![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Noen som vet om SAS-maskinen som gikk i grøfta på JFK for snart 26 år siden fremdeles flyr ?
Bilder ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]()
Det er vel faktisk den eneste som flyr av SAS sine DC10 maskiner. Alle andre er vel stored eller scraped ette hva jeg kan se ut fra airfleets.
thomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
|
![]()
Hvem skulle trodd det ... hehe
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyspotter på SVG
|
![]()
Fant et bilde når den er i vannet: http://www.airliners.net/photo/Scand...b78870045e6eac
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
N311FE blev i 2002 upgraded til MD10-30F med glass cockpit.
/T |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Fra bildet: the aircraft was retrieved and repaired for future service with Federal Express
Ønsket ikke SAS å benytte denne maskinen etter ulykken eller var det andre grunner? Finnes det en rapport angående ulykken på nett? Takk ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Litt OT; men mener at det var da noen ville bruke fiolinen til Arve Tellefsen som padleåre fra fremre utgang. Det var ikke aktuelt...
![]() |
#9 |
Flyklapper
|
![]()
Ettersom den fikk nesen dyppet i saltvann, ønsket ikke SAS å bruke maskinen selv om den kunne repareres. Det var nok en totalvurdering basert på forsikring/pris/resalg ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Mener å huske at den hadde det til felles med Air France-ulykken med A340 i Canada, at de satte maskinen vel langt inn på banen...? Men noen her vet sikkert mer om årsaksforholdet. Fartøyssjefen fikk vel sin del av skylden her, om jeg ikke husker feil...
T-H |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Flyklapper
|
![]()
Ikke helt uten kritikk, nei ...
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det var vel også en Lufthansa skipper som kom på PA anlegget og fortalte paxen på sin flight
"ute til til høyre kan dere se Manhattan Skyline og til venstre kan dere se airline of the year." |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Hehe...det er en god, gammel historie. Har hørt den så mange ganger at jeg nesten lurer på om den er sann... Tally-ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Collector
![]() Join Date: Nov 2006
|
![]()
Ryktene vil ha det til at denne kapteinen ikke lenger jobber for Lufthansa etter denne uttalelsen ....
![]() |
#15 |
Flyklapper
|
![]()
Den er faktisk sann. Han fikk seg en skikkelg skrape for den kommentaren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Når man snakker om Lufthansa-kapteiner og kommentarer på PA...- jeg vet dette er OT, men likevel.... Da Premiair tok over etter Scanair/Conair (nåværende Thomas Cook Scandinavia), så var man i behov av innleide Lufthansapiloter en kort periode til DC10. Rundt 1997 hadde man en spesiell kaptein derfra, og i forbindelse med en delay ut fra GEN (Gardermoen) ble han frustrert, og holdt et lengre foredrag på PA for de 379 pax. Etter at han hadde øst ut sin frustrasjon vedr. div., kom han (fortsatt på PA-anlegget) inn på krigen, og at hans far hadde vært stasjonert der oppe - og at meget hadde forandret seg siden den gang... Det ble musestille i kabinen, og man kunne høre den berømte knappenålen falle i gulvet. Historien er bekreftet av flere CA'er som enda er i firmaet. Uansett - noen dager etter var vedkommende ikke å finne på firmaets schedule lenger, og han var sikkert vel tilbake i Tyskland. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Newcomer
|
![]()
Nå var jeg så (u)heldig å være med på denne flighten den gang 28. februar 1984. Reiste sammen med 30 andre fra et skipsmannskap.
For å avkrefte en myte: Arve Tellefsen brukte ikke fela si til å padle med! Jeg tror at han kom seg ut på venstre side i en av skliene helt foran, han satt vel på bussiness, og de måtte padle (med hendene?) inn, noen få meter var det nok, før de kom inn på land. Selv kom jeg meg ut på høyre ving og gikk ut i den avbildede sklien (se tidligere bilde i link lenger oppe), men da jeg fikk se VANN fikk jeg store betenkeligheter, og jeg så ingen andre i den sklia heller, og fulgte strømmen av folk og gikk helt ut på vingetippen, og hoppet ned et par meter ned i sivet og søla, og sprang som jeg aldri har gjort verken før eller siden, stoppet ikke før jeg var 2-300 meter fra flyet, ventet bare på den store smellen. Etterpå samlet vi oss nærmere flyet, og telte oss opp. Alle som skulle ombord i båten var like hele, men skjelvne. Heldigvis var det heller ingen andre skadde å se der og da, men en skikkelig støkk fikk vel alle. Men jeg har aldri vært så skjelven noen gang, det er helt sikkert. Har flydd hundrevis av ganger siden den gang over hele verden, og er like skeptisk hver gang, når været er fuktig og det er litt dårlig sikt. Merkelig, men det sitter vel noe der inne i hodet et sted. Som plaster på såret fikk jeg INGENTING av SAS, kun et brev med en unnskyldning, undertegnet av Janne Carlson, som jeg har liggende ennå. Men jeg kom meg ut av denne historien med livet og helsa i behold, kanskje nok! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Snakka med noen fra cabin en tid etterpå, de humret ennå ved minnet om Bekkelund som sto i fremre dør og hylte at han ikke kunne svømme. Hvoretter han ba Tellefsen om å bruke Stradivarius'en til padleåre, hvilket fiolinisten bestemt nektet å gjøre... De satt på første klasse - business var ikke oppfunnet i 1984. ![]()
![]() |
![]() |
#19 |
Newcomer
|
![]()
For 6-8 år siden gikk det vistnok et program på NRK, som omhandlet bla denne episoden. Der ble det trukket frem meget kritikkverdige forhold, som viste at det var en feil ombord i et eller annet med det automatiske landingssystemet som flygerne ignorerte, jeg vet ikke hva, da jeg ikke har snøring på hva dette er for noe. Ikke har jeg sett programmet heller.
Kanskje noen som vet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyklapper
|
![]()
Les NTSB-brevet i post #11 så får du nok svar på det meste....
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS DC10-30 1/200 på vei | Gandalf | Samlerhjørnet | 8 | 07-07-2010 11:56 |
JFK-CMN-CDG-JFK: tur til Marokko | jb1 | TripReports | 7 | 02-02-2010 04:27 |
SAS-DC10 | ENGM 911 | Samlerhjørnet | 20 | 30-12-2008 14:44 |