Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-12-2010, 11:21   #1
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Sitat fra "Adressa":
Det er tre store aktører som (naturlig nok) fremfører svært mye kritikk mot måten dette har blitt håndtert på diverse lufthavner i Europa, flyselskaper, flypassasjerer og EU.

De samme aktører er svært kritiske til høye og økende lufthavnavgifter. Møter man ikke seg selv ikke litt i døren her?
Neida, dette er jo helt feil. Man klager over for høye flyplassavgifter fordi biletten passasjeren kjøper skal ikke koste mer enn parkeringen. Eller var det slik at man klager på at man ikke får inn nok i avgifter så derfor må flyplassene gjøres om til handlesenter?

Her er det den hellige trekanten:

- Flyplasseiere vil ikke betale for å drive flyplass, men tjene penger på å drive handlesenter.
- Flyselskap vil ikke betale for å drive flyplass, men forsøke å tjene penger på passasjerer som synes det skal være billigere å fly enn å parkere.
- Passasjerer som vil tjene penger på at det koster nesten ingenting å dra til et annet land å handle spriten man ikke vil kjøpe hjemme.

Alt i alt, ingen vil betale for noe, men alle vil klage.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 11:39   #2
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Neida, dette er jo helt feil. Man klager over for høye flyplassavgifter fordi biletten passasjeren kjøper skal ikke koste mer enn parkeringen. Eller var det slik at man klager på at man ikke får inn nok i avgifter så derfor må flyplassene gjøres om til handlesenter?

Her er det den hellige trekanten:

- Flyplasseiere vil ikke betale for å drive flyplass, men tjene penger på å drive handlesenter.
- Flyselskap vil ikke betale for å drive flyplass, men forsøke å tjene penger på passasjerer som synes det skal være billigere å fly enn å parkere.
- Passasjerer som vil tjene penger på at det koster nesten ingenting å dra til et annet land å handle spriten man ikke vil kjøpe hjemme.

Alt i alt, ingen vil betale for noe, men alle vil klage.

-A
Stort sett er jeg enig med deg. Men jeg mener du bare har delvis rett i denne påstanden:
"- Flyplasseiere vil ikke betale for å drive flyplass, men tjene penger på å drive handlesenter."

De 100 mill Trondheim lufthavn har investert i vinterberedskap er jo et bevis på det motsatte, og jeg vil anta at et stor andel av disse pengene kommer fra nettopp den kommersielle delen (handlesenteret) av lufthavndriften.

Det er vel også et velkjent faktum at bla.a taxfree-salget på OSL er med på å finansiere bøttevis av norske lufthavner, også vinterberedskapen.

Men det er sånn vi har organisert oss i Norge. Hvordan eierskapet er til lufthavnene i Frankfurt, Amsterdam og de andre lufthavnene som har vært i problemer i det siste, vet ikke jeg, men hvis jeg har fortstått det rett, eies BAA som bla.a driver Heathrow, av et spansk selskap.

Ulempen med å la private eie lufthavner, er jo at eierne forventer å tjene penger på sin investering.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 14:33   #3
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,569
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Stort sett er jeg enig med deg. Men jeg mener du bare har delvis rett i denne påstanden:
"- Flyplasseiere vil ikke betale for å drive flyplass, men tjene penger på å drive handlesenter."


Ulempen med å la private eie lufthavner, er jo at eierne forventer å tjene penger på sin investering.
Det er da ingen ulempe at private eier lufthavner?
Rimelig å forvente at man tjener penger på sin investering?
Ville ikke du gjøre det samme?
OJB is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 14:44   #4
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Det er da ingen ulempe at private eier lufthavner?
Rimelig å forvente at man tjener penger på sin investering?
Ville ikke du gjøre det samme?
Jeg trodde hele tråden her ville illustrere poenget mitt.

