Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-02-2011, 21:04   #61
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,514
Default Re: And the winner is KC-45A

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Vel, man kan si hva man vil om prosessen og avgjørelsen, men dette er uansett en tanker som vil gjøre jobben. Gratulerer til Boeing, det blir godt for forsvaret å komme seg ut av middelalderen.
Blir ikke dette bare å gå fra eldre middelalder, til sen middelalder? KC 135 er jo 707 og den hadde sin første kommersielle flytur i 58, men baserer seg på 367-80 som hadde F.F i 54 og er dermed en snart 60 år gammel konstruksjon. De eldste KC 135 er ca 50 år gamle. Skal de kommende KC 45 bli like gamle, vil det være en konstruksjon som er ca 80 år når de taes ut av bruk. 767 ble lansert i 78 og hadde F.F og E.I.S. i 1982 det er altså en minst 30 år gammel konstruksjon når USAF får den første levert. En annen interesant sak er, med den bruken USAF har av disse tankflyene (ca 350t/år) så vil skrogene på KC135 holde til ca 2040 og flyene vil da være ca 80 år, vil det samme skje med KC 46 så vil de fly med en 110 år gammel konstruksjon.

Har de brukt KC 135 i 50 år, så bør de klare 5-6 år til, og så heller få en modell basert på 787. I dag er det jo problemer med deler til KC135, hvordan blir det med deler til 767 i 2075?? eller 2090??

Tenk når en nyutdannet pilot på KC45 i 2085 kan fortelle at dette flyet var tipp-tipp oldefar med å konstruere.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2011, 21:25   #62
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: And the winner is KC-45A

Det ser ut til å dryppe litt på Norge og Kongsberg også: http://www.tu.no/motor/article280953.ece


- "Kongsberg-selskapet er eneleverandør av flere deler til Pratt & Whitney-motoren PW4000 som Boeing blant annet benytter på passasjerflyet B767 i dag og har planer om å montere på KC-46A".
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2011, 21:29   #63
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: And the winner is KC-45A

men kan dette bety at 767 fortsetter i noen år til? eventuellt kommer i nye utgaver? En 767ng kunne vel dekket det segmentet 787-3 var ment for?
__________________
Flights since 08/01.2010

Last edited by jameson82; 25-02-2011 at 23:14.
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2011, 09:01   #64
SE-SAM
ScanFlyer Silver
 
SE-SAM's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: JKG/ESGJ
Posts: 530
Boeing Re: And the winner is KC-45A

Så här "skulle" KC-767A sett ut.
Modellen fra Boeing.
/Hans (SE-SAM)
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_3210.jpg
Views:	945
Size:	25.9 KB
ID:	29090  
SE-SAM is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2011, 10:54   #65
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: And the winner is KC-45A

Blir vel noe lignende dette her:

http://www.airliners.net/photo/Italy...ER)/1820252/L/

Boeing KC-767A - Italian Air Force
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2011, 11:05   #66
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,397
Default Re: And the winner is KC-45A

Typebetegnelsen er forøvrig KC-46A ...

Forøvrig er dette nesten som en '767NG' å regne ...

Quote:
Boeing revised its approach after losing the first competition, dropping plans to develop an aircraft combining elements of several different 767 models and basing its “NewGen” tanker bid on a 767-200 equipped with an upgraded KC-10 refueling boom and 787 cockpit displays.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2011, 11:16   #67
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: And the winner is KC-45A

Vet det, Andreas. Mente utseendet. Rart de skal basere det på -200 og ikke -300 størrelse?
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2011, 11:19   #68
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,397
Default Re: And the winner is KC-45A

Quote:
Originally Posted by LN-SEK View Post
Mente utseendet.
Den får winglets.

Størrelsen er basert på USAF's spesifikasjoner som passet 762 bedre enn 763.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2011, 11:49   #69
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: And the winner is KC-45A

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Selvom 787 har katastrofale forsinkelser skal en ikke undervurdere hva Boeing har både lært av egne feil og ikke minst hva de har lært av den nye teknologien....
Håper samtidig de lærte å ikke le så høyt i media av konkurrenten i Frankrike da de fikk forsinkelser...

Jeg ser ikke bort ifra at Boeing hadde det som var best egnet, men med endel uttalelser som kom fra diverse personer i politisk ledelse så stinker det proteksjonisme LANG vei - men med et USA som i prinsippet er konkurs (ref. E24), så er kanskje dette helt nødvendig?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2011, 11:58   #70
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,397
Default Re: And the winner is KC-45A

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Jeg ser ikke bort ifra at Boeing hadde det som var best egnet, men med endel uttalelser som kom fra diverse personer i politisk ledelse så stinker det proteksjonisme LANG vei
De er en beskyldning man må møte, men med den skittentøyvasken denne prosessen har vært igjennom, tror jeg de besluttende har vært SVÆRT forsiktig med å gjøre noe som ikke kan forsvares.

På den annen side - jeg har egentlig aldri skjønt hva som er galt med å forsøke å beskytte sitt eget lands økonomi og arbeidsplasser ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2011, 12:11   #71
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: And the winner is KC-45A

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
De er en beskyldning man må møte, men med den skittentøyvasken denne prosessen har vært igjennom, tror jeg de besluttende har vært SVÆRT forsiktig med å gjøre noe som ikke kan forsvares.

