Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 19-12-2010, 16:53   #2
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Været i Europa - stengte flyplasser

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Er ikke bare-bare å satse på sosiale medier istedenfor egne løsninger heller:
For å si det på twittersk: #FAIL

Jeg har kikket litt på websidene til flyselskapene som er hardt rammet av forsinkelser i helga og er lite imponert. KLM kan for anledningen tjene som kroneksempel på underlige løsninger og middelmådig informasjon.

Twitter og Facebook er sikkert fint for å kommunisere med kunder i normale situasjoner, men jeg kan ikke skjønne at det er et velegnet saksbehandlingssystem for å håndtere personlig kommunikasjon med et massivt antall kunder i en avvikssituasjon. At de har sprengt kvotene for meldinger både på Facebook og Twitter underbygger vel egentlig en slik mistanke.

Dessuten er det en underlig dobbeltkommunikasjon ute og går. På Facebook-sidene finner man denne, på så mange nivåer, herlige meldinga:

Quote:
KLM Reminder: please send us your bookingcode, full name and email address in a message to Amber Groothuis. Our Facebook account does not allow us to send messages anymore and we have limited possibility to post on the wall. We will confirm your rebooking via e-mail.
På twitter er det ei tilsvarende melding. På websidene deres, derimot, blir man møtt av en masse vilkår for ombookinger og pekt til en selvbetjeningsløsning. Det er altså slik at de som går via "sosiale medier" kommer fram til noen som gir dem personlig service, mens de som går via mer normale kanaler må hjelpe seg selv. Kunden som bruker sosiale medier må, til gjengjeld, gi slipp på kontroll over hva slags ombooking som blir gjort og status på saksbehandling.

Dersom det er slik at KLM kun trenger å samle inn mailadresse og telefonnummer til strandede passasjerer, så burde da vel alt annet enn Facebook være en bedre løsning? Med mulig unntak for twitter.

På meg virker det som de fleste flyselskapene har en bortimot manglende samkjøring mellom kundeservice, web og sosiale medier, uten noen gjennomtenkt informasjonsstrategi når ting går virkelig i grøfta.

Jeg har, heldigvis, ingen booking som er eller kan bli berørt av denne helgas værproblemer, men her er et par tenkte spørsmål jeg ikke uten videre fant svar på hos noen:
  • Jeg skal til SFO i dag. Hvilke avganger jeg forvente går?
  • Jeg venter på noen som kommer fra Bangkok med forventet ankomst i dag. Kan jeg regne med at de er i rute?

Discus påpekte at SAS hadde kjørt i gang aske-løsninger, noe som virker lurt.

Jeg synes kommunikasjonen fra flyselskapene virker forvirret og lite tilpasset situasjonen. At en hub får store problemer (KLM) eller hele selskapet går i stå (BA) kommer nok overraskende, men det burde finnes noen gode planer som øves på. De bør ikke innebære å ha markedsavdelingen som en løs kanon på Facebook-dekket.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier KrisFlyer Småprat 0 13-04-2019 08:16
Hold boardingkortet unna sosiale medier. Kanon Småprat 4 13-10-2015 17:46
Manchester Airport har det morro på sosiale medier Robin882 Småprat 1 03-09-2014 15:42
Sosiale medier, et gode og en forbannelse krølle Småprat 4 21-03-2013 01:03
Beste flyselskap på sosiale medier CK Flyforum 18 02-10-2010 01:02


All times are GMT +2. The time now is 19:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.