Eierskap til infrastruktur er interessant diskusjon som jeg gjerne deltar i, men jeg tror tråden om snørydding sporer av om vi tar den her.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2011, 14:46   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,017
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Ulempen med å la private eie lufthavner, er jo at eierne forventer å tjene penger på sin investering.
Offentlig eide Oslo Lufthavn Gardermoen har like strenge krav til profitt og økonomi som privateide Heathrow. Og det gjelder hele Avinor systemet som staten forventer at skal gå med overskudd så de kan betale utbytte til staten
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2011, 15:08   #6
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Offentlig eide Oslo Lufthavn Gardermoen har like strenge krav til profitt og økonomi som privateide Heathrow. Og det gjelder hele Avinor systemet som staten forventer at skal gå med overskudd så de kan betale utbytte til staten
Som jeg dokumenterte på en annen tråd her for litt siden, har Staten unnlatt å ta ut utbytte fra Avinor de siste 3-4 årene, da Avinor har hatt nok å bruke pengene på selv.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2011, 15:18   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,017
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Som jeg dokumenterte på en annen tråd her for litt siden, har Staten unnlatt å ta ut utbytte fra Avinor de siste 3-4 årene, da Avinor har hatt nok å bruke pengene på selv.
Kun for årene 2008 og 2009. Siden 2004 er følgene blitt utbetalt i utbytte fra Avinor

2004: 151,5 MNOK
2005: 26,4 MNOK
2006: 324,5 MNOK
2007: 396,9 MNOK
2008: 0
2009: 0

Og for regnskapsåret 2010 er det budsjettert med et utbytte på 315 MNOK

Og hva Avinor selv skriver
Quote:
Eier har skissert utbyttepolitikken i Stortingsmelding nr. 49 (2008-2009) kapittel 6.4. Eier legger til grunn et forventet utbytte for de neste tre til fem årene (2010-2012/14) på 50 prosent av konsernets årlige resultat etter skatt. Stortingsmeldingen signaliserer at det ved fastsettelsen av utbyttet for det enkelte regnskapsår skal tas hensyn til Avinors finansielle stilling herunder fremtidig investeringsnivå, finansieringsbehov og kapitalstruktur.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 20:12   #8
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
- Flyselskap vil ikke betale for å drive flyplass, men forsøke å tjene penger på passasjerer som synes det skal være billigere å fly enn å parkere.
Kan du belegge at passasjerene, de som reiser med fly, ønsker at flybilletten skal være billigere enn parkeringen?

Jeg tipper at de ønsker at både parkeringen og reisen skal være billigst mulig. Det er vel omtrent det samme som man ønsker for alt. Jeg har til dags dato ikke hørt noen som har kommet med utsagnet "gjør det dyrest mulig", og ment det.

Vel, nå er vel sitatet ovenfor tatt ut av sin sammenheng, men jeg måtte bare.

Ha et Godt Nytt År til alle dere forumbrukere. (Vet at det siste kanskje skulle vært på en annen tråd).



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 22:46   #9
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: "Vi kunne brøytet Heathrow på en halvtime"

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Kan du belegge at passasjerene, de som reiser med fly, ønsker at flybilletten skal være billigere enn parkeringen?

Jeg tipper at de ønsker at både parkeringen og reisen skal være billigst mulig. Det er vel omtrent det samme som man ønsker for alt. Jeg har til dags dato ikke hørt noen som har kommet med utsagnet "gjør det dyrest mulig", og ment det.

Vel, nå er vel sitatet ovenfor tatt ut av sin sammenheng, men jeg måtte bare.

Ha et Godt Nytt År til alle dere forumbrukere. (Vet at det siste kanskje skulle vært på en annen tråd).

Vidar

Nå må du ikke ta alt så bokstavelig. Jeg trur nok utflyttet bare brukte det som en metafor.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvor bør en 15-åring dra hvis hun kunne reise "hvor som helst" med bestemora? blazius Reiseforum 17 19-05-2016 23:17
Det kunne ha gått riktig så gale - Cateringtralle kom "flygende" bak i kabinen! LN-REF Småprat 33 11-05-2013 17:19
"No scan, no fly"-regler på Heathrow og Manchester Utflyttet Flyforum 25 04-03-2010 16:52
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? Falcon Flyhistorisk forum 6 27-12-2009 20:28


All times are GMT +2. The time now is 00:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.