![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]()
Huh! De hadde 4 røde på PAPI! (Første innslag i programmet, landing filmet fra cockpit)
![]() (Very OffTopic!) Mod note: Tråden er splittet fra: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=80794 Last edited by Discus; 09-02-2011 at 21:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 95
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]() Quote:
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 95
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]()
Bedre med 100 737'er som lander et par meter lenger inn på banen (ved å følge PAPI helt ned), enn én 747 som lander for kort, selv om de som ratter 747 nok er fullt klar over problemet. Det handler vel om sikkerhetsbuffere...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]()
Egentlig ikke. Det er ikke farlig om en 737 ligger litt for høyt, men lite gunstig om en 747 ligger for lavt. Skal man kunne fly med 747 så må de ta høyde for det.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
Eller har jeg misforstått noe her? ![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]() Quote:
Men det er flygerens øyne som ser, og hjulene på en C172 er ca. 1,5 meter bak flygerens øyne i cockpit, mens main gear på en B747 er 50 meter bak og 5 etasjer under øynene på flygeren i cockpit. Men jeg trodde at PAPI og ILS skulle "henge sammen". Jeg vet det ikke er sånn overalt, men sånn er det på "min" flyplass. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]() Quote:
Snu det på hodet og ta to båter, en uten kjøl (C172) og en med kjøl (747) og kjør innover mot stranda og lat som det er en jevn 3-grader stigning på bunnen. Hvem av dem "lander" først?
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]()
Hehe. Discus og jeg sier det samme, men med to forskjellige "bilder" for å illustrere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Derfor har man 3-bar VASI. To øverste til store fly, to nederste til små fly.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
Så det med at PAPI på OSL er innstillt for 747, vil det da si at PAPI er plassert lenger inn på banen enn det hadde vært innstillt ved f.eks en 737?
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]()
Stemmer! Du ser det lett hvis du tegner det på et ark også.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]() Quote:
Så må man bare plassere ILS/GP-antenne og PAPI slik at det er tilstrekkelig rullebane "bak" øynene til flygeren ved touch-down når de følger PAPI, også når flyet er en B737, C5 eller A380. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
TOS, det mest vanlige er 2-bar VASI. Blir ikke overrasket hvis en VASI på JFK er plassert med tanke på medium/heavies. Last edited by Dag Viking; 09-02-2011 at 21:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Nå må du ikke forvirre meg med å blande inn ILS (selv om det er samme emne), jeg fokuserer kun på PAPI, intet mer.
Da ser det ut til at jeg forstår det. EDIT: meant for Wig-wag
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]() Quote:
VASI, PAPI, PLASI er forskjellige systemer for visuell glide-slope guidance, altså for å guide flygeren når han "kikker ut av vinduet" når han lander. Men det er få steder man kan praktisere auto-land, da må man vel ha ILS CAT II/III? Så som oftest er det sånn at man begynner på en instrumentinnflyging (ILS) for så å komme under skyene og fortsette innflyging/landing/flare visuelt. Da har flygere fortalt meg (jeg er ikke flyger) at det er problematisk at ILS og PAPI ikke samsvarer. I Tromsø, f.eks har ILS en glidebane på 4,0 grader, men når man går over til å følge PAPI har denne bare 2,5 graders vinkel, (med alle forbehold om at jeg husker disse tallene riktig). (Edit: Kanskje det ikke var Tromsø han snakket om, eller at det nå er endret. Jeg var nettopp inne i AIP og så at både GP og PAPI er 4,0 grader). Flygeren som fortalte om dette er/var en kaptein i SAS og han beskrev dette som ubehaglig, det er til og med mulig han brukte ordet farlig. Det siste er kanskje å ta i litt, men det gjorde ihvertfall landingen mer krevende enn nødvendig, ifølge ham. Last edited by Wig-wag; 09-02-2011 at 22:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flightradar24 - hvordan virker det? | Norshuttle737NG | Register- og ATC-Forum | 36 | 25-04-2024 10:26 |
Hvordan virker en flightrecorder (CVR/FDR)? | Firelude | Flyteknisk forum | 7 | 16-02-2016 17:13 |
Hvordan virker det automatiske anti-turbulens system i Boeing 787 ? | ENZV | Flyteknisk forum | 15 | 31-08-2015 17:23 |
Jumpseat hos BA, virker det med komplement? | L1011-385 | Småprat | 17 | 20-01-2013 00:36 |
Flyradar - hvordan virker den? | bonzki | Register- og ATC-Forum | 2 | 27-05-2011 20:45 |