![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
Her er det den hellige trekanten: - Flyplasseiere vil ikke betale for å drive flyplass, men tjene penger på å drive handlesenter. - Flyselskap vil ikke betale for å drive flyplass, men forsøke å tjene penger på passasjerer som synes det skal være billigere å fly enn å parkere. - Passasjerer som vil tjene penger på at det koster nesten ingenting å dra til et annet land å handle spriten man ikke vil kjøpe hjemme. Alt i alt, ingen vil betale for noe, men alle vil klage. ![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
"- Flyplasseiere vil ikke betale for å drive flyplass, men tjene penger på å drive handlesenter." De 100 mill Trondheim lufthavn har investert i vinterberedskap er jo et bevis på det motsatte, og jeg vil anta at et stor andel av disse pengene kommer fra nettopp den kommersielle delen (handlesenteret) av lufthavndriften. Det er vel også et velkjent faktum at bla.a taxfree-salget på OSL er med på å finansiere bøttevis av norske lufthavner, også vinterberedskapen. Men det er sånn vi har organisert oss i Norge. Hvordan eierskapet er til lufthavnene i Frankfurt, Amsterdam og de andre lufthavnene som har vært i problemer i det siste, vet ikke jeg, men hvis jeg har fortstått det rett, eies BAA som bla.a driver Heathrow, av et spansk selskap. Ulempen med å la private eie lufthavner, er jo at eierne forventer å tjene penger på sin investering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
Rimelig å forvente at man tjener penger på sin investering? Ville ikke du gjøre det samme? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Eierskap til infrastruktur er interessant diskusjon som jeg gjerne deltar i, men jeg tror tråden om snørydding sporer av om vi tar den her. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Offentlig eide Oslo Lufthavn Gardermoen har like strenge krav til profitt og økonomi som privateide Heathrow. Og det gjelder hele Avinor systemet som staten forventer at skal gå med overskudd så de kan betale utbytte til staten
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Som jeg dokumenterte på en annen tråd her for litt siden, har Staten unnlatt å ta ut utbytte fra Avinor de siste 3-4 årene, da Avinor har hatt nok å bruke pengene på selv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
2004: 151,5 MNOK 2005: 26,4 MNOK 2006: 324,5 MNOK 2007: 396,9 MNOK 2008: 0 2009: 0 Og for regnskapsåret 2010 er det budsjettert med et utbytte på 315 MNOK Og hva Avinor selv skriver Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg tipper at de ønsker at både parkeringen og reisen skal være billigst mulig. Det er vel omtrent det samme som man ønsker for alt. Jeg har til dags dato ikke hørt noen som har kommet med utsagnet "gjør det dyrest mulig", og ment det. Vel, nå er vel sitatet ovenfor tatt ut av sin sammenheng, men jeg måtte bare. Ha et Godt Nytt År til alle dere forumbrukere. (Vet at det siste kanskje skulle vært på en annen tråd). Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]() Quote:
Nå må du ikke ta alt så bokstavelig. Jeg trur nok utflyttet bare brukte det som en metafor. ![]()
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor bør en 15-åring dra hvis hun kunne reise "hvor som helst" med bestemora? | blazius | Reiseforum | 17 | 19-05-2016 23:17 |
Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen! | LN-REF | Småprat | 33 | 11-05-2013 17:19 |
"No scan, no fly"-regler på Heathrow og Manchester | Utflyttet | Flyforum | 25 | 04-03-2010 16:52 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |