![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
Her er også mye av sakens kjerne. Dette handler også om landskultur, selskapskultur og organisasjonskultur i UK. Her er det så mange sjefer som skal ha et ord med i laget hva som bør og skal gjøres at innen de får tatt en beslutning så er kaoset et faktum. Dette handler om mye mer enn bare utstyrs tilgjengelighet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Jeg vil faktisk si meg enig med Polaris. Jeg er ikke i tvil om at de er flinke på ENGM, men grunnen til at de brøyter RWY så raskt, er at de har mye mer utstyr og mannskap, enn alle andre flyplasser i Norge.
Man bør nok kikke nordover, for å finne de virkelige "verdensmesterene" |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
Rimelig å forvente at man tjener penger på sin investering? Ville ikke du gjøre det samme? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
Eierskap til infrastruktur er interessant diskusjon som jeg gjerne deltar i, men jeg tror tråden om snørydding sporer av om vi tar den her. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg tipper at de ønsker at både parkeringen og reisen skal være billigst mulig. Det er vel omtrent det samme som man ønsker for alt. Jeg har til dags dato ikke hørt noen som har kommet med utsagnet "gjør det dyrest mulig", og ment det. Vel, nå er vel sitatet ovenfor tatt ut av sin sammenheng, men jeg måtte bare. Ha et Godt Nytt År til alle dere forumbrukere. (Vet at det siste kanskje skulle vært på en annen tråd). Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]() Quote:
Nå må du ikke ta alt så bokstavelig. Jeg trur nok utflyttet bare brukte det som en metafor. ![]()
![]() |
![]() |
#28 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
En annen sak er at det er finnene som ser ut til å kunne tjene penger på dette og ikke Avinor.
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Selv en så sydlig aktør som Madrid (kontraktørene Ferrovial og Saglas MAD) har de siste ukene fått levert 15 stk RS400 fra Øveraasen. Tirsdag eller var det onsdag før jul fikk Øveraasen en bestilling på et ukjent antall RSer fra Gatwick Airport. Da er det bare en storbestilling fra Heathrow som mangler, men de må vel vente en tid siden Øveraasen nå har 14 måneders leveringstid.
![]() |
#30 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Gode dager for Øveraasen med andre ord. Godt været kan føre noe godt med seg. Blir travle dager for dem i hvertfall.
![]() |
#31 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Offentlig eide Oslo Lufthavn Gardermoen har like strenge krav til profitt og økonomi som privateide Heathrow. Og det gjelder hele Avinor systemet som staten forventer at skal gå med overskudd så de kan betale utbytte til staten
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Som jeg dokumenterte på en annen tråd her for litt siden, har Staten unnlatt å ta ut utbytte fra Avinor de siste 3-4 årene, da Avinor har hatt nok å bruke pengene på selv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
2004: 151,5 MNOK 2005: 26,4 MNOK 2006: 324,5 MNOK 2007: 396,9 MNOK 2008: 0 2009: 0 Og for regnskapsåret 2010 er det budsjettert med et utbytte på 315 MNOK Og hva Avinor selv skriver Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Men det er jo det som er poenget mitt.
Når eieren skal ha utbytte blir det mindre igjen til driften. Det er ikke noe problem når vi snakker om de flest firma, som driver med kjøp og salg av varer og tjenester. Men snakker vi om eierskap til viktig infrastruktur er jeg i tvil om det er rette veien å gå. Ja, for såvidt kan man si at staten er en grådigere eier enn det aksjene er på private hender, da staten fastsetter utbytte for sine AS i statsbudsjettet lenge før man vet om det i det i det hele tatt blir noe overskudd. Fortsatt mener jeg at dette er en avsporing av brøyte-diskusjonen. En interessant diskusjon, men om noen ønsker å føre den videre, kanskje en ny tråd hadde vært på sin plass? Last edited by Wig-wag; 02-01-2011 at 16:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
(Skal man dele SHT rapporter på antall flybevegelser?) ![]()
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Og slik gjør de det på Torp. http://www.sb.no/nyheter/se-giganten...sjon-1.5937136
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
evig optimist
|
![]()
Og hva gjelder brøyting av flyplasser her til lands, istedenfor å "krangle" om hvem som er best og kjappest osv, kan vi ikke bare konkludere med at vi alle kan være glade for at norske flyplasser har såpass bra opplegg at vinter-stenging kan unngåes? Og all ære til brøytemannskapene på ALLE flyplasser her til lands?
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Jeg vil nesten påstå at brøytepersonell på norske lufthavner er de "bortgjemte heltene". Det utføres et stort stykke arbeid når det laver ned i bøtter og spann. Pauser, det tar de når man venter på klarering fra TWR til neste runde, skal man late vannet, kjører man ikke inn men tar det "der ute", mat blir kjørt og levert til sjåførene på tarmac som spiser i kjøretøyene. Ergo, disse menneskene gjør alt for en smidig trafikkavvikling, uansett, og det er all grunn til å gi en honnør til disse.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor bør en 15-åring dra hvis hun kunne reise "hvor som helst" med bestemora? | blazius | Reiseforum | 17 | 19-05-2016 23:17 |
Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen! | LN-REF | Småprat | 33 | 11-05-2013 17:19 |
"No scan, no fly"-regler på Heathrow og Manchester | Utflyttet | Flyforum | 25 | 04-03-2010 16:52 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |