ikke huske de hadde noen "SAS ledere" før de ble kjøpt opp? Siste sjefen i BU var Arne Jensen, eks TV2.
Det var en som gikk direkte fra SAS, 2 som kom til Braathens via kortere "karrierer" utenfor bransjen etter at de hadde sluttet i SAS og den siste var svært involvert via et reklame/design byrå.....nøkkelord i denne sammenhengen er Best & Back og "Nordlys/Spyttklyse" designet.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2011, 20:32   #11
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Tankespill: BU ble aldri solgt til SK og dermed ingen Norwegian...?

Trodde SAS ville hatt klausuler som stipulerte at man ikke kunne gå rett ifra SAS og jobbe for konkurrerende selskap, ihvertfall hvis en kommer ifra en lederposisjon.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2011, 20:46   #12
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,929
Default Re: Tankespill: BU ble aldri solgt til SK og dermed ingen Norwegian...?

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Trodde SAS ville hatt klausuler som stipulerte at man ikke kunne gå rett ifra SAS og jobbe for konkurrerende selskap, ihvertfall hvis en kommer ifra en lederposisjon.
Nei på 90 tallet hadde SAS ikke det, flere ledere gikk til konkurenter, det eneste var at en normal fikk "gå på dagen" - en annen ble daglig leder av Air Europe i Norge - rett fra lederjobb i SAS Norge...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ingen IFE på Norwegian sitt fly til Buenos Aires? BraathensSafe1985 Småprat 4 15-02-2018 20:49
Ingen Kims - ingen kos ELLER ingen Romjul ingen QUIZ LN-KOG Flyforum 10 01-01-2012 23:10
Bare en signatur manglet før SAS ble solgt AirbusTrond Flyforum 3 13-08-2011 17:36
Norske Safirer etter at de ble solgt sivilt... T J Johansen Flyhistorisk forum 0 15-09-2006 02:20
To barn ble stående igjen på OSL da flyet til BGO ble innstilt MD90 Flyforum 32 14-08-2006 18:27


All times are GMT +2. The time now is 22:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.