Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-03-2011, 23:18   #1
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

SAS Re: Nå blir det dyrere å fly

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Årsaken til slike utspill fra analytikere er naturligvis fordi man ser på kostnadsnivået til SAS og konstaterer at de ikke har noe i en ren priskonkurranse å gjøre. Med kostnader som er det dobbelte av store konkurrenter sier det seg selv at fokus hos SAS ikke kan være på pris, men at man må finne andre strenger å spille på (derav SAS sitt ønske om å gjeninnføre bonus innenlands).
Jeg er klar over SAS' skyhøye kostnadsnivå i forhold til DY og FR. Mener jeg har sett tall på det for en stund siden, uten at jeg husker hvor mange øre det koster SAS' CASK ligger på. Det er sikkert mange her inne som har tallene på det. SK må selvsagt forsøke å lede fokuset bort fra pris. Det som er merkelig er at de ikke prøver å distansere sitt produkt fra Norwegians. Ved å kutte all gratis servering, og ikke en gang servere en gratis kopp kaffe på utenlandsflygninger, så distanserer man seg ikke akkurat fra DY. Det eneste SK gjør er å reklamere for sin fantastiske punktlighet, og at de er punktlige er vel og bra, men det er også DY, som leverer flotte punktlighetstall nå om dagen.

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
At SAS også må drive med prisdiskriminering er opplagt
Det kan nesten virke som om det ikke er så opplagt for visse analytikere. Skal vi tro på dem så driver SAS med salg for moro skyld.

Men selvsagt er det helt nødvendig for å utnytte setekapasiteten, noe som har blitt nevnt flere ganger i denne tråden. Men i følge enkelte analytikere skal SK slutte med salg. Helt utrolig at enkelte analytikere for spalteplass i det hele tatt.

Last edited by Boeing_fan; 09-03-2011 at 23:43.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2011, 23:32   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Nå blir det dyrere å fly

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Mener jeg har sett tall på det for en stund siden, uten at jeg husker hvor mange øre det koster SAS å fly en passasjer en kilometer. Det er sikkert mange her inne som har tallene på det.
Om jeg husker rett så lå SAS på en enhetskostnad på ca 90 norske øre (CASK), mens DY lå på ca halvparten. Dette foreløpige tall for 2010.

Vi får vel huske på at det finnes gode analytikere og mindre gode analytikere...
TOS is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules