Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-12-2010, 14:14   #21
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Quote:
Originally Posted by enzv-sola View Post
Har hørt et rykte fra en som har snakket med en pilot. Han fortalte at Heathrow ikke vil kjøpe inn skikkelig utstyr til brøyting, de vil heller spare penger, og dersom det kommer snø et par dager, vil de heller la snøen ligge til den forsvinner av seg selv.
En pilot har like lite/mye førstehåndskunnskap som alle andre i bransjen og er bare et ledd i ryktekjeden, så ta ikke alt som kommer derfra som god fisk
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 14:30   #22
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Du kan sette av saa mye penger du vil, men uten at britene endrer sine HMS-regler vil det ikke vaere mulig med fornuftig vinteroperasjon paa steder som Heathrow og Gatwick. Bare les hva f.eks. Turtle, som ser dette paa naert hold, skriver i andre poster.
Nemlig!
Her er også mye av sakens kjerne. Dette handler også om landskultur, selskapskultur og organisasjonskultur i UK.
Her er det så mange sjefer som skal ha et ord med i laget hva som bør og skal gjøres at innen de får tatt en beslutning så er kaoset et faktum.

Dette handler om mye mer enn bare utstyrs tilgjengelighet.
OJB is online now   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 14:32   #23
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Jeg vil faktisk si meg enig med Polaris. Jeg er ikke i tvil om at de er flinke på ENGM, men grunnen til at de brøyter RWY så raskt, er at de har mye mer utstyr og mannskap, enn alle andre flyplasser i Norge.

Man bør nok kikke nordover, for å finne de virkelige "verdensmesterene"
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 14:33   #24
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Stort sett er jeg enig med deg. Men jeg mener du bare har delvis rett i denne påstanden:
"- Flyplasseiere vil ikke betale for å drive flyplass, men tjene penger på å drive handlesenter."

Ulempen med å la private eie lufthavner, er jo at eierne forventer å tjene penger på sin investering.
Det er da ingen ulempe at private eier lufthavner?
Rimelig å forvente at man tjener penger på sin investering?
Ville ikke du gjøre det samme?
OJB is online now   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 14:44   #25
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Det er da ingen ulempe at private eier lufthavner?
Rimelig å forvente at man tjener penger på sin investering?
Ville ikke du gjøre det samme?
Jeg trodde hele tråden her ville illustrere poenget mitt.

Eierskap til infrastruktur er interessant diskusjon som jeg gjerne deltar i, men jeg tror tråden om snørydding sporer av om vi tar den her.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 20:12   #26
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
- Flyselskap vil ikke betale for å drive flyplass, men forsøke å tjene penger på passasjerer som synes det skal være billigere å fly enn å parkere.
Kan du belegge at passasjerene, de som reiser med fly, ønsker at flybilletten skal være billigere enn parkeringen?

Jeg tipper at de ønsker at både parkeringen og reisen skal være billigst mulig. Det er vel omtrent det samme som man ønsker for alt. Jeg har til dags dato ikke hørt noen som har kommet med utsagnet "gjør det dyrest mulig", og ment det.

Vel, nå er vel sitatet ovenfor tatt ut av sin sammenheng, men jeg måtte bare.

Ha et Godt Nytt År til alle dere forumbrukere. (Vet at det siste kanskje skulle vært på en annen tråd).

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 22:46   #27
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Kan du belegge at passasjerene, de som reiser med fly, ønsker at flybilletten skal være billigere enn parkeringen?

Jeg tipper at de ønsker at både parkeringen og reisen skal være billigst mulig. Det er vel omtrent det samme som man ønsker for alt. Jeg har til dags dato ikke hørt noen som har kommet med utsagnet "gjør det dyrest mulig", og ment det.

Vel, nå er vel sitatet ovenfor tatt ut av sin sammenheng, men jeg måtte bare.

Ha et Godt Nytt År til alle dere forumbrukere. (Vet at det siste kanskje skulle vært på en annen tråd).

Vidar

Nå må du ikke ta alt så bokstavelig. Jeg trur nok utflyttet bare brukte det som en metafor.
Old 30-12-2010, 23:55   #28
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Hele utsagnet fra TRD faller jo på sin egen urimelighet. Med det rette utstyret og de rette folka på plass vil ingen flyplass i hele verden bli stengt pga snøvær.
Men man kan ikke forvente at "snøløse" steder som feks LHR skal ha den type beredskap.
Her er jeg helt uenig med deg. Så lenge man opererer i Nordeuropa der slikt kan forekomme enhver seriøs aktør ha beredskapen på plass. Det blir omtrent som å si at vi har ikke hatt en ulykke så vi legger ned havaritjenesten...

En annen sak er at det er finnene som ser ut til å kunne tjene penger på dette og ikke Avinor.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2010, 01:19   #29
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Selv en så sydlig aktør som Madrid (kontraktørene Ferrovial og Saglas MAD) har de siste ukene fått levert 15 stk RS400 fra Øveraasen. Tirsdag eller var det onsdag før jul fikk Øveraasen en bestilling på et ukjent antall RSer fra Gatwick Airport. Da er det bare en storbestilling fra Heathrow som mangler, men de må vel vente en tid siden Øveraasen nå har 14 måneders leveringstid.
Old 31-12-2010, 13:29   #30
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Gode dager for Øveraasen med andre ord. Godt været kan føre noe godt med seg. Blir travle dager for dem i hvertfall.
Old 02-01-2011, 14:46   #31
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Ulempen med å la private eie lufthavner, er jo at eierne forventer å tjene penger på sin investering.
Offentlig eide Oslo Lufthavn Gardermoen har like strenge krav til profitt og økonomi som privateide Heathrow. Og det gjelder hele Avinor systemet som staten forventer at skal gå med overskudd så de kan betale utbytte til staten
Old 02-01-2011, 15:08   #32
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Offentlig eide Oslo Lufthavn Gardermoen har like strenge krav til profitt og økonomi som privateide Heathrow. Og det gjelder hele Avinor systemet som staten forventer at skal gå med overskudd så de kan betale utbytte til staten
Som jeg dokumenterte på en annen tråd her for litt siden, har Staten unnlatt å ta ut utbytte fra Avinor de siste 3-4 årene, da Avinor har hatt nok å bruke pengene på selv.
Old 02-01-2011, 15:18   #33
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Som jeg dokumenterte på en annen tråd her for litt siden, har Staten unnlatt å ta ut utbytte fra Avinor de siste 3-4 årene, da Avinor har hatt nok å bruke pengene på selv.
Kun for årene 2008 og 2009. Siden 2004 er følgene blitt utbetalt i utbytte fra Avinor

2004: 151,5 MNOK
2005: 26,4 MNOK
2006: 324,5 MNOK
2007: 396,9 MNOK
2008: 0
2009: 0

Og for regnskapsåret 2010 er det budsjettert med et utbytte på 315 MNOK

Og hva Avinor selv skriver
Quote:
Eier har skissert utbyttepolitikken i Stortingsmelding nr. 49 (2008-2009) kapittel 6.4. Eier legger til grunn et forventet utbytte for de neste tre til fem årene (2010-2012/14) på 50 prosent av konsernets årlige resultat etter skatt. Stortingsmeldingen signaliserer at det ved fastsettelsen av utbyttet for det enkelte regnskapsår skal tas hensyn til Avinors finansielle stilling herunder fremtidig investeringsnivå, finansieringsbehov og kapitalstruktur.
Old 02-01-2011, 15:55   #34
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Men det er jo det som er poenget mitt.

Når eieren skal ha utbytte blir det mindre igjen til driften. Det er ikke noe problem når vi snakker om de flest firma, som driver med kjøp og salg av varer og tjenester. Men snakker vi om eierskap til viktig infrastruktur er jeg i tvil om det er rette veien å gå.

Ja, for såvidt kan man si at staten er en grådigere eier enn det aksjene er på private hender, da staten fastsetter utbytte for sine AS i statsbudsjettet lenge før man vet om det i det i det hele tatt blir noe overskudd.

Fortsatt mener jeg at dette er en avsporing av brøyte-diskusjonen. En interessant diskusjon, men om noen ønsker å føre den videre, kanskje en ny tråd hadde vært på sin plass?

Last edited by Wig-wag; 02-01-2011 at 16:38.
Old 02-01-2011, 19:14   #35
M609
ScanFlyer Silver

M609's Avatar

Quote:
Man bør nok kikke nordover, for å finne de virkelige "verdensmesterene"
Har jeg både vært eksponert for og hørt mye om akkurat det, og er ikke så skråsikker......

(Skal man dele SHT rapporter på antall flybevegelser?)

Old 07-01-2011, 20:13   #36
HMWK
ScanFlyer Molded

HMWK's Avatar

Og slik gjør de det på Torp. http://www.sb.no/nyheter/se-giganten...sjon-1.5937136
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2011, 14:02   #37
krølle
ScanFlyer Crusty

herregud, Torp, den plassen hadde vel nesten fått plass i T5
krølle is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2011, 14:21   #38
petru26
evig optimist

petru26's Avatar

Og hva gjelder brøyting av flyplasser her til lands, istedenfor å "krangle" om hvem som er best og kjappest osv, kan vi ikke bare konkludere med at vi alle kan være glade for at norske flyplasser har såpass bra opplegg at vinter-stenging kan unngåes? Og all ære til brøytemannskapene på ALLE flyplasser her til lands?
Old 08-01-2011, 14:57   #39
fjasebase
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by petru26 View Post
Og hva gjelder brøyting av flyplasser her til lands, istedenfor å "krangle" om hvem som er best og kjappest osv, kan vi ikke bare konkludere med at vi alle kan være glade for at norske flyplasser har såpass bra opplegg at vinter-stenging kan unngåes? Og all ære til brøytemannskapene på ALLE flyplasser her til lands?
HELT enig. Nytteløst å sammenlikne flyplasser her i landet når det kommer til dette siden alle har forskjellig utstyr, størrelse og utforming....
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2011, 15:02   #40
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Jeg vil nesten påstå at brøytepersonell på norske lufthavner er de "bortgjemte heltene". Det utføres et stort stykke arbeid når det laver ned i bøtter og spann. Pauser, det tar de når man venter på klarering fra TWR til neste runde, skal man late vannet, kjører man ikke inn men tar det "der ute", mat blir kjørt og levert til sjåførene på tarmac som spiser i kjøretøyene. Ergo, disse menneskene gjør alt for en smidig trafikkavvikling, uansett, og det er all grunn til å gi en honnør til disse.

Posting Rules