På den annen side - jeg har egentlig aldri skjønt hva som er galt med å forsøke å beskytte sitt eget lands økonomi og arbeidsplasser ....
Som WTO sier "Treating foreigners and locals equally"
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2011, 12:22   #72
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,397
Default Re: And the winner is KC-45A

Endrer egentlig lite ved mitt resonnement ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2011, 12:35   #73
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: And the winner is KC-45A

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
De er en beskyldning man må møte, men med den skittentøyvasken denne prosessen har vært igjennom, tror jeg de besluttende har vært SVÆRT forsiktig med å gjøre noe som ikke kan forsvares.

På den annen side - jeg har egentlig aldri skjønt hva som er galt med å forsøke å beskytte sitt eget lands økonomi og arbeidsplasser ....
Akkurat det at de prøver å ha sitt på det tørre tror jeg så gjerne på, men her er neppe siste ord sagt uansett - selv om "alle" har visst hele tiden at denne kom Boeing til å få uansett.
I og for seg greit nok det (om man er litt venstreorientert), men da nytter det liksom ikke å klage over at andre nasjoner gjør det samme.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2011, 15:00   #74
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: And the winner is KC-45A

Dette føyer seg vel inn i det som er vanlig for US Air Force - only use well proven concepts. Under er en liten oversikt over deres fly og når disse første gang ble satt på papiret. I min tid i forsvarsindustrien (midten av 1980-tallet - midten av 1990-tallet) ble det innen NATO sagt at et våpenkonsept skulle vare 30 år, fra konseptstart til utfasing. At en med KC-46A her snakker om en konstruksjon som i konseptet er allerede 39 år gammel (Boeing-prosjektene 7X7 og 7N7 ble startet i 1972 selv om første flyturen kom 9 år senere) gjør jo at den i utgangspunktet allerede er 9 år eldre enn de målene NATO og dermed også USAF satte for et par tiår siden til total levetid på et slikt prosjekt. Ut fra dette kan vi konkludere med annet enn at utviklingen av våpensystemer i USA har stoppet opp og det vil gå ut over forsvarsevnen deres (og dermed også til andre NATO-land). Jeg synes at det kan stilles spørsmålstegn med om USA er noen stormakt lenger.

I oversikten under vises de flytypene som har en konseptalder på mellom 30 og 50 år med lyserød bakgrunn og de som er over 50 år med rød bakgrunn.

__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2011, 21:04   #75
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
Default Re: And the winner is KC-45A

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Akkurat det at de prøver å ha sitt på det tørre tror jeg så gjerne på, men her er neppe siste ord sagt uansett - selv om "alle" har visst hele tiden at denne kom Boeing til å få uansett.
I og for seg greit nok det (om man er litt venstreorientert), men da nytter det liksom ikke å klage over at andre nasjoner gjør det samme.
Hvis vi ser rent politisk på denne prosessen så er det jo nettopp venstresiden i Amerikansk politikk som har stått på barikadene for Boeing, mens høyre siden med McCain i front posisjon har kjempet for Airbus
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2011, 12:55   #76
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: And the winner is KC-45A

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Hvis vi ser rent politisk på denne prosessen så er det jo nettopp venstresiden i Amerikansk politikk som har stått på barikadene for Boeing, mens høyre siden med McCain i front posisjon har kjempet for Airbus
My point exactly - proteksjonisme (og samtidig beskylde andre for det samme) er venstreorientert politikk. Og jeg er faktisk ikke helt sikker på om det faktisk er det beste for amerikansk samfunnsøkonomi...
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2011, 21:22   #77
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,514
Default Re: And the winner is KC-45A

Quote:
Originally Posted by LN-SEK View Post
Vet det, Andreas. Mente utseendet. Rart de skal basere det på -200 og ikke -300 størrelse?
Her er det vel nyttelast i tonn og ikke i volum som er det interesante, blir dette en -200 med MTOW som -300ER? og motorene til -400?
Futura is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2016, 11:48   #78
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,932
Default Re: And the winner is KC-45A

Stadig ny forsinkelser og overskridelser for KC-46A, siste er en ny 6 måneders forsinkelse da Boeing rett og slett sliter med med hele programmet og har gjort det lenge, og den største utfordringen nå virker være og få sertifisert påfylling av drivstoff gjennom vinge pods

https://www.flightglobal.com/news/ar...hedule-425823/
Quote:
The US Air Force has delayed a full-rate production decision for the KC-46A Pegasus until August and deliveries to the first operational unit will come about three to six months late, and even then will lack one critical system for at least another 12 months.
I tillegg begynner det bli dyrt for både Boeing og amerikanske skattebetaler som til nå har fått en hit på hendholdsvis $1,5mrd og $0,5mrd
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2018, 23:25   #79
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,397
Default Re: And the winner is KC-45A

Og programmet plages med feil og rot ...

http://www.thedrive.com/the-war-zone...s-still-a-mess

Quote:
As an October 2018 deadline for the delivery of the first 18 KC-46 Pegasus tankers and nine refueling pods quickly approaches, Boeing's 767-based next generation tanker is facing mounting problems. Just this week three new "category I" issues, which are considered major, have been publicly identified. And these are on top of other critical issues with the tanker that still have not been fixed. Delays have vexed the high-profile program, but cost overruns are falling squarely on Boeing, who entered into a fixed-price deal for development and initial examples of the KC-46 tanker years ago.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2018, 06:52   #80
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,932
Default Re: And the winner is KC-45A

Dette har etterhvert kostet Boeing endel milliarder og dette prosjektet har de virkelig ikke fått til
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.